{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.398 visninger | Oprettet:

Foder til ungheste/ponyer {{forumTopicSubject}}

Når så har jeg researched en del.

Jeg fandt ud af at Horsepro er ret billigt da det også er drøg i brug.
Jeg sammenlignede deres Junior blanding med deres islæder/pony blanding. De begge er baseret på lav energi pr FE.

Jeg ville se om ikke jeg kunne tilføje et foder middel der ville kunne øge nogle af de værdier der var manglende i islænder blandingen i forhold til junior blandingen.

Det var protein, lycin, kalcium og fosfor. Mit alternativ til at øge dette er Lucerne da den indeholder de 4 elementer der mangler at blive forøget. Man skal ikke være bange for at komme til at ødelægge kalcium og fosfor forholdet med lucerne da kalken er bundet i protein molekylet

Jeg har søgt nette tyndt for en god billig løsning for den snittet lucerne men da jeg støtte på lucernepiller så kan man gå helt ned til 4,8 kr pr kilo. og man kan tildele 500g tørt Har jeg læst på HN men synes det lyder voldsomt. Ville have givet 500g af det snittede lucerne men 500g tørt synes jeg bliver ligevoldsomt nok og jeg vil ikke overdrive da lucerne er en stærk protein kilde.

Jeg har regnet med at mine skal have 350g pr dag delt over 3 måltider det er 116g. Så er jeg også sikker på de ikke bliver kvalt

Så en dag ration bliver således for en pony:
800g islænder horsepro
350g lucernepiller
6 kg hø
halm alibitum

Hvad synes i om dette :)?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til ungheste/ponyer
  • #1   7. feb 2014 Ville ikke bruge hverken Junior eller pony islænder mix.... Byg eller havre er hovedbestanddelen.... Ikke til mine ungheste, ellers tak!
    Og 6 kg hø om dagen er ikke ret meget, ikke engang for en pony....

• #2   7. feb 2014 Hvis det er hoved bestandelen så fejl reklamer de hverfald på det groveste ved at skrive et er et lav energi holdigt foder :O. der er ca kun 1,1 FE pr kilo og i den store foderbog står der at en unghest på 24 mdr ca skal have 1,1 FE pm dagen.

Som tommelfingere regl siger man 1,5 kg hø pr 100 kg hest de vejer no komkrign 350 kg

• #3   7. feb 2014 Det skal lige siges de er 2½ og 4 år smiley

• #4   7. feb 2014 Havre er nr 2 på ingrediens listen på Junior, Byg er 1 på islænder smiley

Energi og stivelse er ikke helttt det samme, så de er smarte nok at skrive lav energi f.eks...

Det er MINIMUMS anbefalingerne og til ungheste er det ad libitum... Heste der kan tåle det, bør have fri adgang til grovfoder smiley

• #5   7. feb 2014 Helt enig med Jeanette!

1,1 FE er hvor meget energi den behøver...hvilket jeg synes lyder af enormt lidt! Men ikke hvor meget energi den skal have...

• #6   7. feb 2014 Ved ikke hvilken Den store foderbog du har. Jeg har anden udgave.
    På side 310, fodring af ungheste står der, en unghest med udvokset vægt på 300 kg. i 24. måned har behov for 49 MJ. Omregnet til FE, ved hjælp af omregneren på side 50, giver det altså et behov for 3,7 FE!

For en hest med udvokset vægt på 400 kg. har i 24. måned brug for 60 MJ. Omregnet er det 4,5 FE...så jeg synes lige du skal kigge en ekstra gang på det...

Hest på 300 kg. i let til moderat træning behøver: 54-65 MJ, hvilket vil sige 4-5 FE pr dag.
    Hest på 400 kg. i let til moderat træning behøver: 70-84 MJ, hvilket vil sige 5,3-6,3 FE.

Og det er alt sammen for heste der holder huld...

• #7   7. feb 2014 Og så vil jeg tilføje: Du skal ikke være bange for at give dine heste 500 gr. lucerne om dagen, da slet ikke den på 2½. Den har brug for det! Den på 4 år tager heller ikke skade af det..

For det første kan du give heste en proteinmængde der er tredoblet deres behov uden de tager skade og for det andet kan du lugte det på urinen hvis det får for meget. Når det så er sagt, vil det selvfølgelig være dumt, at spilde sine penge på for meget lucerne og dumt at hesten skal bruge energi på at komme af med det.. Men det er ikke unormalt at give 500-1500 gr. lucerne om dagen fordelt over to-tre måltider...

Men ellers dejligt at læse du selv har reseached smiley

• #8   7. feb 2014 Hov ja jeg har da set forkerte jeg læste ikke det i parentes i bogen ;o

Jeg var lige henne ved en sæk og kiggede på % delen pr 25 kg

Soyaskaller 32%
    Byg 17%
    Maltpiller 14%
    lucernehø 4%
    Majsflager 7%
    soyaskrå 5%
    Roresnitter4%
    Lucernegrønpiller 2%

Jeg er super dårlig til matematik men er det ikke: 100/25=0,25 * (byg)17 = 4,25 kg pr 25 kg. Regner jeg rigtig eller :P?

Horsepro er nu også glad for de der Maltpiller. Jeg var inde og tjekke det ud. Og hvad jeg kan forstå så er det byg,rug eller hvede som har dannet enzymer til at nedbryde stivelse og nogle af disse enzymer er glukose. Så det vil faktisk sige at der faktisk er mere sukker og stivlse i end man lige tro hvis ikke man nørder ingredienserne lidt :o?

Og til lucernen det et jo når det er snittet eller opblødt piller man kan give 1,5 kg smiley

Men jeg er træt af at rode rundt med mach ligne foder så giver dem det tørt smiley

Ja man får hurtigere viden og oplysninger ved bare at gide at søge på goggle først inden man spørger sig frem smiley

• #9   7. feb 2014 Hehe lille detalje smiley Ret vigtigt...

Jeg er heller ikke god til det der med matematiske udregninger, men 17% byg er næsten en 5. del af posen, altså knap 5 kg. Så din udregning ser rigtig ud smiley

Ja jeg giver også kun alm. snittet lucerne...og har altid været super tilfreds med det.

Men hvorfor vil du have et færdig blandet produkt? hvorfor blander du ikke bare noget selv? smiley

• #10   7. feb 2014 Okay super så er jeg ikke så lost i matematiken som jeg lige regnede med smiley

Lucernepiller er billigere ;o

Det plejer jeg også at gøre til min egen hest. Der er for mange små komponenter jeg ville skule til at bikse med og der ville skulle stå mange flere tønder på den plads jeg ikke har :P, og nogle af de færdig lavede produkter har lidt ekstra i så som biotin urter og ølgær.

Lige for at ikke at glemme dette spørgsmål :o:
    Horsepro er nu også glad for de der Maltpiller. Jeg var inde og tjekke det ud. Og hvad jeg kan forstå så er det byg,rug eller hvede som har dannet enzymer til at nedbryde stivelse og nogle af disse enzymer er glukose. Så det vil faktisk sige at der faktisk er mere sukker og stivelse i end man lige tro hvis ikke man nørder ingredienserne lidt :o?

• #11   7. feb 2014 Laila: Jep, man skal altså se sig for når man læser indholdsfortegnelsen, for det er ikke alting der lige virker opsigtsvækkende, såsom maltpiller....

Kunne du ikke komme til en Horselux Forhandler? smiley

• #12   7. feb 2014 Jeg har to heste, en trakhner på 8år og en barokhest på halvandet år.
    Jeg køber horsepro til dem, da det er billigt, men de går også rigtig godt på det.
    Den store for 2 kg pr dag af classic og den lille får 1,3kg pr dag af junior. Derudover får de det wrap de kan spise og de er begge rigtig fine.
    Tror altid der er noget at sætte finger på, hvis man graver i de forskellige deklarationer der er på de forskellige slags foder. Jeg har i hvert fald intet imod horsepro, godt foder til små penge! smiley

• #13   7. feb 2014 Jeg har renget lidt på det. Jeg gik ud fra de 3 hoved komponenter i Horselux grow og det bliver ca 20 kr i forhold til Horselux, hvis man blander selv bare med de første 3 ingredienser.

• #14   7. feb 2014 Jeg er ikke helt tilfreds med de der malt piller, det er svært at finde flere oplysninger på :P.

Det er da en direkte misvisning når de reklamer med at horsepro islænder både har et lavt indhold af stivelse og sukker. Når den der Malt pille fucker op i blandingen.:P

Enten er det mig der ikke helt kender de egentlig egenskaber af maltpiller eller også så har jeg fundet svaret og der er tale om falsk reklame smiley

Men hvis det de skriver er sandt så ja er Horsepro et godt produkt til billige penge.

• #15   7. feb 2014 Jeg kommer aldrig til at forstå man gider besværet med at blande selv, for at spare nogle få kr... Og man skal stadig have fundet vitamin/mineral produktet til at blande med lucernen, urterne osv osv... Hell no... Så hellere bruge de produkter der ER ordentligt sammesat uden al det stivelse og sukker smiley

Og produkter med byg og havre som hovedingredienser til heste, vil aldrig stå som "godt foder" i min optik....

• #16   10. feb 2014 Jeg vil helst selv blande for så kan jeg give min hest lige det jeg gerne vil have han får i forhold til årstiden og intet ligegyldigt kommer i. Og så er det billigere smiley

• #17   10. feb 2014 Anna: Det kan da kun betale sig at blande selv hvis man fodrer med korn og valser osv selv? smiley
    Jeg giver 360 kr for 20 kg MultiVit f.eks, og den store får 175 gram om dagen... Så er han dækket ind... Grovfoder ad libitum...

• #18   10. feb 2014 Jeanette: Hvad bliver den store brugt til og hvor længe bliver den redet :)?

• #19   10. feb 2014 Han er 179 i stg, vejer 700 kg og bliver 4 til marts, bruges 6 dage om ugen.. Han går intervaltræning 2 gange om ugen på 10 km, går på løbebånd i 35 min med intervaller på 3 gange 5 minutters trav i frisk tempo osv... Han bruges pt i det der kaldes let arbejde... Han har rigelig med energi og ser brand godt ud!!
    Han har rigeligt at sætte muskler af, sadelmager var meget forbløffet over hvor fint muskuleret og bred han var blevet omkring mankebenet, så hun måtte sige at min springsadel kunne hun kun udvide i bommen en sidste gang, så var han vokset ud af den model smiley smiley

Han ser sådan her ud.... Han bor btw i løsdrift....

profilbillede
  • #20   11. feb 2014 min er aldrig blevet fodret med korn...det har altid været lucerne baseret med vitaminer og de tilskud jeg synes han skulle ha af urter o.l.

Lige nu blander jeg ikke selv fordi han står opstaldet og det de får i krybben er så lidt, men ind til for et halvt år siden blandede jeg selv og kunne holde det på 100-200 kr. om måneden alt efter årstid...
    og så det wrap, hø og frøgræs han har behøvet smiley

Kommentér på:
Foder til ungheste/ponyer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce