{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
949 visninger | Oprettet:

Problem med tricks.. {{forumTopicSubject}}

Halløj. smiley
For ca. 3 måneder siden fik jeg min første egen pony, og da hun manglede lidt respekt/ lydighed, har jeg trænet lidt HMS.
Med tiden besluttede jeg jo at slå hul på tricks, så vi fik lidt spændene og anderledes fokus.
De tricks der er taget hul på/kan er: Smile, kysse, bakke, neje og ryste(dog fra valgt, da hun ikke brød sig om det)
Nu til problemet:
Her i går trænede jeg over i hallen, og i starten var hun ulydig, og gik ind i mig. feks.da skulle jeg blot om på den anden side, og hun skulle stå stille. Efter lang tid forstod/respektere hun var jeg sagde i de forskellige øvelser, dog ikke i neje, hvilket er et andet problem..
Når men her i dag, gik det lige op for mig hvor meget man skal have styr på sine tricks og signalerne.
Grundet de simple tricks kysse(på komando) og smile, gjorde at hun på staldgangen samtlige gange gav mig en "nikker" og skubbede mig/brugte mig som "kløpind" blot pga. kysse(tror jeg)
Jeg valgte så at sige fra, da hun skal respekter mig og ikke skubbede.
Dette gør jeg ved at løfte hånden/fingeren, for at markere et STOP.
Ponyen fatter bjælle, og tror hun skal smile og derefter fortsætter.
Da det jo selvfølelig gør ondt, giver jeg hende et dask på halsen hvorefter hun stopper.

Her er mit spørgesmål: Hvad skal jeg gøre for at hun respekter mig, og er lydig. Jeg hader at DASKE min hest, da det jo i sidste ende aldrig løser problemet.
Syntes bare ikke de kan være rigtigt hun skal have lov at skubbe og nikke mig, og være lidt for påtrang?
Normalt når hun var for påtrang, lærte jeg hende at bakke på komando, så hun fik fokus på mig og kom lidt væk.
Dette kan jeg jo ikke gøre i stalden, og ikke under disse "problemer" ?

Beklager det blev lidt langt, men håber i kan hjælpe? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problem med tricks..
  • #1   21. jan 2014 Et højt og tydeligt "NEJ" og tramp i jorden måske. Ellers kan du skubbe hestens hoved væk, hvis det er med mulen eller hovedet, at den bliver ved med at overskride dine grænser smiley
    Husk altid at tænke over, hvordan du laver dine signaler, når du træner tricks smiley

• #2   21. jan 2014 Marloeke: Jeg prøver os at sige Æ/ØV eller NEJ, bestemt dog uden at råbe.
    Hvis jeg feks. skubber hendes hoved til højre for evt at lukke dækken, tager hun bare at skubber mig. Det samme hvis jeg tager fat rundt mulen eller på panden, som om hun er hoved.. sur?
    Dette har dog ikke altid været et problem.
    Jeg tænker over hvordan jeg indlære tricks, og signaler.
    Det var en fejl at indlære hende kysse på komando lige nu, for nu misbruger hun det i forbinelse med feks. tigge , og derfor skubber/nikker oppe i midt hoved. smiley

• #3   21. jan 2014 Jeg plejer at trampe i jorden og sige nej meget bestemt, og hvis hesten ikke reagere på dette får den lov til at bakke, om den så er på folden, boksen, staldgangen, ridehandlen eller what ever, den må bakke. Jeg bakker ham 4-5 skridt og så får han fred. Gør han det endnu en gang får han simpelthen et dask/smæk på bringen og får et højt nej og et stort tramp i jorden. Hvis han bliver ved igen og igen begynder jeg at trække rundt med ham, og så må han lærer at stå istedet for noget som helst andet.
    Altså at går frem, stopper, samtidig med at jeg ramper en gang i jorden, siger stop og markere mig i grimen/hovedtøjet. Stopper han ikke lige i det øjeblik bliver han bakket. Så får han lov til at tænke på noget andet og glemmer forhåbentligt den latterlige idé at jeg skulle være bold eller klø pind smiley

• #4   21. jan 2014 Mia: Det er lidt svært når hesten står bundet til et tov på begge sider, og maks kan gå 1-2 skridt.
    Alle andre steder bakker jeg hende, idet hun bliver for nærgående eller skubber.
    Hun forstår ikke et NEJ eller lign. Jo hun stopper op og kigger, og begynder måske 5 min senere?
    Jeg vil helst undgå at daske hende, trods det måske kan være nødvendigt.
    Tænker bare det ikke er vejen frem? smiley

• #7   21. jan 2014 Hver gang hun har gjort noget forkert har jeg tit blot skulle løfte pege fingeren/hånden, og engang imellem os et NEJ med.
    Som skrevet er tricks indlært som ekstra indenfor jordtræning, altså en lidt udviet træning.
    En af de ting hun er respektløs overfor er at Lytte til mig, hvoraf vi jo har tilføjet tricks som ekstra, da hun skal holde fokussen på mig. Feks. Bakke på komando, denne øvelse har vi brugt hver gang hun har været ulydig osv. og derfor igen fået fokus på mig.
    Jeg forstår ikke helt hvad du mener med neje, men dette læres faktisk at tillids årsag, svært at forklare. smiley
    Ang. ryste tak syntes nemlig ikke der er nogen grund til at indlære hende det, da hun tydeligt viser ubehag med ørene helt tilbage osv. inden hun ryster, som hun alligevel ikke gør.
    Tak for linket, og råd. smiley

• #9   21. jan 2014 Hm okay det er jo din mening, kan godt se tricks er en mere hyggelig ting, men kan godt bruge det i min træning for bla. og få hende til at være mere lydlig/lytte på mig.
    Men helt sikkert at video vil give mig noget andet, jordtræning at begive mig ud i.

Ang. neje, hm okay det havde jeg nu ikke lige tænkt over.
    Hvad så? Er der nogen specil måde at indlære det på?
    Tænker hvad med Bette, hun kan det jo os ligesom mange andre. smiley

• #12   22. jan 2014 Bettemus: Tusind tak for svar, helt klart noget jeg kan bruge.
    Jeg tror jeg gemmer neje til side lidt, og træner det grundlæggende først.
    Freja: Tak, skriver helt klart hvis der bliver noget. smiley

• #13   22. jan 2014 Kan sige at i dag i stalden gjorde hun det lidt, og efter to NEJ i lidt dybere stemme stoppede hun.
    Da ville skubbe/klø blev jeg bare ved med at skubbe hende hoved væk, og forstod da at hun skulle lade vær.

En lidt anden ting, jeg er lidt stolt af.
    I dag efter træning, kunne jeg smide alt udstyr, gøre alt ved hende og kunne styre hende nu i skridt.
    Har gjort det en gang før efter 1. måned og der var absolut ingen styring eller lign.
    Nu her forstod det efter 2 min. og kunne bagefter styre hende rundt og stemme styre feks. ind i parade. smiley

• #15   22. jan 2014 Ja det håber jeg da på.
    I starten betød hun ikke rigtig noget for mig, da hun var en lettere problem hest, og skulle starte helt fra bunden af.
    Men allerede nu er der kæmpe forandring, både fra ryggen og jorden.
    Tror det ender med, hvis økonominen er der jeg beholder hende efter ponyårene er forbi. smiley

• #17   23. jan 2014 Ja, og tit ender med at blive drømme hesten. smiley

Kommentér på:
Problem med tricks..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce