At finde det rigtige foder... {{forumTopicSubject}}
...er godt nok blevet en udfordring med så forskellige heste i stalden som jeg har...
Jeg har brug for lidt inspiration og gode råd. Håber i kan hjælpe.
Jeg er nødt til at finde noget nyt foder til fuldbloden på 9, da det jeg bruger nu, højst sandsynligt udgår derfra hvor jeg køber det nu. Og det er ikke sådan lige at købe et andet sted... De kan sagtens bestille det hjem til mig, men de er liiidt sløve til at få bestilt, så det vil jeg ikke.
Lige nu får han Eggersmann Frucht Müsli, Linamix, lidt vitaminer og lidt Fiberpiller... Hvad kan jeg skifte Frucht Müsli'en ud med? (Det er den der udgår)
Det må meget gerne være lavt på sukker/stivelse, helst ikke piller og uden lucerne. Mængden skal være omkring 1 kg om dagen. Evt. suppeleres med vitaminer. Limnamix og Fiberpiller skal han fortsætte med. Nogle forslag?
Så har jeg en gammel Quarter dreng på 17. Han har sarcoider og dårlige tænder, så der skal jeg også undgå sukker/stivelse, helst heller ikke piller og lucerne.
Mængden må ikke være for stor, supplerer evt. med vitaminer. Nogle forslag?
Lige nu får han HorseLux Easy, men det pakker sig om tænderne og det duer ikke med dårlige tænder. Han skal ikke have våd mad (endnu!).
Til sidst... Min lille bandit. Miniature/shetlænder blanding på 2 år. Hingst... Han er uhyggeligt kræsen!
Han får nu HorseLux Easy, men det er ikke et hit. Han får ca 150 g, men gider ikke rigtig spise op. Og så pakker det sig om tænderne. Øv.
Han skal også gerne ligge lavt i sukker/stivelse da han ellers vokser vildt (3 cm på 4 måneder!), kan ikke lide piller og lucerne. Mængden er ikke så vigtig. Nogle forslag? Bliver nemt vommet.
De sidste to har jeg styr på mht. foder. Men deres foder kan ikke bruges til de andre...
Alle får selvfølgelig rigeligt med grovfoder!
Er det muligt at finde et foder de alle kan få? Mest fordi det er det nemmeste... Ellers må de få hver deres.
Kan ikke bruge Pavo Care4Life, HorseLux Easy, Equsana, Hippolyt og roepiller.
Har kigget lidt på ERS Pellets (de eneste piller de vil have), men syns ikke folk har så meget godt at sige om det? Og så syns jeg godt nok det er dyrt...
Ønsker ikke at fodre med kun vitaminer og grovfoder.
Håber det hele gav mening...
sep 2012
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 291
jul 2008
Følger: 41 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 256 Svar: 1.001
Det er en flok besværlige basser jeg har...
sep 2008
Følger: 56 Følgere: 61 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 180
Min pointe er, at musli som regel er noget kornflager af forskellig slags blandet med lidt piller og snittet lucerne og hvis det skal være lavt på sukker og stivelse er man nødt til at undgå korn.
Men ved da at fx Noble food kører med noget der minder om musli uden ret meget korn, men der er lucerne i. Prisen er meget pebret.
jul 2008
Kigger lige på Noble Food... Er dog ikke sikker på jeg kan få det i vores område...(?)
jul 2008
sep 2008
Følger: 56 Følgere: 61 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 180
jul 2008
Men ERS Pellets syns jeg ikke folk har så meget positivt om...
Syns det er ligemeget hvad jeg propper i foderprogrammet så ligger det lavt på kobber og selen. Er SÅ træt af at jeg ikke kan få det til at passe... Især fordi jeg har set på min ene hest hvad der kan ske når programmet har ret mht. til lavt på kobber...
At finde det rigtige foder...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside