At finde det rigtige bid. {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg fik for ikke så lang tid siden min nye dressurhest hjem, og vi skal nu til at have fundet det rigtige bid, da vi igår opdaget at det vi fik med til hende var skævt. Ikke bare lidt, men meget! Næsten 2 cm skævt/for langt i den ene side! Så kan man sgu' godt forstå at hesten var skæv og ikke var vild med at blive bøjet af til den ene side.
P.g.a dette er hun nu begyndt at åbne munden, og hun åbner den ikke bare lidt, men meget. Det er ikke så slemt når du begynder at arbejde med hende, men når hun f.eks. bare står stille med løs tøjle begynder hun straks at klabre tænder. Vi vil derfor gerne vide hvordan vi kan gøre det bedre, andet end at lære hende at det ikke gør ondt at have bid i munden, og hvilket bid i ville anbefale. Det er allerede besluttet det skal være et sprenger, men har brug for at vide hvilken model i tror der ville være bedst. Hun har prøvet et normalt 3 delt og fungere godt på det, men her klapre hun stadig lidt, dog er det næsten minimalt ifth. på det 2 delte muffebid, som vi fik med.
NEJ det er ikke en idé at springe ud i det bidløse da jeg rider dressurstævner, og ja hun er tjekket i hoved og røv, og tandlægen sagde at hun havde fine tænder og der ikke var noget at bekymre sig om. Det er højst sandsynligt blot grundet biddet. (Som hun kun har gået med i 14 dage, da hun hos sælger gik med et andet, hvilket vi ikke fik med til hende)
- Kao
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Lad være med at holde fast i et mærke, men vælg istedet ud for hvad hesten trives med ;o). Det kan være noget så simpelt som et bid fra Hooks til 109 kr.
Vil anbefale dig og se videoerne på www.hestemund.dk under blog, det vil give dig noget viden om hvad man skal kigge efter når man vælger bid. Nogle heste har en mund til 2 delte, nogle hader 3 delte og andre skal have et udelt bid.
Ligesom det er meget vigtigt at få målt hestens mund, et langt bid er roden til meget ondt. En del heste går med alt for store bid - de færreste også selvom det er strl hest skal fx op i 14 cm.
dec 2009
Følger: 87 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 442
sep 2007
Det var mest ment som at der er mange udforminger af HS bid, så det er et vidt begreb at hesten fungere bedst på det. Ligesom der er nogle udformninger af bid, som HS ikke har.
dec 2009
Btw har jeg fået anbefalet at købe et tyk bid, men hvor tykt er tykt? Tænker at 16 mm lyder til at være en fin tykkelse, da 14 er ret så tyndt, men hvad tror i?
Hos tidl. ejer gik hun med et HS trekantsbid og her gik hun også og klapprede en del, så det skal nok ikke være sådan et
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
feb 2005
Følger: 345 Følgere: 343 Heste: 11 Emner: 247 Svar: 4.502
Nogle af mine favoritter har været et tredelt, der ikke kan lukke sammen (du kan ikke sætte bidringene mod/parallelt op ad hinanden), et tyndt todelt med små (5 cm i diameter) bidringe, et tredelt med kobberrulle på den midterste del, et tredelt med opsplittede ender og et todelt twister-bid.
Prøver lige at finde billeder! Der er altid mindst et af de bid, der fungerer - og jeg har immervæk redet mange forskellige og mange mærkelige heste med hver deres særheder ;=)
dec 2009
dec 2009
sep 2007
De færreste har plads til tykke bid ;o).
Min køber jeg det tyndeste af tyndeste til.
Men find ud af om din hests mund er bedst til 2 delt, 3 delt, udelt, tungefrihed eller hvad det er - det er det der tæller mest :o)
dec 2009
sep 2007
Find et testcenter og lån nogle forskellige :o)
Også vigtigt med størrelsen på hestens mund med 3 delt.
Sprenger har testcenter forskellige steder, ellers kan man låne 3 bid for billige penge på www.draumur.dk
feb 2005
Tredelt split-ends: http://www.thesaddleryshop.co.uk/Upload/Images/934cf046-cd18-4835-94f6-36e2f0c744b6.jpg
Todelt med små bidringe (nederste): http://www.peaydesigns.com/images/Horse%20-%20Bits%20-%20Sprenger.jpg
Todelt twister: http://www.westernworldsaddlery.com/contents/media/l_08566.jpg
Jeg kan ikke finde et billede af det tredelte, der 'låser', men forestil dig at den midterste del er placeret således, at den blokker for de to lange/sidestykkerne i biddet, så disse ikke kan ligges parallelt med hinanden.
Biddet ligner et helt almindeligt tredelt, men forestil dig, at formen på biddet, når man prøvet at 'lukke det sammen' ser sådan her ud: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTExdE6WQIusBPQ5fhl8UD2yFCusZcQ_SbTZT9Cgs4hq5dLCApgfQ
dec 2009
Vi har overvejet HS biddet med gummi dutten i midten, men den øverste du linker til ser også meget interessant ud.
Monty & Malou´s mor - Skal være todelt og tilladt til dressurstævner, hvilket jeg ikke ved om det du hentyder til er
feb 2005
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
At finde det rigtige bid.