{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.465 visninger | Oprettet:

er klappe en ros?? {{forumTopicSubject}}

hej HG:)

jeg har nu set flere gange at folk når de skal rose deres hest at de så klapper den så hårdt. og så tænker jeg er det en ros at få??
jeg tænker da at det må gøre ondt, så helre bliver kløet lidt!
hvad syntes i om at klappe hesten og er det en ros? prøv at klap jer selv! er det rart?
håber at til jer der ude lige tænker lidt over næste gang i klapper jeres hest;-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er klappe en ros??
  • #1   29. sep 2013 Jeg aer min hest, eller giver blide klap og roser med stemmen. syntes nemlig også det virker lidt voldsomt med kraftige klap på halsen fx..

• #2   29. sep 2013 Klap=ligeså stille
    Slå=hårdt

• #3   29. sep 2013 jeg klapper min hest på halsen, når det er gået godt under springning. og hun forbinder det nu med ros, for lige så snart vi kommer over sidste spring og det er gået godt klapper jeg hende på halsen og hun begynder at tage hovedet ned og frem og slapper af i hele kroppen

• #4   29. sep 2013 Nogle heste nyder bare hårde klap

• #5   29. sep 2013 Hestene ved at det betyder ros, men om de kan lide det .. Nej, det tror jeg ikke på de kan.
    - Desuden synes jeg ikke du kan sætte mennesker og heste op som om, det er ens. Vi mennesker er langt mere følsomme. Hesten er følsom, men den tager ikke et lille klap på skulderen for noget stort, selvom den nok ikke kan lide det. smiley

Jeg synes heller ikke, du skal sætte det op som et spørgsmål og så til sidst skrive det som en konstatering. Du er ikke en hest og det er vi heller ikke. Ergo kan vi kun prøve at læse det på hesten, men aldrig være 100% sikre i vores sag.

• #6   29. sep 2013 jeg syntes også at klappe den stille og roligt er fint men jeg har bare set så mange nærmest slå deres heste..

• #7   29. sep 2013 Fra naturens side nusser moren føllet ved digning, ved at vi aer den er det ligesom da hoppen nussede den, altså ser den at agning er lig med noget godt. sætter man evt. et dygtig på agning, men går over til at klappe ligeså stille stadig med et dygtig, vil den hurtigt finde ud af at et klap også er en ros smiley
    Så nej jeg vil mene at klap er fint nok, så længe man ikke går helt amok armen smiley

• #8   29. sep 2013 Hvis jeg roser hesten så klapper jeg den aldrig hårdt. Jeg klapper den blidt eller klør den. Det er noget mere rart, både for hesten og jeg.

Jeg kan ikke have, at det skal give genlyd når man skal klappe hesten, what's the point?

• #9   29. sep 2013 Jeg klapper kun min hest (som du beskriver det) fra jorden, hvis hun bliver for nærgående, fordi hun simpelthen er så stor i forhold til mig, og hun ikke skal stå og mase.

Når jeg roser hende fra ryggen (og også fra jorden), aer eller gnubber (blidt) jeg hende på halsen eller på halskammen. Hun er så også typen der står og lægger sig til hvis man kører så meget som en blød strigle over halsen på hende, så for hende må det jo være den bedste ros at få. smiley

• #10   29. sep 2013 til nadia nej ved selfølgelig godt at heste og mennesker er det samme, men vis du var en hest ville det så være rart?

• #11   29. sep 2013 Tror godt jeg ved hvilke tilfælde du mener:-) Enig, nogen gange når det runger i ridehuset fordi nogen klapper deres heste så hårdt er det for voldsomt. Men jeg kan sagtens klø og klappe min, det er ros:-)

• #12   29. sep 2013 TS: det kan man jo ikke vide, da man ikke ved hvordan hesten føler det, så at du siger at hvis man var hest om man så ville synes det var rart, kan man jo stadig ikke svare, for vi har sjovt nok ikke prøvet at være hest

• #13   29. sep 2013 det er jo smag og behag. jeg syntes bare ikke at det er en ros;-)

• #14   29. sep 2013 Som jeg sagde, TS - Så mener jeg heller ikke, at den bryder sig om det. Men din måde at stille tingene op er både anklagende, spørgende og som om, forskellen på os og hesten ikke er stor.
    - Hvis jeg var hest? Igen - Jeg har aldrig prøvet at være hest, det har ingen af os. Så jeg vil ikke udtale mig om "hvis jeg var hest", for jeg ved ikke hvordan hesten har det med det. Jeg kan sige at jeg som menneske intet har imod et venskabeligt klap på skulderen/et opmuntrende klap. smiley Det er nogenlunde det vi giver hesten og vi gør det også på andre mennesker. Jeg indrømmer gerne, at jeg faktisk synes det er hyggeligt og rart, at folk opmuntre mig eller er venskabelige overfor mig. Men ja, det er bare min mening.

Men som sagt, er vi og hestene ikke ens. Så at jeg føler det som noget godt som menneske, er måske ikke hestens synsvinkel? Jeg siger ikke man skal slå hesten, når man klapper. For klap er jo blidt. Slå er noget andet og de ting skal ikke blandes sammen.
    - Jeg har fået at vide af div. hestemennesker, at hesten ved det betyder ros, men ikke nødvendigvis bryder sig om det. Ikke ligesom at vi synes, det er rart at folk "tror på os", ved at give os et klap på skulderen. smiley

• #15   29. sep 2013 Jeg ser desværre også nogen der klapper så voldsomt at det virker som en afstraffelse fremfor en ros.
    Hvis jeg gjorde det på min, ville han ikke føle sig rost, men irettesat meget voldsomt smiley
    Hvis jeg sidder på ryggen af ham, roser jeg ham med stemmen, og ved at nusse ham på manken eller halsen hvor hesten ikke selv kan nå, og man ofte ser dem stå på marken og nusse hinanden.
    Kan sagtens finde på at klappe blidt, men det er så blidt at det nærmest er nussen smiley

• #16   29. sep 2013 til nadia:-) okay har lige læst emnet op et par gange og kan godt se at jeg fik skrevet det lidt på en mærkelig måde. jeg ville også sige at vis man bare klapper hesten stille og roligt så er det vel også en ros:-) jeg har bare set så mange der overfalder deres heste med at klappe dem. og hvad jeg kan se på hesten bryder den sig ivært fald ikke om om det:-(

• #17   29. sep 2013 Jeg klør min på halsen i stedet for, at klappe den på halsen er i mine øjne at slå den smiley

• #19   29. sep 2013 Har aldrig oplevet at folk har slået deres hest istedet for at klappe den smiley
    Men hvis jeg har handsker på og klapper en stram sommer pelset hals med fylde og muskler lyder der altså et vældigt klap som hvis du klapper i dine hænder.

Det skal jo bare været en klap på skulderen som vi mennesker også for engang i mellem smiley

Det er jo ikke i forbindelse med afstraffelse man gør det ^^

//Stephanie N M Poulsen

• #20   29. sep 2013 Min hest er ikke lavet af porcelæn, så ja klap er ros i mit hoved:) har i evt. Set hestene gnubbe hinanden ?? smiley

• #21   29. sep 2013 Er enig ditte smiley

• #22   29. sep 2013 Det er ikke naturligt for en hest at blive klappet, idet vilde heste ikke kan klappe hinanden, idet det sjovt nok ikke er i besiddelse af kropsdele, der kan udføre denne bevægelse ... de gnubber hinanden, men hvad fanden, jeg klapper sgu min hest, for så ved den, at det er ros, den får.

• #23   29. sep 2013 jeg klapper også min hest men bare ikke så voldsomt. heste kan jo tåle meget mere end os mennesker så den gør jo ikke i stykker. men ville nu ikke sige at den bryder sig om det smiley

• #24   29. sep 2013 jeg ved ikke med jer, men når jeg nusser min pony i mellem forbenen tar hun det som at blive nusset af en anden hest, i starten glemte hun helt at jeg ikke var det og gnubbede en tand for hårdt, den ene gang belv jeg helt blå på ryggen dagen efter! nu har hun så lært det ikke skal være lige så hårdt.
    med det prøver jeg at sige, at når heste nuser hinanden på folden, gør de det ret hårdt, så et lille klap på halsen er altså ikke så slemt for hesten smiley

• #25   29. sep 2013 Jeg klapper min hest, når jeg roser ham oppe fra ryggen af. Men når jeg er på jorden, nusser jeg ham i hovedet smiley

• #26   29. sep 2013 Donnaerne - Er heste ikke lige så følsomme som os?
    Sjovt, hvordan kan det så være at de sitrer når bare en flue lander på dem?
    Heste meget følsomme. De viser bare ikke smerte, medmindre det er helt galt.

Jeg klapper kun sjældent Natash. Jeg er gået over til at nusse hende i stedet.
    Nej hun er ikke lavet af porcelæn, men JEG kan bedre lide, at nusse hende i stedet for at klappe hende.

• #27   29. sep 2013 Jeg siger ikke, at vi slår dem, når vi klapper vores hest. Jeg siger bare, at den umuligt kan syntes, at det er rart smiley

• #29   29. sep 2013 Tit? Helt ærligt.......

JA de kan holde til mere, MEN det er mere følsomme end os.
    At du giver den et blidt klap sker der intet ved, men de der 'professionelle' som næsten knalder dem sådan en når de klapper dem, det forstår jeg ikke, og det kan være umuligt være rart.

• #31   29. sep 2013 Nej, de er nemlig mere følsomme end os udenpå.
    Hesten reagerer på selv det mindste lille dyr kravler rundt på dem. Tror du så ikke de er bare lidt mere følsomme end os?

• #33   29. sep 2013 Ikke på samme måde.
    Og jeg har ikke lyst til at diskutere det, for du mener alligevel jeg er efter dig tit jo.
    Så godnat.

• #35   29. sep 2013 Jeg mindes at have læst i et magasin (et troværdigt et), at en hest ikke vidste hvad et klap var, da hestene ikke gik rundt og klappede hinanden. Det hestene gør er at klø hinanden/nusse hinanden, hvilket de forbinder med noget godt, og de derfor ville forbinde det med noget godt, hvis man nussede dem, men at de ikke vidste hvad et klap var (-:
    Men jeg er ikke sikker.

• #36   29. sep 2013 jeanette: men man kan forbinde et klap med noget godt. en hest ved jo heller ikke hvad stop signalet betyder, eller alle de andre 100.000 signaler som du giver din hest. det er noget med indlæring smiley

• #37   29. sep 2013 Jeg forbinder det med en ros at klappe, og det er jeg sikker på at heste også gør. Men jeg tror heller ikke altid at det er selve klappet der har den rosende effekt. I dét vi som ryttere strækker hånden frem for at klappe hesten, bliver tøjlen løsnet - man kan ikke klappe hesten med en "stram" tøjle. Og når presset forsvinder, opfatter hesten det som noget godt.

• #38   30. sep 2013 I kan nu altså ikke sige at "måske kan hesten ikke lide det" men virkelig?
    Det er ikke hesten naturlige blaBlaBla! Brug dog jeres hjerner!! (Ikke for at være ond.. smiley )

Tror i det er naturligt for hesten at i sidder på den? Tror i det er naturligt den er lukket inde i en fold? Tror i det er naturligt at få mad som korn os.v? Nej!

Der er sket meget på de mange hundrede år heste er avlet hos os mennesker, heste kan godt tåle at blive klappet og mange heste er blevet forbundet med at det er en ros, jeg selv siger rosende ord imens jeg klapper ham efter f.x. En perfekt spring runde smiley

• #39   30. sep 2013 Jeg mener bare at når man klapper skal man ikke klappe så hårdt. Fordi jeg har bare set så mange der klapper deres heste så hårdt at det piver i mine øre:-(

• #40   30. sep 2013 TS: må jeg prøve at give et godt råd

• #41   30. sep 2013 Ja da:-)

• #42   30. sep 2013 at du måske en anden gang formulere dig lidt bedre, for i dit start inlæg lyder det som om du generalt mener det er forkert at klappe hesten.men længere nede skriver du at du selv klapper hesten?
    forstår du forviringen der kommer, ud af det. det er nok derfor folk har svaret som de har gjort smiley

• #43   30. sep 2013 Jaa:-/ var godt klar over det efter lidt tid..:-(
    Men jeg er ret dårlig til at formulere mig:-(
    Men arbejder på det;-)

• #44   30. sep 2013 det er jo altid noget smiley

• #45   30. sep 2013 Nej jeg klapper ikke min hest jeg aer eller klør den smiley
    Klappede den os i starten, men efter at have snakket om det ved middagsbordet, med min mor, blev vi enige om at hesten endelig var ret følsom, og derved blev vi enige om at ae i stedet. Så for mig er det blevet en vane. Men når min hest skal roses hurtigt ryger der da også et lille klap en gang i mellem, dog overhoved ikke hård.
    Og som nævnt tidligere, synes jeg os det er ret vildt at se hvordan professionelle virkelig bare slår til, så det næsten kan hører i den anden ende af hallen smiley

• #46   1. okt 2013 Mange heste har jo lært at klap = ros. Men nu har jeg haft min fra føl af, og har altid aet og kløet hende som ros, synes det med at klappe er lidt mærkeligt. smiley "dyyyygtig" *klask klask klask*, jeg forstår det ikke helt smiley

• #48   2. okt 2013 Karoline:
    Jeg tænkte fra naturens side smiley

Kommentér på:
er klappe en ros??

Annonce