{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

pas på med udlån af jeres heste {{forumTopicSubject}}

hej hg. vi fik for snart en mdr siden en hest hjem der havde været i udlån i tre uger før avleren tog ham hjem igen. årsag til at han tog ham hjem, var at de havde hidset ham sådan op at man ikke kunne snakke ham til ro igen i stalden. hvad der er sket under anden omgang så som ridning af hesten ved vi ikke.. men da den falder til ro herhjemme i den vante stald og vi prøver at ride hesten igen, det skal siges det er en meget følsom hest over for schenklerne...så finder vi ud af at den dumme rytter der lånte den, har fået ham til at småstejle. samtidig med at som tiden skrider frem vil hesten nu slet ikke have rytter på. vi mistænker hende for at have redt med spore på ham selvom han ikke er vant til det. vi tror hun har hakket ham med sporene, og nu se vi reaktion fra hesten af, den småstejler når man klemmer til den, og den vil ikke stå stille og vil gerne sætte bagdelen til rytteren når man skal op.
vi træner hver dag nu, på at få hestens tillid tilbage, men vi skal være to når man skal op, og vi kan indtil videre kun skridte uden at han småstejler.
Næste gang du skal udlån en hest ud, så få et godt kendskab til rytteren og evt. snakke med hendes ridelærer om erfaring, så undgår i at stå i samme situation, som mig og avleren er havnet i.
vi har selvfølgelig besluttet os eller rettere sagt jeg har fået lov til at tage ham med på rideskole for at få professionel hjælp, til at få hesten til at holde op med at småstejle og hjælpe os med at genvinde hesten tillid til ryttere.
en stor opgave ligger fremadrettet for mig og hesten med tillidsopgaver, jeg håber meget for hesten at det lykkes, da der har været nævnt aflivning af ham. men jeg vil sgu da ikke opgive den fin hest efter nobleman. jeg ved han kan få tilliden tilbage det er blot et spørgsmål om tid..
Pas på jeres hest og husk at komme uanmeldt på besøg ved den.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  pas på med udlån af jeres heste
  • #1   21. sep 2013 Heldigvis vil jeg aldrig udlåne min hest.. smiley
    Men held & lykke med din hest ! smiley

//Stephanie N m Poulsen

• #2   21. sep 2013 altså nu ville jeg nok meget hurtigt få den undersøgt af dyrlæge for det lyder da KLART til at den har ondt i ryggen eller nakken. en hest stejler jo ikke bare sådan lige og viser alle sine organer frem til et vilddyr ( det er jo en hest et flugt dyr)
    og den vil ikke have rytteren op..
    en hest som bliver sporet og av av det gør ondt, den ville løbe og stikke af fra det.
    for mig lyder det som om den kunne være skamredet evt med forkert sadel, eller været kommet til skade og har " hængt sig i nakken " nå den har stået fast . ja et eller andet.. kiropraktor og dyrlæge kan nok give dig et svar på dens opførsel..
    held og lykke med den :0)

jeg har også engang lå¨nt min hest ud, den kom tilbage efter mdr og lignede et stk knogle med et overtrukket tæppe..
    så aldrig mere

• #3   21. sep 2013 Har været der..
    Min vallak var udlånt 2 måneder, på den tid stod han meget alene ca. en måneds tid, han blev tævet af en anden hest, og endte med at tæve den, og da han endelig stod med nogen han kunne sammen med, stod han bar alene på jordfold istedet for sommergræsset sammen med de andre (han kunne være gået derned til dem men ville ikke), og hang bar med hovedet (det sidste oplevede jeg kort inden jeg tog ham hjem)..
    han var ubehagelig at ride og slet ikke min madglade hest som jeg kendte..

Inden han blev udlånt havde jeg massør på ham som sagde han var tyk ja, men muskel mæssigt var det fordelt super, da han kom hjem fik jeg massør på ham igen, fordi han gik mærkeligt i longe, nu havde han tabt sig ja, men hele hans forpart var enormt muskuløs, men ryg og bagpart var der ikke en eneste muskel på overhovedet..

så ja har prøvet det.. kostede mig 2400kr for at undgå opsigelses periode, for puha hvis han skulle have stået der 2måneder mere tør jeg da bestemt ikke tænke på hvordan han havde set ud..

• #4   21. sep 2013 Enig med minna. Inden du tager den på rideskole så få en dyrlæge eller kiropraktor til at gennemgå hesten...du tilgiver aldrig dig selv hvis du opdager at du bare har irettesat hesten, og så var årsagen i virkeligheden pga smerte. Hvis den har været lånt ud i kort tid, er det sandsynligt at det er forkert sadel....eller, den kan også være faldet på fold, staldgang eller i trailer og har forstrukket nakke, ryg, hofte eller lignende. En hest stejler ikke af frækhed...men af smerte.

• #5   21. sep 2013 Jeg vil så sige, jeg forstår ikke at i udlåner jeres heste uden at rytteren kommer flere gange, i er ude og se stedet den skal hen, i har kontakt til underviser, og følger den på sidelinjen. og er ude og besøge den. - Sådan har jeg gjort de 2 gange jeg har udlånt, og har aldrig oplevet noget dårligt, så jeg har overhovedet ikke noget imod at udlåne, og gør det gerne igen.

Men det er da træls for jer der får dårlige oplevelser, men vil så sige at så må i gå noget mere op i det, vis i ikke vil have dårlige oplevelser smiley

• #6   21. sep 2013 Jeg kunne nu heller aldrig finde på at udlåne min hest. Tænk hvis jeg fik en halt hest hjem igen eller en endnu værre skade smiley

• #7   21. sep 2013 anne mette
    Jeg var ude hos ham ude og se stedet, hun prøvede ham 4gange i alle situationer
    snakkede med folk der kendte hende osv osv osv..
    men min hest reagerede først rigtig efter 2måneder og hvad der er sket som jeg ikke har set og ikke fået afvide ved jeg jo intet om men noget er der sket

• #8   21. sep 2013 Det da super træls du har haft en dårlig oplevelse smiley men vis den først reagere efter 2 måneder, så burde du eller underviseren da kunne se, at der er noget der ikke er rigtigt? vis du har været ude og se til den?

men jeg har aldrig oplevet noget dårligt på den metode jeg udlåner på, + jeg er ved min pony min.1 gang i ugen. og jeg udlåner gerne igen smiley

• #9   21. sep 2013 Jeg vil heller aldrig udlåne mine... ellers skulle jeg kende vedkommende godt og ville følge hesten tæt...

• #10   21. sep 2013 Anne mette..
    Jeg så det jo først efter de 2måneder hvor han reagerede ved ikke rigtig at ville andre heste og ændrede sig..
    Det har også taget nogen måneder før han igen har ville heste og har været en kamp at få ham tilbage til sit normale jeg igen..

underviser havde hun ikke og det mener jeg heller ikke selv er nødvendigt og slet ikke når der hver dag er masser af mennesker i stalden..

Men ja jeg var den eneste der så det og i og med han først reagerede 2måneder senere hvor jeg self. tog ham hjem så er det svært at gøre noget..

og ja jeg siger heller ikke at jeg ikke vil udlåne igen, men det bliver på en helt anden måde med prøvetid og sådan og der går lang tid skal virkelig ud og skide før jeg vil udlåne igen..

• #11   21. sep 2013 Undervisning er så et krav fra min side, men der har vi jo også forskellige meninger alle sammen smiley

Men da godt du fik den hjem igen, når du ikke var tilfreds med låner smiley

• #13   21. sep 2013 Jeg vil så sige at udlån også kan være positivt, vi har lånt en skøn pony til Mia på 8 år og de stor trives sammen, alternativet var at han skulle stå hjemme hos ejer uden at blive brugt. Vi passer og holder af ham som var han vores egen.
    Der er ikke alle lånere som er onde ved heste smiley

profilbillede
  • #14   21. sep 2013 Vil så sige det nødvendigvis ikke behøves at ende galt at udlåne en hest, jeg har her til 1 november haft min lånehest i 5 år, dog afbrudt af 5 måneder hjemme os ejer da jeg havde opsagt hesten, men nu står den her altså igen og hygger med mine 2 egne heste, og den bliver nok til den dag den ikke kan mere.

• #15   22. sep 2013 han er blevet trykket i ryggen, der er ikke noget der. men dyrlægen kommer også snart i denne uge og tjekke ham. en hest der ikke er vant til hjælpemidler på dens ryg, vil reagere hvis den var blevet sporet, ved ikke at ville have rytter på, som han gør meget. samtidig med at han selvfølgelig vil nægte at gå frem ved at småstejle. vi ved som sagt ikke hvordan han er blevet brugt i ridning. men nu står vi med en hest der har mistet tilliden til rytteren, og skal starte forfra. men jeg har heldigvis fået lov til at søge hjælp til ham så vi kan træne det væk på en god måde. genskabe tilliden til rytteren tager bare så lang tid.
    selvfølgelig siger jeg ikke at alle låner er dårlige ryttere, men i dette tilfælde gik det galt efter kun tre uger. avler kunne ikke engang få ham til at falde til ro med snak, som han plejer. så den eneste rigtige beslutning var at tage hesten hjem og arbejde med ham, hvor vi finder ud af at han må være blevet redt hårdt

Kommentér på:
pas på med udlån af jeres heste

Annonce