Hesten kan ikke lide at springe {{forumTopicSubject}}
For noget tid siden talte jeg med en dame ang. Heste og springning.
Jeg fortalte at min hest ikke bryder sig om at springe, og at vi derfor ikke gør det. Der er jo mange andre sjove og udviklende ting vi kan finde på. Hun svarede mig – venligt, og i god tone, at det argument havde hun hørt mange gange og at efter hendes mening kunne alle lære deres heste at kunne lide at springe.
Jeg svarede hende ikke, men har efterfølgende tænkt over det, og jeg tænker at nok kan alle lære deres heste at springe, men kan man lære sin hest at elske det ? Man kommer langt med ros og godbidder, men hvis hesten grundlæggende hellere vil lave noget andet , bliver det så ikke ved med at være sådan ? Man kommer vel heller ikke til at elske matematik bare fordi man får ros for en opgave vel ?
Personligt mener jeg at min hest meget tydeligt fortæller hvad hun kan lide og hvad hun ikke kan lide, selvom jeg selvfølgelig kan bede hende om at gøre det alligevel, og fordi hun er sød, så gør hun som regel også hvad jeg beder om, men nogen fornøjelse er det vel ikke ? Hvad mener i ?
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
jeg trak ahm hen til et lilel spring (1.2 meter fra) også dre jeg ham frem med pisken når han gik ved siden af skete der intet når han sprang over fik han en godbid også kan du bare blvier ved og gør afstanden længere for efter bar 30 min. på den måde sprang han uden han avr bedt om det så han tiggede ved at springe
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 481
Personligt tror jeg alle heste nyder noget afveksling, også spring, så længe man selv gør det til en leg. Hvis du kommer til at bumpe, eller mister balancen eller hvad det nu kan være, kan hun måske syntes det er mindre sjovt. Hvordan ser hun ud når du løsspringer hende?
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
aug 2013
For Osie er en skide god springerog kan nemt springe 75 cm (sevfølgelig byder jeg ike en 2 års det) men han HADEDE det
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
Hvad jeg tror ud fra mine erfaringer, så kan man lære hesten at styre mod springet. Og igen, samtidig kan heste have dårlige minder med et spring = de ikke vil.
Dog kan nogle heste nok være mere motiveret til at springe end andre. Der er jo nogle der avler de gener til at være tændt på en bane.
Men ja, det er hvad jeg tror.
aug 2013
men det jeg mente var send hesten mod springet, vis den går til side så skal du ingorerre det og vis den springer skal den have en godbid
nov 2008
Det handler jo om at introducere springningen på en spændende og legende måde. Jeg har aldrig set en hest der ligefrem hadede at springe, men det er klart at nogle nyder det mere end andre.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
negativiteten kan opstå hvis hesten ikke har lært det, og derved ikke helt forstår hvad den egentligt skal, og ellers er den bare kørt død i springningen.
springning er nøjagtig som dressur, folk formår bare hurtigere at ødelægge hestens glæde ved dressur - hvorfor, det må du ikke spørge mig om.
men tror sagtens alle heste kan elske alle discipliner, det gælder bare om at give hesten et positivt indtryk fra start, og hver evigt eneste gang
også sørge for at man giver hesten den tid den har brug for, og sørger for at hesten ikke bliver presset, ud i situationer hvor den er på dybt vand - og selvfølgelig tage højde for dens talent og evne.
nov 2008
aug 2013
og til det med at det er tideligt så ja det er tideligt men jeg springer små spring med ham hvor han til at sprunget en meter (mega megte overspring) og han har en gang sprunget 110 (han var i panik over at være alene)
nov 2008
Hesten kan ikke lide at springe