Udlån = udnyttelse {{forumTopicSubject}}
Undskyld den fjollede overskrift
Jeg har nu set en del udlåns-annoncer rundt omkring, og jeg kan ikke lade være med at bide fast i sætninger som disse:
"Ser helst at hesten bliver videreuddannet" og "Låner står for alle udgifter"
De bliver brugt i samme annoncer, og så tænker jeg, om det ikke er lidt "snyd"?
Man låner sin hest ud i 1-2 år til en dygtig rytter, der rider den op og måske starter et par stævner, og så tager man den tilbage, når den er top-tunet og uddannet i flere forskellige øvelser, uden at man har betalt noget som helst. Kan man kalde det udnyttelse, og er man bare tanden klogere som udlåner i den situation?
Det er jo en win-win for ejeren.
Hvad synes I?
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1922 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Det kan jo være låner ikke har råd til at købe egen hest pga. fx uddannelse, jobsituation eller lign.
Man bliver nødt til at se det som en win win...
Man kan jo lave individuelle aftaler fx hvis lånet kun er til låntagers fordel, så betaler de største delen. Får man uddannet sin hest og udlåner også får noget ud af det, så kan man jo aftale at man dele visse udgifter...
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.003
Som Lene siger syntes jeg også man burde aftale prisen og hvem der betaler hvilke udgifter alt efter hvem der får mest ud af udlånet^^
sep 2012
Følger: 83 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 135 Svar: 471
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Det er jo bare super fedt for ejer, hvis nogen hopper på den, men det skal man nok ikke forvente, at nogen gør. :o)
For mig at se, er det også ret urimeligt. Hvis man forventer, at hesten videreuddannes, så må man også skulle betale nogle af udgifterne.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
Synes faktisk ikke at det var fair at jeg skulle give så meget for ham, da han ikke var prisen værd. Han var selvfølgelig meget værd i mine øjne, men i forhold til markedet var han ikke. Min mor kunne bare ikke nænne at aflevere ham tilbage, så vi købte ham så alligevel....
Jeg synes lidt at min situation var udnyttelse. Sælgeren vidste vi var vildt glade for ham og kunne derfor sætte prisen så høj. Hun var jo næsten sikker på at vi ville betale så meget for ham.
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
Det burde låner også være klar på, medmindre der er skrevet kontrakt på andet.
okt 2004
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 42 Heste: 13 Emner: 1 Svar: 121
Men der er mange årsager til, man enten ønsker at låne eller udlåne en hest, og stor forskel på låners evner samt hestens uddannelse og kapacitet.
Jeg mener ikke, noget er mere rigtigt end andet, men at det er vigtigt, begge parter er tilfredse men den aftale de indgår - så er det jo lige meget, hvad andre synes om det:0)
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Jeg lånte selv en pony et års tid, og tanken havde aldrig strejfet mig, før en veninde gjorde mig opmærksom på det.
Blogger
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
som låner
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
F.eks. Jeg få nogle gange nogle heste i ridning fra Avler, og jeg tager ikke noget for det fordi jeg elsker at ride dem op Lige nu har jeg f.eks. 2 i ridning den ene er en pony der skal rides op til salg og den betaler jeg ikke noget på og den får jeg 40% af salget.
Malou er en jeg rider for en avler og hende betaler jeg alt for, men så har jeg så mit føl gratis oppe ved ham, og jeg har en god ridehest som jeg lære meget af at ride..
Men ville syntes at det er lidt hårdt at sige at udlåner snyder lejer, da udlåner ikke har noget med hesten at gøre mere, og hvis det var en Prof rytter ville de nok ikke låne en alm hest (Hårdt sagt) Og jeg ville da aldrig give penge til en alm person for at ride mine heste da jeg 1000 gange heller ville betale en udannet til det, for så ved jeg min hest ikke bliver fejlredet, da jeg selv kan vælge hvem skal ride den.
Men det er svært at sætte på... For udlåner får måske en skadet, fejlredet el. bare dårlig stand af en hest tilbage.
Og lejer kan jo hygge sig med en hest/pony og kan en dag bare sige gider ikke mere og levere den tilbage, og personen behøver ikke lægge penge i en hest
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 42 Heste: 13 Emner: 1 Svar: 121
P.t. overvejer jeg at udlåne min ponyhoppe og gerne med forkøbsret. Hun skulle egentlig sælges, men jeg oplever, mange spørger om lån istedet, og ja det overvejer jeg så. Og jo jeg håber da at få en hest hjem (hvis ikke låner køber), der er en smule mere uddannet end når den kommer afsted. Dem der øsnker at låne den får til gengæld "egen hest" uden at skulle betale for den. Fordelen får låner kan f.eks. også være, at der kun er kort tid tilbage af ponyårene, at det er en førstegangskøber, der lige vil se, hvordan det er at have egen hest eller bare, at man 100% ved, hvad man får, når man tager pengene op ad lommen:0)
Ender det så i et salg, er det en fordel for mig at vide, at der er meget stor chance for køber får, den ønskede hest. For ingen tvivl om, det optimale for mig, er at sælge til en, der bliver glad for hesten:0)
okt 2004
Blogger
Måske har du ret i, at det ikke sker ofte. Hehe. Men bekendte osv. er det sket for lidt for mange gange.
Så jeg får jo også den dårlige oplevelse med mig. Kom nok til at sammenligne med dem. Ups. Haha!
sep 2006
Følger: 86 Følgere: 80 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 289
For som låner indgår man jo ikke en aftale, hvis man føler at man ikke får noget ud af det.
Det er ikke alt der kan gøres op i kroner og ører før man kan tale om en win/win-situation
Jeg lånte selv min første pony og stod for ALT selv. Hesten var ikke forsikret, så var den syg var det mig der skulle betale. Vaccination skulle jeg også selv betale.
Men jeg havde jo en masse gode oplevelser som jeg ikke synes er værdigt at gøre op i penge. Du kender selv enden på den historie
Derfor synes jeg selv, at det er fair at man som udlåner holder forsikring og har ansvar for vacc. og at hesten får et årligt sundhedstjek, så ikke denne hænger på låner, da jeg synes det er udlåners ansvar.
Mht. træning af hesten, ja man ligger ofte en hel del arbejde i en andens hest som låner, alt efter hvor seriøst man tager det. Men jeg synes også man skal huske på, at det jo ikke kun er hesten/ejeren der får noget ud af det - man får jo også som rytter selv en hel del ud af det.
Vi rider alle sammen på hver vores måde, så selvom man som låner har lagt en hel del i træningen, er det jo ikke sikkert at udlåneren kan fortsætte hvor låner er sluppet.
Det kender jeg jo begge veje fra
Udlån = udnyttelse