13. feb 2006 Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.843
Muskulært? Erfaringer? Muskulært? Erfaringer?
Rider denne her hest, som i mine øjne ik har været redet korrekt, og har spændinger i ryg, nakke og lænd.
Den har gået og spændt, været uærlig på tøjlen, puttet sig helt ind bag lod, ikke brugt ryggen, og er meget lidt smidig som følge heraf.
Det går meget meget bedre nu, og han er begyndt at strække sig frem til tøjlen, slappe af, hoved frem og ned, ryggen op, og træder mere ind under sig.
Nu er vi igang m at smidiggøre ham i kroppen sidevers.
Det starter fint. Bedst til venstre. Efter 5 min blir den dum, slår fra til højre, vægrer sig fra at runde sig. Efter 10 min yderligere blir det fint igen, bedre end fra start, stadig bedst til venstre.
Jeg runder den hele tiden "lidt for lidt", så jeg undgår han slår fra og siger fra. Målet er at lige så langsomt i dens tempo, at kunne runde mere og mere til højre.
Den blir også bedre og smidigere fra dag til dag.
Jeg vil ikke bare "tage igennem", for så mister han tilliden og siger voldsomt fra (stejler).
Min erfaring siger at det er muskulære spændinger, som langsomt kan arbejdes væk. At han blir dum efter 5 min tror jeg skyldes, at musklerne begynder at blive varme, og han så kan mærke at "Det strammer".
Blir det ved i længere tid, forbedringerne stagnerer eller det blir værre, må ejer jo få den tjekket.
Hvad har i af erfaringer??
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 202
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.856
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.843
Det er ikke længe vi arbejder. Ca 25 -30 min. Nogen gange bare lidt den ene vej og så den anden vej, til han gir sig frem og ned.
Flere fridage i streg forværrer det.
feb 2006
Kortere intervaller så musklerne dagligt blir strukket længere, men tid til at restituere sig
Man skal ikke overgøre det, men lige presse citronen og så stoppe.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Jeg har endnu ikke oplevet en hest der var stiv og sagde fra, som der ikke var noget galt med fysisk.
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.905
så JEG vil sige.. at du skal motionere hesten hver dag så vidt muligt. ikke nødvendigvis ride hver dag, men en god rast gå tur (med eller uden rytter) lidt træmin fra jorden med sidebevægelser eller et par minutter i hver gangart i longen hver dag tror jeg ville gøre undeværker..
og hvis du vil have hesten boostet så få en massør ud.. de er ikke vildt dyre, men de kan virkelig gøre underværker! og de kan fortælle dig hvor vidt det er ryg eller mavemuskler hesten har brug for at få trænet (ja det kan være svært at se..) og fortælle dig hvor spændingerne præcis sidder og give dig tips og øvelser til netop de om råder
mar 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 4 Svar: 133
mar 2010
feb 2006
Så længe den rykker sig fremad og blir bare en lille smule mere smidig hver dag, er jeg positiv.
Har kun redet den 3 uger, og den er blevet 100 gange bedre allerde.
Den startede m at stresse bare man samlede tøjlerne, og ved pres stejlede den.
Nu nøjes den med at slå fra på højre volte når jeg får overskredet hvad han syns er rart. Vi kan stadig ik skridte m samlede tøjler uden at stresse. Men ved at skridte på cirkelvolte og kun ha fat i indvendige (imod min grundholdning), strækker og runder den sig den vej, og så bytter vi siden. Men han får strukket lidt ud, uden at stresse op
feb 2006
Vi traver cirkelvolte, runder og retter ligeud,
Det stresser han ik længere over.
mar 2010
dec 2009
Men personligt ville jeg finde en massør uanset
feb 2006
Bare svært når det ik er min hest, og ejer gerne vil bestemme, men aldrig rigtig får redet
dec 2009
(Uden at vide hvad i har af aftaler
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 21
Jeg er selv uddannet hestemassør.
Jeg ville kombinerer dit ridning og så med en massør.
Pas på med at lave de samme øvelser for lang tid af gangen.
Lav masser af varieret arbejde( især på bane).
Versader, slangegang, traversader mm.
feb 2006
Så vi laver mange 8 tallet, slangegange, cirkelvolter...
Vi varierer m skridtpauser (øver i ikke at stresse)
Og laver så småt overgange fra skridt til trav uden at stresse
Tror aldrig den har lært at trave fra skridt rigtigt. Den kan slet ik forstå chenillernes brug
dec 2009
Vi indlægger tilbagetrædninger, forpartsvendinger, parader, samler og slipper, alt sådan noget aå hun heletoden skal tænke lidt
feb 2006
Vi er nået så langt, at vi kan ride rundt på cirkelvolte ved kun at ha fat i indvendige, og slippe udvendige. Så runder den sig om indvendige og får strukket ryggen til udvendige side.
Vi arbejder på at komme fornuftigt fra skridt til trav uden at stresse, slå fra, spænde op.
Muskulært? Erfaringer?