846 visninger
|
Oprettet:
Bidløs eller ej? :o) {{forumTopicSubject}}
Hej alle på HG!
Nu vil jeg stille et par spørgsmål om bid, håber i er klar!
Rider du med bid eller ej?:
Hvorfor, hvorfor ik?
Har du redet med bid før?
Har du redet uden bid før?
Hvad kan du bedst lide?
Jordarbejde eller arbejde fra ryggen?
Hvordan kan du bedst lidt at ride med eller uden bid?
Så lad os komme med en god debat!
Jeg rider ikke mit føl, da det er for ungt (det er fra 2013)
Derfor hvis jeg så rider er det bid, aner ikke hvorfor men synes jeg har mere kontrol over hesten :o)
Med Venlig Hilsen
Signe
mar 2013
Følger: 7 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 94
mar 2013
mar 2013
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 213 Svar: 1.263
-Rider uden
Hvorfor, hvorfor ik?
-Fordi jeg ikke vil putte metal i min hests mund.
-Ikke på min hest, men før ja.
-Har redet uden udstyr du
Hvad kan du bedst lide?
-Helt klart bidløst
-Begge
-Cordeo
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
- Begge dele.
Hvorfor, hvorfor ik?
- Fordi jeg skal til stævne og til vedligeholdelse samt fordi jeg ikek rider uden til en jagt / fordi jeg ikke ser nogen grund til at have det i hvis hsten går lige så godt uden som med.
- Ja.
- Ja.
Hvad kan du bedst lide?
- Begge dele.
- Jeg går ikke op i jordarbejde som sådan, ud over det basale, så ryggen.
- Jamen jeg ser ingen forskel i om det er med eller uden. Begge dele kan misbruges, begge dele kan bruges korrekt, ingen af delene genere mere eller mindre. Så same same. Så kommer det bare ham på om rytteren kan håndtere det, og jeg kan med begge dele begå fejl.
jun 2012
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 108 Svar: 656
Hvorfor, hvorfor ik?: jeg har ikke mulighed for at ride uden bid vær dag:-)
Har du redet med bid før?: Mange gange:-)
Har du redet uden bid før?: Mange gange:-)
Hvad kan du bedst lide?:begge dele
Jordarbejde eller arbejde fra ryggen?: nok begge dele
Hvordan kan du bedst lidt at ride med eller uden bid?: det kommer an på hvad jeg har lyst til;-)
aug 2010
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 257
Hvorfor, hvorfor ik? Rider med bid da min unghest er igang med tilridningen. Men rider med da jeg bruger benene mest og ikke bare misbruger bidet.
Har du redet med bid før?ja
Har du redet uden bid før?ja
Hvad kan du bedst lide?Begge dele
Jordarbejde eller arbejde fra ryggen? Begge
Hvordan kan du bedst lidt at ride med eller uden bid? Elsker som sagt en tur kun i grime, men i dressur og spring er det med bid. Er dog spændt på hvordan min Eddie vil ta det uden bid når han er tilredet
mar 2013
jun 2009
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 157
- Jeg rider med bid når vi rider på tur. Ellers uden.
Hvorfor, hvorfor ik?
- Jeg rider med bid på tur, fordi min pony og jeg tidligere på året havde en ubehagelig oplevelse. Jeg føler, at han er mere opmærksom på bidet når vi rider på tur. Men det kan også have noget af gøre med, at jeg dengang red med et rigtig dårligt bidløst hovedtøj. Jeg tror hvis jeg får et 'ordenligt' kan vi måske ride bidløst på tur.
Jeg rider uden, fordi min hest går meget afslappet uden og jeg føler, at vi bedre kan 'kommunikere' uden.
- Ja.
- Ja.
Hvad kan du bedst lide?
- Uden.
- Det kommer lidt an på begge vores humør. Så begge.
-Uden.
sep 2011
Følger: 30 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 346 Svar: 990
Rider du med bid eller ej?: Begge dele.
Hvorfor, hvorfor ik? Fordi han er så nem at styre uden, han kan bedre lide det, og så skal han ikke have det dumme metal i munden/ Fordi han ikke helt kan gå til holdning uden bid, og så kan jeg ikke få ham samlet helt så godt, men det kommer når han lige ved hvad han skal
Har du redet med bid før? Ja.
Har du redet uden bid før?Ja.
Hvad kan du bedst lide? Uden bid.
Jordarbejde eller arbejde fra ryggen? Begge dele.
Hvordan kan du bedst lidt at ride med eller uden bid? Uden bid
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
Hvorfor, hvorfor ik? Fordi det er lige det min part bliver reden med
Har du redet med bid før? Ja
Har du redet uden bid før? Før parten så nej
Hvad kan du bedst lide? Det ved jeg faktisk ikke
Jordarbejde eller arbejde fra ryggen? Begge dele elsker at ride og elsker jordarbejde
Hvordan kan du bedst lidt at ride med eller uden bid?ingen idé
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Emner: 31 Svar: 672
Hvorfor, hvorfor ik? Jeg mener ikke man er "hellig" bare fordi man rider bidløst - bidløse trenser/kapsun/hackamore/rebgrime osv. er akkurat ligeså "hårde" ved hesten som et bid - kunsten ligger i at lære hesten at reagere på små signaler, således at hjælpemidlerne - uanset om det er bid, bidløst, en snor om halsen eller andet - bliver blide.
Har du redet med bid før? Ja!
Har du redet uden bid før? Ja!
Hvad kan du bedst lide? Har hesten lært signalerne er det fuldstændig ligemeget om du rider med eller uden bid - biddet kan dog være med til at forfine ens hjælpere, men kan så sandelig også misbruges i de forkerte hænder!
Jordarbejde eller arbejde fra ryggen? Jeg arbejder meget fra jorden - alle signaler indlæres fra jorden og bruges senere fra ryggen
Hvordan kan du bedst lidt at ride med eller uden bid? Der er fordele og ulemper ved begge dele, som før nævnt
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 512
På min pony gør jeg ikke, da han ikke må have bid i munden. Min hest gør jeg, simpelthen fordi han skal rides sådan
Hvorfor, hvorfor ik?
Min pony må ikke pga hans tænder
Min hest, fordi min træner og forældre ikke understøtter bidløs ridning
Jep, siden jeg var nul
jep, også siden jeg var nul :o)
Hvad kan du bedst lide?
Helt afhængig af hesten.
Alt mit arbejde er opbygget fra jorden også finpudset fra ryggen.
Også helt afhængig af hesten
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 921
Hvorfor, hvorfor ik? Jeg rider med bid fordi han er bedst sådan. Han reagere hurtigst med bid i munden. Jeg er også konkurrence rytter så han skal lytte med det samme jo Han fungere kun med bid i munden da han ellers får et lidt truende adfærd med fx bidløs trense det eneste uden bid der ikke får ham til det er hackamore
Har du redet med bid før? Jeg rider med bid altid
Har du redet uden bid før? Ja men kun fordi jeg ikke kunne ride med mit bid da det var slidt op. Så det var kun mens jeg ledte efter et nyt
Hvad kan du bedst lide? Bid. det hele går meget lettere. Han er også stærk at ride på så det er nemmere at komme igennem med et bid
Jordarbejde eller arbejde fra ryggen? Ryggen. Han er ikke særlig vild med at jeg træner med en pisk. Altså sådan diagere med den Han er rædselslagen for den Godbider er heller ikke godt da han så snapper. Klap er heller ikke godt da han hader det ben og sæde er det eneste der virker! Til gengæld lytter han hurtigt og helt uden spore pisk eller noget! Dog rider jeg med spore.
Hvordan kan du bedst lidt at ride med eller uden bid? Med bid. Uden bid bliver for uarbejdsomt
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 102 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.757
Hvorfor, hvorfor ik? - Blev vist besvaret med det overstående.
Har du redet med bid før? Har mest redet med bid! Jeg har mest redet andres heste (har kun haft en ridehest selv, også redet med bid), og det var ganske enkelt det de er redet med.
Har du redet uden bid før? Jeg har selvfølgelig redet i grime og uden udstyr, så har prøvet det, men på hesten der er tilredet og uddannet med bid. Dog skal min 3 års Baby, tilrides bidløst, da han ikke fungerer med bid (han er tilkørt for lange liner), men fungerer godt med bidløst.
Hvad kan du bedst lide? Som det første svar fortæller, så er jeg ikke tilhænger af den ende eller anden. Jeg kan bedst lide at bruge udstyr der er bedst til hesten, og der er alle forskellige. Dog vil jeg tilføje, at jeg bedst kan lide at ride for sæde og schenkler.
Jordarbejde eller arbejde fra ryggen? Igen, er det "lige meget" for mig hvilket arbejde jeg har med hesten, det vigtigste er hvordan man arbejder med den. Men dog vil jeg sige, at jeg har LANGT mere erfaring med jordarbejde end fra ryggen, af den årsag, at jeg ikke har haft alle odds med mig i ridningen, og derfor er bagud i forhold til den tid jeg har redet + at jeg har min lille hingst og min 3 års, som jeg ikke kan ride.
Hvordan kan du bedst lidt at ride med eller uden bid? Et tvetydigt spørgsmål, der ligger meget op af dette spørgsmål: "Hvad kan du bedst lide?"
feb 2008
feb 2008
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 102 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.757
Derfor har jeg også skrevet, at uanset hvad man rider, så afhænger det af hænderne, for det er dem der har magten.
I mine øjne, er det en undskyld for at skjule behovet for at kunne tage fat i hesten, uden dårlig samvittighed. Ved godt det ikke er sådan ved alle, heller ikke for mit eget vedkommende, fordi jeg vælger bidløst til den ene, fordi kan ikke fungerer på biddet, men dem der går meget ud af at reklamere for bidløst er vanvittige.
Man gør ganske enkelt det der er bedst for hesten! - og det er langt fra alle heste der kan gå bidløst. Ikke fordi man ikke kan styre dem uden bid, men fordi de bare ikke fungere bidløst.
Man SKAL ikke vælge mellem at bruge det ene eller andet, for man kan sagtens bruge begge dele.
Derimod SKAL man vælge det hesten er bedst tilpas med.
Bidløs eller ej? :o)