{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
646 visninger | Oprettet:

Bidløs?? {{forumTopicSubject}}

nu er den nye trend jo at ride bidløs. Jeg ser rigtig mange profiler hvor folk fortæller hvor meget de forstår ders heste og omvendt. fint fint. men så spørger jeg, hvorfor er det så nødvendigt at have et reb om halsen, eller hovedtøj uden bid? hvis man forstår hinanden så godt burde man da ride uden noget som helst, og ride ved hjælp af vægten og benene? eller er det bare mig der er forkert på den? Syntes at der bliver snakket så meget om at bid er synd og gør ondt(ja i de forkerte hænder). må jeg høre hvorfor i bidløse ikke rider helt uden udstyr hvis i nu er så meget i hamoni med hesten?
DETTE INDLÆG ER IKKE ET OPLÆG TIL AT BIDLØSE OG BIDRIDERNE SKAL DISKUTERE OM DET ER SYND AT RIDE MED BID ELLER EJ) tak(:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs??
  • #1   15. okt 2008 ja altså jeg rider bidløs fordi min hest går bedre og jeg er ikke hellig......

• #2   15. okt 2008 Godt indlæg...!
    Kan kun sige jeg selv har haft samme forundren..

Respekt til dem der kan ride helt uden, dem ser man jo også,
    men forstår ikke hvorfor man først i 2008 er begyndt at have så meget opmærksomhed på det med at ride bidløst, så langt bagefter er forskningen i ridning altså heller ikke.. Det er noget jeg undrer mig over..

• #3   15. okt 2008 jeg ridder med bidløs på lucas fordi jeg ikke gider bruge bid...men jeg kan ikke styre ham helt uden noget endnu smiley derfor ridder jeg med bidløs/cordeo smiley

• #4   15. okt 2008 Regina: rider du så med cordeo eller?
    Lama: hvorfor ikk bid?

• #5   15. okt 2008 Tror der er nogen som gør det kun forbi de tror at det er imponerende smiley
    Men det er ikke imponerende at kunne ride uden noget men det er imponerende hvis han har en så velredet hest at man kan smiley

• #6   15. okt 2008 hvhad er cordeo? jeg har en bidløs der krydser under hagen og jeg rider sommetider helt uden hovedtøj, her er vi dog ikke helt så gode endnu, men det hjælper på det.... jeg rider med bid på Regina...

• #8   15. okt 2008 Kærslund: giver dig helt ret(:
    Regina: det er en snor om halsen(: okay(:

• #10   15. okt 2008 Fuldstændig enig med dig!

Jeg rider selv almindelig dressur og spring, skovtur, jagt og hele pakken MED BID og det er det jeg gør for det meste

Men for at få noget afveksling ind i træningen(min hest keder sig nemt) så træner jeg uden noget for at få en bedre reaktion for min vægt da han tit lægger sig tungt på tøjlehjælpen..

Og altså hesten synes det er rart med noget afveksling, jeg synes det er rart at kunne styre hesten udelukkende for benene (har en lille drøm om noget western) så det er jo en god træning for både hestenog jeg, men jeg rider jo også helt normalt smiley

• #11   15. okt 2008 Annie B:fordi det er bevist at det skader hesten meget og at det er utrolig smerte fuld..ridder engang imellem med bid hvis jeg ikke for lov at starte uden til stævner smiley

• #12   15. okt 2008 ^^ når jeg træner bidløst for at få noget ud af det så er det uden noget som helst, men hvis jeg bare har lyst til lidt hyggeridning (når hesten står hjemme) så smider jeg en grime på og skridter en tur.. Men jeg fatter heller ikke dem som siger de er i god harmoni med hesten og så sidder og styrer den via grimen xD lol

For stortset alle kan ride hesten i grimen, måske først efter lidt træning, for princippet med en grime er jo den samme som med bid, bortset fra at der ikke er noget i munden, men når du "bevæger" tovet så kan hesten jo mærke det i grimen og dermed finde ud af hvad vej den skal gå..

Noget i den stil xD

• #13   15. okt 2008
    Jeg skifter mellem bid og ikke bid.
    - Vil gerne ride helt bidløst, ganske enkelt fordi jeg føler at det fungerer bedst for mig, og Oddi vil da klart foretrække ikke bid i forhold til bid.

Jeg kan ikke styre ham let og elegant uden nogen form for udstyr, jeg ville ønske at jeg kunne, men det kan jeg ikke. Tilgengæld går det meget tilfredsstillende med at ride bidløst, så jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle ride med .

Hvis bidløs er, hvad rytteren finder bedst for både hest og rytter, er det så ganske enkelt ikke svaret?

• #14   15. okt 2008 LAMA xD E:
    Det er også skadeligt at sidde på hesten smiley
    Og en rytter som ridder rigtig bruger næsten heller ikke bidet, det skal nemlig ikke bruges til at dreje med men til at stille hestens hoved ind af eller ud af, det er benene, sædet og kroppen du drejer en hest med smiley

• #15   15. okt 2008 Lama: hvis det er så smertefuldt hvorfor er du så villig til at ligge det i munden på din hest bare for at starte et stæne? så må du jo ikke syntes det er smertefuldt nok når du er villig til at bruge det?

Enelam(: jeg kan også godt finde på bare at ride i grime.(:

• #16   15. okt 2008 Jeg rider uden bid forde jeg kan, det vil sige at jeg ser ingen grund til og ligge bid på hesten nården kan rides uden. Jeg syntes ikke bid er onde, det er hænderne i tøjlen der bestemmer det. Men ja rider med det forde jeg er af den mening at det ikke er nødvendigt, og vil gerne ride med så lidt så muligt.

Det at ride helt uden noget syntes jeg lyder rigtig godt, men personlig tror jeg ikke nok på mig selv endnu til og mene jeg ville kunne styre det. Min hest er ellers rigtig sød, og tilridningen af hende går som en drøm.

Jeg syntes det er imponerene at en hest og et menneske kan udvikle deres kommunikation imellem hinanden så godt at der ingen bånd er er imellem dem, men kun hud til hud så om sige. Om hesten så kan levade eller andet er da et fedt.

• #17   15. okt 2008 Ja, jeg synes det er super hyggeligt xD Meget nemt også så du ikke skal til at spænde alle de skide remme xD griner

• #18   15. okt 2008 Jeg må da gerne indrømme at en drøm af mig er at kunne ride rundt på en fuldt kontroleret hest, hvor den er fuldt samlet, laver piaff, passage, piuetter osv helt uden noget. det ville være den vildeste oplevelse.

• #19   15. okt 2008 Som Lisa siger.. <i>Hvis bidløs er, hvad rytteren finder bedst for både hest og rytter, er det så ganske enkelt ikke svaret?
    </i>

Men sådan kunne man også vende den om så den vil lyde:
    <i>Hvis bid er, hvad rytteren finder bedst for både hest og rytter, er det så ganske enkelt ikke svaret?</i>
    det bliver bare ikke særlig tit accepteret...

• #20   15. okt 2008 Red bidløst på min Jackpot fordi han havde et eller andet i munden, så hvis man red med bid, fik han helt vildt meget slim i halsen, og sår i munden.. Rider med bid på rianne fordi hun ikk er til at styre uden, men har intet imod det..

• #21   15. okt 2008 Er enig med Annie og Enelam ;p Kan sagtens snuppe en tur bare med grime og træktov som afveksling , men vil ikke skifte bidet helt ud smiley Syntes det er latterligt at ride bidløst af den grund ''det er synd for hesten'', nå jamen det er vel også synd for hesten at man rider den så? Hesten er jo ikke skabt til at blive redet på vel? smiley men vi gør det alligevel ;p

LAMA - har du tænkt på at det måske er 100 gange mere smertefuldt at putte et bid i munden en sjælden gang i mellem til at stævne, end regelmæssigt? ;s Hvis hesten bliver redet med bid hele tiden vænner den sig til det, men en hest der bliver redet bidløst normalt som så får et bid i munden engang i mellem? se dét syntes jeg må være smertefuldt for hesten ;s

• #22   15. okt 2008 ^^ gir dig ret, ingen grund til at skifte biddet helt ud, men det betyder jo ikke at man ikke kan træne uden bid en gang imellem.. jeg nyder det i hvert fald, men nyder også at træne på den "normale" måde eller hvad jeg skal sige xD

• #23   15. okt 2008 Skal lige siges jeg har INTET i mod at folk rider bidløst - det må de selv om! men synes bare ikke at os der rider med bid skal stemples som ''dyremishandlere'' smiley Dem der rider bidløst er typisk hyggeryttere som ikke har de store drømme om at vise sig på stævnebanerne smiley Og det er da fint at man så går over til den mere primitive ridemåde, men derfor er man ikke ''et bedre hestemenneske'', nej så rider man bare på en anden måde.. Man skal jo ride på den måde som man føler sig tilpas med! smiley Men derfor er der ingen grund til at ''se ned'' på andre der rider på en anden måde ;p Dette er en endeløs diskussion, og det er ufatteligt svært at udtrygge sig på skrift , så vi bliver aldrig enige ;D

• #24   15. okt 2008 Enelam - ja det er hyggeligt lige at ride lidt bare uden grime en gang i mellem, men kunne aldrig finde på at skifte min normale træning helt ud med det smiley

• #25   15. okt 2008 Det er bevist at biddet skader hesten. Jeg vil gerne hentyde til bogen Metal in the mouth.

Men fordi man rider uden bid behøver der slet ikke at være harmoni. Det kommer helt an på ens evner til at kommunikere med hesten, og vide en masse om dens psyke og indlæring, og den viden kan man sagtens have selvom man rider med bid. Men mit indtryk er at bidløse ryttere ofte har en større interesse i at lære om selve hesten, men selvølgelig kan man ikke skære alle over en kam.

Selv synes jeg at en equipage der er styrbar uden udstyr er meget mere harmonisk end en styrbar equipage med det traditionelle udstyr.
    Jeg stræber selv efter at opnå en så sammarbejdsvillig hest, at den er styrbar mere eller mindre uden udstyr, men der er jo lang vej, og det er langt fra alle heste, hvor man bare kan sætte sig op uden udstyr. Man bliver jo nødt til at forberede sig på dette med udstyr på. Jeg tror ikke at der er ret mange der gør det, fordi det er populært. Det er bare ofte en hel anden måde at være sammen med sin hest på, og den måde er der mange mennesker (og heste) der foretrækker.

Det bliver bare hurtigt misforstået som om, at man som bidrytter ikke kan have et venskab med sin hest. Det er jo slet ikke biddet der afgør om man har et venskab eller ej. Jeg mener bare at biddet er en unødvendig ting..

Der arbejdes pt. på at oprette et bidløst rideforbund, og bidløse stævner vil sansynligvis blive en realitet i de kommende år.

• #26   15. okt 2008 jeg rider ikke med bidløst for at være hellig eller imponerende på nogen måde ..
    & jeg har på INGEN MÅDE imod bidryttere, har selv været det, kender folk der er det.. & jeg accepterer dem hvis de accepterer mig .. jeg syndes ikke et bid er mishandling så længe det ikke blir misbrugt ;=) så jer bidryttere,: i skal lige vide en ting- jeg har intet imod jer , eller at i rider med bid.
    syndes derimod det er ærgerligt der er nogle der har startet en strid imellem os på den måde .. nogle rider med bid, andre gør ikke. længere er den ikke ;=)

- Men nu må jeg hellere lige forklare mig hvorfor jeg ikke rider med bid - på MIN egen .
    Jeg red med bid på fame engang. grunden til jeg er stoppet med det er enkelt nok, at hun hidsede sig fuldkommen op , var total anspændt under ridningen med bid i munden - uden er hun nu så afslappet .. & det er herligt smiley så jeg har valgt det fordi jeg ved hun ikke bryder sig om det , så kan i sige hvad i vil.. men jeg gør det ikke for at være hellig , eller noget.. jeg gør det fordi min hest bedst fungere uden ;=)

• #27   15. okt 2008 ..

• #29   15. okt 2008 ++ og grunden til folk ikke bare rider helt uden udstyr
    det skal jo optrænes, det tager tid og tolmodighed ..
    som AS. siger - har hesten jo lært signalerne for tøjlen - også derfor skal de lære og forstå nye signaler .. ++ man kan altså sagtes forstå sin hest uden at ride helt uden udstyr ?
    hvad er det for noget pjat at sige ;;)

• #30   15. okt 2008 Jeg rider med bid på min fjordhest som jeg er igang med at tilride, men han kan godt styres nogenlunde bare med cordeo, da han har lært at mit dreje sinal og ben og sæde smiley .

Som jeg har sagt tilligere:
    En rytter som rider rigtig bruger næsten heller ikke bidet, det skal nemlig ikke bruges til at dreje med men til at stille hestens hoved ind af eller ud af, det er benene, sædet og kroppen du drejer en hest med smiley

• #32   26. okt 2008 "må jeg høre hvorfor i bidløse ikke rider helt uden udstyr hvis i nu er så meget i hamoni med hesten?"
    Jeg rider skam også af og til helt uden noget udstyr herhjemme privat, men da det er ulovligt at ride uden tøjler offentligt, bliver vi nødt til det når vi fx rider tur smiley
    Men jeg føler mig dog mest tryg ved at ride med cordeo (tov om halsen), frem for at ride helt uden noget, da min fuldblodsaraber, Gazelle, godt kan finde på at lave nogle sjove glædeshop når vi galopere, og så synes jeg at det er meget rart at have mulighed for at kunne tage fat i noget når hun gør det, hvis det skulle knibe med min balance, (bedre er jeg altså heller ikke) haha smiley

Kommentér på:
Bidløs??

Annonce