Heste Handel {{forumTopicSubject}}
Som alle jo ved så findes der hundehandlere, langt de fleste tager afstand for denne form for fabriksavl, men er der nogen der tænker på at denne form for avl/handel og køb/salg også finder sted blandt hestefolket, det er knapt så synligt inden for heste som hos hunde da en hoppe jo kun kan få et føl om året hvor i mod en hund kan få mange hvalpe om året.
Ingen ønsker at støtte hundehandlere eller hvalpe fabrikker men kommer vi til i vores søgen efter en ny bedste ven at støtte en "hestefabrik" ?
Hvilke folk er det så vi skal holde øje med og uden at lægge alle til last (for der er også ordentligt hestefolk) så er det typisk folk der har mange hopper og bedækker alle som en med deres egen pirathingst eller naboens, folk som siger "jeg elsker at avle og jeg har gjort det i mange år og kun føl til eget forbrug at jeg så lige sælger et føl i ny og næ er kun for ikke at få for mange" men sådan er virkeligheden ikke der bliver avlet føl på næsten alle hopper hvert år, og disse føl bliver solgt og skaffer penge til nye avlsmaskiner, når hopperne bliver slidt af disse mange fødsler så bliver de aflivet og erstattet af nye yngre modeller.
Når det er sagt så vil jeg også sige at der findes ordentlige mennesker der laver et par føl for hyggens skyld og passer deres heste ordentligt, og det gør det svært at spotte de andre.
Så derfor pas på derude når i skal købe hest/føl undersøg alt om den person der har avlet føllet eller har hesten, det er sørgeligt at det skal være sådan men det er desværre virkeligheden, og sørg for en ordentlig kontrakt både når du køber og sælger rigtig mange mennesker kommer i klemme fordi deres kontrakt ikke er i orden.
I er alle altid velkommen til at kontakte NJ-Dyreredning, hvis i skal købe eller sælge det er langt fra alle vi kender men vi hjælper hvis vi kan.
https://www.facebook.com/SysserNJ?fref=ts
Er du i tvivl om købskontrakt er her et link du bruge da andre købskontrakter har mange faldgruber:
http://www.pernilleskinnerup.dk/default.asp?p=3
Venlig Hilsen
Elise NJ-Dyreredning
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.345
du har ret i at nogle avler, bare for at sælge og "tjene" på det, tror bare slet ikke de tjener omkostningerne ind på føllene i disse tider.
føl af pirat avl, koster virkelig ikke mange penge lige p.t.
mener dog godt at man må bruge og have en hoppe kun til avl, de skal dog have pause ind imellem, mine har hvert andet år som minimum.
men tror det er rimelig nemt at spotte dem der ifoler alt hvad der ifoles kan, for ofte mangler der kvantitet i føllene.
apr 2005
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 35
jun 2007
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 56
Mht. omkostninger og indtjeninger vedr. føl, så nej, "avler" får langt fra dét ind som de efterfølgende tjener.
Jeg ser dog på det på den måde, at det ikke kun er pengene der ligger til grund for den, rent ud sagt, hovedløse avl der foregår flere steder rundt om i landet. Problemet ligger ofte i, at "avler" viser en nærmest sygelig samlermani, som så udmønter sig i troen om, at pengene vil rulle ind.
Der er mange ting som spiller ind. Desværre går det ud over hestene, som bliver brugt som fødemaskiner så længe de lever og kan bruges.
En høj alder hos hesten spiller ingen rolle mht. bedækning, heller ikke selv om det er første gang det sker.
Hyggeavl er i min verden at lave et par føl i løbet af en årrække, ikke hvert år!
Står man som køber, er det forhåbentlig de fleste der har en logisk sans og tænker sig om en ekstra gang hvis det bliver fremlagt af sælger, at hoppen har fået mange føl.
Føllet kan da uden tvivl være rigtig fint, men personligt ville jeg aldrig støtte en person som laver føl efter føl efter føl på samme hoppe.
Tiderne er bestemt ikke til at avle løs. Mange føl ender i hjem hvor deres fremtid ikke udmønter sig til det positive. Mange ender hos hestehandlere og de der ikke bliver solgt herhjemme, ryger til udlandet og bliver slagtet.
Hovedløs avl bør stoppes og helst i går end i morgen, for igen, det er hestene det går ud over..
apr 2005
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Og nej avl er sjældent en penge maskine i heste verden. Så er der de useriøse avler som bare avler på lort. Det mega trist. Men jah de færreste tjener noget vidre på og avle. Men sys det er meeeega øv der er de mennesker som bare avler for at avle og ikke for at avle kvalitet og for at forbedre avlen.
jan 2008
så det du måske har noget imod er pirat avl, hvor man ikke får gedkendt dyrene til avl, og man ikke ved hvilke sygdomme og hvordan holbarheden er i forfædrene??
men tænker du man ikke må avle hvert år på en skadet, godt kåret RDH hoppe fx..
for jeg tror, selvom en pause er sund nok ind imellem, så tror jeg på at hoppen vil komme til at kede sig, hvis den ikke kan lave andet end at stå og glo på folden/boksen. og så tror jeg det er bedre at ifole den og lade den få føl.
mine laver jeg kun føl på hvert andet år, men de kan jo så også rides, så jeg holder dem i gang og aktivere dem på den måde.
apr 2005
apr 2005
apr 2005
Hvis du kigger på alle de salgs annoncer der er og alle de føl og ungheste der nærmest bliver foræret væk samt alle de heste der lever deres liv med at flytte fra den ene hestehandler til den anden eller havner hos tvivlsomme mennesker så tror jeg du har mit svar på hvorfor jeg ikke avler heste, jeg er sådan at jeg køber en hest og det er så min bedste ven indtil jeg må følge den til dørs, jeg har ikke brug for mange heste og mange føl selv så derfor avler jeg ikke, men jeg har været i hesteverden længe og set mange ting det gør mig ikke til ekspert men jeg ved nogle steder hvor man brænder fingrene
men hvorfor avler du ?.
apr 2005
Nu har du selv røbet at vi kender hinanden men det undre mig at du elsker at tilride når du rent faktisk ikke selv gør det, og du ved jo godt hvor nemt man bliver snydt trods kontrakt
apr 2005
Og nu skriver du at du ikke selv tilrider før skrev du at du elskede det ???
apr 2005
feb 2008
Følger: 5 Emner: 1 Svar: 6
feb 2008
sep 2009
Meget af det du skriver herinde er jo intet med emnet og gøre..
Tag dig sammen og gå ud og pas dine dyr istedet..
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Jeg må dog lige komme med et tillægsspørgsmål...du skriver kun om dem, der bruger egen eller naboens pirathingst, men hvad mef de store etablerede stutterier, der avler 10-20 føl på de samme hopper hvert år?
apr 2005
jun 2008
Bliver de så ikke slidt?
apr 2005
jun 2008
Er det stadig skidt, hvis hvalpefabrikker har hundene i stald (som på en pension), får det mad de skal have og en løbetur hver dag?
Hvornår er det ikke i orden at lave mange hvalpe/føl?
Som skrevet i startindlægget eller ...?
jan 2008
Hilsen en, der udelukkende tænker på jeres bedste..
jan 2008
jan 2008
jan 2008
jan 2008
Endnu en grund til du skal dæmpe dig i åbent forum, (det betyder at holde lav profil når man har dummet sig) hvornår har du sidst Googlet dig selv??
dec 2012
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 98 Svar: 566
feb 2008
Jeg finder mig ikke i at blive sat i bås som dyreplager, den er for langt ude
Har haft dyr hele mit liv og mine dyr bliver gamle som andres, så de har det nok ikke så slemt..
Du kæfter konstant op, og jo....selvfølgelig er du da sat i bås, den måde du har og stadig holder dyr på er under alt kritik.
Næste gang du skal købe et dyr, så gå i BR.
jun 2008
Hvorfor f..... Kan folk ikke være objektive? Hvorfor skal det blive personligt?
Hammerærgerligt når det er et spændende emne.
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Ene og alene for at undgå den slags " personager" stemte jeg glad og fro, for at forbyde pirat-avl.......
For dyrenes skyld!!!
apr 2005
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.598
sep 2009
jan 2008
jeg synes det er noget svineri.
apr 2005
apr 2005
jan 2008
jan 2008
En hingst danner sig ikke en flok, den finder en, lammetæver føre hingsten, kan den ikke det smutter den igen. Og en hingst på to kan ikke vinde over en hingst på fx syv år... Kun hvis hingsten i forvejen er syg, men så har der nok været en anden ældre hingst forbi og nupper pladsen, naturen er sådan indrettet at kun den stærkeste hingst får lov at formere sig..
Her er lidt sjov læsning..
Det frodige og kuperede område, hvor hestene som styres af flokkens dominerende hingst. Og det kan, især i brunsttiden, dvs. i sommerhalvåret, skabe drama, når en ung hingst forsøger at overtage føringen, og bliver sat på plads.
Ifølge naturvejleder John Theilgaard kan flokken næsten altid ses fra den såkaldte ¥rnehøj..
Dine heste går ikke på åbne vidder med forskellige vækster og kuperet terræn på samme måde som de gør i Rusland og i gamle dage i DK... en to års er langt fra færdig i udviklingen, men at du lader en to års bedække er ok med mig, det er vidst bedre end meget af det andet du har lavet men der er en grund til at hingste i de fleste foreninger først starter bedækning det år de bliver tre, men de avlere er nok alle sammen meget mere uvidende end dig.. Det må gøre ondt at være så velinformeret og dygtig, eller rettere påståelig.
apr 2005
sep 2007
Følger: 1 Svar: 3
Der er et råd der siger " giv ikke trollene mad" med andre ord de der kun skriver for at lave ballade eller for at få vendt tråden til kun at handle om sig selv,,,, det kaldes en troll,,, så skriv uden om,,, ignorer ignorer ignorer, lad som om indlæggene slet ikke er der... så holder det op..
Emnet er ellers relevant nok, da der er mange der brænder sig på handler med både heste og hunde,,,, de bliver jo først klogere anden gang, men hvis man kan forhindre at bare nogle af dem undgår den dårlige oplevelse, så er det jo fint.. Godt oplæg fra Elise
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
okt 2004
Underligt at SÅ mange mennesker skulle have besluttet at rotte sig sammen mod dig, uden grund.
jan 2008
jun 2008
I bliver jo aldrig enige om noget som helst...
Jeg forslår, at den klogeste og mest modne stopper først.
okt 2004
Bemærk også lige din sidste sætning - det gælder kun andre, men det gælder ikke dig, eller hvordan? Du sidder jo også selv og bedyrer din troværdighed og fortæller hvor perfekt du gør alting - men så må du jo også være en af dem, der er de værste? Eller det gælder måske kun andre, end dig?
Og så er det da rimelig tydeligt, at du overhovedet ikke er ligeglad. Hvis du var det, havde du jo ignoreret denne tråd, men i stedet fortsætter du i den. Det er da underligt, hvis du er ligeglad?
jan 2008
okt 2004
"er sidder bare de kloge hoveder, og bedyrer hvor troværdige de selv er, og hvor perfekte de gør alting, og sjovt nok er det tit og ofte de mennesker der er de ''værste'' selv" - det er jo PRÆCIS det du selv gør, og ikke vil have, at andre gør. Mærkeligt.
Og emnet er jo ikke oprettet omkring dig, det er dig selv der vælger at skrive her, og er derfor også selv skyld i, at der bliver skrevet om dig. Det beviser jo bare, at du netop ikke er ligeglad, for hvis du var det, havde du jo slet ikke skrevet.
okt 2004
Du siger ikke at du er perfekt, men det er der jo heller ingen andre her der gør - men det siger du jo, at de gør. Men igen - den sætning gælder jo så åbenbart kun andre, og ikke dig. Du må godt sige, at andre fx siger de er perfekte, men andre må ikke sige, at du siger det. Kan du ikke selv se, at det er dobbeltmoralsk?
Desuden lægger du jo MANGE gange op til, at du netop gør tingene 'perfekt'.
feb 2008
3. sep kl. 14:07
Som alle jo ved så findes der hundehandlere, langt de fleste tager afstand for denne form for fabriksavl, men er der nogen der tænker på at denne form for avl/handel og køb/salg også finder sted blandt hestefolket, det er knapt så synligt inden for heste som hos hunde da en hoppe jo kun kan få et føl om året hvor i mod en hund kan få mange hvalpe om året.
Ingen ønsker at støtte hundehandlere eller hvalpe fabrikker men kommer vi til i vores søgen efter en ny bedste ven at støtte en "hestefabrik" ?
Hvilke folk er det så vi skal holde øje med og uden at lægge alle til last (for der er også ordentligt hestefolk) så er det typisk folk der har mange hopper og bedækker alle som en med deres egen pirathingst eller naboens, folk som siger "jeg elsker at avle og jeg har gjort det i mange år og kun føl til eget forbrug at jeg så lige sælger et føl i ny og næ er kun for ikke at få for mange" men sådan er virkeligheden ikke der bliver avlet føl på næsten alle hopper hvert år, og disse føl bliver solgt og skaffer penge til nye avlsmaskiner, når hopperne bliver slidt af disse mange fødsler så bliver de aflivet og erstattet af nye yngre modeller.
Når det er sagt så vil jeg også sige at der findes ordentlige mennesker der laver et par føl for hyggens skyld og passer deres heste ordentligt, og det gør det svært at spotte de andre.
Så derfor pas på derude når i skal købe hest/føl undersøg alt om den person der har avlet føllet eller har hesten, det er sørgeligt at det skal være sådan men det er desværre virkeligheden, og sørg for en ordentlig kontrakt både når du køber og sælger rigtig mange mennesker kommer i klemme fordi deres kontrakt ikke er i orden.
I er alle altid velkommen til at kontakte NJ-Dyreredning, hvis i skal købe eller sælge det er langt fra alle vi kender men vi hjælper hvis vi kan.
https://www.facebook.com/SysserNJ?fref=ts
Er du i tvivl om købskontrakt er her et link du bruge da andre købskontrakter har mange faldgruber:
http://www.pernilleskinnerup.dk/default.asp?p=3
Venlig Hilsen
Elise NJ-Dyreredning
jun 2008
Fedt indlæg!
Men hvad med de etablerede stutterier, der får 10-15 føl hvert år med de samme hopper?
Eller gælder det kun dem, der "låner naboens hingst" eller....
Er det begge, der sammenligneligt med hvalpefabrikker og kan kaldes hestefabrik?
Og hvis ikke, hvor ligger forskellen?
Jeg synes, at debatindlægget er s.... godt og kan give en fed diskussion, men jeg forstår bare ikke, hvorfor reklamen om hjælp skal med ind.
Hvem kan bestemme, hvad der er en hestefabrik osv??
okt 2004
Du må vel kunne forstå, at det er svært at tro på en, der har SÅ meget imod sig.
okt 2004
Når andre gør de ting, er det vel også bare selvforsvar, men alligevel mener du, at de er de 'værste'? Altså hvor svært er det for dig at forstå? Du bliver ved med at skrive noget andet, end det jeg skriver. Hold dig nu bare til det jeg skriver, for hulen da.
Men du forstår jo tydeligvis ikke hvad jeg skriver. Så jeg skriver det en gang mere, måske forstår du det nu.
DU skriver at andre fortæller hvor troværdige de er og hvor perfekt de gør alting. Ikke? Og du skriver, at det ofte er dem, der skriver de ting, der er de værste selv. Ikke? MEN du gør selv alle de ting - ergo må det jo betyde, at du også er en af de værste selv. Ikke? For det er jo det du skriver - de der siger hvor troværdige de er og hvor perfekte de er, de er ofte de værste - præcis det du gør, ergo er du også en af de værste. Jeg siger ikke noget om at forsvare sig selv - det har intet med sagen at gøre. Fes den ind nu, eller skal du have den igen? Kan sgu ikke skære den mere ud i pap for dig nu. Herre gud da, hvor svært kan det da være....
feb 2008
Du må forstå at sådan et perfekt menneske som CK, kan du ikke lære noget.
okt 2004
Vivi - Tror nu mere, at det er et spørgsmål om intelligens, der er problemet her. :o)
jun 2008
jun 2008
okt 2004
jun 2008
okt 2004
Heste Handel