{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Dit bid valg? :-) {{forumTopicSubject}}

Hejsa! smiley
Jeg sidder lige her og slapper af efter en "hård" dag på studie og så kom jeg til at tænke på alle de diskussioner der er omkring bid, hvilket gav mig lyst til at hører om hvorfor DU præcis valgte det bid du har valgt til din hest smiley
Det skal ikke være mudderkastning og hvis tonen bliver grim, så sletter jeg emnet igen! :-))

Jeg kan starte:
Vi har de sidste omkring 3 år brugt 3-delt almindeligt bid på Tjalfe, hvilket han har gået rigtigt godt på, men på det seneste har jeg langt mærke til at Tjalfe har leget for meget med bidet, hvilket jeg tror er på grund af han ikke kan lide bidet ligger på tungen af ham, derfor har vi nu anskaffet os et baucher til ham, hvilket skal afprøves her i weekenden! smiley
OBS. inden kommentarerne kommer så:
- Bidet passer helt perfekt i størrelsen.
- Det sidder ikke for højt/lavt, men helt tilpas.

Jeg er sikker på at når bidet kommer op i ophæng og det bliver lidt mere roligt, så kan Tjalfe igen koncentrere sig om hvad han skal, i stedet for at gå og lege med bidet smiley

MEN!!
Hvad for et bid bruger DU og hvorfor lige det bid? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dit bid valg? :-)
  • #1   30. aug 2013 Jeg har valgt bidløst, så behøver jeg ikke bøvle med bid smiley

• #2   30. aug 2013 Jeg har også valgt bidløs! smiley Men af det har jeg valgt at ride i en RC sidepull, den er komfortabel og lækker og giver gode, tydelige signaler til hesten smiley

• #3   30. aug 2013 Hej har valgt et 3-delt muffebid, da det er hvad jeg fik med til hende og hvad hun eftersigende fungerer bedst på smiley

• #4   30. aug 2013 For mig er det nemt og enkelt smiley Min pony går med et 3-delt grønt plastik bid fordi hun nægter at gå med andre smiley

• #5   30. aug 2013 Jeg har også valgt bidløst smiley jeg rider i en Horze hackamore, da jeg synes at hackamore er bedst:)

• #6   30. aug 2013 aner faktisk ikke hvilket bid min går med.. udover det er tyk, tre delt og 13.5cm langt.. smiley
    men dyrlægen har godkendt det og tilpasset det til hende. smiley

• #7   30. aug 2013 Et D ringsbid. Bare fordi det ligge godt på Flæske og Dino og de tager imod det på en anden måde end andre bid smiley

• #8   30. aug 2013 Jeg rider med et 3 telt sprenger bid når vi bare hygger eller er på tur smiley Og når vi skal ride seriøst rider jeg bed et 2 delt smiley

• #9   30. aug 2013 Fedt at I svare! smiley
    Men vil i ikke skrive HVORFOR I bruger det? smiley

• #10   30. aug 2013 Tyndt 3 delt bid - det fungerer hun fint på, hun har desuden ikke særlig meget plads i munden så et tykkere bid ville være udelukket smiley .

• #15   30. aug 2013 Jeg har valgt bidløs til min Hilling fordi hun er en meget følsom hest og jeg derfor ikke tror bid bliver nødvendigt. Derudover er det jo sådan at man gerne må ride bidløst til islænderstævner, desværre er der ikke mange der tror på at man kan komme nogen vejne konkurrence messigt uden bid og der er en uheldig tendens til at næsten alle skifter til stangbid når de kommer op i de høje klasser.
    Derfor vil jeg gerne ud og vise at bidløs ikke er dårligere end bid. Så må vi se hvor det tager os smiley

Til mine træningsheste bruger jeg helst mit tredelte muffebid med parrerstænger i begyndelsen. Med det behøver man intet næsebånd og man kan ikke rykke det gennem munden på hesten alligevel. Det fordeler presset fra tøjlen på modsatte side af mulen, og skubber derfor hestens hoved i den retning man ønsker. Det er en stor fordel i tilridning.

• #17   30. aug 2013 Jeg bruger det bredeste 3 delt HMS (herman springer) bid der findes.. Grunden er jeg har prøvet så meget forskelligt på Thiano, og det er det eneste han kan/vil gå med..

Dog når jeg rider jagt bruger jeg en pelhamstang med gummi på og kæde under. OG INDEN DER KOMMER KOMMENTAR MED JEG ER OND VED MIN PONY... Har valgt at ride med pelham fordi jeg efter første jagt havde haft så meget fat i ham at mine fingre var revet til blods... Med Pelhambiddet har jeg ALDRIG fat i munden af ham, han stopper med det samme. Derudover strammer jeg ikke kæden ret meget, da det slet ikke er nødvendigt..

Har prøvet tyndere normale bid og trerings bid på ham, men alt andet en HMS bidet gjorde ham hidsig. smiley

• #18   30. aug 2013 Jeg rider også selv RIGTIG meget bidløst, men da jeg også gerne vil til stævner, så er bidet nødvendigt, så det er sådan noget med at skifte alt efter humør :-))

Men hvor er det fedt at hører om I forskellige smiley

• #19   30. aug 2013 Jeg rider med et tredelt trense bid, men vi skal gå over til et blidere bid da hun reagere lidt voldsomt på det smiley

• #20   30. aug 2013 Rider med tredelt da det er lidt blidere i munden på hende;-)

• #21   30. aug 2013 Jeg rider med et tredelt muffebid. Noglegange får han et meget let spændt stangbid på, da det liiiige giver ham dét extra smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #22   30. aug 2013 Rider med et tyndt, 2- delt bridonbid. Har før redet med et alm. 2- delt, som også var fint.

Har ellers prøvet 2 HS Dynamic RS (forskellige størrelser) og et HS KK Ultra med rulle. Et tredelt ligger ikke godt i munden - han har ikke plads til det.

Rider også en del med hackamore og tror, jeg vil købe et par mini hackamore stænger. smiley

• #23   30. aug 2013 Da jeg skulle have bid til min nuværende hest valgte jeg et 11,5 tyndt tredelt fuulcheek. Jeg gik ind på hestemund.dk og tjekket min hest sin mund. Til trods for hans store hovedet har han ikke ret meget plads mellem gane og tunge så derfor blev det et tyndt tredelt bid til trods for at det er lidt mere uroligt end todelt, så han fik et han har plads til og som ikke kan bukkes forkert når jeg også går ture med ham osv. Hvorfor det blev fullcheek er fordi det er godt for heste der skal tilrides da parerstængerne gør at biddet ikke glider/trækkes frem og tilbage samt at signalerne bliver tydeligere ved at der også lægges et pres på siden af hovedet. smiley
    Min tidligere traver gik på et todelt 13,5 D-rings bid med kobber ruller da kobberet stimulerer sutterefleksen så han tog biddet bedre.:-)
    Min tidligere Hannoveraner havde alm tredelt trense smiley
    På et senere tidspunkt går jeg over til D-ringsbid med kobber til min skønne dreng:-)

• #24   30. aug 2013 Målet er selvfølgelig at ride i Cordeo på banen en dag men da han bliver tre år om 1 mnd - 2 dage så er det nogle år frem i tiden smiley

• #26   30. aug 2013 Et ganske almindeligt tredelt fra Hööks. Han har altid blevet redet med sådan et og han fungerer godt på det. Har kun bøvlet når det var tænderne der ikke var i orden smiley

• #27   30. aug 2013 et 2 delt trensebid

da det lige var det billigste jeg kunne finde i den str.

• #28   30. aug 2013 Jeg rider med et 2delt HS muffebid. Min hest har været så bange for biddet, at hun bakkede når hun havde bid i munden. Efter en laaaang periode som bidløs, besluttede jeg at finde et blidt bid, som lå ordentligt i munden, for at overgangen fra bidløs til bid var så blid som mulig. Før jeg fik hende, havde jeg faktisk ikke sat mig ordentligt ind i bid, og hvordan de påvirker hesten.

Nå, men efter hun var blevet vant til bid igen, prøvede jeg en del forskellige, men da hun fungerer bedst på det jeg allerede havde, er det jo bare det hun går med smiley

• #29   30. aug 2013 rider bildøst på min hest, der trives vi bedst smiley

• #30   30. aug 2013 Rider med 3 delt bid fra HS, det er det bedste bid jeg har haft, har ikke rigtig redet med andet og det fungerer(ede) godt på alle de heste jeg har/haft:-) men min unghest kan ikke rigtig gå med sådan et, så vil gerne prøve et andet bid, måske baucher eller noget lignene:-)

• #31   30. aug 2013 Rider pt bidløst, men ellers rider jeg med et 3 delt muffebid HS dynamic anatomisk bygget. Det er det eneste bid hun fungerer optimalt på som vi har prøvet indtil videre.. Hun har gået med 4 andre bid før det og ingen fungerer hun godt på i mere end en uge. Har sjældent haft problem med det andet bid, og det er mest fordi hun har været i brunst, at så hader hun ALT - mennesker, gjord, strigler.. Så ja smiley

Men hun suger skide godt på det og står ikke og tygger ekstremt på det mere.. Nu sutter hun og suger

• #32   30. aug 2013 Blanca gik med et trense stangbid og blank kandar, ganske enkelt fordi hun ikke kunne gå med et delt bid, da det for hende gav for meget uro i munden.
    Hvilket var grunden til at hun til at starte med fik trense stang biddet, da hun så blev mere øvet købte jeg kandaren til hende med mellem tungefrihed, ja bare fordi hørte med til disciplinen.
    Det var lidt et sats da jeg købte den, hvis hun gik godt på den blev den brugt, hvis ikke, ja så var det prøvet. smiley
    Men hun gik super godt på det, bedre end hendes trense. smiley
    Så kandaren blev brugt til vedligeholdelse, og trense stang biddet til indlæring af nyt. smiley

Og regner med at min nye hest kommer til at gå på noget 3 delt, men skal lige have læst Bag om biddet. smiley

• #33   30. aug 2013 Jeg bruger et Sprengers Dynamic RS bid, 3 delt og med D ringe. Jeg havde først et alm. tredelt men selvom størrelsen var korrekt og lå fint, så var det for uroligt til min hest og han reagerede ikke særlig godt på bidet. Så lånte jeg sådan et Sprengers Dynamic RS bid som også var 3 delt men med D ringe, og det var bare en drøm at ride med. hesten var mere koncentreret, reagerede 20 gange bedre, suger bedre på bidet og meget blødere at arbejde med smiley En ren fornøjelse, og alle pengene værd!

• #34   30. aug 2013 Jeg er gået fra tredelt til todelt med ophæng. Jeg har det der Reinsman Rockin S bid. Det er totalt stabilt og blødt, og begge mine heste går godt på det. Hoppen fik langt mere ro i hovedet allerede anden gang hun fik det i munden, så jeg tror at hun har "lidt" af det samme problem i sysler med - at der er for meget der bevæger sig i tredelt (eller måske at det ligger på tunggen). RS har også den fordel at leddet ikke fylder ret meget, og at biddet er OK smalt, hvilket giver bedre plads inde i munden.

Jeg bytter lidt rundt en gang imellem, og jeg rider også tit bidløst i skoven, men de går altså bare bedst med RS.

• #35   30. aug 2013 Jeg rider med et Myler muffebid med medium tungefrihed. Det jeg havde før var en 2 delt ringbid og det fungerede bare ikke. Så prøvede jeg min søsters Myler bid, og det var bare mange gange bedre. Det skulle lige tilpasses lidt, da hendes var med max tungefrihed og d-ringe. Max var for stor til min pony og d-ringene skavede på siden af hans hoved. Nu har jeg så et super godt bid, og jeg synes han går som en drøm.
    Kan også godt li', at man kan arbejde bare med den ene side. Da den kan dreje inde i munden.

• #36   30. aug 2013 Jeg rider bidløst smiley

Kommentér på:
Dit bid valg? :-)

Annonce