{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.868 visninger | Oprettet:

Bomløs / lammeskindssadel ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er lige blevet oplyst af sadelmager at ponyen skal have en lammeskindssadel.

Jeg aner intet om sådanne og sidder og googler lidt rundt.

Kan nogen af jer oplyse mig om, om en lammeskindssadel er det samme som en anden bomløs fx barefoot ? Og hvad er bedst for rytteren at sidde i ?

Hvad bruger I ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomløs / lammeskindssadel ?
  • #1   25. aug 2013 Jeg har en barefoot og kan klart anbefalde den fremfor en lammeskind.
    I bomløse sadler må du gerne ride med stigbøjler og du må gerne rideletridning. Det må du ikke i en lammeskindssadel. Den koster godt nok lidt mere men du får så også noget for alle pengene.

Skal aldrig have andet end bomløse sadler i fremtiden smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #2   25. aug 2013 Hvad er dog det for en sadelmager, der anbefaler en lammeskindssadel? Hvad skal sadlen bruges til?

• #3   25. aug 2013 Jeg sys klart en bareback sidder man bedst og sidder bedst på hesten..

Sys ikke man sidder vidre fantastisk i en lammeskind og den har tildens til og glæde på ponyen jeg havde en og den endte altid med og sidde halvskævt på min pony og måtte rette en mange gange under ridning så solgte den..
    Men jah prinsippet på en lammeksinds og en bareback er meget det samme.. Men hvorfor mener din sadelmager at din hest skal have det?? sys jeg lyder ret underligt ? for jah alle heste kan jo gå med sådan en men tja det jo mest en hygge sadel. du kan jo ikke ride noget mere seriøst i den..

• #4   25. aug 2013 CSF jah jeg tænker præsis det samme..!!

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#5   25. aug 2013 Det skal ikke forstås som, at jeg har noget imod lammeskindssadler.

Har selv en Christ Iberica og den er da fin til skridtture og den slags (den har en tendens til at glide let) men ville ikke bruge den som erstatning for en almindelig sadel.

Har kun den for tiden og rider faktisk hellere bare kun med et dressurunderlag for at undgå at få helt hvide ridebukser, hvor jeg har siddet. smiley

• #6   25. aug 2013 Han siger sadellejet på den gør at den ikke vil kunne have noget på der vil ligge ordentligt - så skal det specialbygges, og pt. har hun myoser og spændinger efter sadler så han mente jeg skulle bruge en lammeskinds og ride letridning og galop.

Det er jo så meget sjovt at en her skriver man ikke på ride letridning i en lammeskindssadel.

Nå, men det lyder til at jeg vil kunne købe en bomløs som samme princip i en lammeskindssadel ?

• #7   25. aug 2013 man må altså gerne rideletridning i en lammeskindssadel. Du må bare ikke have stigbøjler i så dete r begrenset hvor længe du til ride letridning.

men min part har en barfoot og den er simpelten så lækker,jeg troede detville være underligt at side i men man sider rigtig godt

• #8   25. aug 2013 Grunden til at man ikke må lægge vægt i en lammesadel er fordi at det stykke stigbøjlerne sidder i er få cm langt og når du rejser dig op i stigbøjlerne bliver hele din vægt fordelt over meget få cm.

Ja, men jeg vil råde dig til at sætte dig lidt mere ind i det med bomløse sadler. Du skal være mere end velkommen til at skrive privat hvis du har flere spørgsmål smiley

• #9   25. aug 2013 Jah du må ikke ride letridning i en lammeskinds sadel.. den eneste du må ride letridning i som er bomløs er de rigtige bomlæse sadler altså dem som ligener rigtige sadler..

Men lyder da vist ikke som om den er ordenlig sadelmager du har haft uden alle burde vide man ikke måtte ride letridning i en lammeskinds sadel fordi trykket ligger på et punkt nemlig i den stop som forbinder bøjlerne.. det kan alle jo næsten regne ud er mega dårlig svare til du skulle bare noget mega tungt i et tundt rab over skulderne det gørjeg pisse ondt

• #10   25. aug 2013 Jah hvis man kan lav letridning uden bøjler kan man godt men det er virkelig få rytter som har den styrke til og gøre dette især i længere tid

• #11   25. aug 2013 Camilla L: Jeg rider da letridning i en barfoot som bestemt ikke liger en rigtig sadel

• #12   25. aug 2013 Camilla L: Det kræver altså ikke vildt meget styre? For ejg kan og har bestemt ikke meget styrke

• #13   25. aug 2013
    En lammeskindssadel er ikke det samme som en bomløs, godt nok har den ikke nogen bom i men stigbøjler er et no go.

Og ja, man må gerne ride letridning i bomløse sadeler alla barefoot mm, så længe man husker et trykfordelende underlag.
    (link fjernet)

" Myte 2: "Man skal passe på med at ride letridning i bomløse sadler"

Om det kan være skadeligt at ride letridning i en bomløs sadel kommer an på hvilken type bomløs der er tale om. En lammeskindssadel er jo i princippet også en bomløs sadel, men den beskytter på ingen måde hestens rygsøjle, og derfor er det ikke hensigtmæssigt at ride med stigbøjler på den - i hvert fald ikke i letridning. Stigbøjleophænget er nemlig bare en rem henover hestensryg, og her kommer der jo så et stort pres når rytteren rejser sig op i bøjlerne - også selvom man er en 'hensynsfuld rytter' og bruger sine knæ. hvis man mener at bruge knæene så meget, at der ikke er vægt i bøjlerne kan man jo tage stigremmene af, og se hvor længe man så synes det er sjovt at ride letridning smiley

Lammeskindssadlen skal i højere grad betragtes som et blødere alternativ til at ride uden sadel, og med mindre man

1. rider med specielt underlag under OG

2. har en hest med en dybtliggende ryggrad (som fx nogle haflingere og fjordheste har det) OG

3.er en let rytter

bør ikke man skal ride letridning i sådan en!

Det samme gælder sadler af ponypudetypen - dvs bomløsesadler uden kammer. Dette indbefatter bl.a. de tynde træningssadler, der på et tidspunkt var meget populare i islænderverdenen, for at give det sidste mht. sædekontakt fx. op til et stævne, men som IKKE var beregnet til hverdagsbrug - af samme grunde som ovenstående. Nogle brugte dem åbentbart alligevel for meget, og det har desværre - især blandt islænderryttere - været med til at give bomløse sadler et dårligt ry, der har hængt godt ved, men som heldigvis er ved at være på retur!

Det fleste ordentlige mærker af bomløse sadler laves idag enten med et kammer, der enten er ligeså højt på bomsadler, eller sadlerne har et lidt lavere kammer, og skal bruges med trykfordelense underlag. Her er rygsøjlefriheden ligeså god som på en bomsadel,- ja faktisk bedre, fordi sadlen kan følge hestens bevægelser, og ændringer i overlinien i forskellige samlingsgrader (dette kan en bomsadel IKKE - heller ikke selvom den er tip-top tilpasset).

Man skal selvfølgelig - ligesom med bomsadler - være opmærksom på at kammeret er bredt nok. Nogle sadelfabrikanter mener tilsyneladende at en hests rygsøjle ikke er mere end 1- 1½ finger bred! Vi har kasseret at forhandle et par potentielle bomløse modeller på den baggrund - og jeg har set mange bomsadler med samme problem. Et kammer kan selvfølgelig - i teorien - også blive for bredt. Især hvis man har en muskelfattig hest med 'spids' rygsøjle. Men vi synes hos Naturhesten at fire fingres bredde er minimum.

En tung rytter og letridning selvfølgelig ER mere belastende, selv i en sadel med god trykfordeling, end en let rytter der - ikke bombende - sidder ned. Derfor er det - uanset hvilken sadle man bruger - for tunge ryttere en god idé at tænke over at begrænse letridning. Men på de bomløse sadler med god kammerhøje og -bredde gælder disse forbehold IKKE i højere grad end med alle andre sadler. "

Bomløse sadeler med trykfordelende underlag, ja til letridning. Lammeskindssadel, ingen letridning.

• #14   25. aug 2013 Jah det kræver en del lår muskler hvis man skal gøre det rigtig og i længere tid-- du skal jo bærer dig selv i dine lår nå du laver letridningen. ..
    men hvis du rider med bøjler jah så må du ikke..

• #15   25. aug 2013 Det er primært min datter der skal ride denne pony - hun skal kunne bruge bøjler ellers tør hun slet ikke. Faktisk har jeg rimelig tiltro til den denne sadelmager - certificeret i Mastersadler og arbejder på kaserne også.
    Men jo, jeg synes det det er lidt underligt når jeg nu hører hvad I siger

• #16   25. aug 2013 Ville godt nok lige prøve at høre en helt anden sadelmagers synspunkt på tingene. som CSF hvilken sadelmager anbefaler dog en lammeskinds? smiley

• #17   25. aug 2013 Jeg ville evt på en anden ud og gøre et bud på en sadel.

• #18   25. aug 2013 Selvfølgelig må man ride letridning i en bomløs! Det er da noget sludder.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#19   25. aug 2013 Men er de spændinger ikke noget, der kan rettes ved en fysioterapeut eller noget? Eller skal det trænes væk?

Jeg rider uden bøjler og rider letridning uden problemer. Det er 1000 gange lettere end nedsidning, hvis man har en hest, der er opmærksom i skoven (hovedet højt og små spjæt), men hvis din datter ikke kan lide at ride uden bøjler, ville jeg nok ikke vælge en lammeskindssadel pga. manglende støtte. smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#20   25. aug 2013 Er det Lars Nielsen eller Jan Guldborg?

Betvivler bestemt ikke deres kunnen - har kun hørt godt om de to og ville selv bruge en af dem, hvis jeg var fra det område.
    Det undrer mig bare ret meget, at en uddannet sadelmager anbefaler en bomløs / lammeskindssadel. smiley Er det ment som en permanent sadelløsning?

• #21   25. aug 2013 hvorfor køber du ikke bare et lammekind og en ridegjord også op på hesten? dett er meget mere behageligt at at side å!;)

• #22   25. aug 2013
    En ridegjord er heller ikke til bøjler :o)

• #23   25. aug 2013 mener også uden bøgler

• #24   25. aug 2013 Mit problem er jo at sadlen både skal passe hest og rytter og rytter har brug for god støtte da hun er uerfaren - men det duer jo ikke hvis vi forværrer hestens tilstand.

Det skal trænes væk og massage mv. Det går vi igang med også.

Ja det kan være jeg skal have en second opinion. Nogle anbefalinger i Sydsjælland ?

Krikken nu som ponyejer: hvilke ville du anbefale - jeg er klart med på bredt kammer, hende her er bred over rygsøjlen og har ikke meget sadelleje, dog høj manke og så er gjordlejet lige bag albuerne

• #25   25. aug 2013 det er jo kun til vis man vil ride uden sadel hvorfor så bruge en lammeskindsadel? det er jo kun til at sidde mere behageligt på hestens ryg vis den er lidt spis? ik'?:*

• #26   25. aug 2013 Nu spurgte hun jo ikke om hvor vidt hun skulle have en anden sadelmager til at bedømme det, og det er ikke alle sadelmagere der vil indrømme, at den hest har et besværligt sadeleje og skal bruge en bomløs (pt?) smiley

Jeg vil anbefale dig en bomløs i stedet for lammeskind smiley Især af den grund at din datter vil have bøjler i. Så bare husk et godt trykfordelende under. Dem fra Barefoot er ret gode, jeg har selv et der hedder physio.

• #27   25. aug 2013 vis hun sal ride letridning vil jeg klart vælge en alm. sadel eller en bomløs sadel!;)

• #28   25. aug 2013
    Hvor stor er ponyen/hesten? :o)

• #29   25. aug 2013 jeg rider med en lammeskins sadel, Christ Iberica Plus. jeg fik af vide af min heste kiropraktor, at jeg godt måtte ride med bøjler og let ridning men ikke mere end 10 min. Det fungere godt for mig og man sidder mega godt i den og man har ikke let ved at falde af.

• #30   25. aug 2013 Altså jeg ville da vælge en sadel - det var jo derfor jeg fik ham ud, ikk - for at høre hvilken. Jeg stoler på han var ærlig da han sagde han ville være ærlig og mene jeg skulle købe en lammeskindssadel.
    Spm går derfor på om en bomløs ligesom er det samme for hestens ryg eller om det SKAl være lammeskind.
    Mit alternativ er ikke at ride uden sadel - det får min datter ikke lov til på tur.

Ponyen er 125 cm i stang.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#31   25. aug 2013 Så kan jeg godt se, det er besværligt, når ponyen ikke er større.

Mon en ponypude af en art kunne være en mulighed?

• #32   25. aug 2013
    Afhængigt af hvor stor din datter er, så får der denne her fx;
    (link fjernet)

Bomløse passer på mange heste, men man kan også risikere at de glider frem - fx hvis hesten er lidt rundt e.l så kan de som alle andre sadeler godt glide frem.

• #33   25. aug 2013 Hun kan godt ride i en lammeskindssadel med stigbøjler og letridning med dette underlag under: (link fjernet) Det vil dog sandsynligvis være for langt til ponyen. Det er for langt til min 1'er der bruger 125 i dækken, men det går lige.
    Regner ikke med at hun vejer det helt store, så at hun også rider letridning med bøjler i en lammeskindssadel, med dette underlag under, vil nok også gå an smiley (link fjernet) Det er mindre i længden.

Her er der nogle børne bomløse sadler, hvis du hellere vil over i sådan nogle. Her er det bare forsvidslet der skal tilpasses smiley
    (link fjernet)

• #34   25. aug 2013 Min pony er tøndeformet, altså rund, i bygning og ingen skulder til at holde sadlen på plads. Her har det virkelig hjulpet med en gjord der er bredere på midten og giver albuefrihed. Jeg har en Jeremy Rudge gjord model PE og en Ergonomisk dressurgjord fra Contact saddle smiley

• #35   28. aug 2013 Jeg skal ikke i sadel endnu, heller ikke bomløs.

Det skal være lammeskind eller ride on pad som situationen er pt med hendes ryg.

Når hun får det bedre igen, vil jeg nok se efter hvilken bomløs der vil være bedst - jeg tror ikke jf. sadelmageren, at hun kan gå med en med bom uden en specialdesignet løsning.......og så er en bomløs billigere, og passer flere heste.

Kommentér på:
Bomløs / lammeskindssadel ?

Annonce