{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Bomløs vs. lammeskindssadel? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg undres og nu må jeg lige spørger.

Ingen af disse sadler er egnet til letridning eller spring, pga. den rem der holder stigebøjlerne sidder tværs over hestens ryg.

Nu har jeg så hørt nogen mennesker forsvare letridning og spring i den bomløse HVIS der er et trykfordelende pad under salden, men sammen tidig fraråder de det i en lammeskindssadel?
Konseptet er vel det samme hvis du også tager et trykfordelende pad under den?

Altså min generelle mening er jo at skal man springe, skal det gøres i en springsadel, da den er bygget til at give hesten den plads og frihed den skal bruge. Men undres stadig, og vil derfor gerne høre jeres mening i denne sag?

- God dag til jer der ude smiley Og hold nu venligst en ordenlig tone smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomløs vs. lammeskindssadel?
  • #1   12. mar 2013 spring uden bøjler smiley

• #2   12. mar 2013 Det kommer an på mærket for den bomløse... Har ikke forstand på lammeskindsadel men hved af man må ride letridning i mange bomløse!

• #3   12. mar 2013 Nogle bomløse er meget tykke imellem ryggen på hesten, og der hvor bøjlerne sidder henover, så derfor er der meget bedre fordelt tryk i sådan en, end i lammesadle, hvor det kun er lam der er imellem. Jeg synes godt man kan ride letridning og springe i den (især uden bøjler!), den fordeler jo stadig trykket bedre, end hvis du rider uden sadle smiley
    Men jeg skal ikke gøre mig alt for klog på det, da jeg ikke har sat mig ind i det - det er blot min "logiske sans" smiley

• #4   12. mar 2013 Det betyder thumps up, lige som den tummelfinger ude i siden smiley

• #5   12. mar 2013 Måske du skulle sætte dig lidt mere ind i bomløse sadler inden du drager konklusioner.. Der findes mangler former for bomløs sadel, både nogle der ikke er meget mere end en ponypude og derfor kun bør bruges til tur til sadler der er opbygget som en bomsadel (bare uden bommen) og kan bruges nøjagtig som en bomsadel..
    Der findes sadler der kræver underlag med trykfordeling og ryksøjlefrihed, nogle bare et trykfordelende og andre kan bruges med alm underlag..
    Og der findes bomløse springsadler..

• #6   12. mar 2013 I know men nu snakkes jeg netop om de bomløse hvor stropperne går tværs over ryggen

• #7   12. mar 2013 i lammeskindssadler og mange billige bomløse går stigbøjleremmene hen over ryggen = skidt
    men de fleste bomløse har stigremsophæng som ikke ligger pres på rygsøjlen

men med et trykfordelende underlag med rygsøjlefrihed kan man mindske presset

• #8   12. mar 2013 Lige pt er jeg på fra mobilen så kan ikke for jeg kommer hjem smiley

• #9   13. mar 2013 De bomløse af bedre kvalitet, f.eks. Barefoot, Sensation, Trekker og andre bomløse sadler er lavet sådan, at trykket bliver fordelt over hele sadlen, ligesom en bomsadel, så det passer ikke helt, det med man ikke må ride med bøjler og i letridning i bomløse.

Hvis man dog har en billig bomløs, der ikke er lavet tests eller lign. på, så ville jeg dog ikke ride i letridning eller lign. i sådan en, af den grund, man ikke ved hvordan trykket er og fordeler sig i den.

Ligesom i en lammeskindssadel, der er det også 'forbudt' at ride letridning i, eller springe for den sags skyld..

• #10   13. mar 2013 Nu vil jeg lige sige, at dette er bare teorier jeg har hørt, jeg havde selv en bomløs for nogen år siden hvor der gik en rem tværs over ryggen på hesten, og blev derfor frarådet at ride letridning og springe i den , fordi den ville ligge et forkert tryg

Dette indlæg er sådan set bare fordi jeg gerne ville høre om hvad jeres mening var omkring at bruge disse sadler til de ting?

profilbillede
  • #11   13. mar 2013 Sadlen på billedet er næsten magen til dne jeg havde, og de bomløse sadler jeg mener i denne tråd er disse,

• #12   13. mar 2013 TS: Jo svært at vide når du bare skriver bomløse.. En del mennesker tror jo faktisk at alle bomløse er ens.. Selvfølgelig hvis vi snakker en af de tyndere bomløse hvor stigremmene hænger i en rem så bør man passe på med at bruge bøjler (altså vejer man 30 kg og hestens har en godt polstret rygsøjle, så kan man godt lidt med det rette underlag)

Kommentér på:
Bomløs vs. lammeskindssadel?

Annonce