809 visninger
|
Oprettet:
Bliver nervøs når vi skal ride programmet. {{forumTopicSubject}}
Hej Hg
Jeg starter lige med at forklare:)
Jeg træner rigtig meget inden jeg skal til stævne og det ender altid med at gå skide godt, lige inden.
Men så, så snart jeg skal ride for dommeren, er det som om jeg glemmer det og rider bare programmet uden at arbejde med hende og alt der høre til.
Jeg håber i forstår hvad jeg siger, er ik så god til at forklare...
Vil lige sige at vi næsten rider lb derhjemme.
Hvordan kan jeg få mig selv til at slappe mere af og bare ride som jeg plejer?? Har i nogle gode råd.?
dec 2011
Følger: 57 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 139
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 365 Svar: 1.528
feb 2012
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 4 Emner: 39 Svar: 170
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.473
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
og vi kan ikke spise jer inde fra dommer buret
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.473
aug 2006
Følger: 34 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 1.132
Jeg synes du skal tage ud sammen med din hest til en helt masse stævner. Rid gerne 2 klasser, så kan du evaluere efter din første klasse og finde roden til dit problem og prøve at gøre det bedre. Få evt. en med dig til stævnet, som kan filme dig, så du kan se hvad du gør galt. Og ellers, så kom i rigtig god tid, mærk atmosfæren, forbered dig på programmet og forestil dig det inde i hovedet. Det har virket for mig, og den største hjælp for mig og min nervøsitet har været at have min veninde med som hjalp mig mentalt og ridemæssigt!
feb 2012
jan 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 562
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
TS: Hvorfor bliver du nervøs når du skal ride programmet?
Er du bange for hvad folk tænker om dig/din hest?
Er du bange for at skuffe nogen? (familie, venner, dig selv)
Hvilke forventninger har du inden du deltager til stævnet og på stævnedagen?
Hvilke tanker, og hvilke kropslige reaktioner oplever du?
Alle nogle spørgsmål som er rigtig gode at reflektere over
svar gerne, så vil jeg prøve at hjælpe dig derfra
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
feb 2012
Nej men jeg vil da gerne vise hvad vi kan.
Nej jeg er ikke bange for at skuffe nogen, andet end mig selv måske.
Det jeg forventer er at det går roligt og afslappet, og at vi tager erfaring med hjem.
Jeg bliver lidt anspændt,men ellers kan jeg ikke lige huske det.
jun 2007
Er det måske fordi du er nervøs for at du ikke kan vise hvor gode i er?
Og godt at det kun er dig selv du ikke vil skuffe, langt værre er det hvis man har forældre som forventer succes. Men bliver du skuffet hvis ikke du henter en sløjfe hjem? Eller hvad er det som kan gøre dig skuffet?
Hvis dine forventninger lige nu "kun" er at det hele går roligt og afslappet, så ville jeg måske undersøge mulighederne for at få lov til at starte udenfor klassen, og aftale med dommerne at du gerne vil være fri for at blive "vist ud" hvis du rider forkert mm. Så vil mit råd nemlig være, at går tingene i en spids for dig derinde, så lav en parade, og lad hesten stå og slappe af, og lad dig selv trække vejret stille og rolig, nyd succesen i at have bedømt at du har haft brug for en parade til at få luft og klarhed igen. Bare nogle sekunder, og rid frem igen
Hvis dommerne vil gå med til det, kunne det også være befriende for dig at kunne lave denne parade hvis du glemmer hvad du skal, for så at spørge dommeren "hov hvad skal jeg nu?". Eller have en veninde eller forælder med som opråber hvis du glemmer hvad du skal. Stadig udenfor klasse som start.
For når du starter udenfor klassen tager du presset af iforhold til placeringer og rangering. Så vil du kunne koncentrere dig KUN om at få en dejlig tur, og nyde at du har træffet nogle gode valg
Noget andet vigtigt er at acceptere at du bliver nervøs! istedet for måske at tænke "åh nej, nu bliver jeg nervøs" så tænk, "ja jeg er nervøs, der er intet galt i at være nervøs, og det er HELT ok at være det. Jeg er ikke mine tanker og følelser, jeg er nervøs i dette øjeblik, men det skal ikke definere mig (for jeg er ikke mine tanker og følelser), i det næste øjeblik vil jeg nyde min hest.
Det er vigtigt at acceptere at man er nervøs i det øjeblik man er det, ellers bider det sig fast og jager en.
Og nogle andre tanker. Hvad er der galt i at være nervøs? Hvad er det værste der kan ske hvis man er nervøs til stævne? "at det går galt" - nå, og hvor galt kan det lige gå? hesten løfter måske hovedet lidt, løber måske en smule, og hvad så
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Jeg har en elev som skulle ride sit første stævne her før sommeren. Han havde i meget lang tid kæmpet med overhovedet at turde sidde på hesten, og han var så bange for, at der ville ske noget så han røg af, ikke kunne stoppe hesten eller lignende. Vi arbejde meget med at snakke om, hvad kan der egentlig ske? Han oplevede også at falde af (det var dog knap så planlagt), men han oplevede, at han ikke døde af det, og turde faktisk sætte sig op igen, fordi jeg holdt fast.
Til det første stævne var han stort set helt hvid i hovedet, så jeg snakkede med ham om, at han skulle forestille sig, at jeg stod inde på banen. Jeg var den eneste, og så var der ligesom en bobbel uden om ham og jeg. Det eneste han kunne høre var så mig, som til undervisning, og han skulle fuldstændig lukke alt andet larm ude. Han skulle forestille sig, at han red programmet igennem inden han red ind, og han skulle forestille sig hvor godt det ville gå.
Langsomt begyndte han at slappe meget af, og da han red ind, så han slet ikke bange ud. Han red et super flot program, og overlevede hele vejen igennem. Han kiggede lige på mig når han red forbi udgangen, og så smilede jeg bare til ham hver gang. Det gik super flot, og han fortalte, han bare havde forestillet sig en gennemsigtig bobbel uden om ham og hesten, og så kunne han kun høre mig råbe ting som "hænderne ned, mere fremad drift, albuerne ind til kroppen" osv.
Så det med boblen synes jeg du skal prøve - og så visualiser dit program inden du rider ind - det gør jeg, og jeg forestiller mig hvert enkelt skridt. Så er jeg ikke så nervøs
feb 2012
jun 2007
Hesten skyder skulder fordi den er bange for en blomsterkrukke.
1. Du kan vælge at presse hesten forbi, hvor den meget muligt taber overlinjen og løber lidt, eller bare viger
2. Du kan vælge at lave en parade, lade hesten stå med lidt løsere tøjler og lige nulre den på halsen, trække vejret og derefter ride videre
Valg nr 2 giver PLUS point, valg nr 1 giver MINUS point
Når man er til et stævne hvor man ved at det i høj grad er ens valg man bliver bedømt for, så forsvinder den anspændte stemning meget hurtigt, og man HYGGER sig. Hesten mærker det med det samme, og slapper af = win win
stævner hos Den Hele Ekvipage er tilladt af Dansk Rideforbund, programmerne er nemlig lavet af arrangørerne selv så ingen ko på isen.
http://www.denheleekvipage.dk/cms/dhe-traef-2013-sjaelland?view=featured
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
har fået afvide af min underviser at jeg skal sætte mig nogle mål, som ikke er afhængige af ændre, altså kan jeg ikke sige at jeg vil ride til over 65 % for det er jeg afhængig af hvad dommeren siger. så mit mål for i morgen er at jeg ikke skal være nervøs, jeg skal så vidt muligt prøve at trække vejret HELT ned i maven gennem hele programmet og være afslappet, det er ikke sikkert det sker lige i morgen men det er noget jeg skal arbejde mig hen i mod, mit andet mål er at overgangene skal sidde lige i skabet, det er gerne dem der går dårligt da jeg stresser op, overgangen bliver klodset og han smider ryggen. så min underviser at i morgen skal jeg tænke på at hvis bare jeg er afslappet så meget som nu muligt, og får nogle gode overgange så er ALT andet ligegyldigt. så jeg skal prøve kun at ride for de to ting og fokusere på dem. Jeg tror faktisk det bliver bedre hvis man sætter sig nogle små mål istedet for at satse på at det hele går godt, men nu må vi se ad i morgen
ud over det har jeg kraftigt overvejet af melde mig til et af rasmus baggers foredrag
mar 2011
Følger: 131 Følgere: 81 Heste: 8 Emner: 62 Svar: 1.160
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Det har virket rigtig godt for både mig og mange af mine elever
Bliver nervøs når vi skal ride programmet.