22. maj 2011 Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Det med at hesten skummer.. {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har længe gået og tænkt over det.
Der er sikkert delte meninger, men nu vil jeg lige hører.
Jeg har altid troet at når heste skummede ud af munden så var det noget dårligt. Spørg mig ikke hvorfor men den antagelse havde jeg bare.
I onsdags forklarede min underviser så at det var godt når hesten skummede. Fordi at det betød at den tyggede på biddet og slappede af og så blev "mad-funktionen" aktiveret. Det var derved hesten slappede af.
Så den måtte altså godt skumme under ridningen. (Jeg ved ikke liige hvor voldsom grad den godt måtte skumme. Her skummede hesten minimalt, det var kun lige når den åbnede munden man kunne se det.)
Men hvad er jeres holdning til det?
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
Jeg bliver ikke bekymret hvis han ikke gør det, ligeledes bliver jeg ikke bekymret hvis han gør det.
Selvfølgelig i en ordenlig grad, for synes det er for voldsomt hvis hesten virkelig skummer.
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
dec 2009
Følger: 87 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 442
Skum kan også være et tegn på de koncentrere sig.
og jeg syntes personligt skum er godt, så længe det i er i overdrevene mængder. Så mundvigen lige bliver lidt hvid, er fint nok
dec 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
At lidt skum er fint, at meget er dårligt.
Der findes ikke nogen undersøgelser af hvad skum kommer af, det kan komme med og uden bid. Jeg har også oplevet Maja der kløede sig i nakken på staldgangen også stod det ud med skum.
Ved hende havde det noget og gøre med hvor meget man havde fat - bidløs eller ej så kom skummen frem des mere man havde fat. Men ved andre heste er det ikke tilfældet, da man kan se at uanset hvor meget der er fat kommer der ikke mere skum
I min verden, skal hesten helst ikke tygge på biddet - så er der noget galt. Men at den tror der er mad, ville jo så ikke give mening hvis det var bidløst.
Så jeg har absolut ingen teori. Det med at have fat, passer på nogle heste, men ikke alle.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Skum på resten af hestens krop, vil opstå hvis der er friktion. Fx. på halsen hvor tøjlerne er, mellem ballerne mm. men det "dårlige" skum vil jeg så mene er det der dårligt skum da det ikke kommer af noget bestemt.
Der var en artikel omkring det i et hestemagasin på et tidspunkt.
Kao - Artikelen er skrevet af Robert Cook der har lavet en bidløs trense, derfor er hans resultater lidt.. til at betvivle.
dec 2009
mar 2008
Følger: 102 Følgere: 94 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 277
Har læst det i en artikel i Junior
jul 2010
Følger: 39 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 248
Jeg har selv bøjle på, og min mund er proppet til med metal. Og ja! Det er virkelig svært at holde på alt mundvandet nar man koncentrer sig, eller er meget afslappet!
dec 2010
Følger: 84 Følgere: 79 Heste: 6 Emner: 33 Svar: 159
men hvis hesten begynder at skumme imellem ballerne, er det ofte et tegne på overanstrengelse, eller hvis det er mega varmt og man rider meget håård dressur/ spring kan den også begynde at skumme, simpelthen for at prøve at køle sig selv ned og Det er "dårligt" skum
Det med at hesten skummer..