{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.313 visninger | Oprettet:

At overtale sine forældre.. {{forumTopicSubject}}

Godaften HG,

Jeg er i øjeblikket i strid med mine forældre om at få min egen hest. Problemet går på at jeg flytter til Sorø akademi her d. 11 og først kommer hjem næste år. I den tid (og selvfølgelig efter) føler jeg at det ville være en kæmpe støtte at have en ven man kan komme ud til hver dag og lige koble af fra skolemiljøet. Men mine forældre virker meget afvisende for det at købe hest til mig da de frygter jeg mister interessen, ikke kan passe den hver dag osv.

Hvordan overbeviser jeg dem at jeg kan tage det fulde ansvar for hestehold? Hvordan fik i jeres forældre overbevist? Og kunne i få skole, hest, venner og lektier til at gå hånd i hånd på gym/tiende?

Mvh. Olivia

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At overtale sine forældre..
  • #1   5. aug 2013 Man lader være med at overtale dem..

• #2   5. aug 2013 Dine forældre kender dig bedst, synes de ikke det er en god ide, kan du bede dem forklare hvorfor. De må om nogen vide hvordan du er, om du er i stand til det og kan hanke op i dig selv. Husk alt det nye der kommer med nyt skole miljø, det kan altså føre til det tager alt fokus og hesten bliver en pligt.

• #3   5. aug 2013 Når de føler de har råd og at du er ansvarlig nok, skal du nok få en. Eller købe en selv.

• #5   5. aug 2013 Jeg havde hest da jeg startede på HTX og set tilbage, så burde jeg nok ikke have egen hest, men bare have en jeg kunne komme ud til en gang imellem når jeg havde tid. Godt nok droppede jeg ud efter et halvt år, da lærerne og skolen ikke var som forventet, men tror jeg ville kunne have fuldt endnu bedre med hvis jeg ikke koncentrede mig så meget om hestene jeg skulle ud og passe og i stedet om lektierne.

Hvordan du får dem overbevist osv, det er vel at du starter på skolen og viser at du rent faktisk har overskud til en hest ( hvis du har det), for hvad jeg har hørt, så får man rimelig mange lektierne for på akademiet, men det kommer jo også an på hvor god man er til at priotere smiley

• #6   5. aug 2013 man har haft hele livet til at vise om man kan tage ansvaret, så at overtale dem et par uger/måneder før har jo ikke bevist noget i forhold til hele dit liv og den væremåde smiley hvis du forstår mig!

Jeg ønskede mig, og gør det stadig, en hest af hele mit hjerte siden jeg var 12 og har stadig ikke en idet min mor ikke ville sætte mig for hårdt økonomisk selvom jeg har haft jobs siden jeg var 13. Det er jeg glad for i dag, og om ikke længe skulle jeg meget gerne være hesteejer smiley

og der var ikke meget tid til at være hestepasser/ejer osv ved siden af gymnasiet. smiley det havde jeg ikke, og det er af den grund min mor ikke ønskede at jeg skulle være bundet og have et så stort ansvar smiley

håber du kan bruge mit svar smiley

• #7   5. aug 2013
    Tror bare jeg indsætter et indlæg fra min facebook gruppe.

" " Hvordan overtaler jeg mine forældre til at få en hest? "

Har jeg nævnt at de emner, gør mig en bette smule irriteret og mobset?
    At overtale en person til noget, er som ofte aldrig en god ting. Hver gang min kæreste får overtalt mig til noget, så ender det ikke altid lige sjovt - fordi jeg fra starten er negativ og ikke har lyst til den ting, han har overtalt mig til.

Og lige når det kommer til at overtale forældre til at få en hest, så er det ikke noget overhovedet der skal overtales om. At få hest koster og det har omkostninger - andet end økonomiske. Ligesom det kræver viden og tid.
    Som forældre er det måske ikke viden omkring heste og/eller tid man har mest af og med det udgangspunkt er det en dårlig idé at få en hest til fx en 12 årig.

Jeg ved godt at der ofte på HG er folk der siger " Jamen jeg har passet min hest helt selv fra jeg var 12 år og tilredet den uden hjælp! ", der findes tidspunkter hvor ting der ikke er anbefalesesværdige er lykkedes.
    Men bare fordi jeg er blevet trådt på foden af Fleur og slap med et blåt mærke og hudafskrabning, så behøves jeg ikke opfordre andre til at rende rundt i bare tæer/åbne sko omkring heste.

Et aspekt man som ung også tit glemmer er økonomi. Da jeg var 13-14 år havde jeg intet begreb om hvor meget mine forældre tjente, deres lån, hvad der stod på kontoen osv.
    I mit hoved, så havde alle jo en god økonomi når de kunne have to børn og give os god mad og tøj. Jeg vidste godt de ikke var rige, men i mit hoved så måtte det jo fungere når vi havde råd til tøj, hus og mad.

Senere har jeg fundet ud af at økonomi slet ikke er så simpelt. Havde jeg fået en hest på det tidspunkt - faktisk var vi ude og kigge på en traver en enkelt gang, så var den nok blevet solgt 1-2 år efter fordi krisen kom og min far som selvstændig og oven i i et fag, hvor det om vinteren er svært og tjene penge, ikke havde så meget overskud på kontoen.

Jeg ved også nu, at man sagtens kan leve et godt liv og ikke være i økonomisk krise samtidig med at man skylder et par hunderede tusinde væk og har en kassekredit.
    Mange mennesker lever med en kassekredit - om det så er 10, 20, 30.0000 kr, eller mere så kan man sagtens leve uden at skulle spise havregrød hver dag.

Som 14 årig har man bare sjældent nogen idé om hvad ens forældre bruger pr. måned, hvad de tjener pr. måned, hvor meget de har lånt i huset, hvornår de er færdige med deres billån og hvor stor det er, hvilken forsikring de har og hvor godt den dækker samt hvad den koster osv.

Og når man, ihvertfald jeg, fandt ud af hvad det egentligt økonomisk, tidsmæssigt og vidensmæssigt ville sige og have hest, så kan jeg pludselig se at det og mase en hest ind har en del omkostninger som en 14 årig sjældent har noget begreb om. Da det er sjældent at man som 14 årig bliver sat ind i ens forældres hele situation.

Derfor er jeg også altid den "sure" der i forummet på HG, skal komme og pointere at hvis ens forældre har sagt de ikke har råd eller hvis man har brug for og overtale dem - så lad være, der er nok en god grund til de siger nej.

Et langt indlæg, men håber en enkelt eller tre vil læse det "

• #8   5. aug 2013 hvis du skal starte på akademiet, vil jeg ikke anbefale dig at gå ud og få egen hest!
    du skal i gang med noget helt nyt og du aner ikke hvordan dine dage vil blive, jeg ville få mig en part i stedet smiley
    jeg skal nu i 3.g på Ringsted gymnasium og godt nok glad for at jeg ikke har min 'egen' hest, tegnene kommer sig af at ejeren siger at han er min og det er kun mig der passer/rider ham, men samtidig er han ikke min så jeg føler mig ikke 100% nødsaget til at kommer hver dag, jeg ville ikke have overskuddet til at have min egen her i gymnasie årene, men jeg bruger dog også en del i transport hver dag smiley

• #9   5. aug 2013 I skal have tusinde tak alle sammen for jeres ærlige og konstruktive kritik!
    Jeg har tænkt lidt over det, og jeg tror det bedste og mest ansvarlige er at få redet mest muligt på gården i nærheden af akademiet. Finde ud af om det er overskueligt efter et par måneder og om det går "hånd i hånd" med min skolegang. Derefter kan man jo lægge en økonomisk plan og se om det kan fungerer.

• #10   5. aug 2013 - At anskaffe egen hest smiley

• #11   5. aug 2013 Jeg fik kun lov fordi jeg SELV køber hesten og SELV betaler den om måneden. Min mor er villig til at hjælpe lidt til med pengene, men ikke meget da heste er dyre at have.
    Jeg fik kun overbevist min mor da jeg havde regnet ud, og planlagt alt så jeg var hundrede procent sikker på udgifterne om måneden. Så foreslog jeg at jeg fik et job og så måtte jeg gerne. smiley

• #14   29. dec 2013 Har du prøvet at anskaffe dig en halvpart?

Kommentér på:
At overtale sine forældre..

Annonce