1.206 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 112 Svar

Bid argumenter? Bid argumenter?

Hej.

Ja det her er ren nysgerrighed, og skal vi ikke lege en leg hvor man pænt bare ignorere indlægget og droppet "Nu trækker vi popcorn frem" kommentarerne, hvis man ikke ønsker at deltage konstruktivt? smiley

Men man høre så ofte bidløse have så mange argumenter IMOD hvorfor man ikke bør ride med bid.

Men jeg kan ingen modargumenter finde trods søgning i forum? De eneste argumenter jeg finder er "Fordi det passer mig" og "Min hest går bedre på bid" og "Fordi jeg starter stævner".

Er der virkeligt ingen der har rigtigt, fysologiske argumenter, ligesom dem imod bid har?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bid argumenter?
  • #1   30. jul 2013 Jeg synes nu "fordi jeg starter stævner" er et ret reelt argument..
    Og nå jo, så skulle det da også lige være på grund af sikkerheden..
    Du har bare bedre chance for at stoppe en løbsk hest når den har bid på, frem for hvis den kun har fx en rebgrime/cordeo eller lignende på. Også selvom stopsignalet er indlært - hesten reagerer altså bare hurtigere på et træk i munden..

• #2   30. jul 2013 Jeg synes det er fedt for dem uden bid, men jeg har indset at lige nu, så kan jeg ikke bare smide sidepull på at ride. Det handler både om sikkerhed og træning. Min pony har ikke indlært signalerne ordentligt, så jeg ville ikke kunne styre hende ordenligt uden bid(det indrømmer jeg gerne) og jeg tør simpelthen ikke ride ud på tur uden bid. På bane kan jeg godt, men på tur er jeg ikke tryg nok endnu.

• #3   30. jul 2013 Ballonfisken:
    Men det er jo ikke et godt argument? Så dvs. at hvis der var et forbund er lavede en regl om at man skulle ride med pig halsbånd på sin hest, så ville man bare gøre det uden at stille spørgsmålstegn og tage stilling til om det var godt for hesten?

Bevares jeg har selv redet med bid i mange år og det er ikke et angreb, men man må da have sat sig ind i hvad man gør og HVORFOR man gør det. Og ikke "bare" fordi at et forbund siger man skal for at være med.

• #4   30. jul 2013
    Der er ingen som sådan argumenter for at bruge bid, hvor man kan hive frem og sige at bidløst er skadeligt.
    Der findes den her; http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=13364

Som påviser at tungen bedre kan håndtere pres end næseryggen.

At man starter stævner er vel også et reelt argument. Folk er nu en gang konkurrence mennesker og hvis man vil starte konkurrencer inden for en hver disciplin - også noget der ikke har med heste og gøre, så er der regler man skal følge.
    Folk har tit interesse for en sport, fordi de kan konkurrere i den. En fodbold spiller syntes sjældent det er sjovt at spille fodbold, uden og spille en kamp. Derfor kan man heller ikke sige " så undvær biddet og rid uden! " når folk drives af og konkurrere.

Jeg rider med bid, fordi jeg syntes det giver præcise signaler til hesten. Fordi jeg gerne vil starte dressur stævner og fordi jeg ikke ser nogle brugbare argumenter for, at bid skader så længe det bruges fornuftigt.

• #5   30. jul 2013 The girl next door
    Jeg tror du ved lige så godt som jeg, at en sådan regel aldrig vil blive lavet. Og derfor synes jeg faktisk ikke det er specielt relevant i en diskussion.
    Der findes mange stævneryttere, og jeg synes faktisk det er helt fair hvis man gerne vil konkurrere, og så bliver man nødt til at ride med bid. Biddet er jo som sådan ikke mishandling hvis man bruger det korrekt. Og så kan man jo pludselig begynde at spørge, jamen hvorfor har vi så sadel på? Hvorfor gamacher? Hvorfor dit og hvorfor dat. Det er en del af udstyret fra meget gammel tid - nu er man blot blevet mere bevidst om de skader det kan medføre. Og det er vi kun blevet, fordi nogle folk (læs pengeinteresserede) er begyndt at bruge biddet forkert. Tidligere var det intet problem, simpelthen fordi folk kunne ride ordenligt.
    Jeg synes egentlig ikke man behøver at have en vildt god "undskyldning" for at ride med bid. Jeg har i hvert fald ikke brug for at undskylde mig. smiley

• #6   30. jul 2013 Man behøver jo ikke noget argument ligesom bidløse hellere ikke behøver argumentere for de rider bidløs.. nogen heste fungere med pres på næsen andre ikke.. slut prut færdig.
    Bid ryttere behøver ikke forsvare sig mere end bidløsryttere .. og er endelig lidt træt at folk mener det..

Nu rider jeg med begge dele alt efter hvad jeg føler for..

• #7   30. jul 2013 Synes nu også, at argumentet: Min hest går bedre på det", er meget godt smiley
    Min hest fx kan virkelig ikke klare pres i nakken eller på næseryggen smiley Selv træk i grimen kan få hende til at slå meget med hovedet, mens hun med biddet bedre kan tage det smiley

Men hvorfor så bidløs? Hvis det ikke er fordi hesten går bedre på det? smiley

• #8   30. jul 2013 Men der er jo gode argumenter på de ting ballonfisken?

Gemacher = Beskytter hestens ben
    Sadel = Beskytter hestens ryg og fordeler rytterens vægt..

Der er Fysologiske grunde... Bid = Noget vi altid har brugt...

OG tak for artiklen Krikken, det var netop SÅDAN NOGET jeg søgte smiley

• #9   30. jul 2013 Jeg bruger til gengæld tid på at finde det helt rigtige bid til min hest, ligesom min sadel også skal smiley

• #10   30. jul 2013
    Men " The Girl Next Door " - kan du finde nogle argumenter for at fornuftigt brug af bid ikke er ok ?

• #11   30. jul 2013 Forstår ikke i mener jeg nedgøre?

Jeg rider selv med bid og var blot interesseret i om nogen havde fysologiske grunde til dette, frem for at det bare er noget man gør fordi at man vil/kan...

• #12   30. jul 2013 Jeg sys nu endelig den aller bedste grund og agument er at ens hest trives med det.. for det jo endelig det som er vigtigt.. Og ikke noget andet..

• #13   30. jul 2013 Tjae man kan jo sige der er jo videnskabelige undersøgelser på at et let tag i tøjlen giver et tryk mellem 80 til 150 kg pr kvadratcentimetre i munden.... Dvs det er et enormt pres at lægge et sted som er så følsomt og fuld er nerver...

Og dem der siger blød hånd er ok, tjah hvis man syntes 80-150 kg pr kvadratcentimetre lyder dejligt såh det vel en blød hånd... Et middel til hårdt tag kan give et tryk på 300 kg pr kvadratcentimetre.....

Prøv og regn ud hvor stort et område det er...

Omkring det at ride med bid og sikkerhed ja så kan det være nemmere at stoppe hesten fordi det gør jo nilles nalder i munden.... Så den bliver jo straffet... Man kunne ligesåvel piske den eller sparke med spore ovs.

• #14   30. jul 2013 Og heste trives ikke men det har ikke noget valg.

• #15   30. jul 2013 Kan også fortælle at uanset hvor god en sadel du har liggende på din hest (som passer) så efter 15 min vil hesten begynde at få kramper i ryggen (begynder at sove) så sadler er sq heller ikke hellige....

Mange ved ikke hvorfor de gør ting og hvad tingene gør.... Og at høre andres meninger er ikke altid nok, der må man ud i undersøgelser!

• #16   30. jul 2013 Tina A: Jeg har bare ikke beviser nok for, at det er mere humant at ride bidløst end med bid? smiley

Nu ser vi fx, at Krikken har en artikel, der skriver, at blødt væv tåler pres bedre end hårdt væv, så hvad skal man tro på?
    Så må man jo gå ud fra de signaler, at hesten giver en smiley

• #17   30. jul 2013 Ja kg pres måske??

Biddet kom i munden fordi munden er mere følsom end næsen.....

• #18   30. jul 2013 Men har du en undersøgelse, der siger hvor mange kg pres, der bliver lagt eller er det noget du har hørt? smiley

• #19   30. jul 2013 Og som sagt, så har jeg en hest, der bestemt ikke kan lide tryk i hovedet på nogen måde, og der vil jeg ikke ligefrem mene, at bidløs er hende smiley Og jeg har prøvet forskellige bidløse metoder, og det eneste der ville virke var at ride med cordeo, og det har jeg ikke lyst til på hende smiley

• #20   30. jul 2013 Tina A, kan du evt finde den artikel(eller hvad det nu er) hvor der står at man ligger 80-150 kg, i et let tag i tøjlen? smiley

• #21   30. jul 2013 Jah jeg vil også gerne se den atikken du skriver om PLUS en atikkel betyder ikke at det passer.. det har noget med kilde og undersøgelser og gøre.. Ligesom hvis du snakker med flere dyrlæger så modsiger de hinanden så bare fordi du har en side af sagen behøver det ikke betyde det er den rigtige..

Og sys det noget latterligt noget du skriver det og du skal til og nedgøre og gøre dem som bruger bid til mishandlere bare fordi du ikke går ind for det..

• #22   30. jul 2013 Jeg ved ikke hvad der er bedst for andres heste.
    Men jeg ved hvad der er bedst for min egen.
    Jeg ved at hun ikke reagere lige så godt uden bid som hun gør med.
    Men jeg skifter dog ofte mellem, bid, hackamore, sidepull og cordeo. Fordi jeg gerne vil ride bidløst. Men jeg vil også gerne starte nogle stævner hvor det ikke er tilladt at ride bidløst..
    Rid med bid, hvis du og din hest ønsker det, rid uden hvis det er det I ønsker smiley

• #23   30. jul 2013
    Har fundet et gammelt emne ang. kilo i tøjlerne;
    http://www.hestegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/907337-maaling_af_antal_kilo_i_toejlerne

Men der er ikke lavet noget tilsvarende bidløst. Ligesom der findes emner hvor folk beskriver hvor meget de kan mærke og syntes man skal kunne mærke fortil.

Kan ikke finde andre undersøgelser, har folk nogen - så ville jeg blive glad.

Dog, så vil jeg mene at en person der rider dressur i hackamore uden den er løs også har en del pres på hesten - eftersom det er stang.

• #24   30. jul 2013 The Girl Next Door
    Jamen dine argumenter er jo lidt det samme. Jeg argumenterer for biddet på grund af sikkerheden, andre fordi hesten trives bedst (hvilket også er et godt argument). En sadel kan ligge forkert og være meget værre end at ride uden sadel, et par gamacher kan gnave, og beskytter alligevel ikke mod belastninger i skulderen for eksempel (som når en hest lander efter springet). Et bid kan ligeledes være tilpasset forkert eller brugt forkert, så det skader mere end det gavner. Men ligeledes kan det hele også være tilpasset ganske korrekt, så intet af det generer. Og synes nu krikkens argument var rigtig godt. (Ved jeg godt du også synes)

Som sagt, jeg ser ingen grund til at "undskylde" min brug af bid frem for det bidløse alternativ. Fra min side, bør man lige så godt kunne forklare brugen af bidløs, og der mangler altså også andre argumenter end: "Fordi det er synd at ride med bid", "fordi biddet er ondt", "fordi min hest trives bedst sådan", "fordi jeg ikke skal ride stævner". Hvis de argumenter ikke går for en bidrytter, så går de heller ikke for en bidløs smiley

• #25   30. jul 2013 http://youtube.com/watch?v=PKNOZJKaf2k

Her guys der er også noget

• #26   30. jul 2013 Ca 24 min inde er med sadlen og ca 20 min henne med biddet

• #27   30. jul 2013
    Tina A - Jeg mangler nogle beskrivelser af det forsøg, da jeg ikke som udgangspunkt har meget tillid til en som ham. Er kildekritisk.
    Jeg kunne meget godt tænke mig og læse undersøgelsen.

• #28   30. jul 2013 Og ja en hackamore er jo efter vægtstangs princip og er derfor heller ikke blød... Men i realiteten skal du kunne ride din hest uden at have fat i munden... Derfor bruges en sidepull ikke til at save hesten ned eller tag i tøjlen...

Vil mene alle heste kan bruge sidepull eftersom den er ligesom en grime.... En bosal fungere samme måde som når du rider med en rebgrime korrekt (dem som ikke er lavet om til sidepull) ved at det er tøjle vægten på halsen der "styre" hesten

• #29   30. jul 2013 Krikken du kan jo selv søge videre...

• #30   30. jul 2013
    Tina A - Jeg har søgt og det er ikke til at opstøve.

• #31   30. jul 2013 Nej men jeg forstår desværre ikke russisk så det lidt svært

• #32   30. jul 2013 Jeg er altså stadig ikke overbevist smiley

Jeg tror, at man kan få de resultater man ønsker, uanset om man ønsker bid eller ej smiley

• #33   30. jul 2013 Men Tina, hvis hesten ikke engang kan lide pres i grimen, så er man jo ikke nået videre? smiley

• #34   30. jul 2013
    Tina A - Anerkendte forsøg, offentliggøres på engelsk i diverse magasiner og kan findes på nettet, hvor man kan læse lidt fra dem og skal betale for resten.

Jeg stoler ikke på udtalelser fra en mand, der er så ekstremt og så god til propaganda. Ligesom jeg heller ikke givet meget for den undersøgelse om bid, Robert Cook har lavet, en mand der selv har opfundet en bidløs trense.

• #35   30. jul 2013 Nej men man skal jo heller ikke lægge et pres... Min kan sq da heller ikke lide du trækker i den i grime... Men derfor kan jeg sagtens ride i grime fordi den lægger ikke noget pres

• #36   30. jul 2013 Nej men krikken han er jo ikke den eneste russer der har lavet undersøgelsen.... Der jo flere.... Du har bare ikke fået alle navne opgivet.... Men ja du må jo selv om hvad du tror på....

• #37   30. jul 2013
    At ligge et pres, er jo helt naturligt i ridning - eftersom negativ forstærkning er det man bruger allermest når man rider og lære hesten tingene.

• #38   30. jul 2013
    Det er der også ved Robert Cooks - men det stoler jeg stadig ikke på, beklager, men jeg er kildekritisk. Man kan også kun finde en beskrivelse af den han selv har lavet.

Der skal kildekritik til, uanset hvad man læser om.

• #39   30. jul 2013 Og du kan ikke komme med en god undersøgelse om hesten elsker bid... Vi ved ved fact at heste startede med at have ringe i næsen ligesom tyrene... Men fordi næsen helede for hurtigt måtte man ty til ny metode som var næsen altså alle de bidløse... Det reagerede hesten bare ikke kraftigt nok på.... Men i munden er hesten følsom og derfor reagere hurtigt samt sår er længere tid om at hele....

Og biddet er jo i realiten ikke blevet opfundet til du skal have kontakt ligesom i engelsk dressur eller sidde og save den m.m.... Selv en blid hånd er der stadig kontakt jo minde du sidder med tøjler som er så løse at de slasker i trav... Men det giver jo også ryk i munden.... Kommer du med en god undersøgelse på heste elsker bid ovs... Så ser jeg den gerne

• #40   30. jul 2013 Krikken nej pres er nemlig ikke korrekt... Fordi den bliver hurtig til tvang da du ikke giver din hest et valg... Slår den fra tager du hårdere fat eller sparker mere til den... Du undersøger ikke hvorfor den gør det... Og hvis du gør og den intet fejler stopper du stadig ikke og bliver stadig ved...

Du kan ikke komme med en begrundelse om hvorfor bid er en god ting...

Om du tror på kg pres i munden eller ej så ved man jo at hesten er mest følsom i munden... Har du overvejet hvor skarpe laderne er? Hvor ondt det må gøre? Stort set alle bid trykker på laderne, tungen og ganen... Det siger hende fra hestemund.dk også

• #41   30. jul 2013 Man kan jo ikke fortælle om en hest elsker noget, kan du garantere mig, at min hest bliver gladere, hvis jeg smider biddet væk? smiley

• #42   30. jul 2013 Tina, kan du komme med en begrundelse for hvorfor bidløst er bedre? smiley

Og når du rider, så bruger du jo konstant pres, fra ben, sæde, tøjle osv smiley

• #43   30. jul 2013 Og du kan sikkert også læse mere i hans blade :
    http://hauteecole.ru/en/anthology.php

• #44   30. jul 2013
    Tina A - det var da en dejlig konklusion :o) At jeg ignorer hesten og saver den i munden.
    Nu snakker jeg om indlæring af stop, indlæring af frem og andre ting hvor negativ forstærkning bruges. Altså at tilføje pres og stoppe det, når hesten kommer med den ønskede reaktion.
    Det har intet og gøre og overhører hesten.

Vi tvinger hesten, ved sådan cirka alt. Ellers kunne den intet, den har lært ting fordi vi har tvunget den. Den lære ikke at gå frem af, uden at vi lære den det. Den lære ikke at sætte i galop, uden vi lære den det. Vi tvinger den til at sætte i galop, tvinger den til ting.

Iøvrigt; har du tjekket hestemund.dk? Laderne er ikke alle lige skarpe og har ens hest skarpe lader, så vælger man et bid der ikke trykker på dem som andre.
    Skide smart ikke :o)

Iøvrigt, så er det mig der har indsat en undersøgelse med pres i munden - ved ikke hvor du får fra jeg ikke tror på det.

• #45   30. jul 2013
    Psssst. Du efterspørger undersøgelser for hvorfor bid er godt/ok - men har du nogen om at bid er slemt/bidløst er godt - som ikke er fra en bidløst producent/træner? :o)

• #46   30. jul 2013 Bumle det jo så også det jeg mener der er forkert.... Hesten skal ikke tvinges via pres som den ikke kan slå fra til.... Og som ergo bliver tvang... Jeg vil have det harmonisk hvor hesten vælger at være med mig og kan være afslappet og få muligheden om den vil arbejde med mig... Fordi så er det noget jeg gør forkert hvis den løber væk...

Jeg tror på at mange mennesker vælger biddet fordi det er vane og tryghed... Men tilgengæld ser man ofte heste som maskiner uden sjæl...

• #47   30. jul 2013 Krikken hvis du tager nevzorov så mener han jo slet ikke der skal være nået på hovedet på grund af de store nerver der er i hovedet som kan give nervelidelser samt head shaking som er en nerve lidelse...

Jeg kan sikkert godt komme med flere....

• #48   30. jul 2013
    Jeg mangler en undersøgelse ( offentligt tilgængelige, jeg kan læse ) :o)

• #49   30. jul 2013 Så du tvinger aldrig din hest til noget? smiley

Har du den aldrig i longe, grime, boks eller andet? smiley

• #50   30. jul 2013 Fra et andet link...

Disharmony caused by unfitting, harshly used bit.
    Many horses have mouth problems which are totally unnecessary and caused by humans and their ways of controlling the horse. Just as much trouble is associated with having a bit in the mouth, as with having a rider on the back. Just like the back looks like it was made to accomodate the saddle and rider, the mouth looks just like it was made to accomodate the bit. If possible, the horse is even less tolerant of having someone pull the lower jaw back than carrying a weight on his back. The back spine supports the viscera and its weight every day, and the muscles used for it, are the same muscles that have to be engaged to carry a rider well. But in nature, nothing ever pulls the jaw back. Nothing ever spans across the tongue or limits the movements of the neck. So that is completely and utterly unnatural.

The bitting thus has great impact on the horse, just like the riders weight. But what has the biggest impact on the horse is how the reins are used. The reins influence the bit's pressure on the tongue, its position in the mouth and its movements. So a bit is not inherently "bad" hanging on the wall of your tack room, it is how it is used that matters. As you can read in any instruction manual for riding, the bit, and especially the curb, is like a razor in the hands of a monkey when it comes to unskilled riders. And with unskilled riders I don't just mean green riders. I mean all those riders who do not understand what "On the Bit in Balance" means. What it really means.

Held up in front to cause spectacular frontleg movements.
    As usual there are two categories of poor use of bitting, just as with everything else in riding. You can do wrong out of ignorance, or you can do wrong in a premeditated attempt to manipulate the horse into something it does not want to do. You can pull the horse in the mouth because you have poor balance - you balance yourself on the reins as if they were a rail. Some are totally unaware that they do and can thus do nothing about it. That's sad. Some are just unable to balance themselves properly and are painfully aware of it. This is at least the first step towards doing something about it. So it's not so sad.

Head pulled up to get frontleg exaggerations.
    The saddest is when the rider could balance himself independently of the reins, but choose not to because they need the counter-weight of their upper bodies to erect the horses neck to get that spectacular frontleg movement. To do something that one knows causes pain and a faulty balance plus broken gaits - in order to win points in competition or simply to get the "Ooohs!" and "Aaahs!" from onlookers. Now that's sad.

The same distinction (of ignorance vs. premeditation) can be made in the choices of bits that riders make. A lot of riders choose a single jointed snaffle, that is too thick and is too wide (long) for their particular horse. This because they have heard that it is the kindest bit. Of course they would not describe it as "too thick" or "too wide" because they think that it is well fitted (or they wouldn't have bought it) and soft. Because their fellow riders tell them it is or because they have read it. And well yes, as a horse, choosing between pulling a green rider along in the field (cavalry training) with a thick snaffle or a thin one, I'd also choose the former. And I would also prefer to be ridden in a loose-ring snaffle that is too wide, at least does not pinch the lips bloody as might a too narrow bit.

The bit sticks out too far - too wide.
    But let's rise above the "lesser of two evils" train of thought. The lesser of the two evils is still pretty evil, you see. The scenario above is extremely common. It is the norm. And it causes what you see at most barns - horses with their mouths open, crossing the jaws, and then being shut with a crank noseband or a flash extension. The thick mouthpiece pushes the tongue down and the tongue pushes it up into the palate. The thick butts open the lips so that air slips in as the horse tries to suck the bit. The single joint creates an upside down V in the mouth and the sharp end hits the palate as soon as the slack is taken out of the reins. And since the two jointed mouthpieces are too long, they are pulled way out of the corners of the mouth, causing more of a nut-cracker effect than necessary. The horse's lips are propped up under the noseband which at the very least looks disharmonious, and can also cause bruises and ulcers.

A too wide bit sticking out of the
    corners of the lips.
    The horse gets used to the discomfort in the mouth and becomes insensitive, and the rider has to pull and jerk the reins. And the horse grows more insensitive and more resistant. The heavy contact and harsh aids cause heavy traction on the lower jaw. This is something the lower jaw IS NOT MADE FOR! The joint at the temple is strained and painful, not to mention the muscular tension and cramp this causes.

A correctly fitting snaffle bit.
    The remedy would be to leave the bit altogether for a while to get the jaw joint back on track. Use a hackamore, sidepull, cavesson, halter whatever. Maybe let off work for a while. Then find a fairly narrow, double jointed eggbutt bit which conforms to the mouth and needs to be no wider than that it fits perfectly from corner of lip to corner of lip when held straight through the mouth out to the sides with the rings. Fit the bit lower in the mouth so that no wrinkles appear at the corners of the mouth. Then use webbed reins and no gloves. When your hands hurt, you know the horse's mouth hurts too.

A snaffle fitted too high causes wrinkles
    that can rub and chafe.
    Ride with a release of the tension of the reins as a default so that your fingers are comfortable. Teach your horse to respond to the aids by releasing the tension in the rein as a reward. Never hold the head and neck into position, if the horse cannot hold his neck and head up without tension in the reins, he needs permission to have it lower, because he's not really coping with the stronger contact either.

A well fitted snaffle with no wrinkled lips.
    Riders usually fit the bit too high up in the mouth against the teeth, which just really help the horse to hang on to it and lean on it. The teeth feel no direct pain. Sometimes this is a good thing, especially if the ignorant rider rides with too heavy contact. The horse can avoid some of the pain in this way. If this rider just lowers the bit 2 holes, the horse will instead try to pull the tongue up and over the bit to avoid pain. This is the background for the myth that horses learn to pull the tongue up if the bit is fitted too low. They don't. They learn that by being ridden into too strong contact.

Here dressage riders ought to look at western pleasure riders for a while. Although some WP riders overdo it and ride their horses off the bit and head low in a stupor, yet some of them know how to make a horse relax, stretch and be light. And they have the bit low in the mouth on the middle of the bars with no wrinkles on the corners of the lips. No chafing or ulcers. Pleasure.

Bone growth on the bars caused by the wear of the bit.
    A study of the dissected bodies of dead race horses, in Great Briatin I believe, showed that a high percentage of them had bony changes to their jaws. Bone spurs, like those forming in joints suffering from inflamatory arthritis, covered the bars of the lower jaw. Some horses had a grove across the bar near the lower first molar, where bone had withered away from the pressure of the bit. Imagine the agonizing pain these horses must have felt as their bars were injured by the strong pressure of the bit. They were probably too excited to feel it while racing or training, but the inflamation afterwards. And the renewed pain of getting that bit into the mouth again with the bars still sore and inflamed from the day before.

• #51   30. jul 2013
    Har du ikke linket, hvor du har det fra? :o)

• #52   30. jul 2013
    Iøvrigt så omhandler artiklen om bid der ikke passer og for hård brug af bid.
    Ikke om tilpasset bid der bliver brugt ordentligt.

• #53   30. jul 2013 Jo min hest står i boks... Men uanset hvordan du holder hest er det unaturligt.... Jeg går bare efter at hesten skal være så naturlig som muligt.... Og hvis nogle viste flere undersøgelser om det var skadeligt at sidde på ryggen så ville jeg da også droppe alt ridning... Fordi jeg har ikke hest for at have det sjovt... Et er et levende væsen...

Jeg arbejder mod at kunne ride i cordeo, samle hesten og strække den uden at have kontakt i munden/hovedet. Men alt har en begyndelse når man skal omskoles.

• #54   30. jul 2013
    Tina A - Så tvinger du også din hest, den gør jo intet af sig selv ;o).
    Du tvinger den til at gå rundt på banen hvor du vil have det og tvinger den til at lave de øvelser du vil have.

At have hest kan ikke gøres helt naturligt, ligesom vi heller ikke kan undgå og tvinge dem.

• #55   30. jul 2013 Men krikken skal ikke se hvorfor jeg skal finde alle mulige undersøgelser når du ikke engang selv kan finde om hvorfor bid skulle være godt smiley

• #56   30. jul 2013 Nej man kan give hesten et valg... Fordi den kan bare gå væk fra mig hvis den ikke ønsker... Ergo ingen tvang fordi den bliver ikke holdt fast....

• #57   30. jul 2013 Og som jeg siger naturligt som muligt i vores kunstige miljø for hesten... Dvs at man egentlig ikke burde holde hest fordi så har den det naturligt....

• #58   30. jul 2013
    Tina A - Hvis du vil ride og hesten vil i den modsatte retning af hvad du giver signal til, lader du den så? Lader du være med at bede en hest om at gå i en bestemt retning? Det er jo tvang, du har lært den og gå til højre for det signal, så du tvinger den til det.

Debatten må slutte herfra, vi er for langt fra hinanden til at der kommer noget ud af og forsætte :o)

• #59   30. jul 2013 Hvad så når du sidder på hesten? smiley Så kan den vel ikke bare gå? smiley

Og de fleste ved, at hesten jo samles bagfra og ikke med tøjlen smiley Så på den ene eller den anden måde må du lægge et pres på din hest, så den ved hvad den skal smiley

Eller bruger du heller ikke din vægt, sæde og ben? smiley

• #60   30. jul 2013 Bumle ja men godt være folk ved det men der edderøvme de færreste der kan... Hvis de slipper tøjlen falder hesten sammen... Ergo er hesten ikke samlet...

Fint krikken.... Så vi enige om noget smiley

Bumle: man kan jo træne mange ting fra jorden som man kan videreføre til ryggen....

Men bumle tænk dig om næste gang du beder din hest om noget... Og når du holder i biddet....

Også må debatten slutte herfra fordi man kan ikke overbevise for folk som ikke vil overbevises....

• #61   30. jul 2013 Tak for rimelig pænt sprog smiley Og jeg tænker mig altid om, når jeg rider smiley

• #62   30. jul 2013 Tina du kan jo komme med ordenlige kilder som er bekræfter på ordenligt undersøgelser og forskning. Har jeg endnu ikke set dig komme med.. Og helst fra neutrale partner. for en bidløs person vil altid for tingene til og hælde til deres vejr det naturligt.. og omvendt =)

• #63   30. jul 2013 Hmmm den med edderøvme er de fleste mennesker og er derfor ikke påduttet lige præcis dig... Hvis du tager den personlig må det vel være fordi du ved der er noget galt og jeg evt. Har ret?

Ellers kan jeg ikke se det grimme sprog

• #64   30. jul 2013 Og tina under mig lidt du er imod bid men selv rider med 3 rings bid..?? forvirrende?

• #65   30. jul 2013 Jeg har sagt tak for pænt sprog? smiley Altså jeg mener det positivt smiley

Og så forstår jeg ikke helt, hvad du skriver her i din sidste besked andet end den sidste linje smiley

• #66   30. jul 2013 Ja men hvorfor skulle en bid rytter forske om bidløs når deres interesse ligger i bid...

Hvis i er så nysgerrige kan i jo selv undersøge og læse også kan i selv finde ud af det... Hvis nogle vil lære om kristendommen vil jeg ikke prædike men sig læs biblen...

Nogle ting kommer måske ikke frem fordi det ikke ønskes det kommer frem... Hvem ønsker at stoppe med at tjene penge på bid nu hvor det sælger så godt? Det ville jo ødelægge hele verdens økonomi hvis man stoppede med at producere bid

• #67   30. jul 2013 Tina..

Tror skam bumle mente det oprigtigt..

• #68   30. jul 2013 Bumle det fordi for mig lød det som en ironisk besked og nok derfor du ikke forstod det smiley men tak og i lige måde smiley

• #69   30. jul 2013 Camilla det fandt jeg ud af... Skal bare lige nå at svare også smiley

• #70   30. jul 2013 Tina nej jeg undre mig bare over du har så grimme ting og sige om biddet også rider med 3 rings bid ligefrem.. det jo bestemt ikke et blødt bid.. så virker bare jah ved ikke meget modsigene med det du skriver her..?

Men jah undrede mig som sagt bare.. Jeg er hverken til den ene siden elle den ande..

Jeg kan ride mine heste både bidløs og med bid på tur, spring, dressur også vidre uden problemer. Hvorfor ? fordi jeg sys afveksling er rart =)
    Så er hverken til den ene eller den anden side dog er jeg kun til bid til en hvis grænse.. går ikke ind for stangbid og alt det der. og rider selv kun med 3 delt trensebid eller muffe bid

• #71   30. jul 2013 Ved heller ikke hvor mange af jer der har set http://www.equusinfocus.com/a-bit-of-knowledge-the-effect-of-the-bit-in-the-horses-mouth/

• #72   30. jul 2013 Anyway min seng kalder på mig haha =) tak for lidt god læsning =) intet så godt som en god diskotion som endda kan forgå uden mudderkastning =) love it

• #73   30. jul 2013 Hvorfor er "Jeg rider stævner" eller "Min hest går bedst sådan" nu ikke gode nok argumenter. Jo de er sikkert ofte brugt, men det gør dem jo ikke dårligere. "Jeg elsker dig" er endnu mere brugt, men derfor fjerner det vel ikke meningen i det?

Jeg har ikke prøvet min hest uden bid, men jeg rider stævner så derfor rider jeg også med bid. Kan ikke se hvorfor jeg skulle ride uden, det er jo ikke skadeligt når det bliver brugt med omtanke. Så at sige at biddet er det samme som et piggehalsbåd giver ingen mening. Du kan jo nærmest ikke bruge et piggehalsbånd uden det skader, det kan du jo sagtens med et bid.
    Nu handler det vidst mere om at TS ikke VIL 'godtage' nogle argumenter, selvom jeg så heller ikke synes det er hendes job at bedømme hvad der er i orden og hvad der ikke er, for hvem er nogen af os til at bedømme det?
    Jo man har en mening, det har vi alle. Men man kan jo ikke 'diskutere' med en der siger at et argument ikke er godtageligt blot fordi det er ofte brugt og måske lidt kliché agtigt, når der er hold i argumentet.

Hvorfor er det så skrækkeligt at sige at det er fordi man rider stævner?

Men må man så spørge TS hvad hun synes er et godtageligt argument???

• #74   30. jul 2013 Tina A
    Vil godt stille spørgsmålstegn ved den video du lige har linket til. Det han forklarer er jo ikke selve effekten af biddet i en hests mund. Det der er jo effekten af biddet i en hests mund HVIS det ikke passer. Biddet går jo ikke op i rammer ganen (eller hvad det er kaldt) hvis det passer i længden og ikke er for tykt til hestens mund. Hesten får ikke tungen over biddet hvis det sidder korrekt og hvis den ikke går og bøvler med det. Biddet lægger heller ikke det pres som han viser det gør, hvis det er korrekt i længden, er det ligeudlagt og bøjer ikke som han viser. Synes virkelig det er dårligt beskrevet af biddets effekt, for det er jo KUN hvis det ikke passer. Alle disse ting han beskriver kan man nemt undgå smiley

• #75   31. jul 2013 Lisa-Maria fordi stævne ikke er undskyldning for at lægge sådan et enormt pres i munden... Du tager vel heller ikke en tyr med ring i næsen og hiver og trækker i den? Det jo ikke anderledes da det engang også blev brugt til heste men ikke var effektivt nok så man måtte jo finde et nyt sted at placere...

Også kan du jo se den første video og nej i den sidste er det ikke kun bid der er for store eller små

• #77   31. jul 2013 Fordi jeg til at starte med lærte at ride med bid, og så ser jeg ingen grund til at skifte over på bidløs:)

• #79   31. jul 2013 Camilla l kan fortælle mine billeder er min 3 år gamle så der kan jo nå at ske mange ting smiley

• #80   31. jul 2013 Clav ja det kan godt være du tror det er ekstremer det hele men det tror jeg nu ikke når man tænker på hvad vi propper i munden og hvor følsom munden er.

• #81   31. jul 2013 Tina A
    Jeg bruger ikke undskyldninger for at ride med bid, jeg har ikke nogen at undskylde over for. For hvis man skal undskylde overfor nogen skal man slet ikke gøre det. Jeg bruger forklaringer, hvis nogen vil have dem. Men hvorfor er stævne ikke en forklaring på biddet? Hvad er din forklaring på det enorme pres du lægger på ryggen af hesten? Hvad er din forklaring på det indespærede stykke din hest kun er tilladt at være hest på? Svarerne er jo alle sammen at vi er nogle egoistiske mennesker, der bruger hesten til egen fornøjelse. Hvis hesten selv kunne vælge havde den da aldrig valgt det liv den har, hvis den vidste den kunne få et hesteliv i en flok i en skov. Men fordi den ikke ved bedre og fordi hesten er noget af det mest tilgivende væsen der findes, finder den sig i alt det vi gør.

Ved godt det kom lidt ud på et sidespor, men synes bare det er så latterligt at fx. min forklaring på biddet er stævner og evt. trivsel, da hun trives godt med biddet, at den ikke er godtagelig. Det kan sagtens være at der ikke findes nogen god forklaring på biddet, men der findes vel ikke nogen god forklaring på noget af det vi 'udsætter' hestene for? Da det hele er til egen fornøjelse. Så hvorfor er endnu en fornøjelse som fx. stævner nu ikke i orden?

Har ikke set den første video, men ved med sikkerhed at alt det ham i den sidste beskriver, skulle være effekten af biddet, kan undgås.

• #83   31. jul 2013 Fordi min pony går godt med bid smiley

• #84   31. jul 2013 Jeg rider med begge dele, men min egen kan godt slå lidt med hovedet med hackamore uden at jeg overhovedet har fat i den - altså tøjlen bare ligger på halsen. Med bid går han bare bedst, og vi har været stævne ekvipage før jeg faldt for aldersgrænsen, og der følte jeg mig tryggest ved at springe med bid. Det kan også være uvisheden om at jeg aldrig har prøvet at være til springstævne uden bid, muligvis - men er jeg utryg, så er han også, og så kan vi lige så godt bare lade være at ride på første spring smiley (dyt, dyt, dyt - rytteren er desværre disket....)

Jeg er ikke på nogen side med bid / bidløst, og jeg læser (indrømmer gerne) aldrig artikler om nogle af delene. Det vigtigste er at jeg er tilpas, og især at min hest er tilpas når jeg rider ham, om det så er med eller uden smiley

• #85   1. aug 2013 Lisa Maria det er din mening og den skal du have lov til at have smiley
    Jeg tror bare ikke vi bliver helt enige men nogle ting er jeg da enig i...

• #87   1. aug 2013 Tortur ligefrem? Den var alligevel ny haha ;o)

• #88   1. aug 2013 Tina A - her er den video med undersøgelsen de lavede i rusland smiley

http://www.youtube.com/watch?v=2yynYms_ceg&list=FLmf37gqTKJNnJwhiRh1xW4A

• #89   1. aug 2013 Wow... Den video... Er så glad for at ride bidløst og aldrig har rørt min pony med en pisk!

• #90   1. aug 2013
    1 - videoerne er optaget i Rusland.
    2 - alle de der rider grimt er taget med, ingen der tider kønt.
    3 - et to delt går ikke op i ganen hvis det ligger rigtigt og passer i længden.
    4 - mangler og se undersøgelserne på papir og læse dem
    5 - forskning på det bidløse område mangler, for det kan også rides med grimt. Især hackamore er misforstået godhed.
    6 - vinklen når de brækker kæben er absurd elendig og urealistisk
    7 - så let kan man slet ikke brække en kæbe - så ville en del flere være brækket
    8 - reglerne for brug af pisk er anderledes i DK og inden for FEI end det der ses på klippene.

Alt i alt, ikke en brugbar video hvis man er lidt kildekritisk.

• #91   1. aug 2013 Er for en gangs skyld fuldstændig enig i Krikkens argumentation og kildekritik smiley

Min hest har det fint med et bid og på sigt vil jeg gerne kunne ride stævner på ham derfor rider jeg med det. Jeg tager aldrig hårdt i Anakin da han simpelthen slår fra og han bliver redet frem og ned udelukkende ved pres fra mine ben smiley
    Jeg synes ærlig talt folk virker ekstremt frelste når de udtaler sig som de gør... Mange af os har jo redet rideskole en gang og en femårs møgunge der bumper op og ned i sadlen og hiver i tøjlerne for at stoppe hesten og sætter hælene i den for at for den i gang, det er sgu da ikke lige frem hestevelfærd vel?

Men hest er altid glad han følger mig som en lille hund og gumler sit hø uden at vise tegn på smerter, det er argumentation nok for mig og jeg synes ikke der er nogen grund til at forsvare sig yderligere smiley

• #92   1. aug 2013 Krikken det er ikke for at vise den brækker kæben men for at vise hvor hårdt et middel det er... Du kan ikke få papirer på alt... Hvad med den sadel du engang rider rundt med eller din grime?

Du kan jo ikke få papirer for alt og du må gerne selv undersøge hvis du vil vide mere om tingene

• #93   1. aug 2013 Tina
    Men hun har nu en pointe i at, de tager udelukkende eksempler hvor folk rider forfærdeligt. Størstedelen rider jo slet ikke så dårligt. Og så ville det med pisken slet ikke forgå her i DK til stævner. Så synes heller ikke helt der er hold i undersøgelsen. Men helt klart, den giver da stof at tænke over. Meeeen tror bare det er meget få af fx. os der sidder her, der rider sådan som de gør i videoen ... smiley

• #94   1. aug 2013 Ved godt det ikke er alle der flår og pisker løs... Men overdrivelse fremmer forståelsen som man vel siger?

Hvis han nu viser hvor hårdt den egentlig kan slå eller hvor hårdt den lægger et pres i munden så betyder det ikke at den gør det hvis man blot lægger pisken til eller holder for enden i tøjlen.... Men mere for at vise at hvis det bliver misbrugt hvor stærke sager man har med at gøre

• #95   2. aug 2013 bidet er aldrig stærkere end den hånd der fører det..
    Jeg har ingen problemer med at ride med bid, synes at dressuren er en hel del nemmere da hesten skal frem til hånden og suge på bidet, har aldrig prøvet uden og det er heller ikke min intention at ride bidløst. Har en kort periode redet med hackamore i spring pga. min hest havde flænset noget op i munden ved at tygge på træflis og det fungerede rimeligt, men jeg opnår bedre kontakt med at ride med bid og hvilket gør ridningen nemmere (især når jeg engang har haft brækket ryggen og har nedsat kraft i benene!).
    Der er SÅ megen hetz på ryttere der rider med bid, derfor er jeg også kun sjældent på hg for jeg bliver simpelthen idiot af at nogle folk ikke kan forstå at gøre det rigtigt og derfor går det ud over alle andre.. smiley

• #96   2. aug 2013
    Når man kommer med et postulat om at noget er skadeligt, jo så vil jeg gerne have papir på det. Ligesom hvis der kommer noget nyt om at det giver kræft og spise gulerødder - så hopper jeg ikke på den, hvis ikke der er en undersøgelse bag.

Kommer folk med en påstand, især om at noget er skadeligt, så bør det bakkes op af videnskaben - ellers hopper jeg ikke i med begge ben.

• #97   2. aug 2013 Tina
    Du kommer jo med påstanden om at biddet er skadeligt. Jamen alt er jo skadeligt hvis det bliver brugt forkert. Dem i videoen misbruger jo både bid og pisk. Det er da klart det er skadeligt. Men bruger man det ordenligt skader det jo ikke, i hvert fald ikke på den måde. Det samme med den sidste video du kom med. Det var jo kun effekter af biddet HVIS det ikke sad korrekt eller passede.

• #98   2. aug 2013 Jeg rider med bid, fordi jeg synes det er en tryghed. Det betyder ikke at jeg hiver og flår i hesten, og jeg forsøger for så vidt muligt at have en rolig hånd, så hesten ikke bliver rykket i. Ja, jeg kan godt tage fat, men aldrig for at hesten skal lystre eller bøje i nakken.
    Jeg tror personligt meget det er dér, den ligger - at hesten skal bøje i nakken, fordi det er "pænt". For at en hest skal gå korrekt skal den jo have bagparten og ryggen med, men nogle ryttere har ikke tålmodighed til at ride det ind i hesten, og går derfor til bare at trække, rive, flå og save. Nogle sætter hænderne ned på lårene, fordi det trækker hestens hoved ned.
    Det er også tit topryttere, som i dagligdagen bruger ting som chamboner og indspændingstøjler, og bevar mig vel, det er fanme ikke at ride en hest til biddet eller i holdning.
    Mange af de ting bidryttere bliver beeskyldt for, kan være at de tvinger hesten til at gå i en position de ikke er muskuløst og mentalt klar til. Folk glemmer bare, at det ikke er korrekt brug af biddet, og at ikke alle rider sådan.
    Jeg væmmes når jeg ser nogen sidde og rykke en hest i munden, og jeg rider selv med bid.

Jeg kan godt finde på at tulle lidt rundt i grime, men det hører vist til sjældenhederne.

• #99   2. aug 2013 lisa maria: skal vi ikke bare komme frem til vi ikke bliver enige?

og nogle af undersøgelserne med hvor mange kg pres det lagde i munden er ikke for dem som der ridder og flår i hesten... det er også ved normal kontakt..

hvorfor er det lige i skal styre hesten igennem munden?

• #100   2. aug 2013 Tina
    Hvorfor tror du at bid er lig med al styring forgår derigennem. Sådan hænger det jo ikke sammen. Man styrer jo stadig med ben og sæde. Det er jo en blanding af ben, sæde og tøjle smiley

• #101   2. aug 2013 nej jeg siger ikke al styring...

men mange bliver hjælpeløse hvis du tager biddet fra dem eller du ikke må holde fat i tøjlerne (du ved holde ude for enden) så i sidste ende har de fleste jo fat..

om de bruger det til balance, styre eller andet er vel forskelligt men mange (ikke alle) kan ikke uden bid fordi de føler sig usikre og må styre deres heste derigennem...

Selvom folk tit siger de rider pænt og er følsom så er det satme de færreste jeg har set der slet ikke bevæger biddet i hestens mund... de fleste giver efter (der må så være træk siden du kan give efter) eller også piller de med ringe fingeren ovs...

Så de fleste kan vel ikke lade biddet være stille fuldstændigt?

• #102   2. aug 2013 Der er jo heller intet galt i at have kontakt til biddet? Forstår ikke lige hvor du vil hen med det der? smiley

• #103   2. aug 2013 Siger bare de fleste kan ikke undgå at rykke... Især ikke i nedsidning... Ergo man styre med tøjlerne... Selv erfarne kan sidde en smule urolig med hånden så det altså ikke kun Britta der ikke har redet særlig meget som bumper... Et bid vil aldrig ligge helt stille jo mindre hesten står stille... Ergo bliver biddet brugt og man rider for tøjlen for ellers var den ikke nødvendig... Du kan sagtens have kontakt i en sidepull eller rebgrime, grime eller andet men mange leger med biddet, og det går jo i munden og lægger pres, om man vil eller ej... Mange unge ryttere på rideskoler ovs. Burde forbydes at ride med bid, pisk og spore...

• #104   3. aug 2013 Er ikke enig. Du lyder som om at bid er forfærdeligt og bidløs er Guds gave til os. Begge ting kan være gode, hvis de bliver brugt med omtanke og begge kan være forfærdelige hvis de bliver brugt forkert.

Nedsidning har ikke noget at gøre med at man tager i munden? Det handler om rytme og balance og den kan være lige så god, om du rider letridning eller nedsidning.

Men hvor vil du hen med alt det her? Vil du have at vi alle skal synes at bid er skrækkelige? For ligemeget hvad du siger, så tror jeg på at biddet ikke er skadeligt så længe det bliver brugt ordenligt og passer. Altså vil du seriøst ind i en bid vs. bidløs diskussion? Det tror jeg ingen ende får, og det er livet altså for kort til smiley

• #105   3. aug 2013 Nej det siger jeg ikke... Har selv brugt bid og min part rider med bid på min hest (hygge rytter)

Men det nu hvad jeg ser når folk rider.., godt være du syntes alle sidder så pænt med hænderne men det satme sjældent jeg ser det og har stået 9 forskellige steder både privat og rideskole... Også tit hørt folk sige jeg rider med blød hånd og når man ser det så det ikke blød hånd.

Der hvor jeg vil hen er hvor samtalen slutter men i bliver ved at spørge, ergo jeg svarer... Og nej som jeg skrev tidligere man kan ikke overbevise folk der ikke vil overbevises... Så har du sat dig noget for så er det svært at ændre når du ikke selv vil... Kun hvis du var åben og modtagelig og ikke så negativ....

Sjovt at så snart der laves undersøgelser om bid eller andet så bliver folk så negative....

• #106   3. aug 2013 Og har på intet tidspunkt sagt noget om din ridning og forstår ikke hvorfor du tager det personligt... Jeg fortæller blot hvad jeg ser, hører og oplever... Du ser, hører og oplever vel noget andet? Og det skal jeg vel ikke være sur over.

• #107   3. aug 2013 Har ikke snakket om min egen ridning, eller taget noget personligt? Jeg snakker generalt. Jeg har heller ikke sagt noget om hvem eller hvor mange der rider slemt eller godt. For det er sagen ligegyldig, jeg snakker om hvor vidt bid er skadeligt eller ej, da det vel er det du poster videoer om? Vi kan alligevel ikke gøre noget ved dem der rider grimt, så hvorfor snakke udelukkende om dem? I stedet for materialet vi har med at gøre.

Negativ? Kan ikke lige se hvor jeg er negativ? Vi har en slags diskusion omkring noget, hvordan vil du have jeg skal agerer? Om jeg så er negativ elle ej, hvilket ikke er min hensigt, er vel igen også sagen ligegyldig.

Og nej vi bliver ikke ved med at spørge. Rent faktisk så spurgte du lige pludselig hvorfor vi skulle styre hesten gennem munden. Og så blev diskussionen længere.

• #108   3. aug 2013 Igen det ikke mig der påstår det skadeligt for det ikke MIG der har lavet undersøgelserne.... Fortæller blot der er en der har og hvad hans resultater blev... Så det jo ikke min mening at bid er skadeligt og bare påstår det for at være på "tværs" men blot hvad andre har lavet...

Og mit ene spørgsmål var ikke til dig, undskyld at du troede det... Tjae det vel aldrig fedt at diskutere med en som er sur eller tager ting personligt? Ved godt vi er over nettet og ting hurtigt kan misforstås....

Og jeg opfatter er hvert ? Som et spørgsmål fordi spørgsmålstegnet bliver brugt.... Så når du kommer med eksempler med ? Bagefter opfatter jeg det som spørgsmål.

• #109   3. aug 2013 Ved godt at spørgsmålet ikke udelukkende var til mig. Det var vel til alle, men der kan jeg vel også svare.

Ved ikke helt hvorfor du opfatter at jeg er sur. Først var jeg negativ, nu er jeg åbenbart sur. Altså jeg skriver vidst ikke meget anderledes end dig. Hvis det er smiley'er mangler kan du jo bare sige det. Men når vi skriver en helt masse, og jeg sidder på iphonen, så er smiley'er altså ikke første priotet
    Og igen, hvor mener du jeg tager tingene personligt? Har da intet skrevet om min egen ridning, eller forsvaret mig selv på nogen måde. Vil godt have eksempler, hvis du skal blive ved med den påstand. For så har du misforstået noget.

Ved godt du ikke bare vil være på tværs. Eller det håber jeg da i hver fald ikke, men så må du også forstå at jeg heller ikke bare modargumenterer for at være træls, jeg har rent faktisk har mine påstande fra undersøgelser. Kig bla. hestemund.dk, hun forklarer ret godt hvordan man kan få en hest til at slappe af og have det godt med bid i munden, og så har jeg det ikke mindst også fra egen erfaring. Da min hest aldrig har problemer med biddet. Aldrig har hun vidst tegn på utilfredhed eller gen. Så det kan lade sig gøre.

• #110   5. aug 2013 Nej for mig har smiley'er ingen betydning, kan sagtens læse en tekst uden smileyer uden at tænke personen er sur/negativ... Og undskyld hvis jeg bruger begge ord, til samme ting, ikke sådan ment.
    jeg har heller ikke sagt du tager det personligt og hvorfor bliver du ved med at sige det? Jeg har slet ikke skrevet det... har lige læst min forrige besked og der står INTET om dig og din mening ovs.

Og nej jeg håber da heller ikke du modargumentere bare for at være på tværs hehe smiley Og jeg kan sagtens forstå dig, fordi jeg er ikke hellig eller noget med bidløs... Jeg har selv redet med bid og hvis jeg nogensinde skal ud på skovtur med andre ovs vil jeg også selv have bid på så mere hellig er jeg ikke smiley

• #111   5. aug 2013 "Og har på intet tidspunkt sagt noget om din ridning og forstår ikke hvorfor du tager det personligt" - Det har du selv skrevet. Der skriver du da at du ikke forstår at jeg tager det personligt. Forklar mig så lige hvor jeg har taget noget personligt. For så har du virkelig misforstået noget smiley

• #112   5. aug 2013 ja 1 gang skrev jeg det... Men du siger jeg har sagt det flere gange???? Det er det jeg ikke forstod....

Og når jeg tænker personligt så er det når folk går i forsvars angreb... selvom de ikke siger det direkte så er forsvars mekanismen ofte tegn på man tager noget personligt eller føler det personligt... hvis du forstår??

Men lad det nu bare ligge.... smiley

• #113   5. aug 2013 "Tjae det vel aldrig fedt at diskutere med en som er sur eller tager ting personligt?"
    Det har du også skrevet. Det kunne godt være en konstatering, eller bare noget du synes. Men eftersom du også snakker om det i forrige besked, virker det som en kraftig hentydning.

Igen, så kom med nogle eksempler på hvor jeg tager det personligt. Ja jeg ved godt hvornår nogen tager det personligt, med alt det der med forsvar osv.
    Men synes ikke at jeg forsvarer noget, og i hvert falde ikke emte end du forsvarer dine argumenter. Når man diskuterer, kommer man vel med argumenter for hvorfor man ikke er enig. Hvilket jeg har gjort. Synes du hat misforstået det hele godt og grundigt smiley

Og forstår slet ikke hvorfor du havde brug for at bringe noget som dette på banen. Det har jo intet med emnet at gøre..... smiley

• #114   5. aug 2013 Du skriver først dette
    Negativ? Kan ikke lige se hvor jeg er negativ? Vi har en slags diskusion omkring noget, hvordan vil du have jeg skal agerer? Om jeg så er negativ elle ej, hvilket ikke er min hensigt, er vel igen også sagen ligegyldig.

Også er det jeg siger det da ikke fedt at diskutere med en som er negativ.... Så jeg gentager jo ikke mig selv... Husk lige hvad du selv skriver ikke også!

• #115   5. aug 2013 Og syntes du har misforstået lige så meget ved du ikke læser dine egne ting.... Men derimod bare pådutter en anden en mening som der ikke er skrevet....

Og nu skal der 2 til t danse tango så du har været med til t bringe den helt her ud hvor det er latterligt.... Har flere gange sagt jeg ikke gad diskutere mere....

Men ja jeg må nok slette "følger" i dette emne når det nu er så svært at forstå fordi jeg har prøvet at lukke den flere gange og alligevel giver du MIG skylden for den er kørt herud....

Men kan du ha det godt....

• #116   5. aug 2013 Åh Gud ............

Kommentér på:
Bid argumenter?

Annonce