{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.713 visninger | Oprettet:

Vallak med hingsteadfærd - vallakker og hopper? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer kloge mennesker.
Håber der er nogen der kan komme med nogle gode råd og erfaringer.

For kort tid siden købte jeg en ny vallak. Har i forvejen kun hopper. Men, naboen har deres vallak opstaldet hos os og det har indtil nu været super hyggeligt og uden problemer.

Nu da min nye vallak er kommet til er det gået helt i hårdknude og jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har set og kender noget til denne adfærd før. Har altid haft hopper selv.

Man kan sige vi har jo nok håndteret det helt galt fra start, men det er lidt svært at gøre det om.

Forløbet skrevet ultra kort.

Min vallak kommer hjem og vi har taget den anden vallak fra. Vælger at sætte disse to på fold sammen. De hilser på hinanden uden ballade og begynder at græse. Efter nogle dage begynder naboens hest at blive meget fokuseret på hopperne (de går i brunst) og er træls både når han bliver trukket væk fra folden og under ridning. Er hys og forsøger at komme over til hopperne.

Vi bliver enige om at vi smider dem alle sammen sammen for at han kan få ro på (set i bakspejlet var det ikke skide smart). Han opfører sig meget hingstet og både bider og sparker min vallak flere gange. De tonser rundt og har en-to hopper hver hvor hopperne smutter fra dem og de forsøger begge at skærme hopperne så de bliver hos dem. De udløser flere kampe hvor bliver vælger til sidst at tage hopperne ind at stå og vallakkerne på hver deres fold op af hinanden. Herefter kalder drengene efter hopperne, og hopper er egentlig ret ligeglade. De kan ikke se hinanden og da vallakkerne får ro på og begynder at gå tæt på hinanden vælger vi at lukke de to sammen på den ene fold. Der er ro og de finder hinanden. Efter et døgns tid smider vi hopperne ud igen (kan ikke rigtig forsvare at de skal stå inde) på deres egen fold.

Det er så der hvor vi er nu. Vallakkerne for sig og hopperne for sig. Min vallak trækker sig og flytter sig efter naboens hest. Naboens hest opfører sig stadig hingstet og løber frem og tilbage for at fjerne min vallak når han kommer for tæt på hopperne.

Igår trak naboen deres hest ud og han smuttede fra hende og gik igennem hegnet for at komme ned til hopperne. Vi valgte at tage begge vallakker ind samtidig, men han var oppe at ringe længe og stresser sig selv voldsomt.

Jeg aner ikke mine levende råd, så vil rigtig gerne høre fra andre som har oplevet lignende om hvad de gjorde.

Naboens hest er kastereret sent. Min egen ved jeg ikke. Han har ikke samme adfærd.

Jeg tænker lidt at den adfærd snart skal stoppe, så han og de andre heste ikke kommer til skade.

Fortæl alt hvad du ved, alt hvad du har oplevet og kom med alle de gode råd du har. Det er ikke en mulighed at smide alle sammen sammen igen - jeg tør ikke af risiko for at min vallak kommer alvorligt til skade.

Dumme kommentare frabedes!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vallak med hingsteadfærd - vallakker og hopper?
  • #2   30. jul 2013 Tak - det er det bestemt heller ikke..

Mig og naboen har råbt efter hestene at de skal rette ind så de ikke bliver til bøffer - desværre hører de ikke efter *griner*

• #3   30. jul 2013 DEt kan desværre opstå 'ud af det blå' er min oplevelse smiley Jeg tør fx ikke sætte min på en fold med blandede hopper og vallakker. Det har ellers aldrig været et problem tidligere at have ham stående nogen steder.

Der er et produkt der hedder Naughty Gelding som du måske kunne have glæde af smiley

• #4   30. jul 2013 Det vil jeg prøve at undersøge lidt på smiley Tak smiley
    Jeg synes det var underligt når vallakkerne uden problem accepterede hinanden med det samme.

Men naboens hest er bare voldsomt fokuseret på de hopper hele tiden nu, og aner sku ikke lige hvad vi skal gøre ved det og om vi overhovedet kan gøre noget.. Der er både faren for at der er nogen der kommer til skade, men også at de skal bøvle så meget med ham både fra jorden og under ridning. Han kan lige pludselig ikke slappe af og er stresset hele tiden..

• #5   30. jul 2013 Har selv oplevet lignende adfærd fra en vallak som vi fik opstaldet, dog værre i og med at den gik direkte til angreb på mine to vallakker og fører-hoppen fordi hun var i brunst og ikke vil overgive sig til ham.. Efter tre timer måtte jeg fjerne ham fra flokken, og der var mine fyldt med store blødende sår over det HELE smiley så vi blev i samråd med ejeren enige om, at det var bedst at hun flyttede den igen.. Den var også sent kastreret, hvilket hun ikke havde oplyst om, for så havde vi sagt NEJ til at den kom ud, for det er noget forbandet bøvl
    Synes det lyder meget fornuftigt hvad i har prøvet, men desværre så har naboens hest jo vænnet sig til at være ene hersker af jeres flok, så tror desværre at det vil blive meget meget svært , at ændre dens adfærd med mindre han kommer til en ny flok.. Det kan selvfølgelig også være at der falder ro over det hele af sig selv, når de har gået sammen lidt længere tid og den ene vallak har overgivet sig, men jeg tvivler, når den er sent kastreret smiley

• #6   30. jul 2013 Det har jeg glemt at skrive - De har haft hver deres flok - men der var ballade alligevel. Naboens hest "mener" at alle hopperne er hans smiley

Men problemet er også at han uanset hvordan og hvorledes går i selvsving og smutter hvis han bliver trukket væk - han skal jo være ved hopperne... Så lige nu er han oppe at køre uanset fordi min vallak er i nærheden af hopperne - foldene ligger lige op af hinanden.

• #7   30. jul 2013 Mine tanke er da og dele hopper og vallakker op..

Altså en vallak på hver fold også et par hopper til hver af dem...

• #8   30. jul 2013 Og det med den løber og andet det er altså ren opdragelse..

Selv da min hingst som var meget hingstet gik pænt med mig selvom der var en anden hingdt og de sloges om hopperne(hopperne fik på folden ved siden af.. Men kunne sagten trække min hingste basse ind uden problemer væk fra hopper og jah den anden hingst..

Så jeg vil mene det et spørgsmål om opdragelse.

• #9   30. jul 2013 Nu dur det jo ikke når han går i hegnet for at få fat i hopperne smiley Det er forsøgt, så det er ikke en løsning. Vallakkerne slog efter hinanden (med forbenene) op af hegnet da de stod på hver sin fold med hver deres hoppeflok..

Han har inden alt dette opført sig eksemplarisk i håndtering. Ingen tvivl om at nu har han fundet ud af han kan smutte - da han har gjort det et par gange. Så det er indlært smiley Men mht det, så er det ikke min hest, og ikke mig der skal tage den kamp..

Jeg er mere interesseret i at høre om hvad vi kan gøre der ikke er afprøvet, og om der er nogen der har fået det til at lykkedes?

• #10   30. jul 2013 Sidste løsning er at naboen flytter hesten, men jeg kunne godt tænke mig at vi kunne få det til at fungere. Derfor dette råb om råd og vejledning smiley

• #11   30. jul 2013 Mht du skriver de skal have tid - det kunne jo være en ting jeg gerne vil vide.. Er der nogen der har oplevet denne adfærd hvor der kom ro på med tiden - Jeg har læst en masse på nettet, men ikke ret meget positivt desværre..

• #12   30. jul 2013 Ellers må i jo evt sætte dobbel hegn op.. altså mellem de 2 folde såda at de ikke kan nå hinanden..

Og jah det med vallaken smutter så må naboen joh få styr på sin hest igen for den har jo fundet ud af den kan smutte..

Men jeg ville smide et ekstra hegn op imellem dem også give det tid

• #13   30. jul 2013 OKay smiley - Tak for dit input - det havde jeg ikke tænkt på :O)

• #14   30. jul 2013 Camilla: hvordan kan det være almindelig opdragelse at en hest ikke kan gå alene på en fold? Det er da normal adfærd for en hest, det er jo et flokdyr?
    Men til ts, så har vi lidt samme problem her hjemme i tiden med vores ene vallak der også er sent kastereret. Det eneste man kan gøre er bare at give dem tid. Vi kan se allerede nu at det er meget bedre. De skal bare have den tid til at finde ud af rangordenen smiley

• #15   30. jul 2013 Min vallak er også sent kastreret, og nogen gange kan han altså også bare opføre sig hingst, og sådan er det med de fleste vallakker der er blevet kastreret sent.
    Har også oplevet hvor han gik igennem hegnet, eller stak af med mig, for at komme hjem til sin hoppe, det er bestemt ikke sjovt.
    Siden da har vi bare holdt ham i "Kort snor", altså ikke taget alt for mange chancer med ham.

-Held og lykke!

• #16   30. jul 2013 Du kan ikke regne med at få en flok til at fungerer på et par dage. Det tager lang tid før hirakiet er etableret. Det kan såmænd være både hopper og valakker der er stride. Hvis I vil have hestene samme sted er det nødvendigt at lade dem tage de kampe, også selv om de er voldsomme og der er risiko for at de kommer til skade. Sorry, men sådan fungerer hesteflokke. Det skal nok komme til at fungerer hvis de får tiden til at finde hinanden.
    Valakker bliver tit ret hingstede når de skal beskytte deres flok for udefrakommende.

• #17   30. jul 2013 Det er derfor man typisk har hopper og vallakker adskilt.

Naboens vallak har levet i sus og dus med sit eget lille harem, og pludselig kommer der en ingtrængende han og vil måske gøre krav på hopperne. Det er meeeeget meget typisk! har selv oplevet det flere gange, hvorfor jeg er blevet meget striks med, at mine heste kun skal gå med andre heste af samme køn. Vallakkerne kommer simpelthen til at gøre skade på hinanden.

Som jeg ser det, har du flere muligheder:
    1. Lad de to vallakker gå sammen på en fold, og lad hopperne gå på en fold for sig, evt. med dobbelthegn imellem således at der er noget afstand.
    Muligvis vil denne løsning ikke du, hvis naboens vallak forsøger at bryde ud af indhegningen. Men prøv det, giv det noget tid. Som regel vil den hingstede adfærd som naboens vallak viser lige pt. fortage sig som han falder til sammen med din vallak.
    2. Luk hver vallak på hver sin fold og fordel hopperne imellem dem. Så bliver der sikkert ro. Desværre skal du regne med, at begge vallakker vil ende med at få hingstetendenser. De vil få svært med ikke at gå med hopper, får måske en lidt bisset adfærd i den daglige håndtering osv. ... Men det er den næstbedste løsning.
    3. Lad naboens vallak gå med dine hopper, og lad din vallak gå på en fold for sig selv ved siden af.

Løsning 1 er helt klart at foretrække, for når naboens vallak er kommet på afstand af hopperne, bliver den også lettere at håndtere igen. Jeg har dog set en enkelt gang, at en vallak simpelthen gang på gang brød ud af sin vallakfolk for at komme over og gå på hoppefolden, og efter et år besluttede stedet at lade den vallak gå sammen med hopperne. Men for det meste, v il vallakken efter X rum tid glemme hopperne, og blive en stille, rolig og sød vallak igen uden aggressive hingstetendenser. At naboens vallak opfører sig problematisk i den daglige håndtering (jf. den stikker af) er udelukkende fordi han stresser over sine hopper. Men der er en ret god sandsynlighed for, at han vil holde op med det, hvis I lukker ham sammen med din vallak og giver dem noget tid væk fra hopperne.

Men i udgangspunktet: Hold dig til kønsopdelte folde! Så undgår du kampe mellem vallakkerne smiley

• #18   30. jul 2013 Equus: Det var måske lidt det svar jeg manglede..

Vi har valgt at dele dem op nu. Kampene var for voldsomme til at vi have nerver til det og risikoen for stor. Min vallak har fået nogle skrammer og hudafskrabninger. Vi har vallakker og hopper for sig. Ingen tvivl om at han stresser pga hopperne - Efter igår hvor han stressede helt op og smuttede igennem hegn blev jeg bare lidt modløs - ville det på sigt komme til at gå. Min holdning er at vi sagtens kan have dem adskilt - men adfærden pt er problematisk og jeg havde lidt brug for at høre om det med tiden ville falde på plads, eller ej...

• #19   30. jul 2013 Jeg tror jeg ville fordele hopperne imellem dem, eller sætte din vallak sammen med en anden hoppe, så den har selskab. Herefter ville jeg til efteråret, når der er lidt mere ro over brunstperioderne, prøve at sætte dem alle sammen igen, og se om det ikke går.

• #20   30. jul 2013 Mia

Nu snakker jeg opdragele på vallaken som skrider fra ejer nå de skal tække den ind.. det har da 100% noget med opdragelse og gøre..

• #21   30. jul 2013 Sig b: den løsning var nok også det jeg ville vælge. Kan sagtens være at de til den tid, når de har gået og vænnet sig til hinanden, bare glider ind i flok sammen.

• #22   30. jul 2013 Giv tid, der ikke andet at gøre, jo mere i bytter rundt jo mere stresser og forvire i de stakkels kræ.

Det tager tid for hestene at falde til i en ny flok både nye og gamle heste.
    For min tager det omkring 6-8måneder at falde til.

• #23   30. jul 2013 Som skrevet så flytter vi ikke mere rundt på dem nu - der er mest ro når de er opdelt, selvom hingstevallakken (hehe) er meget stresset over de hopper der går ved siden af og bruger enormt meget energi på at holde min vallak væk fra hegnet. Jeg tænker ikke at de skal have hver deres flok, både fordi de da bliver stresset begge over at gå og kalde de andre hopper til sig og fordi begge forsøger at skade hinanden over hegnet. + I mine øjne får de så mulighed for at have den ejerfornemmelse over hopperne så har givet problemerne.. Hopperne er alle fuldstændig kolde og ligeglade med hvad der foregår pånær når de alle er sammen.

Mht til naboens vallak, så plejer han at opfører sig eksemplarisk og er en rigtig dejlig vallak. Han er bare fuldstændig stresset og forsøger at holde hans flok ved ham og passe på dem som jeg ser det. Det er også det der giver anledning til at han smutter - han ryger direkte ned for at beskytte hopperne og fjerne vallak fra dem. Når han bliver redet kan han ikke koncentrere sig og sveder og stresser voldsomt op. Samme i longe.

Jeg ser ham ikke som en uopdragen hest eller noget i den stil, hans instinkter ligger bare dybt og ja - han er stresset.

Håber bare virkelig snart at der kommer lidt ro på.

• #24   30. jul 2013 forkerte ord og stavefejl er gratis smiley

• #25   30. jul 2013 Havde dog aldrig forestillet mig dette her - Der er godt nok en verden til forskel med hopper og vallakker (eller kan være det).

Har aldrig haft problemer med at sætte hopper til en allerede etableret flok. Selvf. lige lidt ævl det første døgns tid eller to, men så plejer det også at være overstået. og aldrig noget voldsomt.

Kommentér på:
Vallak med hingsteadfærd - vallakker og hopper?

Annonce