Væk med ulykker og skræmte heste {{forumTopicSubject}}
Min veninde sendte mig dette link
http://videnskab.dk/kultur-samfund/hesteforsker-vil-knaekke-ulykkeskurven
Synes der er meget spændende læsning, specielt fordi min pony er typisk bund i hierakiet, og pissebange for rigtig meget. Det er stort set umuligt at vende ham til et nyt sted (eller ret meget andet) uden en anden hest der kan berolige ham. Og artiklen pustede lige ekstra liv i mit forsøg på at gøre min pony så tæt på idiotsikker som muligt
For det er min evige frygt at min pony pludselig løber fra mig i panik, og hvis det så skete ville der da også være chance for at jeg kom til skade.
Hvad siger i til artiklen? Hvordan er jeres hypsere? og hvordan træner i dem så derudfra?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg syntes denne sætning er vigtig og hive frem:
" Endnu en af de myter, Janne Winther Christensen har testet i sin forskning er, at heste bliver mere bange, hvis de får lov at flygte fra det, de er bange for. Der har været en teori om, at det var selve det at flygte, der gjorde hesten bange.
Mange ryttere tror, at man skal tvinge hesten til at konfrontere det, den er bange for, hvis ikke man skal have endnu større problemer næste gang. Ræsonnementet bag er, at hesten opfatter det som en belønning, hvis den får lov at flygte fra det, den er bange for, og derfor vil den i højere grad gøre det samme næste gang.
»Vi fandt, at hvis man tvinger hesten hen til det, den er bange for, så bliver den mere bange. Til gengæld ser vi også, at de vænner sig hurtigere til det. Når de står der, opdager de jo, at der ikke sker noget. Så de vænnes hurtigere til det, men det er mere traumatiserende for dem.«
»Det er enormt vigtigt at vide, at der er en tærskel, man ikke skal over, for nogle heste vil reagere voldsomt eller blive sensitiverede, det vil sige mere og mere bange. Den vurdering står man så med som rytter eller træner,« fortæller Janne Winther Christensen. "
Jeg ved ikke hvor mange gange har har læst at man ikke må hoppe af eller at hesten bare skal have en i bagdelen så den kan komme forbi. Men det er så nu bevist at dyret altså ikke bliver mere bange for tingen, hvis man rider uden om den og venter til næste gang.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Jeg elsker at tage det roligt, for i enden giver det så meget mere tilfredsstillende resultater
dec 2010
Følger: 113 Følgere: 111 Heste: 6 Emner: 94 Svar: 437
okt 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 89 Svar: 458
Væk med ulykker og skræmte heste