{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

Hesten har spat - overvejelser .. {{forumTopicSubject}}

I dag fik jeg den sørgelige nyhed at min elskede hest har spat i venstre bagben. Det er kommet meget uventet, og jeg blev selvfølgelig super ked af den opdagelse. Dagen i dag er så blevet brugt på at (tude....) undersøge en masse omkring spat. Jeg har læst en masse både fra dyrlæger, artikler og egne folks erfaringer.

Min hest har for nogle dage siden haltet på det ene bagben da hun blev trukket til fold, og da hun så skulle beskæres ville hun ikke stå på det dårlige bagben da hun tydeligvis har ondt. Hun træder ikke rigtig igennem, og dommen blev senere spat.

Der er dog snakke om at det kan være harespat som er meget kendt ved travheste (skriv MEGET gerne hvis i ved mere om det!), og det skulle være lidt nemmere at holde nede. Kan læse mig til at harespat ikke er det samme som spat, men symptomerne kan være meget ens, og at det handler om nogenlunde det samme.

Samtidigt med at jeg har undersøgt spat på alle leder og kanter, har jeg jo selvfølgelig ikke kunnet lade være med at tænke fremtid for min hest.
Hvad er et værdigt hesteliv for hende? Er det værdigt at hun i kortere/længere perioder har smerter og er nød til at være på usund smertestillende medicin, på samme tid med at hun skal holdes på en lidt mindre fold end normalt?

Hun bruges ikke meget i ridningen, og det har jeg haft det OK med fordi at hun lige netop har nydt livet på en stor grøn fold, og har gået uden smerter. Hun har haft det søde liv det sidste lange stykke tid, og det har efter min mening vejet op for den manglende aktivering af hende.

Jeg ved godt at mange heste lever med spat, men jeg ved virkelig bare ikke om jeg synes det er værdigt for min hest. Jeg vil jo allerhelst kunne komme omkring det fact at hun har spat, men det kan jeg ikke. Derfor føler jeg mig bare nødsaget til at tænke på hvad der er bedst for hende og lægge mine egne følelser lidt til side.
Jeg vil ikke have at min hest skal gå med smerter i perioder. En ting er når en hest er skadet og i en periode har ondt. Men for mig at se med spatheste, så VED man jo at de smerter højest sandsynlig kommer på et tidspunkt. Er det så virkelig fair at man bare går og trækker tiden fordi at den jo har det fint nok lige nu. I stedet for at sørge for at hesten aldrig kommer til at opleve de smerter igen, som den med ret stor sikkerhed er garanteret.

Jeg ved ikke om jeg har noget konkret spørgsmål. jeg trængte til at komme ud med det, og i må meget gerne komme med jeres input, erfaringer og viden omkring det hele.

Jeg gider bare ingen trælse kommentarer, for det er jo ikke en særlig fed situation jeg står i, og det sidste jeg har brug for er negativt belærende kommentarer om hvad man gør og ikke gør. Hold det venligst i en pæn tone, for mit humør kan ikke bære andet lige nu.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten har spat - overvejelser ..
  • #1   22. jul 2013 Har altid hørt, at de skal ud og gå for at det vokser sammen, og efterfølgende godt kan få et smertefrit liv, når ophelingsfasen er overstået?

Altså 6-12 måneder i løsdrift/døgnfold?

• #2   22. jul 2013 Kan også lige tilføje at hesten er 15 år, og at spatten eller harespatten med stor sandsyndlighed er fremprovokeret af træningen på travbanen tidligere i hendes liv.

• #3   22. jul 2013 Hvad m at lade hende stå i 6 måneder og så få taget nye billeder?

• #4   22. jul 2013 Marie-Louise: Når jeg læser rundt omkring står der bare at spatten kan blusse op ved for meget træning/aktivering af hesten, altså hvis den laver for meget. Når ophelingsfasen er overstået kan den gå smertefri, men at det kan bryde op hvis hesten belastes for meget. Så der vel jo være nogle hensyn at tage, og jeg er fuld indforstået med at hun temmelig sikkert ikke bliver ridehest, men at skulle begrænse hendes foldstørrelse og/eller foldtid vil jeg bare ikke føle at jeg kunne byde hende smiley

• #5   22. jul 2013 Synes bare 6 måneder er rigtig rigtig længe hvis hun on/off skal have smerter. Igen tænker jeg lidt på, om det er noget jeg virkelig vil byde min hest.

• #7   22. jul 2013 Min datters pony har spat. Nogen heste bliver ikke rideheste igen, men rigtig mange skal bare have en pause. Heste med spat skal varmes rigtig godt op i skridt og skridtes godt af (20min).

Jeg er begyndt at bruge corterflex ha til alfa og 7 dage efter var hun ikke halt mere, alfa er dog lidt stiv nu, men vi er også kun lige begyndt at genoptræne hende. Corterflex er rigtig dyrt her hjemme, men kan købes i England til den halve pris.

Husk at meget foldtid og gåtur er en vigtigt for en spatheste, da den får mere ondt af at stå i boks og af ikke at rør sig. Selv salgs var halt gik vi hver dag minimum 3 km.

Du er velkommen til at sende pb hvis du har spørgsmål smiley

• #8   22. jul 2013 Puha jeg synes det er forvirrende. Får så meget forskelligt information og information der ind i mellem modsiger hinanden .. Det er frustrerende synes jeg.

• #10   22. jul 2013 Vil da også i stor grad lytte til en dyrlæge, men det dyrlægens ord bliver aldrig det alt afgørende for mig. Derfor valgte jeg lidt at søge information andre steder ..

Men tak for jeres svar ..

• #11   22. jul 2013 Min gamle pony har spat og det har hun haft en del år nu faktisk mange..... Hun klare det rigtig godt og har været på noget hvor hun skulle have noget i sit mad for spat. Det kan jeg godt anbefale.
    Den kan sagtens leve smiley
    Men du skal nok være opmærksom på at det kan være ekstra slemt om vinteren altså af kulden. Det er lidt begrænset altså det skal din hest nok ind om natte. Dens ben har ikke godt at kulde så det skal holdes godt varmt. Vi havde en dyrlæge ude og kigge og sagde at hun sagtens kunne leve bare med gigt middel. Så syntes at du skal give det et forsøg.... Find noget gigt middel og så se hvordan benet har det når din hest har fået det.

Altså ja vores har det og levet super godt endnu dog har hun haft nogle smerter men det har hun ikke efter det gigt middel og nu kan vi så holde op med at give hende det nu går det bare super med hende smiley

• #12   22. jul 2013 Alså, står hesten uden smerter og er det en hest der vil kunne egne sig som bare at gå som foldbums, så ser jeg intet problem.
    Men går hesten med smerter i ny og næ eller bliver den overgearet af bare at være foldbums, så ville jeg bestemt give den fred og en værdig afslutning herfra.

• #13   23. jul 2013 Annika: Som tidligere skrevet bliver min hest ikke aktiveret meget af mig længere. Altså ikke redet særlig tit. Men ellers er hun jo en rigtig energibombe der gerne tager en god galop på folden, og gerne vil rende rundt og te sig tosset. Og ja, det er nok derfor jeg vakler sådan mellem hvad der er det rigtige, for den energi og livslyst vil jeg bare ikke tage fra hende fordi jeg kun tænker på mig selv og mine følelser.
    Og så det med at hun med stor sandsynlighed ind i mellem vil få smerter, det er en nærmest ubærlig tanke for mig ..

• #14   23. jul 2013 Jeg ville mene at sån en hest gerne ska holdes igang.
    Min gamle hest har gigt/spat, og kom på pension i okt. 12.
    Efter hun havde fået sin anden omgang sprøjte for det.
    Hun er 18 år på papiret, men lignede og var som en på 5, men i dag minder hun mere om en på 30.
    Hun er ik blevet redet siden, men gået en masse på fold.
    Hun har pt ik ondt, men de stive ben begrænser farten.
    Hun klare nok ik næste vinter, så er begyndt at overveje fryseren, eller zoo.

• #15   23. jul 2013 Jeg har selv stået lidt i samme situation som dig.
    Vi fandt ved en undersøgelse ud af, at Ian har begyndende/tegn på spat på faktisk alle 4 ben (dog mest bagben) Og han har aldrig nogensinde været halt, og har haft ham siden 2 års.
    Men vi besluttede at hans stævnetid var ovre, og han nu bare skal bruges til hyggehest og skovture, og så må vi lytte til ham, og hvis han begynder at få ondt, ender det nok med aflivning. Vil gerne forsøge med lidt gigtmiddel til foder osv, men ved smertestillende stopper vi.
    Heldigvis har han stadig aldrig været halt, og som dyrlægen sagde er det ikke sikkert han nogensinde bliver.. smiley
    Men ja hvis jeg var dig ville jeg bare holde den igang, med måde self. og så være obs. på om det bliver værre.

Kommentér på:
Hesten har spat - overvejelser ..

Annonce