698 visninger
|
Oprettet:
Spat? {{forumTopicSubject}}
Hej HG'er
Vil gerne have min nyrgeriighed stillet og vil derfor gerne vide lidt om spat hos heste
Hvordan finder man ud af om en hest har spat altså viser den nogle former for tegn,, hvad forårsager spat og hvad gør sygdommen ved hesten, altså kan en hest med spat godt rides eller ?
Håber der er nogle der vil svare
Mvh. Landkonen Sarah (;
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.223
Det konstateres ved røngten
nogle gange kan de rides - andre gange ikke - men sjældent kan de rides "normalt"
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
dec 2004
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 395
Der er blevet eksperimenteret med at operere sammenvoksningen væk og lægge guld ind, men som regel vokser leddet sammen igen, og derfor er spat uhelbredeligt.
Som Meldgaard har skrevet, så kan nogle heste rides, andre ikke, alt efter hvor i leddet sammenvoksningen sidder.
Desværre er det slemt misforstået at heste med spat ikke må bruges, da leddet netop har godt af at blive brugt, for at det ikke låser/vokser helt sammen. Dog skal man selvfølgelig ikke overdrive, men fast motion hver dag er sundere end at stå stille.
Har mere om det derhjemme, da vi har haft om det i min uddannelse. Er hjemme igen i weekenden, og kan finde mere om det til dig hvis det er. Hvis du er interesseret, så skriv lige en PB til mig...
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Heste: 8 Emner: 4 Svar: 186
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 74 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 112
han må gerne rides helt normalt - dressur, spring, stævner osv.
men det var også det miderste glideled der voksede sammen, hvilket er den mildeste grad for spat.
som de andre også skriver, er det aller vigtigste med en hest med spat, at den får masser af motion da leddet har bedst af at blive holdt igang, da de ellers hurtigt bliver stivbenede.
plus meget fold
derudover giver jeg også milton noget tilskud til hans led - glukosamin, MSM og equimobility plus
Spat?