{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.139 visninger | Oprettet:

1 års smutter igennem hegnet. Godt råd søges!! {{forumTopicSubject}}

Jeg har i torsdags hentet en 1 års DSP/NF hoppe, som jeg skal låne det næste år.
Desværre har jeg ikke bestilt andet siden hun kom i torsdags end at holde øje med om hun bliver inde på folden.
Kort efter ankomsten og en god sammenføring af flokken, var hun gået igennem hegnet første gang til trods for de alm 2 tråde der er på de fleste hegn.
Dagen efter blev 3. tråd sat på, det holdt næsten 2 dage, så gik hun udenfor folden igen (det viste sig at hun klemte sig under ud til trods for strøm).
4. tråd blev sat på og har holdt indtil her til aften, hvor jeg ville tage min gamle hoppe ind og nusse lidt om hende. Til trods for at der stadig gik 2 heste på folden, klemte 1 års hoppen sig igennem ved leddet, hvor kun fjedren ved håndtaget blev trukket -resten af hegnet er intakt.
Avler/oprindelig ejer har ikke haft problemer med at hun smutter ud, så mit spørgsmål går på, hvis det kun er når der bliver taget en hest ud fra folden, hvordan kan jeg så bedst muligt lære hende at blive inde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1 års smutter igennem hegnet. Godt råd søges!!
  • #1   16. jul 2013 Hønsehegn måske?

• #2   16. jul 2013 Hvad er det for noget tråd I bruger? Der kan ikke være mulighed for at strømtilførslen bliver afbrudt et sted, og hun derfor ikke får stød?

• #4   16. jul 2013 Kender en del med shetlændere der har samme problem, de fletter ståltråd ind i manen eller laver en lille antenne på grimen således at hvis de går under hegnet rammer ståltråden og giver et ordentligt rap. Efter få gange har de været 'kureret' - muligvis en smule uetisk, men bedre end at have løse heste i tide og utide

• #6   16. jul 2013 Det er heste-hegn (kan ikke huske hvad det hedder) og der er suppleret med ståltråd til forstærkning af strømmen.. Og der er gennemstrømning i hegnet -det er tjekket allerede efter 1. gang hun tog turen og igen efter hver gang vi har sat en ny tråd på..
    Første dag har hun savnet den gamle flok, men da hun så fandt ud af hun kunne komme igennem, gjorde hun det uden at panikke eller kalde. Her i dag, var første dag, jeg prøvede at tage en hest ud fra flokken, da jeg vurderede at hun var faldet så godt til at jeg godt kunne tage en fra til soignering. Det kunne jeg så ikke!
    Hun kalder lige kort og så står hun på den anden side... Jeg vil gerne lære at hende at det er ok, at vi tager en fra, når der stadig står 2 tilbage og også at det jo ikke er i orden at bryde ud. Det er lige så meget af hensyn til min veninde, som jo også skal kunne tage en af hendes heste fra uden problemer..

• #7   16. jul 2013 Lån mit hegn smiley
    - Min hingst var en udbryder konge han løb ikke væk men stod bare udenfor hegnet, men stadig træls. Så nu står han på det nye sted jeg har lejet, og har prøvet 2 gange. Men han lærte da hurtigt at der var meget - og jeg gentager - meget strøm i hegnet. 2 tråde og 12000 volt. Hegnstesteren viser 5500 med pil op. Han rørte det første gang, og blev så forskrækket at han satte sig på bagbenene og væltede bagover at forskrækkelse. smiley

Siden har han ikke forsøgt, udover en dag hvor han var lukket på ridebanen da jeg skulle se om han ville prøve igen - En mere forsigtig Stjarni, men en meget, meget sur hingst bagefter smiley

• #8   16. jul 2013 Jeg prøver at holde øje med hende i morgen efter udlukningen, hvis hun går ud, selvom alle de andre er ved hende, må jeg smide håndklædet i ringen og sende hende hjem, så er det fordi hun har fået "smag" for det. Hvis det "bare" er separationsangst, må jeg have en med til at hjælpe mig, således at når der bliver taget en hest fra, er der en der står klar ved hegnet og kan fange hende hvis hun prøver igen. Ellers har jeg ingen bud. Hun bliver nødt til at lære det nu, ellers har vi bare kampen senere.

• #9   17. jul 2013 Hvor meget strøm er der på dit hegn forresten?

• #10   17. jul 2013 Jeg ved det faktisk ikke. Det er min veninde, jeg står ved, så normalt er det hende og hendes mand der har med det at gøre. Men vi fik det forstærket med ståltråd for det slog hårdere.. Kan tjekke i morgen, hvor meget strøm der er på, for hun virker ikke påvirket af at ramme trådene..

• #11   17. jul 2013 Altså, tænker selvom hestene er sensitive kan de altså godt klemme ballerne sammen og holde 1000 volt ud i få sekunder. Så der skal noget power på, for vores ideer hjælper ikke rigtig vis der ikke er ordentlig strøm på hegnet smiley

• #12   17. jul 2013 Hov - Det var ikke 12000 V på elephant hegnet jeg har smiley Det var ''kun'' 9500.

http://www.nordicagro.com/elhegn-35/elephant-elhegn-153/elephant-m85-el-hegn-8-5j-2136.html

Men det er rigeligt, tro mig smiley Fantastisk hegn. smiley

• #13   17. jul 2013 Det er på sin vis rigtigt.. Vi har simpelthen kløet os i nakken over hvordan hun dog bærer sig af, men ingen problem.. Og hun kommer ikke til skade eller får skrammer, så hun gør det godt..

• #15   17. jul 2013 Så er der ikke særlig meget strøm på hegnet kan jeg forestille mig smiley

Min fik heller ALDRIG skræmmer eller lign. Han maste sig lynhurtigt igennem 3 tråde uden så meget som at blive bange for hegnet bagefter. Så fik vi noget power på hegnet, og så kunne han dog blive inde! Græsset er alligevel ikke SÅ grønt på den anden side at det er værd at mase sig igennem den omgang tortur smiley

• #16   17. jul 2013 Det er et elephant hegn, men hvor mange volt, skal jeg lige kigge efter i morgen.

• #17   17. jul 2013 Kijofreg: Da hun klemte sig ud, var jeg nået op til stalden med min gamle hoppe og alle 4 tråde var sat på. Der er ingen problemer, når vi tager hestene ind.. Men ja, hun skal lære det, for jeg har her til aften måtte rende efter begge heste på vejen, da min gamle hoppe rev sig løs, da den anden kom farende! Og jeg kan heller ikke sidde derude hele dagen, for at holde øje med om hun bliver inde..

• #20   17. jul 2013 De har slået græsset ned ved hegnet, så det er der styr på og de har også en måler, så den må jeg prøve med. smiley

• #21   17. jul 2013 Hm hvis det er ved ledet har jeg hørt at mange har haft held med lige at give den et rap over mulen med ledet så de ved der er stød i det smiley men ved ikke om det hjælper - men kan forestille mig det?:-)

• #22   17. jul 2013 Prøv at tjekke denne her tråd:

http://www.hestegalleri.dk/grupper/vi_med_foel__plage_/556608-bryder_igennem_hegnet

Der er flere der mener man kan sætte en lille metalkæde i grimen, som så vil gå ned og røre hegnet når hesten/ponyen prøver at møve sige ud. Eller man kan vikle noget ståltråd om grimen og lave en lille antenne, som så også vil røre hegnet og give stød, når den prøver at komme ud..
    Ved godt det lyder lidt voldsomt, sværger normalt selv til blide metoder, men har simpelthen ikke noget godt bud på en "blid" måde, hvorpå man kan lære banditten ikke at smutte igennem hegnet..

• #23   17. jul 2013 Du kunne evt sætte et lille stykke kæde på grimen, når den så prøver at klemme sig igennem får den er ordenlig rap over mulen. Ved godt det er en lidt hård metode, men ved nogen heste er det bare nødvendigt.
    Ellers kam det være hegnet taber kraft, hvis man f.eks har en stor fold så skal man have en virkelig kraftig sender da strømmen mister kraft vejen rundt. Har i prøvet at tjekke hvor meget kraft det har vejen rundt?

• #24   17. jul 2013 antenne på eller lille stykke kæde... det er tydligt at den skal lære det på den hårde måde smiley

• #25   17. jul 2013 Hej alle. Tak for jeres råd og erfaringer. Jeg har vendt og drejet det i mit hovede og samtidig observeret hende her til formiddag. Hun lader til at blive inde, når flokken er samlet. Så det må være adskillelsen der er for meget for hende. Vi har øvet separation i dag, hvor en bliver ved folden og holder øje med hende og en tager en hest fra i et stykke tid. Dette vil jeg gøre dagligt indtil hun fatter, at hun skal blive inde og at hestene kommer igen -hun er jo heller ikke alene, når vi tager en fra, står der fortsat 2 sammen med hende.
    Hun har jo også kun været her en lille uge nu og er kommet direkte fra avler, hvor hun gik sammen med mor og mormor.. Så tror og håber at tiden vil gøre sit..

• #26   17. jul 2013
    Hvor lækkert med en der tager hånd om problemet istedet for at bare give dyret stød :o)

Kommentér på:
1 års smutter igennem hegnet. Godt råd søges!!

Annonce