{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
759 visninger | Oprettet:

Race til alle ?? {{forumTopicSubject}}

Ja min kæreste og jeg har snakket om at når vi får vores eget skal vi have nogle flere heste end dem vi har smiley og gerne nogle som også kan rides smiley

Min kæreste red da jeg var barm og har ellers gjort det en gang siden smiley

Jeg tænker jo derfor hvilken race der ville være fin til sådan en som ham smiley
Først tænkte jeg islænder, som det den han red sidste gang, men jeg ved bare ikke særlig meget om islænder smiley

Så har jeg været forbi fjordhesten fordi han enlig synes de er pæne, men jeg sys bare ikke de er for nybegynder da de er så stærke som de er, og jeg vil ikke have han skal have en dårlig oplevelse når han nu gerne vil.

Så har jeg tænkt en welsh cob, som jeg synes er en fantastisk race som jeg også ville kunne bruge og som findes i alle str som også passer ham smiley

Er der andre racer jeg ikke har været omkring ?? Som i kan se skal de ligge på omkring max målet for pony eller lille hest da han ikke er så vild med at skulle op på de store...

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Race til alle ??
  • #1   15. jul 2013 Det kommer ikke så meget an på racen, men selve hesten.
    Men hvad med en hafflinger? smiley

• #3   15. jul 2013 nej ved godt man ikke kan gå efter race, og dog smiley jeg sys nu godt man kan smiley netop med fjordhesten bl.a vil jeg jo ikke bruge selvom han godt kan lide racen smiley

Jeg er ikke vild med araberen, og tænker det er en voksen mand på lige knap 100 kg så tror araberen er nok ikke en mulighed da de er så spinkle smiley

Haflingeren har jeg slet ikke tænkt på, men igen kender jeg ikke racen smiley nogen der kan fortælle lidt om den ??

• #4   15. jul 2013 man kan jo ikke rigtig udelukke en race, da alle heste jo er forskellige i deres personlighed smiley nogle fjordboller er jo søde at starte med, men ellers ville jeg da tænke, find nogle heste rundt omkring, hør om i kan prøve de forskellige og så finde ud af der fra hvad der passer jer bedst smiley jeg har selv redet en del forskellige heste, Shetlænder-Haflinger-Fjordhest-DSP-DV-bladnings heste osv smiley og de er jo ikke ens nogle af dem jeg har redet smiley men håber da i finde noget der passer jer smiley

• #5   15. jul 2013 men igen er der racer man ikke vælger smiley og ja jeg ved godt jeg er forud antaget men sys ikke jeg vil give min kæreste en dårlig oplevelse....

• #6   15. jul 2013 en haflinger er jo også stærk, men er han en mand på ca 100 kg, burde han kunne holde ligeså godt i en haflinger som vi piger kan :-). Tror at man med en stærk hest skal, som med så mange andre, vise den hvem der bestemmer og så er det det.
    Jeg har haft haflinger, da jeg var en 14 år.. jeg synes det er en skøn race og jeg skal have sådan en igen en dag smiley Den er også super til ture og alligevel kan den også bruges til rigtig ridning smiley

• #7   15. jul 2013 Jeg vil også sige at haflinger eller islænder er et godt bud smiley Om haflingeren kan jeg sige at den er meget godmodig, stærk og også er en meget nøjsom hest her tænker jeg fodermæssigt. Den vil man aldrig gå galt i byen af, den er meget alsidig og kan bruges af både børn og voksne. Med islænderen vil jeg sige at den tit har mere vilje og nerve og derfor godt kan være lidt mindre egnet somfx børnehest, men igen man kan ikke generalisere racerne for der findes også rigtig mange virkelig rolige og børnevenlige islændere smiley Så hvis jeg var jer ville jeg kigge på begge racer og så kigge mere på hver enkelt hest i sig selv og ikke bare racen smiley

• #8   15. jul 2013 Hvad med at finde en masse heste/ponyer der ser gode og stabile ud i stedet for? smiley

• #9   15. jul 2013 Jeg kan varmt anbefale haflingeren. Jeg har selv 7 stk smiley
    De er meget alsidige og kan bruges af hele familien. Jeg er tryk ved at sætte både mand og børn op på mine.

Der er selvfølgelig stor forskel på deres temperament, men de fleste er omgængelig og rolige.

• #12   15. jul 2013 Åh ha ha Maria j der var jeg lige ved at kvæles i min sodavand over din første linje i din kommentar "han ville sagtens kunne rides af min fjordhest" ha ha undskyld jeg ved godt hvad du mener men det var lidt sjovt smiley he he

• #14   15. jul 2013 Ha ha det er skam helt i orden det er altid godt med et godt grin smiley

• #15   15. jul 2013 Kommer helt an på hans vægt. Jeg ville satse på en lille oldenborg af gammeldags type smiley Stærk, solid og fornuftig race.

• #16   15. jul 2013 Jeg tror, som flertallet også skriver, at I skal se på den enkelte hest snarere end racen. Selvfølgelig er der visse karakteristika hos de enkelte racer, som bør være alment gældende for netop den race, men rigtig, rigtig meget afhænger altså også af hestens gener/avlslinjer og ikke mindst træning og håndtering.

Så mit råd er: Tag ud og kig på en masse forskellige heste i den rigtige størrelse og prøv dem. Lige pludselig møder I den rette. smiley Held og lykke med projektet. smiley

• #17   15. jul 2013 I skal ikke kigge efter en bestemt race - men i stedet koncentrere jer om individet. Det skal være en voksen hest (8-10 år) som har noget erfaring og ballast - og som er godt redet og godt opdraget.

Desuden skal den altså have en vis størrelse, hvis din kæreste vejer tæt på 100 kilo. Jeg vil mene at I skal kigge på en lille hest, snarere end en stor pony med den ryttervægt.

• #18   15. jul 2013 Jeg ville nok kigge efter noget større. Hverken islændere eller fjordheste er superheste og 100 kg på en pony er bare ikke fair, så må han komme over højdeskrækken.
    Som flere siger, så kig på en den enkelte hest. Men hvis jeg skulle komme med en race, så tænker jeg umiddelbart Oldenborgeren, den gamle type. En god, bred, stabil en af slagsen. Alle heste er forskellige, men jeg har aldrig oplevet andet end rolige oldenborgere med et rigtig dejligt temperament smiley

• #20   16. jul 2013 mange tak for jeres insput smiley

Jeg vil se om jeg kan få han listet op på noget der er lidt større ellers er hafferen vist et godt bud smiley

Kommentér på:
Race til alle ??

Annonce