924 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

diana
diana
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10

løbetræning,, spurte/løbe igennem løbetræning,, spurte/løbe igennem

er der nogle herinde der løbe træner??

Jeg tænkte på hvornår man kan se forbedringer i ens løbetid, når man løber regelmæssigt + interval-træner

vil gerne i bedre form..

Lige en anden ting..... synes jeg har svært ved at spurte igennem i intervaltræningen, for er en typisk "langdicance løber" som sparer på kræfterne så jeg ikke går ned.. Hvornår ved jeg, jeg er på max hastighed?? (har ikke noget pulsur)

og har nogle gange ikke movation til at løbe, men inderst inde vil jeg jo godt.. prøver at løbe forskellige ruter og varriere længden og hastigheden på dem. Men det hjælper ikke 100% noget andet jeg kan gøre????

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mount TV on the wall 650 kr.
  • Hæng TV op 500 kr.
  • Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Kaffemaskine, Sage 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løbetræning,, spurte/løbe igennem
  • #1   12. jul 2013 Off topic da det ikke har noget med heste at gøre :).

• #2   12. jul 2013 Jeg løbetræner selv en del. Altså, jeg prøver hele tiden at presse mig mere og mere, for at løbe længere. Og når jeg så løber korte distancer igen, kan jeg sagtens se at jeg løber hurtigere.

Til interval, spurter jeg aldrig for så kan jeg ikke holde til det resten af tiden. Jeg løber bare hurtigere end jeg plejer, op af bakke og så langsomt ned ad bakke. Det giver meget, at gøre det nogle gange. I stedet for spurter jeg altid når jeg er næsten færdig med træning, lige det sidste stykke for at presse mig selv til det yderste.

Med motivationen: Altså det med at variere, både længde, ruter og hastighed er super godt. Ellers kan du f.eks. løbe på forskellige tider på dagen, prøv evt. tidligt om morgenen eller om aftenen, det er altså noget andet end midt på dagen. Ellers hvis du har en hund, så tag den med. (-;

• #3   13. jul 2013 Formålet med intervaltræning er jo primært konditionsforbedring - det er derfor man skal øge pulsen maksimalt og så "falde ned". Med tiden vil pulsen falde hurtigere og hurtigere og det er primært det, der indikerer en god kondition. Det er selvfølgelig svært uden et pulsur, så vil klart anbefale dig at anskaffe et - de kan fås ned til 400-500kr og det er givet super godt ud! Distanceløb er jo ligeså meget udholdenhed man træner, så det er egentlig en lidt anden boldgade.

Det jeg træner kaldes HIIT (High intensity Interval Training), som udøves i 20-30 minutter. Her skal der spurtes i 30 sekunder og ned i tempo i 60-90 sekunder. I de 30 sekunders spurt løber du bare til alt hvad du kan, og 2.-3. gang du skal spurte vil man have lyst til at give op; man puster og sprutter og harker, og det er her, der skal presses til smiley og din max. hastighed er du jo på, når du fysisk ikke kan løbe stærkere.
    - til det vil jeg anbefale app'en "RunKeeper", hvis du har en smartphone. Her kan du selv fastsætte et intervalløb eller der er nogle træningsskemaer, man kan følge alt efter om man vil løbe sine første 5 km, løbe for at tabe sig eller for at forbedre konditionen.

• diana
    diana Tilmeldt:
    dec 2009

#4   13. jul 2013 Henriette: det tror jeg må prøve og kigge på de kortere distancer så... arbejder også meget med mellemtider for at se hvor meget jeg falder i hastighed.. og kilometer tider, dvs. Pr. km.

i interval ender det også med at jeg kommer til "bare" at løbe stærkt.. det med bakken skal vist lige afprøves selv jeg nogle gange løber stærkt op og ned af bakke, og ja, spurter som regel også til sidst, selvom det tit ender med at jeg "bare" løber stærkt....

har desværre ingen hund, og har dog løbet på de fleste tider af døgnet, og tidlig morgen eller sen aften er nok også de bedste tidspunkter at løbe på smiley men ikke altid jeg lige får det gjordt

• diana
    diana Tilmeldt:
    dec 2009

#5   13. jul 2013 Lea: ja det er rigtigt, må hellere lige få kigget lidt efter sådan et pulsur.

ja, det er en lidt anden boldgade, men det der med at spurte igemmen har jeg dog prøvet nogle gange, men bagefter er jeg så færdig at jeg løber på et minimum og har løst til at smide mig grøften, men tvinger mig selv til IKKE at gå. men bliver sådan lidt i tvil nogle gange om jeg træner på den rigtige måde,
    og om det er rigtig at gå så langt ned i tempo????
    eller om det er der man skal presse sig efter en spurt.. og nogle gange holder jeg lidt igen og løber "bare" stærkt og føler ikke jeg dicederet spurter

bedre form, tabe mig lidt, er mit primære mål,

• diana
    diana Tilmeldt:
    dec 2009

#6   13. jul 2013 Sacha: dette indlæg er under "generel diskussion"

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #7   13. jul 2013 Hun mener, at det skulle have været under off topic, fordi det ikke har noget med heste at gøre. smiley

• diana
    diana Tilmeldt:
    dec 2009

#8   13. jul 2013 nåh sorry, det husker jeg lige til en anden gang

• #10   13. jul 2013 Jeg bruger runkeeper, men der findes utallige app's til løb.

Når jeg intervaltræner med spurter indlagt, får jeg som regel min 6 årige søn med på cykel og så tager vi nogle strækninger, hvor vi løber om kap (o:

Til nogle af de dage hvor motivationen er lav, så tager jeg bare og løber en kort tur på ca. 3 km offroad, så musklerne bare bliver holdt igang (o:

• #11   13. jul 2013 Det er rigtigt, som du gør smiley og fordi tempoet i "pauserne" er lavt er også fint - mange vælger også at gå eller stå helt stille i 60 sekunder og så spurte i 30 sekunder. Men det bliver selvfølgelig også lidt hårdere at komme i gang igen, hvis man går. Men interval træning er sindssygt hårdt og man presser kroppen til det yderste - hvis man vil have maksimal effekt - og derfor er det heller ikke noget man bør gøre mere end 2-3 gange om ugen. Og giver man max gas, har eg også hørt, at ens afterburn kan vare op til 48 timer smiley

• #12   13. jul 2013 jeg løber bare..hehe! :s ej, jeg løber da også nogle gange intervalløb. sådan for sjov..:D

• diana
    diana Tilmeldt:
    dec 2009

#13   13. jul 2013 Pia: tak for linket, er faktisk lige begyndt på det der 10-20-30
    øh, det vidste jeg ikke at det var dumt at spurte til sidst smiley trode man blev bedre af at presse sig selv max til allersidst..
    løber også med stopur smiley

Camilla F: lyder hyggeligt med at tage en tur med din søn på den måde smiley
    ja, gør også som dig, tager en kortere tur eller bare 1 km i høj fart for at få pulsen op..

Lea: det er jeg glad for at høre smiley løber kun interval ca 1 el 2 gange i ugen.,..
    er afterburn den tid det tager for kroppen at blive klar til at løbe igen??

• diana
    diana Tilmeldt:
    dec 2009

#14   13. jul 2013 Matilde: haha lyder sundt smiley

• #15   14. jul 2013 Det fungerer fint! ;D

• #16   14. jul 2013 Nej, det er egentlig "bare" en forbrænding af kroppen, som sker efter ens træning. Den er stærkest lige efter træningen; hvor du egentlig bliver ved med at svede, selvom du ikke laver noget. Og det fortsætter så i mindre grad. (Det er jo ikke fordi man ikke stopper med at svede i to døgn smiley ). Det er bare en god ting at have med i baghovedet, hvis man gerne vil tabe sig i sær.

• diana
    diana Tilmeldt:
    dec 2009

#17   19. jul 2013 Lea: det vidste jeg ikke... det tror jeg gerne
    takker for svarene smiley

Kommentér på:
løbetræning,, spurte/løbe igennem

Annonce