{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.367 visninger | Oprettet:

Fået tilbudt en hest :/ {{forumTopicSubject}}

Arg jeg er ved at blive vanvittig af alle de lækre og ekstremt billige heste der er på markedet lige pt!
Jeg har længe sagt at jeg ville have en hest mere når jeg blev færdig med skolen. Så behøvede jeg heller ikke tage fremmede heste ind for at få en makker til Hilling. Men nu er situation sådan at jeg skal til at på kontant hjælp og der jo kan gå lang tid inden jeg får fast job.

Jeg har to gange før fået tilbudt billige heste, enda en der var helt gratis, fordi folk så godt kan lide min måde at arbejde med hesten på. Det har virkelig været svært at sige nej til, men jeg har taget det fornuftige valg hver gang. Men nu er det sket igen.. Trud som jeg havde i træning først på året er til salg. Hun er 4 år, ren islænder efter 1. klasses forældre, og hun er bare så dejlig! Hun står til KUN 10.000 kr!
Og ejeren siger at hvis det var mig kunne jeg sagtens få hende endnu billigere og enda på afbetaling!

Puha smiley Jeg ved godt at jeg nok slet ikke burde overveje det, men for dælen hvor er det svært.

Hvad ville i have gjort i min situation?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fået tilbudt en hest :/
  • #1   11. jul 2013 har du tid og råd til den i længden? for det jo aldrig problemet at købe dem smiley

Alfred og ponyerne har jeg begge fået foræret så ved hvordan det er smiley

• #2   11. jul 2013 Jeg havde nok sat mig ned og regnet på økonomien. Kan det løbe rundt så havde jeg slået til

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #3   11. jul 2013 Mår man er på kontanthjælp bør man ikke anskaffe sig heste!

Desuden må du ikke eje noget der har en værdi på pver 10.000 kr

• #4   11. jul 2013 Jeg er enig Line og Astrid smiley

• #5   11. jul 2013 Man må eje noget af værdi op til 10.000 kr. så rent juridisk set må jeg godt købe den eftersom min anden hest ikke er helt min egen, men egentlig står i min mors navn.

På kontant hjælp vil jeg måske lige præcis kunne få råd til udgifterne på dem begge, men det bliver stramt budget over vinteren når vi skal have meget hø, og jeg vil ikke have 1 øre til mig selv.
    Jeg har altid dyrlægeforsikring på mine heste, og det får jeg lidt billigere, fordi det kører over min mors stutteri forsikring. Forsikring er for mig at se en nødvendighed når man har en så begrænset indtægt..

Tid har jeg nok af så længe jeg ikke arbejder, men der er jo det at jeg ikke ved hvilket job jeg vil ende med at få. Og jeg synes ikke rigtig man kan tillade sig at være kræsen i disse tider.

• #7   11. jul 2013 Jeg er pt på kontanthjælp og jeg har hest .. Da jeg købte min for 3år siden betalte jeg ham os over 2 gange .. Nu går jeg heller ikke i byen eller køber tøj osv ... Men jeg har altså fint råd til at ha hest, og oveni det har jeg altså os 2 hunde .. Og så behøver man jo heller ikk ha sin hest opstaldet det dyreste sted..

• #8   11. jul 2013 Nu anses en hest så faktisk ikke som værdi med mindre det er et avlsdyr smiley

• #9   11. jul 2013 Jeg har dem stående hjemme, så opstaldning er ikke et problem.

Team grafik, det er da ikke rigtigt? En konkurrence hest tæller da lige så meget.

• #10   11. jul 2013 Og med hensyn til foder osv, så er det altså kun så dyrt som man selv gør det.. Med opstaldning, træpiller, minimum 10kg wrap om dagen og 1,5kg pavo om dagen gir jeg 1300kr i måneden..

• #11   11. jul 2013 LadyBlackSheep: Ja okay står du med en top konkurrancehest til 100.000 og over så tæller det. Men ellers ikke, jeg har lige været på kontant hjælp og haft to heste. Den ene er ingen ting værd og stod samtidig i min mors navn, den anden er omkring 50.000kr værd og står i mig navn. Den måtte jeg godt beholde fordi det ikke var et avlsdyr. Dette fortalt af kommunen.

• #12   11. jul 2013 Desuden skal du ikke opgive at du ejer en hest, man skal kun opgive hus, bås, bil, sommerhus og lignede. Der er intet afkrydsningsfelt hvor kæledyr skal indgå.

• #13   11. jul 2013 Team grafik, kan det passe at der er forskelligt alt efter hvilken kommune man bor i? For jeg har fået at vide flere steder fra at hesten skulle sælges hvis den stod i mit navn. Hun er 3 år, utilredet og forsikret for 30.000.

Foder er ikke noget jeg vil spare på. Hvis jeg skal have hest så skal de havde det de har brug for. Når det er sagt så bruger jeg Horselux, som jo ikke ligefrem er det dyreste, men heller ikke det billigste.

• #14   11. jul 2013 En hest er ikke et kæledyr, det er et husdyr.

• #15   11. jul 2013
    Det er forskelligt hvad kommunerne siger, der var nogle ude var jobcenteret i Svendborg som fortalte at havde hesten fx. en værdi på 50.000 kr kunne de sagtens forlange at man solgte den.

Det er ikke meget anderledes pengemæssigt og være på kontanthjælp end SU, så hvis folk på kontanthjælp ikke må have hest, så må folk på SU heller ikke :o)

Kan du få det til og løbe rundt ser jeg intet problem, hvad folk bruger deres penge på rager mig. Bare de kan få det til at rende rundt for de penge de har.
    Om det så er penge brugt på fast food, tøj, hest, hund, spil - hvad ved jeg.

• #16   11. jul 2013 Foder spare jeg heller ikke på, min har lige kørt på brogaarden og det er heller ikke billigt, men fordi han har været forfangen var jeg nødtil at finde noget andet der ikke var så meget stivelse og sukker i..

• #17   11. jul 2013 Anyways, det med kommunen og kontant hjælpen var som sagt ikke noget problem når hesten er så billig.

• #18   11. jul 2013 Jeg fik afvide at jeg ikke skulle opgive dyr hos min kommune med mindre det var et avlsdyr eller at jeg tjente penge på den.
    Men kan godt være kommunerne ser forskellige på tingene, men afkrydsnings skemaer er jo det samme landet over.

• #19   11. jul 2013 Det kan være enormt svært at få råd til andre drømme.. På et tidspunkt vil du måske godt have et andet sted at bo, bil eller barn.

Pas på at du ikke sætter dig selv så hårdt økonomisk st du ikke har plads og mulighed for at brede armene lidt en gang i mellem, og give dig selv mulighed for at skabe de drømme smiley

Derudover er det jo kun dig der kan tage beslutningen, det er jo trods alt DIT liv

• #20   11. jul 2013 Her i Sønderborg fik jeg først at vide at jeg godt måtte beholde mine heste da jeg spurgte, men det fandt min sagsbehandler siden ud af at jeg ikke måtte alligevel, og jeg har derfor lavet en aftale om kontanthjælp mod tilbagebetaling af hvad der svarer til den værdi de har fastsat de ponyer, som jeg juridisk ejer, til. Ellers havde jeg været godt screwed her under min barsel, hvor jeg jo ikke rigtig kan arbejde eller tage uddannelse.

Med baggrund i min egen oplevelse vil jeg derfor råde dig til at lade være.

• #21   11. jul 2013 Og mht til værdien af hesten, så er det ikke sikkert de godtager din egen vurdering af hesten, det gjorde de ikke i mit tilfælde, heller ikke selv om jeg havde været inde at finde priser på heste med tilsvarende resultater og egenskaber for at argumentere for min vurdering.

• #22   11. jul 2013 Krikken: Du må faktisk i "gaveværdi" eje 30.000kr, mine forældre havde givet mig hesten i fødselsdagsgave og givet 20.000kr for ham, da den værdistigning han havde fået var mit arbejde.

• #23   11. jul 2013
    Kan du ikke komme med noget konkret links til det? Det kunne være rart og have hvis man skulle komme ud i en situation hvor det var relevant :o)
    Mit indtryk er nemlig at kommunerne tolker det meget forskelligt hvad man må og ikke må.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #24   11. jul 2013 Jeg havde takket nej. Aldrig om jeg skulle leve sådan. smiley

• #25   11. jul 2013 Jeg har lige været på kontanthjælp og måtte videre give min hest til hende jeg stod os al den tid jeg var på det da man skal sælge alt hvad der har værdi af 10.000 kr dvs. Køber du en hest på afbetaling og de finder ud af det, kan der komme en masse problemer som går ud over dig selv og du kan ende med de beder dig om at sælge ham til først bydene eller miste din kontanthjælp. De ser meget alvorligt på det! smiley

• #26   11. jul 2013 Du må have misforstået noget..
    Det er ikke det som du giver for hesten som skal være under 10.000 men hesten endelig værdi..

så hvis hestens værdig er 30.000 og du kun betaler 5000 er ret ligemeget for det er værdien i hesten i sig selv det kommer an på..

Men nej jeg ville ikke hvis det betyder du skal leve total skrabet..

• #27   11. jul 2013 Nej, nej og nej. Du burde efter reglerne slet ikke måtte eje den hest, hvis du er på kontanthjælp, og ja synes ikke det er særlig ansvarligt at anskaffe sig en hest når andre skal betale ens indkomst og man knapt nok har råd til sig selv.

• #28   11. jul 2013 De be dig sælge hvis de vurderer din hest til en værdi der hedder 10.000kr eller derover. Fortæller du dem ikke at du er ejer af en hest med så stor en værdi og de finder ud af det, så klapper fælden og du skal betale alle (og jeg mener ALLE) pengene tilbage.

• #30   11. jul 2013 Jeg ville ikke gøre det, bare alene det at du skriver at til vinter vil du ikke have en øre til dig selv... Det holder jo bare ikke i længden! Derudover skal man altid have råd til uforudsete udgifter (akut dyrlæge, ting der går i stykker, osv..)

Og mht at måtte eje noget når man er på kontanthjælp.. Man må ikke eje noget af værdi på over 10.000 kr. Og jo, en hest der er forsikret, men som ikke er brugt til avl, gælder også under disse regler. Ingen værdi på over 10.000 kr, så vil du ikke få lov at få din kontanthjælp smiley

Så hvis jeg var dig, ville jeg takke pænt nej, selvom jeg sagtens kan sætte mig ind i hvor svært det er smiley

• #31   11. jul 2013 Det er så tydeligtvis forskelligt mellem kommunerne, for jeg spurgte dem direkte hvad jeg skulle gøre med min hest som jeg lige havde fået. Det var jo ikke meningen jeg skulle på kontanthjælp men istedet i praktik som laborant da jeg fik hesten. Og der fik jeg afvide man gerne må have ting over 10.000kr, har du f.eks en bil må du gerne beholde denne selvom bilens værdi overstiger 10.000.
    Men så må jeg jo bare være heldig at bo i en kommune som ikke mener man skal gå fra hus og hjem blot fordi man ryger på kontanthjælp.

• #32   11. jul 2013 Taget fra borger.dk
    Formue

Du kan ikke få kontanthjælp, hvis du eller din ægtefælle har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. per person.

Formue er for eksempel penge og værdier, som let kan omsættes til penge. Også biler og sommerhuse anses som formue.

Hvis du vil vide mere om betydningen af indtægter i forhold til din hjælp, skal du kontakte kommunen.

• #33   11. jul 2013 Så en hest er en formue da den hurtigt kan sælges og evt tjenes penge på, i så fald omsættes til penge...

Så i dit tilfælde er svaret enkelt nej, du kan ikke takke ja til hesten

• #34   11. jul 2013 Nu har du også set at du fra den 1/1-2014 kun får en sats der svarer til su (5100 ca før skat ) hvis du er under 30, ikk?

• #35   11. jul 2013 Forstår godt det er svært..:/
    Grunden til at så mange heste er billige, eller en af dem er fordi at så mange skal på skole og derfor ikke har tid/råd til at have hest:)
    Det kan være svært men i det sted er det nok bedst at vente med at anskaffe sig en hest.

//Stephanie N M Poulsdn

• #36   12. jul 2013 Tak for alle de gode argumenter. Jeg har også sagt blankt nej i første omgang, men jeg kan bare ikke lade være med at tænke over det.

Hvis jeg skulle købe hesten var det ikke for at beholde den så længe, jeg ville træne den et år eller to, og tredoble mine penge når jeg sælger den igen.

Forhåbentlig bliver den solgt hurtigt så jeg bare kan glemme det igen. Nu har jeg også hjulpet hende med at oprette nogle annoncer på hesten.

Kommentér på:
Fået tilbudt en hest :/

Annonce