1.127 visninger
|
Oprettet:
Photo by Thomsen - Dressur,spring,Military
4. sep 2006 Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.262
4. sep 2006 Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.262
Halt pga. sko.. {{forumTopicSubject}}
Ja det er 1 måned siden hun fik sko på, hun var barfod før. og dyrlægen har været ude, og der var ikke noget hun kunne se eller føle, men kom på smerte stillende i 1 uge,hun sagde også at det ikke var pga. skoene at hun var halt, men nu er der gået 1 måned, og hun er stadig halt på venstre forben.
Hun går på fold hver dag( hvilken jeg er i tvivl om det er godt)..
Men så vil jeg hører om der er nogen heste som bare ikke kan gå med sko??
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.714
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Jeg forstår dog ikke du ikke har fået undersøgt det nærmere.
Hvis vi har en halt hest hvor der er den mindste mulighed for at det skyldes smedens arbejde (eller bare at det evt kunne have noget med hovene at gøre) står vores smed her nærmest med det samme, klar til at pille sko af, undersøge hoven osv...
Og er der ikke noget i hoven, og hesten fortsat er halt, jamen så må dyrlægen da undersøge hvad der så kan være galt -få lokaliseret hvor problemet sidder og evt få scannet, lavet røntgen eller hvad der nu måtte være relevant.
jul 2012
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 489
Men på samme måde som heste kan blive ømme, når du går fra sko til barfod, kan der vel også være en overgangsperiode fra barfod til sko. Det virker dog mistænksomt at der skulle gå så lang tid!
nov 2007
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.262
Tror at det er fejl fra smedens side, da der ikke er noget at se i hoven og hun er ikke varm eller hævet
jul 2012
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 489
sep 2006
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Synes Michelle har fat i det helt rigtige: hvorfor har I smidt sko på den i første omgang? Det er svært ud fra en første-gangs-skoning at konstatere om det er hesten der "ikke kan gå med sko" eller om det er smedens arbejde. Der er stor forskel på halthed og utilpashed pga. skoene. Hvis hesten ikke fungerer med sko, ville jeg ikke synes, at den skulle blive decideret halt af det
sep 2006
Har svaret hvorfor hun fik sko på.
nov 2007
Du siger der ikke er noget at se i hoven -hvorfor er du så så sikker på det er skoene/smedearbejdet der er et problem?
Har du haft smeden ude at tjekke hoven? Det er jo osse i smedens interesse at finde årsagen, hvis det viser sig at det har noget med hans arbejde at gøre (fejl kan jo ske, selv for den bedste smed)
Og røntgen er sjældent det første man gør -man kan jo ikke rigtigt lave billeder før man ved hvor problemet befinder sig. Så typisk vil man undersøge hesten og evt lægge nogle blokader for at finde ud af hvor det gør ondt og så herefter, om nødvendigt, lave røntgen, scanne eller hvad man nu finder relevant
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Et lille psssst - man kan få boots hvor der kan komme mordax i :o)
Ved dog ikke om det er tilladt til military.
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
Ældre heste har nemlig tendens til at være en smule øm og få lidt dårlige hove inden i altså uden betydning men når de så får en sko på en optåen foran trykker det lidt i det ømme hov som de kan få, det er ikke forfangenhed men en forfangenheds tilstand der kommer i hoven, man ved ikke hvorfor
Så hvis den går med en optå foran ville jeg prøve at komme dem med to optå på foran da de ikke skulle trykke
Red selv en hest med dette problem og den forandrede sig utroligt bare ved dette skift af sko
sep 2006
nov 2007
Jeg er helt med på at man lige ser tingene an når man ikke ligefrem står med et brækket ben e.l. Men det er godt nok lang tid for en hest at skulle gå rundt og have ondt.
sep 2006
sep 2006
Om ikke andet havde jeg ringet til smeden efter dyrlæge tjekket - det nemt at være bagklog!
Men synes nu du skal få smed nu det kan give konsekvenser - men selvfølgelig dit eget valg det er jo din hyps
nov 2007
Jeg er rigtig rigtig glad for vores smed som altid har gjort et pænt stykke arbejde med vores heste. EN gang er det så sket at han muligvis har slået et søm lidt rigeligt tæt i. Hesten var lidt uren et par dage efter -han stod her nærmest omgående, pillede skoen af og tjekkede hele hoven for evt problemer. Ingen forsøg på at "dækker over noget" e.l. men gav en klar udmelding om at det muligvis kunne være det søm der havde generet.
Se havde vi nu ringet efter en anden smed, så havde vores sædvanlige smed jo aldrig opdaget at noget var galt -og den slags sker altså engang imellem. Istedet rettede han fejlen og vi er fortsat glade for ham og det arbejde han laver.
Så medmindre der er tale om decideret dårligt smedearbejde, ville jeg ikke ringe efter en anden -men ellers enig i at kontakte smeden i morgen og få det tejkket snarest muligt.
Men er det f.eks. fordi der er skåret lidt rigeligt af, ville hesten næppe være halt i en hel måned.
Og dyrlægen kunne ikke se noget galt med hoven.
Så jeg undrer mig over hvad det er der gør at man mistænker at det er hovene den er gal med (det kom der aldrig svar på) ?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Ville prøve at høre smeden om, hvilke alternativer der er, og undersøg om du må ride med boots i military og så få mordax til dem..
sep 2006
nov 2007
sep 2006
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Han lagde sko på med overrul, altså han kortede også tåen voldsomt af. Uden at spørge mig.
Dem kunne hun SLET-slet ikke gå med. Det var slemt.
Da hun fik skoene af, gik hun normalt igen.
Men der var ikke problemer med alm. sko med alm. vinkel på hoven!!
Min unghest bruger boots, da jeg har mistet meget tillid til smedene, har haft de fleste smede i området, og er blevet skuffet hver gang.
Nogle beskærer dem skævt, med eller uden sko.
Og en gjorde min hest halt. Det var først 3. smed, der fandt fejlen, hun var beskåret helt forkert!!
De kan godt overleve at være lidt skæve, men hvis man samtidig lægger meget vægt på hoven (jern), så de øger centrifugal kraften, og hestene får forøget deres naturlige skævhed, og samtidig hæmmer blodtilførsel OG stødabsorbering, så er det noget hø.
Men synes egentlig ikke, det er sko, der er problemet. Mere smedene (har ellers haft de dygtigste!!).
Halt pga. sko..