{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.958 visninger | Oprettet:

Halt hest pga. kulde? {{forumTopicSubject}}

Min hest har været halt en uges tid.
han har været halt to gange tidligere.
Fælles for alle tre gange er at det falder sammen med, at der er døgn frost.
Nogen der kender til sygdomme som måske kan gøre at han bliver ekstra følsom over for kulde i benene?
Han er ikke hævet i benet eller har sår. Han kan være lidt varm men det skifter, og har oplevet at han kan være varm i benene uden at være halt.
Der har været andre ting i spil, når han har været halt, men har bare en fornemmelse at frostvejret har en betydning.
I dette tilfælde tabte han en sko på det ben han er halt, men det har har gjort flere gange uden at blive halt.
Han fik skoen på efter 2 dage, men er stadig halt.
Synes det er lidt mystisk.
Jeg ringer til dyrlægen imorgen, men kunne godt tænke mig at høre om der er nogle som har hørt om noget lignende?

Mvh Helene

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt hest pga. kulde?
  • #1   9. dec 2012 Hmm måske han har gigt eller spat?

• #2   9. dec 2012 Gigt måske smiley det ses jo bedst når det er koldt smiley

• #3   9. dec 2012 Den kan have vredet rundt på folden, når jorden er så hård.
    Specielt hvis den også har været mudret inden det frøs smiley

• #4   9. dec 2012 Min hest er halt når den står i boks. Et par timer er nok til at det er synligt, og natten over så er den stokhalt om morgenen. smiley

• #5   9. dec 2012 Gigt kunne være et godt bud, det bliver altid værre i kulde. Nu du siger det med skoen skal du være meget opmærksom på det, min hest pillede også en sko af for snart 10 uger siden, den blev så sadt på igen, hvorefter hun så fik en meget voldsom hovbyld, og har stået med boksro lige siden:/ hun skal ind og opereres her en af de nærmeste dage fordi der er kommet skade på hendes hovben:/ jeg kommer tideligst til at ride hende til foråret:/ så vær meget opmærksom!!

• #6   9. dec 2012 Tak.
    Sidste gang han stod halt mistænkte vi (dyrlægen og jeg) også spat, så han fik røgnten af benene. De var super fine - intet at se. Så vidt jeg ved kan man også se gigt på røgnten billeder...? Billederne blev taget i februar.
    Men der kan selvfølgelig ske meget på et halvt år.
    Prøver at se på det med at det kan være en hovbyld.

• #7   9. dec 2012 Har også tænkt på om han skulle have vredet rundt eller fået en seneskade, men burde han så ikke hæve i benet?

• #8   9. dec 2012 hvis der har været meget mudret inden der kom frost.. går de jo på hårde knolde og gør de nemt kan lave et vrid smiley

• #9   9. dec 2012 Altså en af hestene ude hos os faldt og forstrakte benet hvilket også gjorder at han var så voldsomt halt ud han kunne knapt gå på det ben, der var benet hverken hævet eller varmt og det var ikke alvorligt. Dyrelægen gav ham smerte stillende som han skulle være på i 6 dage og efter 10 dage med ro var han halt fri og spæner ude på folden igen smiley mennesker halter osse når de forstrækker noget i benet og det er heller ikke synligt eller kan mærkes, så det kan også bare være det. Så vidt jeg ved kan det ikke ses på røghten smiley

• #10   10. dec 2012 Det kan være en hovbyld de kommer tit når det er frost

• #11   10. dec 2012 Som de andre siger, er det nok gigt. Min tidligere hest havde gigt, og det var kun et problem i vinterperioden. Det var særligt slemt hvis han havde fri dagen før eller ikke havde været på fold.

• #12   10. dec 2012 Det viste sig at være en seneskade, som han har fået, da han tabte skoen.
    Det må vist bare være tilfælde at han altid bliver halt, når det er døgn frost.

Mvh Helene

• #13   10. dec 2012 Hvis din hest har sko på, så gætter jeg på det er grundet ømhed, right?

Hvis hesten er øm uden sko, så skyldes det tit en tynd eller sart sål. Når frosten sætter ind, så kan knolder i jorden ikke give efter og presser op på sålen (som ellers normalt aflastes af skoen). Når der er sne, så klumper de sammen under skoen og laver stylter. Hesten går på sylterne og AL vægt fra hesten lægges nu på (de ømme) såler.

Jeg synes du skulle overveje at snakke med smeden om det. Evt læg snesåler på, så der ikke kan dannes stylter (=noget af vinterproblemer forsvinder)

Kommentér på:
Halt hest pga. kulde?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce