Vågn op! {{forumTopicSubject}}
Kopieret fra Facebook.
Sanne Olafsson
Hjælp!!!!
Alle mine dejlige, dygtige ryttere, hvad tænker i på i øjeblikket!
De fleste af de heste jeg i øjeblikket kommer ud til for at undervise er lukket på døgnfold.
Hvor er det dog dejligt. Hestene får lov til at bevæge sig frit i døgnets 24 timer, som de er født til. De får produceret lang mere ledvæske end, når de står i en boks på 9 eller 12 kvm. Det kan kun komme os alle til gode.
Det jeg er ved at skrige over er, at de alle er uhyggelig fede!
Vågn dog op kære ryttere, fodringen er jeres ansvar, også når i lukker hestene på fold.
Græs er også foder.
Det værste der kan ske er at hestene bliver forfangne. Tja, hvis det er slemt nok, så bliver de jo aflivet, der er jo ingen heste der kan bevæge sig med et drejer hovben ned gennem hovkapslen.
Hvis det ikke er så slemt, så får de typisk en meget dårligere skridtlængde, selvfølgelig efter en pæn stor dyrlære regning, og utrolige smerter for hesten.
Hvorfor udsætter i jeres heste for denne fedme?
Hvorfor skal de pludselig ud og gå på en masse græs? Hvor de spiser i 16 til 18 timer i døgnet.
Når de står på stald er der ikke mange af jer, der sørger for at de har grovfoder i så mange timer. Det kan så give nogle andre sygdomme, men dem skal vi ikke lige ind på nu.
Tænk lige over hvor mange timers grovfoder i giver jeres heste om dagen, når de står på stald?
Når i lukker dem på fold, giver i dem med et grovfoder hele døgnet.
Det er jo ikke grovfoder, hvor indholdet svarer til halm, men suverænt græs, der de fleste steder også er gødet.
Kære ryttere, vil i ikke nok begynde at se på jeres heste med friske øjne. De har langt sværere ved at arbejde, når de er så fede. Nogle af dem er blevet så fede, at de har svært ved at få bagbenene med ind under sig. I vil ud at starte, er det fair over for de fede heste? I vil ride hårdt, når i får undervisning, er det fair?
Vågn op! Jeg ved godt, at i alle ønsker det bedste for jeres heste, men det er ikke det bedste at gøre dem overvægtige, hvis ikke svært overvægtige.
Der var en af jer, der forleden sagde til mig, at jeg jo gerne ville have lidt runde heste, da de havde lettere ved at sætte muskler, så nu havde jeg dem jo. Nej, jeg har aldrig sagt, at hestene skal være fede, for ikke meget fede. De må gerne være lidt runde, men aldrig fede og slet ikke svært overvægtige.
GIDER I AT VÅGNE OP!
Knus til jer alle.
Og Gud, hvor må jeg erklære mig enig!
Hold op, hvor er der mange FEDE ponyer og heste rundt omkring.
JoJO, selvfølgelig skal de ikke være tynde, meeen.
Hvad er Jeres holding? -Jeg må jo erklære mig helt enigi, hvad Sanne Skriver..
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.023
Et lignede indlæg fra Tine fra Horsemind.dk der både er beslagsmed og hovtrimmer.
" Sommersæsonnen er i fuld gang, og hesteejerne smider deres heste på døgngræs. Desværre ser man hvert år mange heste der bliver forfangne pga. det frodige græs. Mange hesteejere lader deres heste blive tykke hen over sommer, hvilket bestemt ikke er sundt for hestene. Pga. dette kæmpe problem vil jeg lige fortælle min egen private statistik: De sidste tre dage har jeg været på langtur for at beskære og sko en masse heste. Jeg har ordnet hove på i alt 34 heste på de tre dage, og ud af de 34 havde 15 (!) heste reaktioner i hovene pga. græsset. En enkelt var direkte akut forfangen med blødninger i lamellerne og bred hvid linie på begge forben.
Samtlige 15 heste var overvægtige, og de fleste havde taget voldsomt på siden jeg selv så dem sidst (5-6 uger siden).
Selvom hesteejerne forsøger at minimere græsset ved f.eks. at stribegræsse, er det ikke nok. Hestene får stadig for meget græs, og konsekvensen ses i hovene i form af flade såler, blødninger, ringe i hornet, ømme såler osv.
Jeg vil vove at påstå, at der ikke findes en god måde at fodre med græs på. Hvis man absolut vil have sin hest på græs, så er det utrolig vigtigt at man hver dag tjekker for øget puls i hestens ben, tjekker om der er ømhed og generelt holder et skarpt øje med hestens huld. 50-100 kg. overvægt er IKKE noget at spøge med, i værste tilfælde kan det slå hesten ihjel. "
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
http://www.hestegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/970011-tykke_heste__
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
har de sidste par dage deltaget i flere debatter både her og på fb omkring forfangne heste.
Folk vil ikke indse at døgngræs er noget fanden har skabt i vrede over hesteejere!
DøgnFOLD er super, døgnGRÆS nogo!!
Folk vil ikke indse at fede heste er syge heste. Mi smed fortalte at hun har været ude for MEGET sure og fornærmede kunder når hun fortæller dem at deres heste er overvægtige.
Øv hvlr gør det ondt at folk ikke tager sig sammen! !
Min egen pony er pt til den tykke side så han er kommet på jordfold og på boks om natten for at jeg kan styre hvad han spiser!!
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Tænkte over det i formiddags, da jeg kiggede en anden tråd herinde, hvor TS havde lagt billeder op af sin pony, som er stærkt overvægtig. Ikke en kommenterede overvægten, som værende et problem.
nov 2010
Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 991
jul 2005
Græsset er en eng, hvor der er alt godt fra jorden og moder natur. Vi har fjernet det giftige, men ladt alt andet blive. Det betyder, at der ikke så meget næring i græsset. Og så må Guderne vide, hvornår græsset der dernede, er blevet sået.
jun 2008
Følger: 158 Følgere: 154 Heste: 9 Emner: 116 Svar: 533
De er heste som er skabt til at gå ude, og til at græsse..
Og hvis man kan styre det, hvorfor så ikke lade dem?
Vi er ALTID påpasselige, indgræsser dem MEGET omhyggeligt, holder meget øje med deres huld.. Har aldrig haft forfangene heste (7-9-13).. Vi har enda sået "pony græs" for at skåne dem endnu mere..
Men vi kan hurtigt blive enige om at alle heste ejere har et ansvar - og om man er påpasselig eller lader dem gå inde om natten, går vel ud på et
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
JEG lukker mine heste på døgnfold - også dem, der går konkurrence på højt niveau. Naturligvis holder jeg skarpt øje med dem, tjekker dem dagligt osv, men de er heste og ikke en ting, man stiller i et bur.
Man kan jo også se på, hvilke folde hesten går på, mængden og sammensætningen af græs, gødningsniveauet osv. i stedet for bare at lave hesten til et bur-dyr.
Det er klart at store folde med nyt og kraftig gødet græs giver tykke og overvægtige heste....men hos os har vi engstykker, der består af gammelt og meget varieret græs som vi ikke gøder, træer og buske og adgang til stråfoder. Her går de heste/ponyer, der har tendens til fedme og som ikke tåler alverden - for naturligvis skal de ikke være fede eller blive syge.....men at spære dem inde i boks eller byde dem jordfold - det nænner mit hjerte ikke.
så døgnfold og græs behøver ikke være så slemt - faktisk er det til hestens bedste, hvis ellers dens mennesker gad sætte sig lige så meget ind i græs/foldmanagement, som de sætter sig ind i musliefoder, specialbeslag, rideteorier og så meget andet.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.023
Teknisk set så er vildheste skabt til at vandre langt efter mad og ikke spise frisk græs 24/7 samt tabe sig om vinteren, de er ikke skabt til at ryge på en døgnfold med massere af græs i flere måneder. :o)
Det er os mennesker der syntes det er synd hvis de ikke kommer det.
Jeg er heller ikke så døgnfold og græs forskrækket, til gengæld vil nogen nok kalde mig forfangen og fedme forskrækket fordi jeg ikke lavet andet end og tjekke puls, varme hove, åndedræt og fedtdepoter.
Laver nærmest ikke andet end at skrive flere gange om ugen til min foderbuddie, med spørgsmål om vægt, foder osv. ;o)
jul 2005
MEN. Synes der kommet en tendens, hvor græsset skal være grønnere end grønt. Ment på den måde, at det skal være godt gødet og med masser af næring. Det er her, jeg mener problemet ligger.
Hestene er skabt til at leve på sletter. Her er der ikke meget græs at finde. De levede af bark, græs, bær, blade og andet godt.
Jeg er heller ikke tilhænger af jordfolde. Men hvis alternativet er en meget overvægtig hest, så må jordfolden være det bedste.
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
Men når det er sagt er Sanne jo en fantastisk underviser/heste menneske, der virkelig sætter sig ind i tingene, tør sige sin mening og ikke mindst stå ved den
Og må også hellere sige at jeg ved fra Sanne selv at hendes egne heste og så går ude så mange timer i døgnet som muligt, (er ikke sikker på andet end at de også går på døgnfold om sommeren).
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
men de er ikke skabt til at gå og græsse på en kunstgødet fold med velplejet græs 24/7.
eng arealer med blandet græs, gerne med afveksling så der er jordområder også er et hit!
min egen er blevet tyk på et engstykke, desværre, så nu hedder det altså jordfold og boks for ham, desværre!
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 401 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.381
Så hun kommer ind om natten Alle de andre går dog ude døgnet rundt, men det kan heller ikke rigtigt lykkedes for nogle af de andre at bive fede.
Helt enig!
jan 2009
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 176 Svar: 1.166
Vil så også sige at de er van til at der altid er stråfoder både i boksen og på jordfolden, og her virker det fantastisk, ingen er endnu blevet for fede og her er en som har tabt sig lidt, men det kunne han godt tåle...
Jeg har også opstaldere og jeg tænker lige så meget på deres heste når jeg vælger de ikke skal gå på græs 24 timer i døgnet og dette har de været okay med
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Pillede ham af græsset og han stod alene i et par måneder hvor han i starten kun fik 4 kg lavfruktan hø om dagen udover lidt frøgræs og halm (og vitaminer self.). Trappede ham op med frøgræs indtil han ikke gad at spise op.
Han gik fra at være 100 % fokuseret på at æde til selv at kunne styre sit spiseri og sin sultfølelse.
Nu får han både hø (ad libitum) og wrap (5 kg) i hele boks-sæsonen uden at blive fed Det har klart været det værd for mig og min hest selvom det gjorde ondt i hjertet at se ham stå alene + at jeg måtte flytte ham til et dyrere sted for at slippe for græsset. Han er så meget gladere og sundere i dag!
Nu går han på døgnfold hvor græsset ikke bliver passet med gødning og omlægning og det er helt nedbidt. Jeg er klar over sukker-faren, men de får hø ud og det er jo begrænset hvad de kan skrabe sammen af nedbidt græs. Hans mankekam er helt blød og fin og han får Hippolyts GlukoGard hele sommeren for at undgå EMS-symptomer.
De andre fra hans fold kommer på højt græs i et par timer dagligt, hvor han bare bliver på den alm. fold.
Jeg har i den grad SET at det umulige slankeprojekt er muligt og hvor sundt det er for hesten, så jeg bliver også ret hidsig over folk der kommer med undskyldninger. ISÆR hvis hesten er i fare for at blive forfangen hvilket min heldigvis aldrig har været.
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Min hest har stået 4 steder, mens jeg har haft den:
1) Det første sted han stod, var de inde fra ca 8 - 18 om sommeren, da der ikke var læ på folden og de svedte virkelig meget. Her var han sommerrund, men ikke for meget.
2) Det næste sted var en løsdrift med rigtig lækker og alsidig fold med skove og åer. Resultat = han kommer til at veje 60kg for meget og bliver flyttet akut.
3) Det tredje sted stod han på jordfold hele døgnet - dyrlæge og smeds krav. Han stod der kun i vinterhalvåret, men stedets sommerfolde var alt for "gode" til, at han kunne tåle det.
4) Det sted han står nu, er han på græs i 6 - 7 timer om dagen og jordfold for resten, da han ikke kan tåle mere.
Hvis valgmulighederne er jordfold eller deciderede smerter og gener som følge af overvægt, så ved jeg godt, hvad jeg vælger, selvom jeg selvfølgelig helst så, at han ikke behøvede at stå på jordfold.
Vågn op!