6.184 visninger
|
Oprettet:
Min (stadig) fuldstændig umulige unghest..(inkl billeder) {{forumTopicSubject}}
Lige endnu et emne!
Nu har jeg endelig taget mig sammen og haft tid til at komme ud og træne med Sunspot.
Jeg longerede hende og longerede hende over nogle meget små spring. Men vi var ikke helt enige om det. Hun kommer meget tæt på og prøver at løbe en ned. Vil ikke til at skrive en hel masse, for billederne siger det meste. Husk at læse teksten!
http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/413075-traening_med_sunspot___min_umulige_unghest?status=1
-Olivia
jan 2008
Følger: 283 Følgere: 282 Heste: 6 Emner: 360 Svar: 2.264
Jeg ved simpelthen ikke, hvad der kan være sket, da dette startede i en periode, hvor hun ikke rigtig blev trænet, så jeg kan ikke fortælle om en episode eller nogen træningsmetoder der kan have startet dette, jeg ville ønske jeg kunne, så ville det være en del lettere
jan 2008
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Nu du siger, at det startede i en periode hvor hun ikke blev trænet - det kan godt være årsagen til det, hvis hun ikke har fået træningen holdt ved lige. Hvis du så har villet træne noget med hende, som hun har kunnet før, kan hun være blevet forvirret, fordi hun fx ikke kunne huske det, eller du gav et anderledes signal eller et eller andet.
Noget helt andet er - jeg mener du eller en anden har skrevet, at du har fået den undersøgt for smerter. Hvornår fik du det, og på hvilken måde?
aug 2010
Følger: 94 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 40 Svar: 718
CTS:
Da Olivia fik hende var det endnu værre! Hun stejlede lige meget, hvad man gjorde stort set! Hun ville ikke ind gennem lågen på folden og vi måtte nærmest ikke røre hende, så der er jo egentlig sket store fremskridt
Det startede i en periode, hvor hun ikke blev trænet, det er rigtigt, men det startede ikke en dag, hvor hun blev taget ud igen for at træne, det startede bare sådan pludseligt en dag hun blev trukket på fold, men herre gud, det kan jo ske at hun er lidt oppe at køre og hun så stejler, men da det blev ved kunne vi jo hurtigt se at der var et problem
Hun er ikke blevet tjekket som sådan, men da Olivia fik hjælp til tilridning var hende der hjalp uddannet dyrlæge, så hun holdt hele tiden øje med om der var nogle tegn på smerter
jul 2007
Følger: 26 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 484 Svar: 4.541
jan 2008
MMS: Nemlig!
okt 2004
Da fik vi at vide, at denne adfærd kom pludselig (hvilket Olivia også lige har skrevet), så hvorfor bliver historien nu ændret til, at den altid har været sådan? Det du skriver, modsiger også hinanden.
Uanset hvad, så er det jo ikke kommet uden grund. Hesten er jo ikke vågnet op en dag, og tænkt, at nu gider den sgu ikke høre efter længere. Der er sket et eller andet, der har gjort, at hesten nu opfører sig sådan. Vi kan ikke fortælle jer hvad der er sket, så det må I jo selv komme frem til. Faktum er bare, at der er et eller andet, der har sat det igang.
Hvis hesten ikke er tjekket ordentligt, så skal de gøres. At en dyrlæge har kigget på den, og synes at det ser fint ud, er ikke nok. En dyrlæge har fx ikke røntgensyn
MMS - Det er da skam også andre der har været, men de kom ikke igennem.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Ja, undskyld min lidt 'hårde' tone, men jeg synes virkelig ikke det er iorden at lave et indlæg som dette, med en hest, der udviser så stor konfliktadfærd, og så være fuldstændig ligeglad med folks råd.
Dem der 'sviner' må du jo ignorere - men fordi der er nogle imellem der mener du er en uduelig hestetræner, betyder det jo ikke, at alle der kommer med råd mener det på den måde.
Jeg har f.eks. spurgt dig, om jeg skal komme og hjælpe dig, hvis du kunne have interesse, da jeg har ret god erfaring med konfliktadfærd og signalforvirring, men intet svar. Det er da ekstremt uhøfligt at ignorere sådan noget, når folk tilbyder at gøre det gratis og bruge deres tid og kræfter på det...
Især når du ikke har råd til undervisning - du kunne i det mindste skrive et pænt Nej tak til de personer, der spørger, om du vil have hjælp fra dem.
jan 2008
okt 2004
jan 2008
jan 2008
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Tror ikke det har noget med det at gøre. Jeg har også hele vejen igennem hold pæn tone, men har alligevel intet svar fået
nov 2010
Bare fordi Ute kommer til dig i sommerferien, kan du jo godt prøve at få noget hjælp fra en nu, som selv har erfaring med følsomme heste og som er god til at være rolig om dem.
Det kan jo ikke skade på nogen måde - tænk hvis denne person rent faktisk kunne gøre noget, så det sagde klik, og du kunne få redskaber til at håndtere din hest rigtigt?
Man kan altid sige, at man ikke kunne bruge det til noget bagefter - men det kan jo ikke skade at prøve.
jul 2007
aug 2010
aug 2010
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
inden den slår jer ned
nov 2010
jul 2007
dec 2006
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
"Hvor en hest ligger i hierarkiet i hesteflokken burde ikke have noget som helst at sige i menneskets træning med hesten."
Dette er ikke korrekt. Heste kan udvise mere eller mindre vigende eller dominerende adfærd, hvilket afspejler sig i deres kropssprog, ageren, behov for en leder, hvor tydeligt de skal have signalerne - og deres plads i hierakiet vil altid være affødt heraf. Hermed ikke sagt, at en hest forsøger at kæmpe sig op i rang overfor mennesker, når dette ikke lykkes på folden - for som du selv siger, tænker en hest ikke sådan. Men hvis man ellers er rutineret nok, vil man altid kunne gennemskue nogenlunde hvor i hierakiet en hest ligger efter at have arbejdet med den - simpelthen via simple observationer af ovenstående.
Hestens ageren og generelle kommunikation har meget med dette at gøre, og det vil derfor også have en markant indflydelse på hvordan pågældende hest bør håndteres.
okt 2004
Så skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige, om det passer eller ej.
feb 2004
Følger: 60 Følgere: 26 Heste: 9 Emner: 86 Svar: 719
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
jan 2008
LINK TIL VIDEOEN
http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/318441-i_am_not_perfect__i_am_not_a_robot___sunspot_3
feb 2004
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
dec 2009
Følger: 87 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 442
sep 2012
Følger: 48 Følgere: 67 Heste: 15 Emner: 15 Svar: 261
Self ør jeg det.
Har du aldrig hhørt om dem der fandt en fantastisk person, og så derefter fandt ud af at hesten faktisk ikke havde fået mad, og var blevet mishandlet på det groveste..
Du kunne evt selv bruge hovedet lidt
Jeg gør det ikke.. Men er du klar over du kan blive meldt? Der er tydelige piske mærker, hesten stejler..viser lidt det hele Og at du behøver en pisk i hovedet af en vi
maj 2012
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 508
I starten var der rigtig meget kritik om din måde at træne og omgå hesten på, nogle kunne jeg godt følge, og nogle kunne overdrive lidt. Jeg har ikke villet skrive tidligere da jeg synes at der var lige lovlig meget mudderkastning. Men nu er det tonet lidt ud og kommet op i en pænere tone, og den vil jeg gerne holde, da det andet lige ud sagt er noget lort
Jeg kan se at der har været noget forkert træning inden over. Jeg kan se at hesten viser sig utryg og forvirret, hvilket der jo er en grund til :).
Lad os starte med det, der skal rettes op på:
Din longeringsmetode: Ud fra hvad jeg kan se, ligger jeg mærke til at du LANGT hen ad vejen, står ved hestens forpart, og at du vender skulderen til gåretningen, nærmest som om du blokerer fremadgang. Dette signalerer for hesten at der er "lukket" og at den skal stoppe. Fx her: (link fjernet)
I dette tilfælde skulle du stå ved bagparten, og signalere med skulderen at der er frit for fremgang, dvs, vende skulderen væk fra rideretningen
Din brug af pisk: Jeg bliver meget ked af at pisken er placeret som den er, og det tror jeg egentlig også selv du ved er forkert. Jeg ved i hvert fald selv at når man er i en presset situation, fx ved at hesten stejler eller truer, så gør man lige hvad der falder én ind på det tidspunkt - dog gør man ikke så tit det rigtige. Fx må jeg påpege at hesten har tydelige mærker fra pisken - uanset om pisken var våd, så kommer disse tydelige mærker ikke af at lede hesten væk eller at ligge pres på den, hvilket jeg tror at du også ved. Eks: (link fjernet)
Samtidig på det viste billede, er pisken foran rideretningen, hvilket altså stopper hesten. Så UANSET hvad, skal pisken ikke foran hesten, kun bagved. Den skal ikke bruges som straf eller forsvar, men som fremaddrift det er det de er lavet til
Der er også flere billeder, hvor pisken er tæt på hovedet og i hovedhøjde - DET MÅ OG SKAL DEN IKKE VÆRE! Det er bl.a. Også grunden til at hesten stejler og ter sig som den gør. Du truer med pisken på den måde, samtidig med at du virker troende i dit kropssprog. Her bl.a.: (link fjernet)
Det er IKKE i orden at den er der, hvilket du også ved. Så der er ikke noget at sige til at folk kritiserer dette, for det er logik for høns at en pisk ikke skal være der. Men anyway, jeg er sikker på at du husker det til en anden gang
Grunden til at hesten stopper op og kommer ind til dig, samt kigger ind mod dig: hesten gør disse ting fordi den føler sig utryg og ikke ved hvad den skal gøre. Ungheste skal tit have nogen at støtte sig op ad, fordi de er uvidende og utrygge, og usikre. I disse tilfælde hjælper det ikke at du prøver at lede hende væk med pisken. Hun skal lære at det er helt ok at gå selv, og at der ikke sker noget ved det. Så det du skal gøre er: du starter med at gå på volten med Sunspot, og gøre hende fortrolig med det hele. Langsomt øger du afstanden mellem dig og hende. Kommer hun ind til dig, leder du hende bare ud igen og starter igen med langsomt at øge afstanden. Når hun så har lært at gå for sig selv, bliver du ved med at træne dette indtil hun kan det i søvne. Dog skal der varieres med fx gåture. Og inden du overhovedet starter longeringen og gåturene, skal du jo kunne gå med hende uden at hun laver hurlumhej. Dette skal der trænes på.
Back to topic: Når hun så har lært at gå selv i skridt, kende start og stopsignal, samt forblive rolig og afslappet, kan du langsomt begynde på traven. Hvis hun stresser op her på NOGET tidspunkt, så ned i skridt igen og slap af. Bliv ved med dette indtil hun kan gå afslappet i begge gangarter. Samme metode gælder galoppen. Om og om igen ind til hun er afslappet. Den skal ikke på NOGEN SOM HELST måde få stress, og du må IKKE skynde på hende eller gå for hurtigt frem. Gem ALT det skrald og palleværk, dæk og tingeltangel og spring væk, det er den slet ikke klar til, når den er så urolig.
Dine signaler under træningen: Du sender generelt de forkerte signaler, bl.a. Ved din brug af pisken og dit kropssprog. Her ville jeg foreslå dig præcis det samme som Rebbecca fint fik forklaret.
Dit syn på din træning: Det er tit svært at indrømme at man har et problem. Det er godt at du har indrømmet at du altså ikke har råd til en underviser fx og derfor kommer herind og spørger om råd. Jeg tror ærlig talt ikke at du havde forventet at få denne kritik. Fordi du ikke lige havde tænkt eller kunne indrømme at din træning og metoder faktisk er forkerte på nogle punkter. Dette er kommet lidt som en opvågner for dig, fordi du ikke har tænkt på at Sunspots tilbageskridt faktisk har noget med det at gøre, som jeg har vist i det jeg har skrevet. Mange folk er ømme på dette punkt, det er jo ikke fedt at folk ser ens fejl. Men så er det jo egentlig bare at tage det som noget positivt, og tænke "Han/hun har faktisk ret i at jeg gør det forkert". Og så er det så HER at man finder løsningen på problemet, Og HELE tiden arbejder med sig selv, og stopper op, istedet for bare at gøre hvad der lige faldet én ind, fx når det bliver presset med Sunspot!
Du må hele tiden tage folks udtalelser til dig, de siger det jo ikke uden grund - og hvorfor skulle de dog også det? Og så i stedet for at reagere med at lukke af og blive lidt muggen, så åbn op og erkend at der er et problem
Som man siger:
Første skridt på vejen til at finde en løsning, er at erkende at der er et problem
Og lad vær at tage det hele så personligt, folk forsøger kun at hjælpe!
Jeg håber virkelig at dette indlæg kunne hjælpe dig til at komme videre, og du kan med glæde skrive til mig hvis du har spørgsmål eller vil have flere råd til det forskellige : D
// Anne-Sophie
PS: HUSK MASSERE AF ROS, ligeså snart hun gør det mindste godt, så ros! Hun lære at stræbe efter ros og at gøre noget godt!
PPS: Vil anbefale dig klikkertræning, det skulle virkelig kunne gøre underværker
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 141
Dejlig at du er så fornuftig, at have hjelm og sikkerhedsvest på.
Jeg ville hellere hører om den er blevet undersøgt af en kiropraktor og hvad den får at spise?
jan 2008
maj 2012
sep 2012
Du burde da kunne se piske mærkerne? At pisken er i hovedhøjde? Og er de helt forkerte steder når den stejler?
dec 2009
Følger: 87 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 442
Den ene dag er den nem som bare pokker og du kan gøre alt med den, den næste.. BOM! Der behøves ikke engang at gå dage, pludselig kan den bare bestemme sig for at den ikke vil være sød mere, også er der bare ikke noget at gøre
Og thumbs op Ooi for at du stadig ikke har slettet emnet!
maj 2011
Har du lagt mærke til om du har haft en dårlig dag når hun er flippet ud? Nogle heste er meget sensitive overfor vores humør. Jeg kan ødelægge den tillid jeg fx. lige har bygget op på 2 ugers arbejde hvor jeg har haft gode dage med min hoppe hvis jeg har én dårlig dag. Men hun er så også 16 og har utrolig meget dårligt med i bagagen ang. mennesker..
maj 2012
maj 2011
okt 2004
Men det ændrer jo ikke på, at der bliver fortalt forskellige, modsigende historier omkring hesten.
maj 2012
Ville lige smide en video på som er rigtig god og vejledende hvad angår longering. Fik den selv anbefalet, og den har VIRKELIG givet mig nogle gode redskaber jeg kan tage med mig i min træning
http://m.youtube.com/watch?v=JIxfmxMrNqA
Kig også hans andre videoer, han forklarer en masse, og er til god inspiration
Og Lea: Ja, det er dejligt med god stemning! Og ikke mindst at folk nu kan tale sammen uden at der bliver en masse fnidder! Halleluja for det positive!
// Anne-Sophie
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
okt 2004
Men det lyder enormt underligt, at hesten den ene dag opfører sig som på billederne, og den næste er som på videoen. Det betyder, at der er sket en ændring mellem de to dage. Hvad den ændring så er, kan vi ikke vurdere, men kun gætte om. Om det er din metode der er mindre aggressiv, om der er noget i omgivelserne der er blevet bedre (jeg synes jeg kan se, at der ikke står ligeså meget på ridebanen, måske er det det?), måske kræves der mindre af hende osv. Det kan være mange ting.
Hvorom alting er, så ser det i videoen fint ud, og hvis du fortsætter sådan, så tror jeg, at det nok skal gå fremad. Longeringen i videoen er ikke perfekt, og jeg bryder mig stadig ikke om, at du skal stå så højt hævet over hesten (det er i sig selv en truende måde at stå på, og kan fremprovokere aggressiv adfærd). Hesten virker heller ikke afslappet nok - men det ser bedre ud, end billederne fra den anden dag, ingen tvivl om det!
Der hvor du trækker den, efter longering, synes jeg dog, at du reagerer meget kraftigt, på noget der ser ud til at være meget harmløst og under kontrol. Igen - det er svært at bedømme, når man ikke går med hesten selv, og måske er det bare en refleks fra din side, men det virker ikke til, at det er nødvendigt at rykke til, gentagne gange i hesten, eller skubbe til hende på den måde.
Derudover vil jeg kommentere, at jeg personligt ikke synes om, at man skal en hel masse, når hesten i forvejen viser, at den ikke er helt sikker på hvad den skal. Som sagt, så er det bedre end i går, men jeg forstår ikke hvorfor den skal både galoppere og springe, selvom den i trav (kan ikke lige huske, om man også ser skridtarbejde) ikke er afslappet, og heller ikke helt forstår at gå ud på volten. Så virker det ret fremskyndet, at skulle galoppere og springe også.
Og så synes jeg, at denne video stiller spørgsmålet: hvad skete der dagen før, siden hun angreb dig der, men ikke gør det i denne video? Der må være sket et eller andet, som vi ikke får at vide.
feb 2009
maj 2012
Elsker bare at folk kan bruge ens erfaringer og viden til noget Og at det hjælper andre videre Vil bare hjælpe der hvor jeg kan
Olivia: Så lige videoen, det er da godt nok vildt, så meget ændring der er. Men jeg tror nu alligevel at du har lyttet lidt til rådene, pisken er kortere og MEGET roligere, du står rigtigt!!! Hesten er langt mere afslappet. Man kan se at du også var mere afslappet og mindre stresset der, og det smitter af på Sunspot. Og godt du har fået pisken på den rigtige side.
Keep up working!
okt 2004
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 1.340
Ellers har de andre sagt meget fornuftigt.
feb 2009
feb 2009
Du behøver ikke udråbstegn eller at skrive bestemte ord med stort :). Forstår godt dit budskab! Det er bare ikke rigtigt i praksis
feb 2009
Hvis du kom og sagde det på den hårde måde, havde du fået af vide at du skulle blande dig udenom, men havde du sagt det på den blide måde, havde jeg fortalt jeg pænt at det er min hest, og jeg ved bedst, og at jeg nok også er klar over hvordan man holder en pisk.
Uanset hvordan du fortæller TS at pisken nok er i vejen, så har hun altså afvist at det er pisken, så uanset hvilken måde hun så end vil få det af vide på, så tror jeg faktisk ikke at hun ændre mening!
okt 2004
Er enig med Rikke i, at hun nok ikke indser det, blot fordi det endnu engang bliver skrevet pænt til hende.
Det er jo ikke alle, der har svaret som du siger - der er en del, der har skrevet det pænt og givet gode råd. Men TS har hele vejen igennem sagt, at det ikke er pisken (og en masse andre ting også), så hvorfor skulle hun pludselig lige skifte mening nu? Det er jo blevet sagt så mange gange (også pænt) efterhånden.
Så jo, selvfølgelig kan man da bedst lide at få det at vide på en blid måde, hvilket hun også har flere gange - men hvis man ikke selv mener, at det er der problemet ligger, så hjælp det altså heller ikke, at man skriver det pænt. At skrive noget pænt, er ikke altid nok, til at overbevise.
jun 2008
Følger: 158 Følgere: 154 Heste: 9 Emner: 116 Svar: 533
- NO, I DONT THINK SO!
Er enig med størstedelen af folk i denne tråd - som du sikkert vil synes er "de dumme og uvidende"..
By the Way - godt jeg havde popcorn og sodavand
dec 2006
feb 2009
feb 2009
maj 2012
maj 2012
Gud, hvor bruger vi egentlig ordet formulere meget!!
maj 2012
maj 2012
Men man kan jo allerede se på den video hun har smidt på idag, at hendes metoder er tydeligt forbedrede. Pisken er i rigtig hånd og er meget roligere, og hun står rigtigt. Så på en eller anden måde, må hun jo have fanget de mange vink med vognstange og alt muligt andet skidt Det er bare dejligt at det går bedre nu
maj 2012
maj 2012
maj 2012
jan 2008
TIL ALLE:
Syntes ellers at jeg har skrevet det et par gange, men nu skriver jeg det altså igen Grunden til at pisken er foran hende, er at hun vender rundt. Altså F.eks. går hun på venstre volte og lige pludselig drejer hun til den anden side og stejler. Hvis i ser pisken er ved hendes hoved, er det fordi at jeg har slået den ned i jorden, og ikke fordi at jeg slår hende i hovedet. Hun vender meget hurtigt, så jeg kan simpelthen ikke nå at tage pisken i den anden hånd eller lign.
Jeg syntes ikke at størstedelen af jer er "dumme og uvidende". Men jeg bryder mig ikke om den måde mange af jer "hjælper" mig på. Det kan godt være at det er i en god mening, men hvis i skrev det pænt, istedet for at fortælle mig hvor synd det var for hesten, så ville det hjælpe en hel del!
Jeg er godt klar over at pisken ikke skal bruges til straf! Og det er bestemt heller ikke det den bliver brugt til. Men når man står med en hest der kommer tæt på en og stejler, så kan det blive nødvendigt. Nu har jeg fået afvide af mange voksne, fornuftige hestemennesker, som slet ikke bryder sig om at bruge vold, at det kan blive nødvendigt i dette tilfælde. Det ligner meget at Sunspot prøver at være dominerende og hun mener hun er lederen, derfor er mit kropssprog også dominerende NÅR hun stejler, IKKE inden, men LIGE når hun gør det. Simpelthen for at fortælle hende, at det ikke er hende der bestemmer!
Omkring videoen:
Ja, hun brude gå lidt mere roligt, men hun er meget energisk, og så længe at hun ikke stejler, bukker eller sikker af, så lader jeg hende gerne gå lidt for hurtigt. Hun bliver nemlig ret hurtigt "irriteret" på mig hvis jeg hiver i hende for at sætte farten ned, og der er jo ingen grund til at skabe en konflikt, hvis men kan undgå det.
Jeg prøvede, som i kan se på billederne, med begge piske dagen før, og der var ingen forskel. Derfor vælger jeg at tro at det ikke er pisken der gør forskellen.
I det klip hvor jeg trækker med hende kan jeg godt forstå, hvis i mener det ser lidt voldsomt ud. Det der sker er at hun maser sig mod mig, og jeg har før oplevet at hun har stejlet uden varsel når jeg gik med hende, derfor er det for farligt at hun går tæt op af mig. Jeg har fået at vide af flere trænere at jeg skal skubbe hende væk, for hun har ingen idé om at jeg ikke er en anden hest og at jeg ikke kan holde til det de andre heste kan.
Horse girl ship: Jeg ved ikke hvor du vil hen med din kommentar? Tror ikke nogen ville tage det seriøst, vis du meldte mig for at have slået min hest på skulderen, når den angriber/stejler op af mig. Hun bløder ikke, hun havde ingen mærker fra pisken, da hun var tørret. De mærker du kan se, er vand og sand fra pisken, som har ligget på ridebanen.
sep 2012
sep 2012
feb 2004
okt 2004
Derudover synes jeg du skal gå igang med stemmekommandoer, så du kan styre din hests tempo med stemmen, uden at skulle tage fat i hende. Det er nemlig også min erfaring, at de fleste heste finder det enormt forstyrrende, når man går og tager fat i dem hele tiden. Det ødelægger rytmen, og ja, de bliver let irriteret over det. Derfor synes jeg det er nemmere, hvis man indlærer enten stemmekommandoer, eller bruger sit kropssprog (evt. begge dele), fordi det for det første er med til at øge hestens koncentration om arbejdet, og for det andet så forstyrer det ikke rytmen/takten.
maj 2012
Og jeg har heller ikke skrevet at den bliver brugt som straf Det var en konklusion af at pisken kun skal være bagpå som fremaddrift, og ikke er til alt muligt andet
aug 2010
Du kan jo se på videoen at det intet har ødelagt. Omkring at pisken er foran har hun mange, mange gange forklaret det, så hvis du læser det hun har skrevet, så finder du svaret på det
jul 2010
Faktisk er din teknik under longering som udgangspunkt rigtig fin, fordi du tydeligt og sikkert udtrykker dig igennem dit kropssprog. Der hvor du skal passe på, er når det næsten bliver for meget af det gode og derved truende/provokerende - men nok om det, for det har mange andre også påpeget.
Dog har jeg et par andre fif, jeg vil give dig med på vejen - for det første fremgår det ret tydeligt, at du momentvis kommer for langt op foran hendes skulder, hvilket virker bremsende på hende, og nok også er grunden til, at hun tidligere har vendt sig ind imod dig. Bliv hele tiden markant bag hende, så du signalerer fremdrift. Endvidere ville jeg helt klart undlade pallen, da du kommer uforholdsmæssigt højt op i forhold til hendes position, hvilket medvirker et stramt longetov og derfor ofte også vil resultere i, at hun bremses eller vender sig ind imod dig. Derudover kan jeg klart anbefale dig at træne mere med hende i skridt, før du går videre til trav og spring. Det ser ikke helt ud som om, at signalerne sidder der 110% endnu, og så bevæger hun sig ret stresset og opnår bare ikke den optimale brug af ryggen, som jo er så vigtigt for ungheste.
Så jeg vil råde dig til at træne hende i at søge frem og ned i skridt, så hun kan få en helt afspændt overlinje, og derefter overføre til traven. Du kan lære hende at søge ned ved at lave små stilninger indad med sekundær forstærkning, efterfulgt af total eftergivenhed og plads til at strække sig fremad.
Ellers en smuk hest. Det skal nok gå med hende!
Held og lykke
maj 2012
apr 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 305
Jeg bliver helt arrig, over hvordan du kan være så blind. Der er IKKE bare ET billede hvor din hest ikke er forvirret og viser ubehag...
Hvor meget skal du ha for dyret kontant lige nu og her????
Jeg kan simpelthen ikke holde ud at se på det.. Du må virkelig få en kompetent og proffesionel underviser ud NU inden du totalt smadrer din hest. AARH!!
DD: Jeg er bare så enig med alle dine fantastiske udtalelser!! :-))
aug 2010
Undskyld mig, men det synes jeg simpelthen er uacceptabelt!
jan 2008
Min hest er ikke tilsalg, og ville aldrig sælge hende til en som dig. Jeg kan overhovedet ikke se hvad det er du ikke kan holde ud at se på. Ja, hun ser ikke rolig ud på billderne, men hvis hun var rolig så ville hun nok heller ikke stejle. Sæt dig ind i sagen, før du angriber mig. Tak!
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
jan 2008
Jeg er ret tålmoddig og sikker når jeg træner med hende. Hun er helt bestemt truende og sikkert også forvirret, men har dog aldrig set det som frygt eller som om hun var usikker. Jeg har skaffet en underviser, men hun kan desværre ikke komme før sommerferien. Men prøver mit bedste på ikke at ødelægge noget. Det skal siges at hun aldrig har opført sig så voldsomt som den dag, og allerede dagen efter var det bedre igen
mar 2011
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 1.340
Har du tænkt på om vejret kan have spillet ind? Jeg synes Johanne kommer med nogle gode fif
jul 2010
Du får aldrig nogen til så meget som at overveje dine synspunkter, hvis ikke du påtænker en ganske normal civiliseret tone. Dit input i denne debat er så absolut ubrugeligt for trådstarter - det kan udelukkende medvirke til at gøre hende ked af det. Hvis man kun har fuldkommen ukonkrete og ubehagelige ytringer at komme med, er det ofte bedre at tie stille.
Jeg synes simpelthen, at din kommentar til dette indlæg var ganske under lavmålet for, hvordan man kan være bekendt at udtrykke sig på offentlige websites.
jun 2011
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 29 Svar: 191
jan 2008
jun 2011
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 29 Svar: 191
okt 2004
okt 2004
Hun har jo hele tiden sagt, hvordan hun selv har følt, at hesten er, og det synspunkt har vidst ikke ændret sig.
okt 2004
På trods af, at det bliver skrevet pænt, så har hun jo ikke ændret synspunkt.
apr 2012
Din hest er tydeligvis forvirret og bange. Den giver dig også et klart og tydeligt signal om hvor vidt den ønsker at pisken (som du håndterer på en yderst forkastelig måde) skal indgå i jeres træning eller ej. Jeg er meget chokeret over din måde at gribe dette emne an, hvilket du også fik at se i mit tidligere indlæg. Jeg er på ingen måde tilfreds med det jeg ser.
Det er også fint du ikke ønsker at sælge mig din hest, det var mere for at give dig en opfattelse af hvordan jeg mener det står til hos jeres træning, og jeg synes det grænser til du bør sælge din hest udelukkende pga din manglende kompetence indenfor ung- og ''problem'' heste.
Somme tider er sandheden bare ilde hørt.
aug 2010
Du kan tydeligt se på videoen, at det allerede går meget bedre, du kender ikke hesten og tydeligvis heller ikke historien, så sæt dig ind i det før du nærmest kalder hende mishandler!
apr 2012
Jeg kan sagtens komme med gode råd, men som tidligere set i dette indlæg lukker trådstarter af for rådene, også er det af min opfattelse at det ikke nytter at fortælle trådstarter hvad hun bør gøre.
Men her så da:
1. smid pisken
2. få en kompetent træner ud nu.
3. lær at forstå din hest og dens kropssprog.
aug 2010
1 - Er prøvet, så går hun bare ikke..
2 - Det er på vej, men kan først komme i sommerferien. Derud over ville jeg ikke mene, at det var et råd at få en træner ud .-)
3 - Olivia ved en del om hestens kropssprog osv. allerede
Jeg er sikker på at Olivia er villig til at tage imod råd osv. hvis det vel og mærke bliver skrevet på en pæn måde. Hun har tidligere skrevet, at hvis man har noget at indvende bedes man gøre det på en høflig og konstruktiv måde.
Det kan godt være at du ikke skrev at hun var mishandler, det var også derfor jeg skrev nærmest, men du har skrevet at hun ikke burde have med dyr at gøre, hvilket jeg ville mene var lige så slemt.
Håber du kan følge mig, ellers så spørg!
apr 2012
Hun burde ikke ha med en unghest at gøre, det er hun ikke kompetent nok til.
1. Så har I ikke gjort jer tydelige nok, som på billederne er hesten forvirret og ved ikke hvad den skal. Den SKAL kunne longeres uden pisk, andet kan ikke være rigtigt..
jan 2008
Hvis hun er forvirret er det måske ikke nødvendigvis min skyld, og du kan ikke se ud fra billederne om jeg gør mit bedste for at berolige hende og vide hende hvad hun skal. Hvis du gad bruge 3 min på at se videoen, så ville du se at hun godt ved hvad hun skal. men hun den dag hvor billederne billederne blev taget var meget dominerende og prøvede grænser af.
Jeg ved nogen om kropssprog om du tror det eller ej. Har fået undervisning i det før, og har været hos en meget dygtig træner en uge, hvor jeg også lærte en hel masse. Jeg har læst en masse om det og lige skrevet et 25 siders projekt om indlærings psykologi og teori hos heste, så tror nu nok at jeg ved en lille smule.
Du kan ikke udfra billeder, fra én dag, udtale dig om hvor kompetent jeg er.
mar 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 384
Jeg ser en dybt forvirret hest som får forskellige signaler den ikke ved hvad den skal stille op med.
En ejer som slet ikke har styr på signaler og kropssprog.
Samtidig tror jeg ikke en skid på at kameraet kan fange så mange billed af denne hest hvor den slet ikke ser sådan ud i virkeligheden - dum undskyldning.
Få noget hjælp til den hest.
mar 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 384
Hmm i har købt hende så godt som rå, i løbet af enkelte dage træner i meget med hende og på 5. Dagen har hun sadel og trense på... Bum bum, måske denne hest er proppet i hovedet?
En hest kan altså godt blive mentalt træt.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.261
Forstå ikke der er nogen som lader dig arbejde med hesten. Du kan jo tydeligvis ikke håndtere den.. Og nu snakker jeg ikke om du er en dårlig hesteejer eller noget.
Men at hesten er en for stor mundfuld og det kan ende meget værre med den.. og ende med du kommer til skade..
Sys det trist..
Håber dine forældre kommer til fornuft.
sep 2009
Og TS forstå slet ikke du laver dette indlæg du vil jo ikke tage imod hjælp.. Vil så understrege at jeg intet af dette jeg skriver mener det ondt eller dårligt om dig.. Men at hesten simpelthen bare er en for stor mundfuld for dig.. Og det sker squ for mange.. Sys måske bae det dumt og risikere at du kommer til skade og at hesten måske bliver endnu mere snortforvirret oven i hoved at den måske bliver virkelig farlig for sine omgivleser så den måske skal aflives..
Hvorfor ikke få en prof til og træne den..? ville i begge jo nok få meget mere ud af
aug 2010
Derudover kan jeg ikke se, hvad de her kommentarer skal til for? At hun skal få det dårligt med sig selv? Det er jo ikke fordi i prøver at hjælpe hende eller noget.. Kom igen når i har noget fornuftigt og konstruktivt at byde ind med
jan 2008
Derudover så har mine forældre ikke noget med det her at gøre. Det er mig der træner hesten og mit valg. Ja, det er halv farligt, men som i kan se så har jeg valgt at gøre det alligevel. Hvis jeg kommer til skade er jeg jo også selv uden om det.
Jeg tager gerne imod hjælp, men de råd jeg har fået er allerede prøvet:-)
Jeg syntes ikke du kan udtale dig omkrig om jeg kan håntere hende. Jeg får ikke hesten til at stejle. I var der ikke så i ved ikke om det er min skyld.
Som jeg også har skrevet mange steder før, så stejler hun uden varsel. Og det er ligemeget om det er en voksen eller et barn der står med hende.
Inge-lise: Jeg havde hendes opdrætter og ejer med på sidelinjen det første lange stykke tid. Og jeg fik afvide at hvis hun ikke reagerede på tingene, så kunne jeg godt præsenterer hende for nogle nye ting den første uge, og derefter give hende fri ca. en uge, så hun kunne nå at tænke og opfatte hvad der skete.
sep 2009
Men det har da alt med dine forældre at gøre at du render rundt med en halvfarlig hest.. De burde sige stop inden du kommer til skade..
Nu er jeg ikke til Ute men jah det jo en smags sag men godt du få noget prof hjælp så må vi håbe det hjælpe..
sep 2009
Og jeg skriver netop ikke dette for at være ond. Og skriver det IKKE for at nedgøre TS overhoved.. Men er bekymret for både hende og hest da det jo er tydeligt hun har gabt og mere end hun kan tygge.. Og det er der intet forkert eller dårligt i.. Så længe mn bare inser det før det er forsent og få noget rigtig hjælp.. Lyder til hun nu har dette..
Håber da så det hjælper ellers burde hesten sendes i trænning et sted de har forstand på den slags heste.
jan 2008
Og hvad er der i vejen med min håntering af hende, i videoen?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Men JEG - læg mærke til, at det er noget jeg ville have gjort - ville få mig en underviser på med det samme, så hesten ikke bliver mere farlig end den er på nuværende tidspunkt. Så ville jeg smide den lange pisk - ved godt at du vil afvise det, men alligevel - og lære at trække med hesten, inden jeg begynder at longere den.
Helt tilbage til start kort sagt. For er man bange for at trække med sin hest, så er det et tegn på, at man har brug for hjælp og at "problemet er vokset over hovedet på en.
Hvis du ikke vil lytte til mig, så er det i orden, men det er også blot, hvad jeg ville gøre. Men som sagt; held og lykke med hende
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.671
okt 2004
feb 2009
feb 2009
feb 2009
okt 2004
Når hun får råd om, at hun skal smide pisken, og hun så skriver, at alle råd er prøvet - og at hun derudover også skriver, at hun skal bruge pisken, ellers går den ikke frem, så kan man godt gå ud fra, at hun HAR forsøgt uden pisk.
okt 2004
(og hov, slettede du lige et indlæg?)
okt 2004
(og hov, slettede du lige et indlæg?)
mar 2010
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 58 Svar: 235
jan 2008
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.875
Hvorfor står du på paller?
Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed - jeg forholder mig helt neutral her
feb 2009
Jeg citerer fra foto albummets beskrivelse, som hun jo endda henviser til at man læser
"Jeg står på en palle for at hun ikke kan løbe mig ned og for at stå bedre fast!(banen var glat)"
mar 2011
jan 2008
Hvordan kan du sige at jeg ikke har lært noget om heste, fordi du ser billeder fra én dag, hvor det ikke lige kørte? Du har ingen anelse om hvordan det så ud dagene efter. Eftersom du, somsagt, hverken kender mig eller hesten, eller har set videoen, så er du ikke den rigtige til at dømme det.
Hvad mener du med at jeg skal "vise mig frem"? De veninder der er der på billederne er nogle der tit er der(den ene hver dag) og hjælper mig med hende.
Jeg syntes bestemt ikke det er "smart". Der er derfor jeg beder om hjælp, da jeg gerne vil have at hun skal have det så godt som muligt.
Du har ikke kompetance til at vurderer om det er synd for hesten.
Hård sagt men sandt.
jul 2010
jul 2007
Jeg forstår virkelig ikke HG længere. I formår alle at lyde så kloge, men hvis I selv stod i situationen ville I sikkert gerne have hjælp ligesom TS - ikke udelukkende ubrugelig viden. Kom dog med noget konstruktivt i stedet.
Problemheste er der da intet smart over, men herre gud - ligefrem at ville blære sig med det? Arrh - den holder vidst ikke i længden
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
jan 2008
jan 2008
johanne: Plejer at sige NEJ evt. rykke i tovet(hvis jeg går med hende), få hende fremad.I værste tilfælde(hvis hun er meget tæt på og stejler højt) så giver jeg hende et dask på skulderen. Det gør jeg dog sjældent.
aug 2011
vil sige:
som sagt før så ta imod deres råd! kan godt forstå du forsvare dig selv når næsten hele HG angriber dig med de samme svar! jeg går også i forsvars position hvis alle angriber mig! Ja hesten ser stresset ud men heste har jo også dårlige dage! det album du lagde ind i midten af debatten, altså dette: http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/413109-longering_af_sunspot_?status=1
Der går hun jo fantastisk godt!
Tro mig har haft en unghest der var lige så umulios som din hende fik jeg for 2 år siden og var skide rå jeg var bange for hende i 1 helt år! og satte hende altid til side! så begyndte vi med horsemanship og vi endte til sidst sådn her: http://www.hestegalleri.dk/galleri/233556-anden_saerlig_race___ronja___my_beauty
Efter 3 måneder's horsemanship og tillidsøvelser måtte jeg longere hende og ride hende uden problemer!
hvordan jeg lærte hende og longere kan du jo lige lytte til her:
Hun kunne nemlig ikke finde ud af det! jeg havde prøvet alle de gode råd men det endte med at hun blev så forvirret at hun endte som din! nemlig stresset og forvirret og bange! jeg læste i en bog at heste der var umulige og longere kunne lære det på en ret enkelt måde!!!
Nemlig og lave en ring at hegn!!!!!
Ringen skal være ligeså stor som en 20m volte hvis du vil prøve det
De første 2 dage skal hun bare have lov til et gå rundt med dig i ringen
Derefter kan du begynde og stå i midten af ringen og styre hende fremaf kun skridt eller trav!
Pisken må du gerne have med til hjælp! det havde jeg med ronja! Du må ikke røre hesten med pisken men dog svinge med den BAG ved hesten
når hun har lært og styres frem af ved hjælp af pisken så skal du hjælpe med stemme! Fek.s hvis hun skridter rundt i ringen skal du råbe TRAVE og have aktivitet med pisken!når du vil fek.s have hende fra trav til skridt skal du bruge ordet WOW. Hvis hun skal stoppe helt skal du sige ordet STOP:-) det er svært i starten men hesten vil lære det efter noget tid
Bare husk ikke og forvirre hesten og KUN bruge disse ord:
SKRIDTE
TRAVE
GALOP
WOW
og STOP
Når hesten har lært dette kan du lige så stille begynde og tage longetov i hesten men stadig bruge ringen!
Efter noget tid kan du longere hende uden problemer uden ring sådn lærte jeg min hest og have det godt i longering og ikke sparke ud og lave alt andet for at slippe! hvis jeg var dig ville jeg prøve det! Det er lidt bedre end og stå med en hest der stejler!
aug 2011
jul 2011
Følger: 22 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 53
Men fortsæt med og kæmpe, og evt få noget professionel hjælp
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 930
Men hvis man ikke har haft en hest, eller trænet en hest som er/var, noget nær umulig, kan jeg godt se at det nok er lidt svært at sætte sig ind i..
Min pony (Pinocchio) kunne intet da vi fik ham, og han havde heller aldrig været håndteret før det. Det har taget os 2 år før at jeg kunne ride ham selv, og før at han var rolig i håndtering, simpelthen på grund af mangel på respekt overfor os!
Jeg sig ikke at det skal være sådan, at hesten bare har at gøre som man siger, ellers får den en med pisken! Men(!), det går ikke at man har en hest som bare løber ind i en hvis man lige står i vejen! Hvis det går forvidt, og hesten simpelthen slet ikke respektere en, så går jeg da ind for rytterens sikkerheds, og så vil jeg hellere have en hingste kæde på min hest for en sikkerheds skyld, end at jeg ved at jeg er i livsfare bare at jeg er i nærheden af hesten!
Olivia:
Jeg kan godt forstå at det bestemt ikke er sjovt for dig i sådanne situationer, og billeder har intet at sige i forhold til at se det live! Hvis hesten opfører sig SÅ voldsomt, så syntes jeg at det lyder fornuftigt, det du siger at du gør, og det lyder også rigtig fint for jer at i får Ute Lehtman ud. Og tommel op for at du har både ridehjelm og sikkerhedsvest på!
De eneste råd jeg lige kan komme med er at du skal huske at tage træningen i nogle små bidder af gangen, og stoppe når legen er god! Især hvis den har en dårlig dag. Fx. hvis du skal longere, og den så begynder at stejle og tvære imod, så stopper du lige så snart, at den går/løber, bare én runde som den skal! Og husk masser af ros
En lille smule træning hverdag, syntes jeg plejer at fungere meget bedre end en times træning et par gange om ugen. Og hvis du kan mærke at det går fremad, så skal du bare fortsætte sådan!
Og held og lykke med den!
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 48 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 32
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Har i prøvet hvor en af hendes venner stod ved siden af ?
jul 2010
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
jul 2010
mar 2013
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 3
okt 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 4 Svar: 5
jul 2010
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 151 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 1.394
Lær at longere.. Longepisken skal være bagved hesten, aldrig foran!
Ville du gå fremad hvis jeg stod med en pisk foran dig?
maj 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 3 Svar: 15
Jeg er fritidsrytter i en salgsstald (dvs. ulønnet og udelukkende på fritidsbasis). Vi arbejder rigtig meget med heste som ALDRIG har været i hænder, men får også ofte de heste ind, som tidligere ejer kalder problem heste -vi omdøber deres titel til misforståede heste. Og jeg glæder mig til at få Sunspot ind ;-)... -Det var ren gas -for jeg håber i lærer at tale hinandens sprog i stedet.
Jeg vil aller først sige, Sunspot er ud fra billederne at se, en potentiel farlig hest for dig -det vil den også være for mig!!! Hvis hun angriber, så se efter at komme af med den, for så er det en pokkers svær hest at arbejde med (med mindre du er kanon stærk psykisk og kender dit kropssprog) -men det kan sagtens lade sig gøre, men så skal man være fuldstændig bevist om sit eget kropssprog. Det nægter jeg at tro på, at man er som 16 årig... Du er helt sikkert en dygtig træner, og man bliver ALDRIG færdigudlært træner. Vær åben og tag imod ros og kritik med kyshånd og åbne arme. Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig "overfaldet", men få det vendt om og sig tak, for folk herinde fortæller dig rigtig meget brugbart. Sorter selvfølgelig i det. Men den hest du har der, ER for stor en mundfuld, få den byttet/solgt og find en anden. Jo før jo bedre.... Jeg er super glad for at høre, at Ute kommer, men en time er ikke nok... håber det bliver mere end det.
Nå, men til det omkring træningen, hvis ikke du bare vil skynde dig at komme af med Sunspot.
Dette er KUN til hjælp og læring, og jeg håber det måske kan hjælpe dig.
Start med at få fjernet alle de dæk, spring osv. fra banen, i skal have plads, og du skal kunne komme væk, uden at falde over dæk eller lignende. Hvis dækkene er lagt op som "en bane" hesten skal gå indenfor, så få også det væk, for det ser hesten ikke ud til at være klar til. Ligeså vel som du skal kunne komme væk fra hende, skal hun også kunne komme væk fra dig.
Nu skal du se dig selv som den LEDENDE... ikke som leder, men LEDENDE. Ved det menes at du skal LEDE hesten frem med din krop og kropssprog. Øv dig evt på en god veninde, hvor i ikke må tale sammen, og i må ikke lave ansigtsmemik -det er faktisk en pisse sjov leg :-).
Hvordan LEDER man så hesten? Det gør du ALDRIG foran hesten. Hvis du skal have longepisken med, skal den opfattes som en forlængelse af din arm, som skal lede hesten fremad. Hesten ledes altså bagfra med din forlængede arm. Din forlængede arm må ALDRIG slå, den skal ledeved at skubbe og vise hesten vejen frem.
Hvad sker der hvis du leder hesten forfra? Du har din forlængede arm foran hesten. Forestil dig, at du er hesten, hvad vil du gøre, hvis du nu har pisken foran dig?... Prøv dette af på din veninde, og se hvad hun vil gøre.
Jeg vil opfatte det, som at du vil slå mig med din forlængede arm, da denne skal lede mig, dvs. nu vil hesten væk. Den kan ikke komme væk, for den er i reb. Hvad vil næste trin være for hesten der ikke kan komme væk fra noget den tror vil slå den? Så vil den stærke hest slå igen eller true. Dette skal ikke ske mere end EN gang, før hesten har set din reaktion på hvad der skete, da den forsvarede sig. Du trådte helt sikkert tilbage den første gang og viste den at nu ville DU flygte. AUTCH... der har vi måske problemet. Denne reaktion kan være rigtig svær at aflære igen, og kan være skide farligt (specielt set ud fra hestens kropssprog på dine billeder). For det du skal nu, er ALTID at have pisken BAG hesten, aldrig aldrig foran hesten. Angriber den eller truer igen, SKAL du træde et skridt frem og trampe i jorden.... Nu skal du stille dig selv det spørgsmål om du tør og kan? Dit svar på dette, bør du/I bruge i spørgsmålet om du skal beholde hesten. Er det en stor hest, er det her jeg personligt selv stopper, for jeg er ikke selv stærk nok i psyken. Her skal jeg have prof hjælp -trods det at jeg har trænet en del heste, så har jeg lært noget MEGET vigtigt, det er at sige fra og sige STOP. Fortsætter jeg mit arbejde med en hest jeg er bange for, så forstærker mit kropssprog sig med frygt -og hesten ser min frygt, og forstærker dens kropssprog og kan nu bare endnu bedre angribe mig, for den ser at jeg ikke længere kan lede den, samt den har set, at jeg reagerer med frygt, Når lederen viser frygt, overføres det til hesten, som nu også mærker frygt, dvs. den kan ikke være tryg ved dig. Den kan heller ikke komme væk, for den har reb på,
Hvad kan du så gøre? Slip hesten løs på banen, nu skal du så til at studere noget Horsemansship, som en anden også nævner er Monty Roberts en rigtig god træner at studere nærmere. Du skal starte HELT forfra, din hest skal føle tryghed ved dig igen, så i skal til at knytte nogle helt nye bånd. Væk med reb og pisk. Jeg kan se på grimen, at et eller andet HMS må i kende til, eller synes i bare den var smart? :-). Hvis din hest angriber mens den er helt løs på banen, så ring til slagteren (det har jeg ALDRIG oplevet ). HMS kan jeg ikke forklare dig her, for så kan jeg lige så godt skrive en bog. Ikke før hesten er tryg ved dig, kan du sætte rebet på den, og lede den frem. De første gange er det måske bare 2-3 omgange i skridt, og så får den fri. Den skal på ingen måder piskes rundt. Nu må du kun irettesætte hesten med en komando f.eks. AH-AH eller NEJ med dyb stemme. Men rooooos rooooos rooooos for hvert rigtige skridt den tager -ros i en lys stemme (det er her piger/kvinder gør sig godt i træning med heste ).
Jeg har dog lige et spørgsmål. Er det kun på en bestemt volte din hest angriber, eller er det på begge volter?
Jeg ved godt at jeg skriver som "GØR SÅDAN".... men i skrift kan jeg ikke sidde og skrive f.eks. gør sådan og sådan. Dette er, hvordan JEG ville gribe det an, og det er jo kun kort fortalt. Måske vil jeg gøre det anderledes hvis jeg så hesten. Dog ALDRIG pisken andre steder end BAG hesten -det er din forlængede arm, og den kan man true med, og jo større din arm er, jo større trussel er du :-). Brug den arm meget fornuftigt og varsomt. Mig skal du bare true én gang, så vil jeg være på vagt overfor dig. Truer du mig flere gange, vil jeg måske ende med at pande dig en, af skræk... for jeg ved ikke, hvornår du gør alvor af din trussel. :-).
I øvrigt. Du skal også ned fra de paller, for du skal kunne bevæge dig, så du kan lede hesten frem. Deroppefra er du en dirigent. Du kan kun dirigere en hest, et menneske eller et orkester når de HAR lært at spille instrumentet ;-). Du skal faktisk være en anelse bag hestens hoved, så du ikke står i vejen for din egen fremdrift til hesten
Kan du forstå hvad jeg skriver og er det noget du kan bruge til noget? Skriv bare og spørg ind til det og stil spørgsmål.
Vi skal alle lære af vores fejl, og som 16 årig synes jeg faktisk du er ekstremt modig, du har MASSER at lære endnu (det har jeg sandeligt også). Men træning med heste kræver mod og samspil. Du har allerede taget et STORT skridt, at du har vist os, at du har et problem med din hest, kææææft et mod det kræver. Men vil du ikke gøre dig selv den tjeneste, at du lige læser folks kommentarer en gang til, men denne gang med åbent sind og taknemmelighed. Ind i mellem er der en masse pladder... men der er faktisk rigtig mange her, som vil dig det bedste. Ingen ønsker at se dig komme til skade, og du står med en potentiel meget farlig hest.
Rigtig meget held og lykke. Jeg håber i får rigtig meget ud af Ute.
Jøses... sikken smøre det blev til
sep 2010
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 78 Svar: 506
Jeg er ligeglad med om det den pisk laver er med vilje eller ej. Jeg synes, i skal prøve at lægge pisken væk og starte helt fra bunden igen Nu læste jeg, at du skrev, at du er utryg ved at trække med hende. Det er helt fair, men så det måske stedet at starte? Går hun på døgnfold, eller er hun inde om natten?
Prøv at vende dig til bare at gå og snakke og nusse med hende. Du kan jo starte med at stå uden for folden/boksen og snakke/nusse med hende over hegnet/boksdøren. Husk at være rolig og brug din stemme, så hun bliver mere tryg ved din stemme
Efterhånden kan du begynde at stå inde i folden/boksen og snakke/nusse med hende. Lad være med at give hende masser at godbidder, men ros hende med stemmen i stedet, så bliver det også lettere for dig at rose hende senere hen
Når du føler dig tryg ved det, så kan du begynde at strigle hende. Få en til at holde hende i stedet for at binde hende, og husk at snakke mens du strigler I begyndelsen kan du jo nøjes med at strigle hende på halsen
Når du trygt kan strigle hende overalt, så kan du begynde at gå med hende. Tag et skridt af gang (bogstavelig talt). Snak/nus hende og giv hende så snor på. Før hende et skridt, stop hende og ros/snak/nus hende igen. Før hende igen et skridt, stop hende igen og ros/snak/nus hende igen osv.
Efterhånden kan i så gå flere og flere skridt af gangen
Når du føler dig helt tryg ved både at strigle og gå med hende, kan du lige så stille begynde at longere hende igen. Begynd med at gå med hende i en stor cirkel. Efterhånden giver du hende mere og mere line mens du selv bevæger dig ind mod midten. Efterhånden vil du så kunne gå rundt inde på midten, mens hun selv skridter på volten
OBS!: Det kommer til at tage lang tid, men jeg tror det er den bedste måde at gøre det på Hvis du føler dig tryg ved hende, så føler hun sig også mere tryg ved det i laver, og så er der mindre sandsynlighed for at hun stejler. Husk at tage små skridt! Hvis et tager et skridt videre, og det går helt i hårknude, så gå et skridt tilbage og øv det foregående trin lidt længere
Held og lykke med det arbejdet
jan 2008
Hyggerytteren: Langt fra. Billederne blev taget en dag hvor hun virkelig var "strid". Det er for at vise hvorfor jeg er utryg ved hende, dat jeg oprettede et emne om det for et par uger senere.
Tror du er den eneste der mener at jeg tager alt kritik pænt.
jul 2010
Så omstændighederne taget i betragtning, tager du i mine øjne kritikken udmærket.
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Alene det at der er et af de stejle billeder i din profil, bekræftiger stadig min mistanke om at du ville have hende til at stejle.
Jeg mangler lidt at se et bevis på hun virkelig var så 'umulig' den dag, når hun er så 'umulig' så ofte, kan du vil få film af det også? Bare for vi kan se at det virkelig er hesten der pludselig slår klik, og ikke din træning.
For mig virker det yderst komisk at dagen efter er hun så afslappet og rolig, og ved havd det hele drejer sig om, men dagen inden er du nød til at slå osv. Det bekræfter igen kun min teori om at det hele var med vilje, men for ikke at dømme det, spørger jeg netop nu efter video fra hvor hun 'er umulig'. Den bør jo ikke være svær at skaffe
jan 2008
Som jeg har sagt før så var det værre den dag end det plejer at være! Og har fået trænet med hende siden og har taget i mod nogle råd og prøvet at gøre det så godt jeg kunne, så siden den dag har det gået fint
Blogger
(det er også et flot billede! )
sep 2010
Følger: 42 Følgere: 50 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 201
Jeg var med på dit sidste indlæg, og så tog jeg linket ind her....
og wow, du har en del flere problemer end jeg regnede med ud fra dit første indlæg på om du skulle sælge hende...
Først: Carina H, super skønt at du valgte at skrive indlægget, for det er rigtig godt.
Men jeg vil prøve på bedst mulig måde at give dig nogle råd, som du selv kan arbejde med uden hjælp, for så vidt jeg forstod ud fra dit tidligere indlæg, så har du ikke pengene....
så...
1: Den helt store forskel på disse billeder, og din træning med hende på din video, det er bunden på din ridebanen... du har hende på en meget lille volte, og for at hun kan gøre, hvad du beder hende om i den, så skal hun ligge sig i volte, og det er ekstremt ubehageligt når hun glider i mudder, så selvfølgelig gør hun modstand.
2:stop for guds skyld træningen med longeringen, du er ikke klar og og vigtigere ponyen er ikke klar... du skal ned og starte helt forfra, lærer den at træde frem i egne stop, have balancen, lige nu ligger den sig for at holde balancen.
Du skriver i dine indlæg at du bruger pisken til at vejlede, og til at bremse din pony når den kæmper imod dig og truer dig... Du behøver ikke en pisk for at vejlede din hest under longering.... pisken skal du se som en forlængelse af din krop for at tydeliggøre dine signaler under longeringen... og den skal derfor ALTID være bag din hest, hvilket vil sige at ønsker du din hest i volte med uret, så har du longesnoren i din højre hånd og pisken i din venstre, og modsat på modsatte volte... din krop skal forme en trekant med din hest ud til volten, sådan at din krop åbner for at den skal gå frem, ikke tilbage, ikke imod dig... at du står på paller (jeg forstår godt din ide med dem, for at beskytte dig, men det har modsatte effekt.) du kan ikke med din krop åbne for hesten, for du har ikke den plads det kræver, specielt ikke i begyndelsen hvor du skal lære den hvad det betyder at blive longeret. Ud fra de billeder du har lagt ind, der lukker du fortil for hesten for at den kan komme frem.. på videoen som du har lagt ind, der er der nogle rigtig gode elementer, der er du ude og bruge din krop, og åbner frem til, når du er med hende på jorden, når du står på pallerne, der er du foran hende, og du gør dig selv større for hende, og lukker mere frem til, og så ligger hun sig i linen, hvilket er meget ubehageligt for hende, for hun kommer ikke rigtig ind, og træder ikke op i sine egne spor og får vrid i kroppen, og hendes volte er lille. Hun er ikke ret gammel, og hendes skellet er først 100% udviklet omkring hun bliver 5 år, så pres hende ikke så meget...
Men før du skal begynde at træne longering, der skal du lære hende omkring dit rum og hendes rum... I din video der stopper du hende når i går, ved at nykke i hendes grime, og skubber hende væk, idet hun kommer for tæt på, det gør hun, fordi hun ikke ved bedre... du skal lære hende, at det er dig som har kontrollen, når hun er med dig, dvs. når du tager let i grimen og siger stå, så står hun og bliver der, gør hun det ikke, så stopper du hende og skubber hende tilbage og starter forfra, og opbygger op derfra... derigennem får hun også forståelse af personligt rum... dermed ikke sagt at din pony aldrig vil kunne finde på at stejle ved din side eller andet fordi den er blevet skræmt eller noget andet, men det gør at den efterfølgende finde tryghed hos dig og ikke stikker af eller bliver ved...
der er det ved at arbejde med ungheste, at de ikke har rutinen endnu, den skal de lærer...
og, hvis alle de billeder som der er her er fra samme dag, så vil understrege, at bytte træner midt i at hun spasser ud, og at en anden person så forsøger, det er ikke en god ide, for så trækker træneren sig, det samme princip, som op på hesten igen hvis du falder af, man sætter ikke en anden op...
Du har de fundamentale ideer og teknikker på plads, det viser du i din video, men de er ikke en rutine hos dig endnu, og når du føler dig presset af hesten, så bliver der lavet fejl, og det gør problemet meget større og det eskalerer, som man kan se her...
men mit bedste råd... start forfra, få de helt små signaler på plads og lær hende om dit rum... start longering med at lære hende at gå i cirkelvolte, ved at være ved hendes side og støtte hende med din krop, ingen pisk med her, for hun skal ikke drives frem, men støttes frem. så hun lærer træder at op i egne spor og holder balancen i egen krop og ikke longen og kommer ned og ligge, og kan du træde længere og længe væk og gøre din volte mindre så du ender på en ca. 2 m. volte ved hendes 20 m. men det sker ikke over 1 md... det tager tid, og det er hendes tempo du skal følge..
håber at det hjælper lidt.
jul 2010
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.069
Kæft hvor er det syndt og nogle billeder der visser hvor "dårligt hesten forstår dine vilde bevægelser på" er du stolt af det??
Siden du lægge sådan noget ind??
Kæft man en undervisser ville kunne gøre underværker!
Ved godt det ikke er rart og få af vide men syntes virkeligt det er under alt kritik det der!! Og tror ikke jeg er den eneste....
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Så vidt jeg ved, er hesten god og glad igen, Olivia får underviser her til sommer og hesten har ikke opført sig sådan siden.
Så hvis du ikke har læst det hele, vil jeg mene du burde gøre det inden du kaster rundt med sådanne kommentarer..
jan 2008
Opdatering
mar 2013
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Svar: 32
jan 2008
Blogger
Du mangler lidt viden om både problemstillingen her samt hvad HMS er
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 91
alle der har haft med ung heste og der på begyndet longe træning ved at man skal stå i et V ud fra hesten så man har longepisken bag hesten , så man danner en ramme og den holdes hele tiden så man er hurtig vil hesten dreje så følger man med så Vét hele tiden er stabilt . man stiller sig aldrig foran hesten .
man ka låne en bog på bibloteket om lige nøjagtig longering .
hmm de streger hun har langs siden kom nu stammer altså ik kun fra et prik af pisk . men folk ser med forskellige øjen
håber for dig at det hjælper med den underviser .og syntes at folk virkelig har sagt nogle gode ting til dig
men undres og er da utrolig overraske over den pæne tone .
jan 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 562
Håber du for styr på hende
jan 2013
Følger: 78 Følgere: 66 Heste: 1 Svar: 21
jan 2008
Og tak!
dec 2012
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 464
jan 2008
http://www.hestegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/985384-oev_altsaa_halt___sunspot_min_umulige_unghest_
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 50 Heste: 3 Svar: 235
Hvordan går det med hesten? Og er det blevet bedre siden?
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 136
Hvis du absolut vil træne den selv, så start med at spørge dig selv: Hvorfor skal den longeres?
Skift rebgrimen ud med en alm grime eller kapsun. Rebgrimen kan være ret skarp...
Start med at lære at trække hesten pænt ved siden af dig, giv den godbider med jævne mellemrum evt. som kliktræning. når den kan dette, og først når den har lært dette 100% kan du lære den at gå med større afstand til dig, øg afstanden gradvist til den til sidst er i longeafstand.
Noget helt andet er, at det er et meget meget kort longetov, få fat i et langt tov. Det er hårdere for hesten at gå på en lille volte frem for en stor!
Men få nu en anden til at træne hesten, jeg vil ikke træde dig over tæerne, men du begår nogle begynderfejl, du kan evt. være med til at træne heste og lære hvordan man tackler sådan en hest
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
jan 2008
Mth. sadel er hun utrolig sensitiv, så det er ikke fordi hun har ondt i ryggen. Vi regner med at hun skal gå med lammeskindssadlen de første måneder, da den ikke generer hende
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 82
jan 2008
Jeg syntes ikke du kan kalde de usmageligt. Det er jo ikke meningen det skal se sådan ud. Prøver sådan set bare at holde hende i ro.
Men der er styr på tingene nu.
Min (stadig) fuldstændig umulige unghest..(inkl billeder)