{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.390 visninger | Oprettet:

En islænder er en pony {{forumTopicSubject}}

Jeg er efterhånden træt af, at høre folk omtale islænderen som en "pony". Jeg kan blive helt fornærmet over det smiley

Ja! Stangmålsmæssigt så er de - men det hedder for pokker nu altså en hest! Der er i en tidligere tråd blevet sagt, at vedkommende aldrig kunne finde på, at kalde en islænder for en hest. (Ikke fordi jeg har noget imod dig, hvis du kigger med ;-D)

Hvad mener I om det? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En islænder er en pony
  • #1   8. jun 2013 Lad folk kalder dem for hvad de vil,
    ikke noget jeg gider at hidse mig op over.
    Kalder dem personligt mest for pony

• #2   8. jun 2013 Altså hvis det skal være helt rigtigt, er det jo en pony. Men jeg kan godt se hvad du mener c:

• #3   8. jun 2013 Alt under i 148 er en pony, og sådan er det bare. For ja man forbinder altid en pony som en hest som rides af børn, på grund af deres højde! For hvis en islænder ikke er en pony, så er fjordhesten vel heller ikke? smiley

• #4   8. jun 2013 Ny " Den store diskution" tror jeg. smiley

• #5   8. jun 2013 Den er jo ikke over 148 så er det en pony pg det kan du ikke lave om på smiley

• #6   8. jun 2013 Enig med anna ALT under 148 er en pony, sådan er det bare

• #7   8. jun 2013 Tja den er og bliver en pony så længe den har pony mål.

Hvis i så vil kalde dem heste, gud bevare så gør det da.

Jeg kalder også min miniature for pony, for hun er nu bare ikke over 149cm.

• #8   8. jun 2013 Det er jeg helt enig med jer i - stangmålsmæssigt - men det bliver nu altså ikke kaldt for en islandsk PONY.

• #9   8. jun 2013 Alle racer er en hest men alt under 148 bliver kaldt pony for at skelne mellem store og små heste.... Pony er ikke en arts betegnelse det er en hest tilgengæld. Men vi kalder dem pony fordi de er en lille hest som vi også gør med alle andre små heste

• #10   8. jun 2013 Here we go again...

Stangmæssigt jo, så er det en pony.. Navnet siger HEST.
    Jeg har ingen holdning til det. Jeg skiftes til at kalde det for en hest og en pony, men jeg er vokset op med at det er en hest.

• #11   8. jun 2013 Til jer, der synes, islændere er ponyer: hvorfor skal en eller regel, der er indført, så små ryttere ikke skal starte stævner mod store heste og voksne ryttere, styre, hvornår en hest er en hest eller en pony? Synes, det er ekstremt latterligt.

En islandsk hest er pr. definition en hest, og personligt finder jeg det fornærmende, når folk omtaler min hest som en pony, for det er den IKKE. Hesten kom da for pokker til før stævnerne. For min skyld kan man kalde dem, hvad man vil, når jeg ikke hører på det, men kalder du min hest en pony foran mig, skal jeg nok komme efter dig med min guitar. Islandshesten fås faktisk også i hestemål, jeg har set eksempler på nogle, der var helt op mod 155 høje. Dette er overhovedet ikke ønskeligt for racen, men det sker, at de er så store.

• #12   8. jun 2013 Lisa: i Island bliver de kaldt heste fordi de kke har det sammen regel som os:)

• #13   8. jun 2013 Eneste grund til det hedder en islandsk hest, er fordi man ikke har noget ord på Islandsk som betyder pony.

• #14   8. jun 2013 Lisa det fordi man på islandsk ikke har en betegnelse for pony og havde man det var det nok også blevet kaldt det...

• #16   8. jun 2013 Hvad er grunden til i vil have den er hest?

Den ser jo ikke engang ud som hest rent bygningsmæssigt, hvilket en miniature faktisk gør.

• #17   8. jun 2013 Det en pony og bliver aldrig til en hest... Det ligesom fjordHEST er også en pony og de bliver aldrig andet end nogen små søde pelset ponyer smiley

• #18   8. jun 2013 Uanset, hvad I, i islænder folk vil have det til at være, så er det altså en pony. smiley

Det kaldes en hest fordi, de på island ikke har andre heste, så de skal ikke ind og kategorisere efter højden, da der kun findes islandske heste deroppe.
    Men det gør det ikke til en højere race af den grund.

Og så vil jeg lige tilføje, at jeg har haft den her diskussion en million gange med en veninde, der har et af Danmarks bedste islænder stutterier. smiley

• #19   8. jun 2013 Hest, pony, æsel, rådyr - det rager mig en papand hvad folk kalder min islænder. Han er min yndling og hvad folk går op i af stangmål og ej elsker jeg ham sku lige højt. Kunne ikke være mere ligeglad. smiley

• #21   8. jun 2013 Hvis man havde noget, der hed pony på islandsk, er jeg da næsten sikker på, at man ikke ville kalde dem det. Jo, ponyryttere, men jeg tror ikke, jeg er den eneste, der synes, det er træls at få at vide, at min "pony" er fin.

• #23   8. jun 2013 Beklager, hvis emnet har været oppe de første 117 gange - det vidste jeg ikke smiley
    - var egentlig heller ikke klar over det med det islandske ordforråd smiley

• #24   8. jun 2013 Prøver igen
    Alle racer er en hest men alt under 148 bliver kaldt pony for at skelne mellem store og små heste.... Pony er ikke en arts betegnelse det er en hest tilgengæld. Men vi kalder dem pony fordi de er en lille hest som vi også gør med alle andre små heste

• #25   8. jun 2013 Jeg synes da i høj grad, en islandsk hest ligner en HEST. Meget pony finder du sgu ikke i dem.

• #26   8. jun 2013 Det må så betyde at fjordhesten også er en hest, da der også er nogle af dem som er over pony mål smiley Men derfor bliver de jo stadig kaldt for ponyer smiley

Men som Bettemus siger, tror jeg heller ikke vi bliver enige, da vi alle har hver vores mening smiley

• #27   8. jun 2013 Det er en PONY! Der er intet islandsk ord der betyder pony så det hedder hest .

• #28   8. jun 2013 Jeg ser kun en lille pony i pony bygning med alt for store og voksne mænd på.

Har altså altid set in islænder se ud som en hest i miniformat.

• #29   8. jun 2013 Det bliver også kaldt en hest, fordi det er en betegnelse for alle heste - helt små som helt store...

Men hvis vi kigger mere specifiseret på det, så jo, så er det en pony smiley

• #30   8. jun 2013 Og så kan man spørge sig selv, HVORFOR i alverden det dog var nødvendigt at sætte et helt konkret mål på "at nu er din hest lille" og "nu er din hest stor". Hvis I har en hest, som er 149 høj, og ser den som en hest, kalder vi den da heller ikke for pony, bare fordi den ligner det.

• #31   8. jun 2013 Det er en pony. Ligsom alle andre ponyer. Hvor underligt ville det være, hvis man begyndte at sige, at en shetlænder f.eks. var en hest fordi at det ville lyde bedre? En pony er en pony hvis den har pony målene, og det har en islænder! Det er noget underligt noget som islænder ryttere har opfundet. Sorry hvis nogen føler sig stødt, det er ikke meningen.

• #32   8. jun 2013 Er fuldstændig ligeglad. Om du så vil kalde min DV på 163 cm for pony, er jeg ligeglad. Det gør jeg alligevel selv nogle gange haha smiley

Forstår virkelig ikke hvorfor i laver sådan en stor ting ud af det, kald den dog hvad i mener den skal kaldes. Altså selv mim hund kalder jeg for en missekat, og den virker ret ligeglad, så det tror jeg også islænderne er! ;o)

• #33   8. jun 2013 Nej da den er over målet, derfor gør jeg ikke.

Men når den er under målet og enda ligner en pony så kalder jeg den ikke hest, da den ikke er en.

Igen miniature ligner mere heste i miniformat end en islænder gør, og alligevel kalder jeg selv min pony, 80cm bliver bare aldrig hest.

• #34   8. jun 2013 Fordi en hest på 130 ikke kan måle sig med en hest på 170 i dressur eller springning... Derfor er det opdelt i store og så heste, heste og ponyer

• #35   8. jun 2013 Cæcilie:

Fordi der bliver nød til at være disse regler for mål, ellers ville det være et komplet rod indenfor avl, stævne, konkurrencer osv. osv. smiley

At en hest er 149 og ligner en lille hest, gør den stadigvæk til en pony.
    Alt under 149 er en pony, og sådan er det bare.

• #36   8. jun 2013 Og hvad er problemet egentlig? Er i flove over, at i rider på ponyer eller hvad, siden det er så vigtigt det skal være en 'hest'? smiley

• #37   8. jun 2013 For mig er alle heste ponyer - det er i hvert fald, hvad jeg kalder dem smiley

Når det så er sagt, så forstår jeg ikke, hvorfor der er den store undtagelse for islændere - ponygrænsen går ved 148, alt over er hest og alt under er pony, og så er det ligesom det smiley

• #38   8. jun 2013 Hvis den ligner en pony, holder mål som en pony og lugter som en pony..... så er det nok en pony smiley

• #39   8. jun 2013 Sofie & Plethesten - Kunne ikke sige det bedre selv. smiley

• #40   8. jun 2013 Daydreamer: Undskyld men jeg måtte trække lidt på smiliebåndet.
    "Jeg ser kun en lille pony i pony bygning med alt for store og voksne mænd på."

• #41   8. jun 2013 Frydenfjord

Jamen det er jo nu bare det man oftest ser, så har jeg endnu sværre ved at klade det hest altså smiley

Selvfølgelig rider der også små fine damer på, det siger jeg ikke smiley

• #42   8. jun 2013 Vi kan jo bare sidde her på vores HESTE og grine ad dem, der kalder dem ponyer smiley

• #43   8. jun 2013 En falabella er en hest... -.-'
    Here we go again... !

• #44   8. jun 2013 ja cæcilie vi kan grine af du sidder på din pony (under 148) og tror den er hest (over 148)

• #45   8. jun 2013 Så vil jeg til og kalde mine shetlænder for heste også xD Selvom de er ponyer xD

• #46   8. jun 2013 smiley

• #47   8. jun 2013 Altså.... min dreng er en pony som er blevet en hest, eller er han en hest som er pony? Ja i hans papir står der dansk sports PONY, men i virkeligheden er han en hest... måske er han en ponyhest, eller en hestepony..... er det ikke fuldstændig ligegyldigt hvilken betengenlse jeres heste eller ponyer har???

• #48   8. jun 2013 tror jeg vil kalde mine lille hest på 158 for miniature fordi han ikke er over 160

• #49   8. jun 2013 Ligesom andre racer inde for hestesporten, så er det vist hovedsagelig kvinder som rider dem.
    Men det sjove er så lidt at de ofte lever længere og er mindre skadet end så mange andre racer..... selvom kæmpe store mænd rider rundt på dem

• #50   8. jun 2013 Det er nu ikke fordi, at jeg er flov over, at ride på en pony smiley
    - det er kun fordi det irriterer mig, at det bliver til en islandsk PONY .. Når det ikke hedder en islandsk PONY. Det er pr difinition en HEST.

• #51   8. jun 2013 Min pointe ang. ponyer og konkurrencer er blot, at betegnelsen pony jo blev "opfundet", for at små ryttere skulle have en chance i konkurrencer..... før var alle heste heste, og vi var alle glade.

• #52   8. jun 2013 Hmm.. jeg forstår ikke, hvorfor der skal være så stor en diskussion om, om en islænder er hest eller pony..
    Jeg kalder min for en pony - for indtil videre er hun en pony. smiley

• #53   8. jun 2013 Jeg er dog selv islænder rytter, og kalder altså min egen 'pony' men mange af dem på gården 'hest'. Må ærligt indrømme at jeg er ligeglad hvad man kalder dem.. smiley

• #54   8. jun 2013 lisa så hvis man nu på islansk havde en betegnelse for pony ville du så kalde den pony??? De har jo kun for ARTS betegnelsen og det er en hest.

• #55   8. jun 2013 I DK er det højden der angiver, om det er en hest eller en pony.
    En islænder er en PONY! Hvad er det der er så svært ved at forstå ved det? smiley Den er under hestemål, derfor er den en pony... og hvad er problemet egentlig i det?

Min egen er 157, så han er en lille hest, men derfor er han stadigvæk en hest. smiley

• #56   8. jun 2013 Ham der i tidernes morgen gav dem navnet, var ikke klar over det ville starte 3. verdenskrig på hg.... smiley kunne han ha' forudset det var de bare døbt ismule... og alle var glade, ingen blev fornærmet eller noget...

• #57   8. jun 2013 Sofie & plethesten: genialt sagtxD

Cæcilie: haha vi griner over dig som tror din PONY på 144 måske) er en hest omg xD

• #58   8. jun 2013 Vil lige sige at det der med at de ikke har et ord for pony på islandsk ikke er helt rigtigt.
    Mens hest hedder 'Hestur' hedder pony 'smáhestur'
    Det er ikke et helt præcist ord for pony det er vist bare 'lille hest' men stadig det er deres ord for pony. - Jeg har fået dette afvide af en ven med familie og noget i island..
    Personligt kalder jeg islænderen for hest. Har aldrig rigtig tænkt over hvorfor jeg gør det. For mig er det vel bare en "naturlig" ting at det er en hest..

• #59   8. jun 2013 Tænk man er så pinlig over ponyer at man bliver irriteret over at folk kalder den det de er smiley

• #60   8. jun 2013
    Tina A

Hvis den var blevet "døbt" islandsk pony, og derved aldrig havde heddet andet - så ja smiley Så ville jeg synes det var helt naturligt, en selvfølge og korrekt, at kalde den pony. Jeg er slet ikke uenig med jer i, at det stangmålsmæssigt er en pony. Selvfølgelig er det dét smiley Men det KALDES jo en hest smiley Jeg synes islandsk pony og "pony" generelt lyder forkert til dem - fordi jeg er så vant til andet.

• #61   8. jun 2013 I DK er en islænder stadigvæk en pony. Der er egentlig ikke noget at diskutere, den er under hestemål, derfor er den en pony. Længere er den ikke smiley

Og ja.. hvis folk er så trætte af de bliver kaldt ponyer (som de er), skulle de måske bare købe sig en hest næste gang... Haha, så kan de da være sikre på de har en HEST smiley og ikke en PONY! smiley

• #62   8. jun 2013 Det kan godt være, at der ikke er et islandsk ord for pony, men det er der i Danmark. Hvis islænder ryttere virkelig gerne vil have at deres pony skal kaldes for en hest, så tag til Island altså.. Get over it.

• #63   8. jun 2013 Sofsof og Cillie: Tror desværre ikke den med 'smáhestur' passer,

• #64   8. jun 2013 Lisa -
    Men alle heste er jo heste, da det er arten der hedder HEST... smiley der er ingen dyreart der hedder Pony... men der er en dyreart der hedder Hest. men hvis vi skal se mere spesifiseret på det, er det en pony.

• #65   8. jun 2013 jamen lisa du har til dels ret fordi islænderen er af arten hest ligesom alle de andre racer... men man har bare skelnet så de små heste er ponyer (lev med det) og de store hest

• #66   8. jun 2013 Lisa: nu er Danmark ikke Island så hedder det jo nok noget DANSK og ikke ISLANDSK og i god gammel dags dansk er det en PONY og god gammeldags islandsk er det en HEST fordi de ikke har ordet PONY;)

• #67   8. jun 2013 Nå men min DSP er fra nu af en sort andalusier hingst.

Min DV er en lippizaner eller en shirehorse. Alt efter mit humør.

Mine 4 små er alle sammen haflinger.

Og min frieser hingst er stadig frieser, kan ikke finde på flere smukke drømme racer nemlig smiley

Og så er jeg bare ligeglad med hvad de officielt er bom!

• #68   8. jun 2013 Synes, det er dybt latterligt, at folk ikke bare kan acceptere, at det er en hest i vores øjne. Og jeg forstår stadig ikke, hvorfor en regel, der gør, at I kan ride stævner, skal bestemme, hvorvidt vores heste er heste eller ej, når vi for at sige det groft er en helt anden ridekultur, der ikke har det mindste med storheste og deres stævner at gøre.

• #69   8. jun 2013 Forstår ikke man gider at bruge krudt på den her diskussion.
    Hvad er formålet? Vil man bare have at alle skal være enige om én ting? Det sker jo aldrig smiley

Jeg skifter sådan lidt til at kalde min islænder en hest eller en pony..
    Så længe hun ikke er en bjørn eller en giraf så er jeg ligeglad smiley

• #70   8. jun 2013 Nu defineres pony/ hest ud fra højden. Så i min verden at brokke sig over folk rent faktisk siger noget korrekt er jo skrup skørt. Islændere findes i mange størrelser, hvis du ønsker en de ikke kan kaldes pony, så må der bare avles nogle højere islændere. I min verden er den en pony hvis den har ponymål.

• #71   8. jun 2013 DD Er helt med på en PRE det er min nemlig smiley
    eller også er han en fantastisk smuk Shire
    eller måske en flot muskuløs welsh cob...

Ligeglad med alt det andet, stamtavle kan ikke bruges til noget selvom man har en...

Min Chihuahua er eks også en Ulvehund selvom hans papirer siger chihuahua... Ihvertfald hvis du spørger ham...

• #72   8. jun 2013 Tina
    Ja jamen lad os ride show sammen med vores drømme race heste!
    Min bernersennen er også en dobermann.

Og min minigris er en rottweiler, du må ihvertfald ikke kalde ham svin, uden han bliver sur.

• #73   8. jun 2013 frydenfjor - måske ikke men siger skam bare hvad jeg har fået afvide.. smiley
    Men ellers så prøv at slå det op??

• #74   8. jun 2013 jeg havde et hængebugsvin som var en kødædene dræberhund som dræbte alle der kom ind på vores grund..

Han var ihvertfald ikke noget svin smiley

• #75   8. jun 2013 DD du siger bare til når vi skal ride show sammen smiley kunne blive et fantastisk smukt et

• #76   8. jun 2013 Tina

Ja, så skal vores shire ride forest, og så PRI'en bag efter. smiley
    Og så tager vi røde kjoler på og kalde dem hvide.

• #77   8. jun 2013 Cæcilie: Hvis vi skal acceptere at i kalder dem for heste, må i også acceptere at vi kalder islænder for ponyer smiley

• #78   8. jun 2013 DD min dræberhund kunne både sitte, give klov (pote), dække og kom smiley havde opdraget den godt

• #79   8. jun 2013 DD ja god ide smiley

• #80   8. jun 2013 Det er en pony, og kan ikke forstå folk der bliver sure om at folk kalder den en pony, det eneste der skilder heste og ponyer fra hinanden er størrelsen, er det fordi det lyder sejere "jeg rider på hest" end "jeg rider på pony" det syntes jeg ikke, det er jo en pony smiley en fjordHEST er også en pony smiley men okey det er bare min mening og det jeg tror smiley

• #81   8. jun 2013 En islænder er under 148, ergo er det en pony. Det kan ikke laves om.

• #82   8. jun 2013 Sofsof og Cille: Kender flere islægningen og flere som har arbejdet på Island, og ordet findes ikke i landet.

• #83   8. jun 2013 Racen bliver jo ikke mindre værd om det bliver kaldt en hest eller pony..

Er lidt ligeglad om det bliver kaldt hest eller pony, men syntes bare at folk skal være opmærksomme på at der altså findes islændere over 148.. smiley

• #84   8. jun 2013 Frydenfjord - Du har sikkert også ret det er bare hvad jeg har hørt fra en ven..
    Men så blev jeg jo så meget klogere smiley

• #85   8. jun 2013 Man burde sku lave regler inden for de mindste detaljer inde for hesteverdenen smiley tror ikke der er mange sportsgrene eller andre ting der kan diskuteres så meget og der findes så mange forskellige holdninger om samme ting som inden for hesteverdenen smiley det er altså nogen gange lidt komisk smiley tror man tit og ofte får mest ud af at holde sine meninger for sig selv og gøre som man nu gør bedst og finder bedst ud af det med sin hest smiley

• #86   8. jun 2013
    American

Haha, ja! smiley jeg har fortrudt de første 109 gange, at jeg oprettede emnet smiley sikke et ragnarok.

Min pointe blev lidt misforstået, og til sidst blev det lidt gjort til grin med røde kjoler, som skulle kaldes grøn. Hm smiley
    Det er sku egenlig kun til, at grine af smiley :D smiley

• #87   8. jun 2013 nej ikke grøn. Hvide.

• #88   9. jun 2013 Altså personligt bliver jeg også selv lidt halvfornærmet over folk der kalder en islandsk hest for pony.
    Jeg tror nu mere det er sådan en ting, som islænderfolk går op i.
    Jeg elsker selv islændere og skal snart have min egen - og ja.. Jeg vil da vildt gerne have at folk kalder racen for en HEST og ikke en PONY, men ja.. Jeg gider ikke rette folk hvis det er.

• #89   9. jun 2013 tja nu kalder jeg hverken islændere for hest eller pony i min verden er det en ismule det samme gælder fjordheste det er fjordboller eller de gule der er intet ondt i det og så får man ikke sagt noget forkert smiley
    men der bliver nok aldrig enighed på det punkt

• #90   9. jun 2013
    DD

Kan du ikke bare stoppe dig selv

• #91   9. jun 2013 der er jo osse fjordhest/nordbagge diskutionerne smiley alternativt kan man kalde dem en fjordbagge smiley

• #92   9. jun 2013 En islænder vil altid være en pony i mine øjne, med mindre den self. er højere end 148 smiley

• #93   9. jun 2013
    Zap

Det tror jeg, at du har helt ret i smiley

• #94   9. jun 2013 Jeg må da vel rette dig når du skriver forkert?

• #95   9. jun 2013
    Det må du smiley

• #96   9. jun 2013 Zap : mig og min veninde kalder den enten fjordheste eller efter dette skema

hoppe : fjordhest

vallak : fjordbagge

hingst : nordbagge

smiley

• #97   9. jun 2013 Tæl ribbenene, den er god nok.. Det er en hest efter medicinsk betegnelse smiley

• #98   9. jun 2013 Ifølge ribbenen på min hopper er hun også en falabella. Alligevel må jeg ikke kalde hende det, på trods af hun kommer fra Argentina.

Ts.
    Tak smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #99   9. jun 2013 Synes virkelig, det er komisk, at folk bliver så fornærmede over, at man kalder islændere for ponyer eller fjordheste for nordbakkere. smiley

Det er sgu da fuldstændig ligegyldigt, men på den anden side, så er de sgu heldige, hvis det er deres største problemer.. smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#100   9. jun 2013 Men tihi. Min nordbakke går på fold med en anden pony, der er en islænder. smiley

• #101   9. jun 2013 Det er lidt som at kalde et barn for en voksen og nægte, at det er et barn :P.

Eksempel:
    Et barn er et menneske, der er et barn.
    En voksen er et menneske, der er en voksen.

De er begge to mennesker (ligesom både islændere og større heste er begge hestearter), men man kalder jo ikke et barn en voksen, for det er det jo ikke stort nok til (man kalder ikke en islænder en hest, for den er en pony).

WHAT IS SO FUCKING DIFFICULT TO UNDERSTAND HERE? smiley

• #102   9. jun 2013 Jeg forstår det ikke... Hvad er det lige der er problemet?

Du har en islandsk hest.. Som er en pony, fordi stangmålet siger det... Og det er du sur over, fordi det hedder en islandsk hest og ikke en pony?

LOLOLOLOLOLOL!

Sorry..

Hvad med fjordhesten? Det er også en pony.. Man ser aldrig fjordfolket blive fornærmede, det er islænderfolket der stamper i gulvet smiley

• #103   9. jun 2013 Lige mht. fjordhest/nordbagge kalder jeg dem faktisk altid fjordboller..

• #104   9. jun 2013 Undskyld, og ikke for at prøve at ramme nogle, men jeg er SÅ TRÆT AF!!!!!!! islænderfolk (bestemt kun nogle af dem!)

Det er som om de er for fisse fornemme til at indrømme at deres pony er en pony.. Forstår ikke hvad der bliver hylet over, og hvorfor nogle bliver så skide sure... Min NF er sgu da også blevet kaldt for en oldenborger, skulle jeg så også fare i flæsket på hende og hyle hende op i ansigtet, fordi hun roste min pony, med det hun synes var fint?

Tag jer sammen, jer der er fornærmede, og avl nogle større islændere, hvis i vil ride hest, bom færdig!

Min mening om racenavnene:

Nordbagge: flødebolle
    Islænder: øøøh, ISLÆNDER, hverken hest eller pony.
    Det er hvad jeg kalder dem.

• #105   9. jun 2013 jeg kalder fjordheste fjolleboller smiley

• #106   9. jun 2013 Og.. Undskyld sproget.. Er bare så uendelig træt af de fissefornemme af slagsen smiley

Islænderfolk kan være lige så skønne som alle andre racefolk, inkl folk med blandingsheste.. De skal bare tage at falde ned på jorden og nyde ridesporten lige så afslappet som od andre, i stedet for at flyve i vejret over hvad folk kalder deres dyr, når det bliver rost..
    Én ting er at de tænker "luk røven, det er en hest!", men en helt anden ting er at blive sur og indebrændt på andre folk over det..
    Ser absolut ingen mening med det smiley

• #107   9. jun 2013 Jeg forstår bare ikke, hvad det er, der er så negativt ved ponyer, at man IKKE vil have sin islænder kaldt for det, på trods af højden?

Jeg elsker ponyer, og synes de er noget af det sødeste, så når jeg siger "sød pony" om en islænder eller hvilken som helst anden pony (eller hest, haha ;)) så er det altså noget rigtig positivt.

Og når man så får smidt i hovedet, om man altså ikke godt lige vil holde op med at kalde islænderen for en pony, for det er altså en hest(!) og det vil ejeren IKKE have, at den bliver kaldt, så bliver man altså lidt overrasket/tænker "hold da op.."

Der er da ingen, der bliver sure, hvis jeg går hen til deres haflinger, fjordhest, traver, belgier, knabstrupper, DV osv. og siger "Heeeej Pony! Nåårh, hvor du bare en sød lille Ponyhest.", klapper den og går videre. smiley

• #108   9. jun 2013 <b> http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=815
    kan det give jer en forklaring????

• #109   9. jun 2013 En fjordHEST er jo også en pony, selv om det hedder en hest;)

• #110   9. jun 2013 *At sætte mig ned med popcorn xD*

• #111   9. jun 2013 Jeg mener at have læst at det er noget med at de har flere ryghvirvler end "almindelige" ponier har. De har ligeså mange som heste og derfor bliver kaldt for en hest.

Ikke hæng mig ud for dette, er nemlig ikke helt sikker på det:-D

• #112   9. jun 2013 Ej, undskyld mig, men nu bliver jeg sgu lidt sur, når folk siger, at vi er sådan nogle fisefornemme nogle, der bliver fornærmede over, at folk siger, vi rider på ponyer. Den korrekte betegnelse er en islandsk HEST, om den har ponymål eller ej (hvilket flere og flere ikke har). Personligt bliver jeg fornærmet over, at folk kalder min fuldblodsHEST af alle fuldblodsheste for en pony - måske er den lille, men den ligner en hest, dufter som en hest og er en hest pr. definiton. I må kalde den, hvad pokker I vil, når jeg ikke hører på det, men en islandsk pony skal I altså gå meget langt for at finde. Jeg skal ikke kunne sige, om den med ribbenene holder, for man siger også, at ponyers næseryg ikke er groet helt fast - og så igen, hvilken hest kan sige, at " nu er jeg 146 høj, nu må mit næseben ikke gro helt fast!"?
    Synes virkelig, nogle herinde kunne tale mindre nedladende - det er ikke, fordi vi truer jer med at slagte jer, fordi I kalder vores heste ponyer, vi (jeg, for jeg har det sgu lidt, som om jeg er den eneste islænderrytter herinde stadig) argumenterer blot for, hvorfor det er en hest og ikke en pony, samt prøver at sætte jer ind i, hvorfor det er stødende at få at vide, at vores HEST "er en sød pony". Det kan de fleste med store heste ikke, fordi de er vant til at bruge betegnelsen pony om alt, der ser småt nok ud. Jeg bruger aldrig betegnelsen pony, selvom hesten er 50 centimeter høj - en hest er en hest i mine øjne, og jeg forstår stadig ikke, hvorfor vi, som stadig er en helt anden ridekultur eller sågar et andet samfund inden for hesteverdenen, skal følge regler, der gør jer i stand til at ride stævner på små heste.

• #113   9. jun 2013 Så er mine shetlændere også heste xD
    islænderen er en hest, ligesom alle andre heste, MEN BETEGNES ALTSÅ SOM PONY. SLUT FÆRDIG.

• #115   9. jun 2013 Plat efter min mening - men selvfølgelig vil der altid være nogle uvidende personer der ikke kender det rigtige navn for den islandske hest smiley

Men at nogle ligefrem ønsker bevidst at have sprogfejl er ubegribeligt smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#116   9. jun 2013 Mie: Dine shetlændere er faktisk slet ikke heste. Det hedder jo Shetlandspony. smiley

• #117   9. jun 2013 Hvorfor ikke bare bruge det rigtige ord Freja smiley ?

• #118   9. jun 2013 Så lad os forholde os til noget FAKTA frem for MENINGER :

---------------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor er den islandske hest en hest - og ikke en pony?
    Det er af og til oppe til diskussion, hvorvidt islænderen er en pony eller en hest. Dette bidrag fra Marit Jonsson giver en historisk vinkel og forklarer, hvordan ordet pony er opstået.

Hvorfor er islænderen en hest?
    Det er ganske enkelt fordi det netop er denne og andre gamle hesteracer fra vor del af verden, som har størst ret til navnet. Logisk set er dette både sproglig, kulturelt og historisk korrekt.

Det oldnordiske ord var ’hestr’
    Det hedder stadig hest både på dansk, norsk, svensk og islandsk. Ordet fortæller intet om dyrets størrelse eller type. Der har været heste i Europa siden istiden, hvad man blandt andet kan se på de ældgamle hulemalerier i Frankrig og Spanien. Har du nogen sinde hørt om altamira-ponyerne? Eller ville det være tænkeligt at Odin red på en ottebenet pony? Ordet hest indgår i vores historie, fordi det tilhører vores sprog.

Verdens eneste overlevende vildhest hedder przewalskii hesten, den er ikke særlig stor. Det hedder nordlandshest, fjordhest (eller fjording), færøsk hest, mongolsk hest og dülmenerhest, på trods af at alle disse heste ikke har krav om særlig størrelse, og langt de fleste af dem er under 147 cm. Verden over findes der masser af hesteracer, kun få af dem har størrelseskrav, og mange af dem er små. De har forskellige navne afhængig af det lokale sprog.

Ordet ’pony’ er kommet fra England
    Ordet ’pony’ har en ret morsom forhistorie. Ordet stammer fra klassisk latin hvor det hed pullus, som betød et ungt dyr. Den videre udvikling ser sådan ud: Pullanus (sen latin) fik betydningen føl, og gik på fransk over til at lyde poulain, og diminutiv af dette blev poulenet, et lille føl, som herefter vandrede til Skotland, som historisk set havde meget med Frankrig at gøre på grund af katolicismen. På skotsk blev ordet til ’powny’.

Betegnelsen gik videre til England som pony, som både der og andre steder kom til at betyde en lille hest under 14 hands (147 cm.) Betegnelsen har kun betydning i ridekonkurrencer og væddeløb, hvor heste og ponyer ikke må starte i samme klasse. Desuden må ponyer i konkurrencer kun rides af børn.

Betegnelsen pony bør bruges om små heste (under 147 cm.) som hovedsagelig nedstammer fra England og Skotland.

Størrelsen på en hest er ikke nogen konstant faktor. For tusinde år siden havde de islandske heste en mankehøjde på noget over 135 cm. Det viser udgravninger af skeletter fra vikingetiden. Gennemsnitshøjden var i 1970 132 cm. Gennem de sidste 35 år er den steget til vikingestørrelse, 136 cm. Ikke ved anden påvirkning end udvælgelse blandt avlsdyrene og fremfor alt bedre fodring om vinteren på Island. Den største islandske hest der har været målt ved kåringer var 147,5 cm. Men det er slet ikke målet at få dem større. De bliver hverken stærkere eller sundere, ej hellere bedre rideheste af at få længere ben.

Alle gamle hesteracer som renavles har, uanset størrelse, ret til betegnelsen hest på dansk. Og de islandske heste har, mere end nogen anden race med hen imod 1000 års renavl bag sig og ved altid at have været brugt som rideheste for mennesker i alle størrelser og aldre, ret til at være heste.

Og hvad så med alle de store hesteracer vi har i dag? Ja, de er jo alle blandinger af heste som er kommet sydfra på et meget senere tidspunkt. Måske er det dem, der burde skifte navn?

Forfatter: Marit Jonsson
    http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=815

-------------------------------------------------------------------------------

Mange tror den islandske hest er en pony, men den er registreret som hest – Folk som er over 16 må gerne starte stævner på dem, så selvom de er 1.40 cm er det en hest, det er kun ved islandske heste denne undtagelse finder sted.
    http://da.wikipedia.org/wiki/Islandsk_hest

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#119   9. jun 2013 Måske er vi bare mere afslappede omkring vores hestehold. Det behøver ikke være så højtideligt. smiley

Og det er bl.a. det, jeg ikke bryder mig om ved islænderverdenen (hyggeryttere på islændere undtaget).

• #120   9. jun 2013 Super smiley

• #121   9. jun 2013
    Stine M

Nu må jeg le smiley Jeg synes tværtimod, at storhesteryttere er noget af det mest fisefornemme! Kommer man til dressurstævne, så er der da den strammeste mine på, og der bliver sandelig nok bagtalt om hvorvidt hesten går godt nok og rytteren sidder korrekt!

Kommer man til islænderstævnerne er stemningen en helt anden smiley Folk er åbne og snakker med kendte og fremmede hinanden.

Jeg begynder at blive småirriteret over den her diskussion. JEG har personligt intet imod, at mine drenge er - JA - PONYER! For STANGMÅLSMÆSSIGT så er de, og det kommer ingen islænderrytter udenom. Færdig. Det eneste JEG siger er, at det IKKE hedder en islandsk pony - og så kan I da sige hvad pokker i vil og blive irriterede og puste jer op smiley

• #122   9. jun 2013
    Synes alle skulle læse Ismulerne's indlæg - og så kommentere igen..

• #123   9. jun 2013 CSF:
    Vil meget gerne at du uddyber din kommentar, inden jeg giver en kommentar til det.
    Bare så vi ikke taler forbi hinanden.

• #124   9. jun 2013 Godt indlæg Ismulerne:)
    I må alle kalde min islandske hest for en pony hvis I vil, men det hedder nu engang en hest... Jeg har svært ved at se hvorfor der er nogle der har så svært ved at acceptere at Islænderfolk kalder det er hest? Og for min skyld så sig da også bare at en fjordhest er en hest, det ligger jo til navnet:)

• #125   9. jun 2013
    Karoline

Præcis. Man fristes til at tro, at det ligeså meget er nogle storhesteryttere, som ikke kan acceptere navnet smiley

• #126   9. jun 2013 Jeg vil hellere end gerne kalde islandskeheste for heste :). Glæder mig da til næste gang nogen kalder en islænder en pony. Så kan jeg smaske fakta i hovedet af dem, hvor der står at det er en hest smiley

• #128   9. jun 2013 Ja jeg synes ofte at der også går den anden vej. Ud af alle indlæggene kan man se at næsten alle Islænderfolk siger at man da godt må bruge ordet "pony" om den islandske hest. Når det så kommer til mange af dem der rider på andre heste eller ponyer, er kommentaren ofte at "det er altså en hest og det kan I ikke lave om på" Jeg siger slet ikke at alle siger sådan, men det er mange af dem jeg møder der har den holdning. Måske behøver man slet ikke at være så firkantet med de begreber?

• #129   9. jun 2013 Lisa, går du ikke lidt over stregen? Ismulerne kom bare med at udmærket argument for at man burde kalde det en hest. Og det er DET hele det her forum handler om. De gav ikke udtryk for at de angriber nogen hvis de kalder den en pony, men at de selv ikke ville kalde den det.

• #130   9. jun 2013 Altså alle heste er jo en "hest"...
    At kalde en "heste" for en pony er jo ligesom for at kategorisere for en lille hest?

ved ikke om i forstod det men giver altså de andre ret.. den har pony titlen uanset hvad! bum basta.. smiley

• #131   9. jun 2013 Jeg forstår altså ikke hvordan nogle kan have så ondt i (undskyld sproget) r*ven af at nogle kalder det en hest og nogle kalder det en pony.

Vi kan ikke alle være enige, så lad os bare hver især kalde den det vi synes den skal hedde? smiley

• #133   9. jun 2013 Jeg kan stadig ikke forstå problemet.. Der er jo ingen der siger at det hedder en islandsk pony.. Alle ved godt at det hedder en islandsk hest.. Men stangmåls mæssigt er den stadig en pony, om det så fremgår i navnet eller ej.. Fjordhesten hedder heller ikke en fjordpony, selvom det er en pony..

Jeg må sgu indrømme at jeg altid har haft et dårligt indtryk af islænder ryttere.. Og der er stadig ikke nogen der har ændret min mening, desværre..

• #134   9. jun 2013 Melaine:
    Kunne du uddybe den her sætning noget mere "Jeg må sgu indrømme at jeg altid har haft et dårligt indtryk af islænder ryttere.. "

• #135   9. jun 2013 åh ha denne ældgamle diskussion smiley de færreste fra storheste/pony-verdenen vil næppe nogensinde se islænderen som andet end en pony, og det kan vi nok ikke ændre på og folk må somend også mene hvad de vil.. omvendt så beder jeg også folk om at respektere at i min terminologi er det en hest, hvad de kalder den når de snakker med andre skal jeg ikke bestemme..

men men.. jeg har self også et argument smiley ja det er rigtigt at en islænder ifølge DRF og FEI og hvad nu er en pony fordi den er under stangmål 1.48 MEN islænderen hører slet ikke ind under disse organisationer og har sit eget reglement, egen stambogsføring og egen hovedorganisationer nemlig FEIF og DI hvor islænderen altså regnes som en hest og ikke en pony...

• #136   9. jun 2013 Ja, det vil jeg gerne smiley

Jeg har altid fået det indtryk at islænder ryttere har så meget nok i sig selv at alle andre ikke kan måle sig med dem.. Hver gang jeg har mødt en på tur i Hedeland bulrer de forbi i fuld galop eller tölt uden at tage det mindste hensyn til mig og min store hest.. Og det er HVER gang.. Plus at dem jeg har haft "fornøjelsen" at snakke med har super travlt med at rakke mig og min hest ned, fordi jeg ikke rider islænder.. Men siger man nej tak til islænder, så falder hammeren.. Jeg er temmelig ligeglad med hvad de mener om mig og store heste, men det er lidt princippet..

Derfor har jeg desværre fået et meget dårligt indtryk..

• #137   9. jun 2013 Melanie: tror så det går lidt begge veje mellem de to "verdenen" hvilket jeg synes er ærgeligt smiley jeg har ikke selv noget problem med store heste eller dem der rider dem, har selv redet dem før jeg skiftede til islændere, og er sikker på begge verdener ku lære meget af hinanden hvis de holdt op med nærmest at bekrige hinanden..
    tror islænderryttere er vant til at storhesteryttere ser ned på dem og tror vi bare rider skovture og tulre rundt i skoven, hvilket der også er mange der gør ligesom der er også er skovtursryttere der rider andre racer.. men vi har også mange som rider sport og tager sporten ligeså seriøst som konkurrenceryttere på store heste gør..
    hvis du ligesom kan følge mig smiley

• #138   9. jun 2013 Melanie: Engang passede jeg en islænder for en ven. Jeg var ikke ret gammel. Jeg var bare glad for at ride en hest. Men jeg måtte knap nok ride forbi rideskolen som lå tæt på, uden jeg fik dumme kommentarer om at islændere var dårlige og dumme heste, og at jeg slet ikke burde komme sådan et sted med sådan en hest hvis jeg ville noget med min ridning. Jeg synes bestemt at folk med store heste er lige så gale.

• #139   9. jun 2013 Jeg er dressurrytter og jeg bryder mig egentlig heller ikke særlig meget om mine "kollegaer" da jeg kun render ind i de snobbede, arrogante og sure.. Plus jeg synes dressurverdenen er sørgelig i og med at hvis du er et navn, slipper du afsted med alt.. Men jeg er nu stadig dressurrytter og elsker dressur, hvis det gøres rigtigt.. Så jeg ved godt at folk har dårlige oplevelser med den del af hesteverdenen..

Men nu igen ser jeg at folk skal ind og lægge skylden over på rytterne på stor hest, fordi jeg - som en af dem, fortæller min ærlige mening om mine oplevelser med islænder ryttere.. Jeg er da ærgerlig over at det er mine oplevelser, men det er det nu engang..

Og jeg er ligeglad med hvilken hest folk har og kan lide at ride på.. Det er mig ligegyldigt, for det er jo ikke mig det skal ride den..

• #140   9. jun 2013 Melanie:
    Det er da træls, at du har haft nogle dumme oplevelser på tur, når du har mødt islandske heste.
    Men derfra og lave en generalisering om dem som rider dem, kan jeg ikke helt føle sig i.

Så kunne jeg også sige, at alle dem som rider store heste som også kommer i ridehuset ikke laver andet end buller rundt i hurtig trav eller galop med hovedet i sky i en halv time og så bare forlader stedet igen.
    Men dette ved jeg jo også godt ikke er tilfælde for alle som rider andre racer end den islandske.

Nu kan jeg ikke sige hvad de har sagt til dig og dine heste, men der er faktisk set meget med den islandske hest de sidste 10 år, fordi mange storeheste folk er kommet ind, og behandler dem som dem.
    De har fået tøj på, står på bokse det meste af dagen, der trænes baneøvelser og vi har fået fint tøj på til stævnerne.
    Så den helt store forskel tror jeg ikke mere findes.

• #141   9. jun 2013 Jamen, det er jo netop rytterne jeg har dårlige oplevelser med.. Hesten er jo bare en hest som andre og kan ikke få skylden for noget som helst..

Jeg har jo ikke mødt alle islænder ryttere i verden og kan og vil ikke udtale mig om jer allesammen, men alle dem jeg har mødt har desværre ikke været en positiv oplevelse..

Jeg kan da udmærket forstå dig i at nogle storheste ryttere nul respekt har for andre i ridehuset. Det ser jeg da også ske, selvom jeg er en af dem der tager hensyn til de andre.. Og hvis jeg skal bruge plads, så venter jeg til der er få eller ingen derinde..

• #143   9. jun 2013 Skriver DRF mon hest eller pony......? smiley

http://www.rideforbund.dk/da/Ridesport/Discipliner/Islaender.aspx

• #144   9. jun 2013 smiley ha ha

• #145   9. jun 2013 "Ej altså jeg bliver så fornærmet over når folk siger min islænder er en pony, den er godt ikke lige så høj som en hest men den er altså ikke en pony!" - wtf? ö.Ö

Jeg har ALDRIG forstået hvorfor islænder folket nægter at erkende at det er en pony og de er tilsyneladende ikke engang enige om modargumentet, der kommer jo de SJOVESTE begrundelser "Jamen på engelsk er der intet ord for pony" - Det gør der faktisk og selv hvis der ikke gjorde, ændrer det jo ikke på højden.

Da jeg lavede en stor tråd omkring dette emne, lød det som om islænderfolket simpelthen ville ændre på definitionen af ordet "hest". Det lyder lidt som om de bliver fornærmet over at høre at andre mener at de er for store til deres ponyer, for det er hvad de er, ponyer.

Jeg gider ikke komme med yderligere argumenter, for i kan jo bare se hvad jeg skrev i mit eget emne "Hvorfor bliver islændere kaldt heste?"

• #147   9. jun 2013 Det er bare lige det, at det ér en pony ifølge deres stangmål, så hvis det er så forfærdeligt at have en pony, så køb da en hest der er over ponymål næste gang, så er det problem løst smiley

Desuden synes jeg slet ikke en islænder ligner en hest i hestestørrelse. Den ligner en lille pony i mine øjne smiley

• #149   9. jun 2013 Ida: Kan du fortælle mig hvad avlsmålet er?

• #150   9. jun 2013 Jeg tror, de fleste ville se sig enige i, at man kan kalde dem, hvad man lyster, bag vores ryg, men at komme hen og sige "nej, en fin pony, du har" - dét er fornærmende for sådan en som mig, og folk bør acceptere dette, uanset om de mener, det er en pony eller ej. Og når I siger, islændere ligner ponyer, må jeg så lige spørge, hvordan en hest ser ud? For i mine øjne er en islænder sgu mere hest end nogen "hest" nogensinde bliver.
    (link fjernet)
    http://www.equitrekking.com/images/uploads/Vittoria%20-%20dressage%20type%20mare%20%20by%20Joel%20Neel.jpg

• #153   9. jun 2013 Jeg vil gerne have at du beskriver det for mig fremfor at sætte et link ind,
    det lyder jo til at du har helt styr på det selv, siden du kan udtale dig om det.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#156   9. jun 2013 Jeg synes, de ligner store shetlændere, men det gør dem jo ikke til dårligere heste. smiley

Frydenfjord: jeg har hest for hyggens skyld, så jeg bryder mig bare ikke om den mentalitet, en del islænderryttere har (der er et par glimrende eksempler i denne tråd). Der er dog også rigtig mange med islændere, der ikke er så højtidelige. smiley

• #157   9. jun 2013 Men ser du den islandske hest har udviklet sig meget over se sidste mange år, de bliver blandet andet større og større og målet bliver mere og mere en letbyggede atletiske islandske hest.
    Den gamle dagstype ser man mindre og mindre, de er gået mere over og blevet mere og mere sporty i deres bygninger end tidligere.

• #158   9. jun 2013 CSF:
    hvad er det så for en mentalitet som den islandske rytter har?

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#159   9. jun 2013 At der insisteres så kraftigt på, det hedder en hest og at ting bliver retfærdiggjort med, at "sådan gør man på Island" - fx det er ok med absurd store ryttere til en islænder på 350kg.

Det er selvfølgelig langt fra alle, der er sådan, men dem der er, bryder mig ikke om.

Mit hestehold er for hyggens skyld og handler om ikke at være så snæversynet, men i stedet åben og tolerant overfor andre træningsmetoder og måder at holde hest på osv. På samme måde burde man måske prøve at acceptere, at det ikke er alle,der er så forfængelige med, hvad deres hest bliver kaldt.

Havde fx også nogle fordomme om westernverdenen, så tog til et kursus for at få be/afkræftet de fordomme om westernryttere.

• #160   9. jun 2013 Er en flodHEST en hest eller pony?
    Jeg har en fjordhest, og er stolt af at ride pony.

• #161   9. jun 2013 CSF, jeg er bestemt enig i, at man for ofte ser for store mænd og kvinder på for små og spinkle heste, men jeg tror ikke, at nogen vil benægte, at en stor, kraftig islænder på 145 centimeter vil være i stand til at bære mere end en spinkel sportspony på 148 centimeter. Jeg har faktisk netop skrevet et debatindlæg i min skoleopgave, som vi stadig venter svar på. Der tog jeg også emnet med store ryttere vs små heste op med særlig fokus på islænderen. Omvendt ser man altså også MEGET ofte børn, der er alt for store til deres små 3'er ponyer - men dette er fuldt ud acceptabelt åbenbart ...

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#162   9. jun 2013 Betina: en flodhest er vel slet ikke en hest smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#163   9. jun 2013 Det er sselvfølgelig heller ikke i orden, men det bliver bare ikke retfærdiggjort med, at "sådan gør man på Island"

• #164   9. jun 2013 Hej CSF!
    Sådan som jeg husker det, så har hovedparten vist bare henvist til at der ikke findes et ord for pony på islandsk derfor bliver den kaldt for en hest.
    Sådan som jeg har læst det herinde, så skriver hovedparten af dem med islænder herinde i indlægget, vist at de selv kalder dem for ponyer eller er ligeglad med hvad folk kalder dem.

Ja folk over 16 år bør nok også holde sig fra fjordheste og andre ponyracer.
    Men jeg vil igen slå på at en istap oftes holder længere som ridedyr, og er mindre skadet end mange andre racer af ponyer/heste.

Jeg vil nu også mene, at man inden for islænderverden er meget åben overfor andre træningsmetoder. Mange islændere rides og trænes præcis som andre racer, der er nu ikke noget særligt der.

• #165   9. jun 2013 Jamen den hedder hest smiley hvis en islænder er en hest fordi den hedder hest til efternavn er en flodHEST vel også smiley
    Sorry jeg kan bare ikke tage sådan en situation alvorligt. Rid hvad i vil, og kald dyret hvad i vil. Længere er den vel ikke

• #167   9. jun 2013 Ida, jeg forstår ikke helt, ser du det som en hest eller en pony? Synes da, du sagde, at det var en pony uden tvivl, men nu siger du, at det skal være en stor, kraftig hest? Jeg er lidt forvirret og kan ikke helt se, hvem du egentlig holder med her smiley

• #169   9. jun 2013 Tja, de blev redet af vikingerne i krig og blev brugt til arbejdet på island, det har en sportspony nok ikke gjort. Synes ikke, det er specielt fedt, at vi avler dem højere og højere og tyndere og spinklere, for sådan skal en islandsk hest da godt nok ikke se ud.

• #171   9. jun 2013 Jeg eeeeelsker de helt gammeldags islændere. Altså de kraftige byggede. Det er sådan en jeg har tænkt mig at købe når jeg har fået mit job. ^^

• #173   9. jun 2013 Sidder lige og læser forrige indlæg og må indrømme, at jeg grinede lidt ad "fissefornemme" - jeg tænker sgu på noget lidt andet end fornemme ryttere smiley

• #174   9. jun 2013
    Der findes et ord på islandsk for pony, har fundet en der har slået op i en ordbog og taget et billed.

Men argumentet er som regel at det er fordi islændere anatomisk ser bygget anderledes og har et ribben mere, mener jeg.

• #175   9. jun 2013 Det var det, der forvirrede mig, for jo, det skal jo nemlig være en robust hest med lange ben og rummelige bevægelser, men ikke en sportspony.

• #176   9. jun 2013 Islænderryttere, vil i så også kalde en fjordhest for en hest?

• #177   9. jun 2013 Cæcilie : jeg kalder da også min mors hest på 184 cm for en lille pony, og den er LANGT fra en pony, bliver hun sur og fortæller mig det er en hest ? nej det gør hun ikke

• #178   9. jun 2013 Ser gerne en masse beviser som kan gøre mig lige så kloge som Jer smiley

Vil i ikke gerne linke (ligesom jeg selv gør) så det ikke er meninger / egne verdener osv. vi diskuterer men rene og klare fakta ?

Jeg vil rigtig gerne vide hvad den rigtige betegnelse er for den islandske "hest" - og hvis blot 1 person herinde kan overbevise mig med FAKTA så ændrer jeg glædeligt den viden jeg har omk. lige præcis de undtagelser der er vedr. islandske "heste" smiley

På forhånd tak for hjælpen smiley

-------------------------------------------------------------------

http://da.wikipedia.org/wiki/Islandsk_hest
    Mange tror den islandske hest er en pony, men den er registreret som hest
    -------------------------------------------------------------------

Alle gamle hesteracer som renavles har, uanset størrelse, ret til betegnelsen hest på dansk. Og de islandske heste har, mere end nogen anden race med hen imod 1000 års renavl bag sig og ved altid at have været brugt som rideheste for mennesker i alle størrelser og aldre, ret til at være heste.

• #179   9. jun 2013 Ja, jeg kalder også en fjordhest for en hest Amalie Planch. smiley

• #180   9. jun 2013 Nåede ikke lige at få linket med til det sidste http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=815

• #182   9. jun 2013
    " Alle gamle hesteracer som renavles har, uanset størrelse, ret til betegnelsen hest på dansk. Og de islandske heste har, mere end nogen anden race med hen imod 1000 års renavl bag sig og ved altid at have været brugt som rideheste for mennesker i alle størrelser og aldre, ret til at være heste. "

Det er vel også bare en menings sag, at en hest er en hest og ikke en pony, når der er mange års avl bag?

Ud fra det kriterium er der mange ponyer, der er hest.

• #183   9. jun 2013 Dette forsikringsselvskab skriver også islandske heste og i øvrigt rideheste, ponyer osv...
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    (link fjernet)

Rideuanvendelighedsforsikring

Hvilke heste kan rideuanvendelighedsforsikres?
    Denne forsikring kan tegnes som tillæg til livsforsikring af rideheste, islandske heste, koldblodsheste og ponyer, med en forsikringssum på op til 200.000 kr.

Hesten må ikke være fyldt 13 år og for islandske heste, ponyer og koldblodsheste gælder at hesten ikke må være fyldt 15 år ved tegning af forsikringen.

Fra 1. januar det år hesten fylder 16 år og for islandske heste, ponyer og koldblodsheste fra det år hesten fylder 20 år, nedskrives forsikringssummen med 15% af forsikringssummen om året.

Der skal altid som min. indsendes en ny dyrlægeattest.

Røntgen
    Heste, ponyer og koldblodsheste:
    Ved Rideuanvendelighedsforsikring på sum fra kr. 50.000,- skal vi bede om røntgen af ben, ryg og hals.
    Hvis hesten er fyldt 10 år, ponyen og koldblodshesten 12 år, skal vi altid bede om fuld røntgen.

Islandske heste:
    Ved Rideuanvendelighedsforsikring fra 50.000,- skal vi bede om røntgen af ben og ved sum fra kr. 75.000 skal vi ligeledes bede om røntgen af ryg og hals.
    Hvis den islandske hest er fyldt 12 år, skal vi altid bede om fuld røntgen.

Ved koldblodsheste forstås: Belgier, Curly, Fjordhest, Haflinger, Jydsk hest og Tinker.

• #185   9. jun 2013 Pony........

• #186   9. jun 2013 Venter stadig.......

• #188   9. jun 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_horse

Oversat : Den islandske hest er en race af hesten udviklet i Island . Selv hestene er små, til tider pony -størrelse, de fleste registre refererer til den islandske til det som en hest. Islandske heste er langlivet og hårdføre.

Islandske heste vejer mellem 330 og 380 kg (730 og 840 lb) [1], og stå et gennemsnit på 13 og 14 hænder (52 og 56 inches, 132 og 142 cm) høj, hvilket ofte betragtes pony størrelse, men opdrættere og race registre altid henvise til Icelandics som heste. [2] [3] Flere teorier er blevet fremsat, hvorfor Icelandics altid kaldt heste, blandt dem racens kække temperament og store personlighed, [4], og manglen på et ord på islandsk for "pony". [5] En anden teori foreslår, at racens vægt, knoglestruktur og vægt-bærende evner betyder, at det kan klassificeres som en hest, snarere end en pony.

• #191   9. jun 2013 Ida : Jeg vil gerne vide hvad mange her åbenbart har læst omkring at at islænderen er en pony - eftersom jeg altid har lært at det er en hest, og alt hvad jeg læser omkring spørgsmålet bekræfter dette.... så søger nogle fakta om at den islandske hest nu er en pony (udover i DRF konkurrence opmåling som jo selvfølgelig er logik)

• #192   9. jun 2013 jeg ved at man bare kunne ændre teksten på wiki en årgang, min veninde og mig kom nemmelig ind på noget hvor man kunne ændre teksten, gjorde det dog ikke så er jo ikke sikkert det er sandt smiley

• #194   9. jun 2013 Utroligt, at der kan diskuteres så længe om det.

En islænder er en pony i højden, men racen hedder en hest. Mere er der vitterlig ikke at sige om sagen.

• #196   9. jun 2013 Forstår bare ikke dem, der mener det ligner en hest i ministørrelse. Synes det ligner en pony.
    Så synes jeg mere at en ponyrace som en haflinger kan ligne en hest - nogle af dem ihvertfald.

Men islænderen har denne "typiske" ponyman, korte ben og små hove, der giver den et ponyudseende.

• #197   10. jun 2013 Ja ok vi kommer nok ikke videre...... Kald den hvad i vil, men hvor ville det være dejligt med fakta frem for at komme med det samme ene argument at den går under pony højden : hvem siger det ? - hvor står det ? - og er islænderen ikke undtaget ? ovs osv......men det må åbenbart være svært at finde nogle steder hvor de kaldes ponyer smiley og meninger kan vi nu engang ikke bruge til noget som helst !

• #198   10. jun 2013 Kan fortælle dig, at hverken min hest eller nogen i stalden har "små hove" ... vores smed laver specielle sko til en af dem, fordi han har nogle gigaenorme hove, så nej, der er sgu ingen regel for, at de harme hove og korte ben, for det har de i hvert fald heller ikke. Så har du i hvert fald ikke set en vejbyggede islænder - og hvordan i alverden kan vi kategorisere vores heste, ud fra hvilken man de har? Alfs er lang og tyk, en andens er kort og MEGET tyk, en andens er lang og tynd - en sportspony har sgu ikke rigtigt nogen man.

• #199   10. jun 2013 Det er jo ikke nogen fornærmelse, at jeg synes, den ligner en pony. Der er ikke noget galt med at ligne en pony - den eneste der tilsyneladende synes det, er dig??

Det ligner en pony i mine øjne.

• #200   10. jun 2013 Ismulerne -

Jamen hvis islændere under 148 er heste, så lad os da også sige at new forest er heste.
    Hvorfor er det egentlig så svært at forstå? Jeg mener - i Danmark er heste under 148 ponyer, og sådan er det bare.

Og hvad er der galt med at være pony? Jeg har intet problem med hverken ponyer eller islændere for den sags skyld, men den er bare en pony i mine øjne. Og det behøver nødvendigvis ikke være en dårlig ting - de eneste der får det til at lyde som jordens undergang er jer, der ikke mener det er ponyer.....

• #201   10. jun 2013 Sofie - Problemet er bare, at racen hedder en hest. Dette er dens navn.

En new forest hedder en new forrest pony. Det latterlige ligger jo i, at folk simpelthen insisterer på at kalde islænderen noget ukorrekt. Og det er da ikke jordens undergang nej, men mindre kan også gøre det.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#202   10. jun 2013 Folk er jo bare ligeglade med, hvad den bliver kaldt. Kan kun snakke for mig selv, men undrer mig da over, hvorfor man går så meget op i noget, der er så ligegyldigt.

• #203   10. jun 2013 Eftersom den bliver avlet højere, mere spinkel osv, blandet med andre heste, kan vi vel fuld tillade os at kalde den en pony, da den så ikke kan være renracet gennem 1000 år længere...
    I bliver fornærmede når vi kalder jeres islænder for en pony. Fint, måske er det ikke så mærkeligt at vi synes i er så forfængelige... Ros er vel for pokker ros, vi kalder jo ikke jeres islænder for en "fin pony" bevidst kun for at sætte jeres pis i kog...

Fint at i har det sådan, men sig tak til ros, og brok jer efter vi er gået videre til næste dyr...

• #204   10. jun 2013 Taget fra hjemmeside: Hvorfor er islænderen en hest?
    Det er ganske enkelt fordi det netop er denne og andre gamle hesteracer fra vor del af verden, som har størst ret til navnet. Logisk set er dette både sproglig, kulturelt og historisk korrekt.

• #205   10. jun 2013 Hvorfor er det så svært at forstå AT LIGE PRÆCIS ISLÆNDEREN ER UNDTAGET ? Find for dælen nogle fakta som modsiger det !!

Det hedder ikke en islandsk-pony men ALTID islandsk-hest.

Dartmor pony, Connemara pony, Dansk Sports Pony, Exmoor pony, Fell Pony osv osv osv osv osv....... - og islænderen hedder islandsk hest efter som lige præcis denne race er undtaget af ovenstående årsager samt i registre er registreret som heste smiley

Selvfølgelig er hestene delt op ved div. konkurrencer eftersom højde og drøjde er med til at afgøre hvem der springer højst, løber hurtigst osv. men dette er KUN I KONKURRENCE øjemed. Ligesom en bokser i hhv. fluevægt og sværvægt aldrig kommer til at bokse imod hinanden.

• #207   10. jun 2013 Er vores personlige mening ikke god nok?
    Hvorfor SKAL du bruge fakta? Uanset hvad du stopper i skærmen på mig om at det er en hest, ændre du IKKE min menin på at det altid vil være en pony, når den ligner en, og er under hestemål...

Du kan ikke få din vilje, bare fordi du har en masse fakta om det og bla bla..

• #208   10. jun 2013 Og alle er undtaget når de er under 148, bom færdig.

Det er det samme som at mange DSP vokser over mål, det giver dig jo stadig ikke ret til at starte den som pony, selv om den faktisk hedder det..

• #209   10. jun 2013 Ismulerne:

Har du en islænder på 138 og du ikke ønsker at starte islænder konkurrencer på den...

Hvad skal du så klasse den som?

• #210   10. jun 2013 Jeres personlige meninger kan jeg ikke bruge til noget som helst ... Sorry !

Nå men jeg håber da der er nogen som er blevet klogere i dette forum - bare ærgeligt det ikke var mig da vi tilsynladende ikke kan kommunikere på samme niveau smiley

• #211   10. jun 2013 Det er kun dig der FØLER dig hævet over os andre.. Du er det sådan set ikke..

God dag og hyg dig med dine ponyer.

• #212   10. jun 2013 Ja ! Bliv endelig på det plan..... så skal du nok blive til noget stort smiley lol

• #213   10. jun 2013 Cæcilie : sikke sur du bliver over at man kalder en islænder en pony, og fordi vi siger den ligner en pony, nu vil jeg vise med billeder den ligner en pony smiley

Shætlænder : http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTk32ZXgQm9oJmDYUWI53KftHMtfcHdQDcmVTRt7YDAOOud9FAo-A + http://d4ionjxa82at6.cloudfront.net/ee/94/i35034350._szw530h275_.jpg

Islænder : (link fjernet) + http://www.islandskhest.dk/bl%F8ndal1.JPG

Dansk Varmblod : http://www.casabagge.dk/dataentry/image/image/Afkom/georgia/georgia-opstilling.jpg + http://varmblod.dk/images/hingste/b3b2d029-fd77-4bf9-9baa-2761f069d4d3.jpg

Islænderen ligner mest en pony smiley har taget eksempel både fra sommer og vinter og som en anden har sagt så siger i jo at de er blevet større nu og nogle er over ponymål, det må jo være fordi man gør dem mere sporty og for det må man jo blande smiley man kan ikke se om morens mors mors mors mors mor er Dv det står jo ikke i passet smiley bare et eksempel smiley men så er den jo nok ikke helt ren jo smiley med mindre de ikke har blandet men har gjordt andet smiley håber ikke du bliver sur, for syntes ikke jeg skriver grimt i denne besked ergo ingen grund til raceri tag en dyb indånding inden du skriver smiley

• #214   10. jun 2013 Personligt finder jeg det kun fornærmende, fordi det er ukorrekt. Hvis det altid havde heddet en islandsk pony, ville jeg da være fløjtende ligeglad med, at I kaldte den pony, faktum er bare, at det er en hest uanset højde. Og igen: jeg prøver ikke at få jer til at ændre på jeres synspunkt på islænderen som sådan, jeg prøver blot at forklare, hvorfor det er en hest, og hvorfor vi (jeg) synes, det er stødende, når I kalder den en pony. Når I snakker med jeres venner, kan I da frit tale om "de islandske ponyer" (selvom jeg sgu må indrømme, at jeg dog aldrig har set sådan en), men når du snakker med en islænderrytter, gør du klogt i at bruge den korrekte betegnelse, nemlig HEST.

• #215   10. jun 2013 Stinne M -

Nok har vi den samme mening om det ligner og er en pony, men snak nu lige ordenligt ikke?
    Ingen grund til at begynde at svine bare fordi man ikke er enige, det er altså nederen.

• #216   10. jun 2013 men du kan ikke stoppe mig fra at skrive fx. "sikke en sød ponze du har" på din profil smiley jeg mener det er korrekt da man jo har delt dyrende op

kat.3 : max 130
    kat2 : max 140
    kat1 : max 148
    Hest : ingen max

dette kan ikke ændres smiley

syntes faktisk du tog det pænere end jeg forventet så tak for det smiley

• #217   10. jun 2013 Tanja: den øverste er en unghest, den kan ikke være mere end 1-2 år gammel. Og Blöndal er virkelig en af de smukkeste hingste, man finder af ishestene, og han er da godt nok ikke nogen pony.

• #218   10. jun 2013 jeg søgte ellers på ponyer smiley dumme google smiley

• #220   10. jun 2013 Og jeg er jo så heldig, at jeg kan vælge at slette stødende kommentarer smiley Langt de færreste kan forstå, hvor sur jeg egentlig bliver, når man prøver at bilde mig ind, at min hest er en pony. Hvis du kalder den pony bag min ryg, fair nok, jeg gider bare ikke høre min meget stolte fuldblodshest omtalt som en sød pony.

Stinne M, hvorfor i alverden skulle det, at de bliver højere, gøre den mindre ren? Nogen renere race end islænderen finder du ikke, de har været renavlet på Island i næsten 1500 år, det ved de fleste. Det er altså ikke nødvendigt at blande med en sportspony for at få en langbenet islænder, nogle vil bare gerne have den høje og spinkle for at ride konkurrencer, hvilket, jeg er enig i, IKKE er målet med en islænder.

• #222   10. jun 2013 Ida, har du et link?

• #224   10. jun 2013 Måske skulle jeg have puttet et synes ind. Jeg synes, han er et pragteksemplar af en hingst, skønt han vist er i sine 20'ere nu. Jeg siger ikke, at jo smukkere den er, jo mere hest er den. Blöndal er en kraftig hest og ligner absolut ingen pony.

• #225   10. jun 2013 Ja, du siger, der står kategori 1 ud for dem, det vil jeg gerne se.

• #226   10. jun 2013 Hvis du mixer en islænder med en islænder om og om igen (som oftest jo er kraftige og brede) får du aldrig nogen spinkel pony.. Du bliver nødt til at få noget nyt blod ind, også selvom det bliver skjult godt..

Der må jo være noget andet end kun islænder i den nye model..

• #227   10. jun 2013 Cæcilie : jo den der Blöndal ligner mere en shætlænder end en stor hest, en forvokset sjætlander faktisk smiley
    jeg syntes denne er flottere smiley http://www.udstruplund.dk/Content/Images/IS2005156661-1.jpg

• #229   10. jun 2013 Men læg mærke til det Tanja skriver. Der står hele vejen ned 'max'. Der står intet minimum. Derfor kan en hest jo være lige så lille den vil da der intet max eller minimum er ved den. Ergo kan islænderen godt være en hest. Du kan jo også godt starte islænderen som hest til stævne.

Men synes nu at jer snæversynet mennesker der ikke kan åbne muligheden for at islænderen kunne være en hest, er noget så provokerende og stædige. Helt ærligt, hvad kæmper i for? Lad da islænderfolket have deres heste, så kan i have jeres ponyer/heste. Lad nu være med at blive alt for firkantet. Det er tydeligt at se at i ikke længere kæmper for noget, for i vil bare have ret og kan ikke unde islænderfolket at de har heste.
    I synes måske det er pinligt at islænderen er samme kategori som jeres DV? Jeg kan så fortælle jer at jeg har en DV og jeg er da stolt over at have islænderen med i heste kategorien.

• #230   10. jun 2013 Lisa Marie : tror og håber for den sags skyld ikke der er nogle der er så dumme de ikke forstår det smiley

Cæcilie : Blöndal er ikke en hest, kun en pony på 141 smiley og som ida siger jo kraftigere den er, jo mere ligner den en pony smiley
    lige et link til at Blöndal kun er 141 : http://www.ishingst.dk/vis_hingst.php?hid=22 smiley

• #231   10. jun 2013 Lisa: når det ikke er en hest, burde den ikke blive kaldt hest.. Bare fordi den bærer navnet til en hest, ændre det altså ikke på fact at den stadig er og bliver en pony... (Med få undtagelser over mål)

Det har ikke noget at gøre med om vi vil unde dem det eller ej, det har noget at gøre med at de ser sort på os når vi fortæller dem at de har en fin pony..
    Det er i hvert fald dér jeg er nu..

• #232   10. jun 2013 Tanja
    Det er jo ikke fordi jeg ikke forstår det. Men en hest har jo ikke noget minimum da en hest kan være alle størrelser. Selv miniaturehesten betegnes jo som hest smiley

• #234   10. jun 2013 Forstår ikke i kan få dem til at ligne heste... De har korte rygge, er brede og kortbenede, ponyman, ponyhove... all over pony udseende smiley

• #235   10. jun 2013 Stinne

Præcis, i kan ikke unde dem lige at kalde det en hest, i vil have det skal være en pony, fordi i ikke kan åbne muligheden for om det kunne være en hest.

• #236   10. jun 2013 ja men det lyder da bedre (og sødere) at sige "sød ponze" end "sød hest" smiley

• #238   10. jun 2013 dette emne har 2.pladsen på top 10 smiley

• #240   10. jun 2013 Bare lige for at vise et eksempel.

Min egen er 157 i stg. så han er en lille hest, men i mine øjne, ligner han meget mere en hest end en islænder(og det er altså IKKE en fornærmelse at islænderen ligner en pony!!)

profilbillede
  • #241   10. jun 2013 Lisa... Igen, det har ikke noget at gøre med at unde dem det, eller at åbne mulighederne.. Det er bare ikke en hest, og længere er den ikke.. Bare fordi den hedder islandsk hest, er den stadig under mål, ergo det er en pony.. Og nej, jeg gider bestemt ikke at skulle stå og fortælle dem at de har en hest, når jeg udemærket ved at det er en løgn..

• #242   10. jun 2013 og en typisk islænder(fundet på google)...

profilbillede
  • #243   10. jun 2013 Ida
    Det er ikke udelukkende kommentarerne, men generalt.

Stinne
    Okay, men vend den om og tænk hvis en new forest pony blev over ponymål. Måske bare et par cm. Ville du så kalde det en hest?

• #244   10. jun 2013 Lisa : jeg havde kaldt en forvorkset newforrest en hest ja og en normal islænder en pony, ligelides en forvokset islænder en hest og en normal new forrest en pony smiley

• #245   10. jun 2013 Jeg må hellere skynde mig at melde min veninde for snyd, eftersom hun starter ponydressur på sin islænder, som faktisk (åbenbart) er fuldstændig udenfor reglerne, og derfor er en hest. Slemme slemme hende...

JA det hedder en islandskhest, JA den har pony højde - så i DRF regi i Danmark er det som udgangspunkt en pony.

• #246   10. jun 2013 Lisa: ja, så ville det være en hest.. Je har aldrig sagt, sikke en fin new forest pony du har... Det har altid været enten pony eller NF..

Har selv en ren NF, der både er antaget som en oldenborger blanding, samt islænder blanding.. Jeg tager det med et grin, hvorfor springe i luften over det? Og det samme med islænderfolk og dem der kalder dem ponyer..

• #247   10. jun 2013 jeg har fået at vide at en gav min pony lav fordi den hvar sk'*de grim smiley jeg grinte bare af det og det er langt mere alvorligt en en islænder der bliver kaldt pony smiley

• #248   10. jun 2013 Men det er jo ikke alle islændere der bliver drf målt, eller drf registreret. Hvis dr ikke fandtes havde det jo været en hest. Bare fordi mennesker vil starte stævner er det en pony?

Men fint, jeg stopper den her. Der er åbenbart nogle mennesker der bare vil diskutere smiley

• #250   10. jun 2013 Tanja
    Du kan jo ikke bedømme hvordan andre har det med at ders islænder bliver kaldt pony. Selvom det måske ikke betyder noget i din verden, betyder det måske rigtig meget i deres.

Ligesom med heste, hvis de bliver skræmt over en pose. Du synes nok det er åndssvagt at blive bange for det, men for hesten kan det have været et kæmpe chok og betyde en masse. Du kan ikke regne med hvordan andre har det udfra hvordan du selv har det.

• #251   10. jun 2013 Det er ærlig talt ikke noget der kan bringe mit pis i krog, folk må da kalde dem hvad de vil, og faktisk så er islænderen en pony-race, den har samtlige ponypræg - ikke et eneste heste præg faktisk. Men på islandsk er der ikke et ord for pony, derfor bliver de kaldt islandsk hest.

Men helt ærligt, hvorfor er det nedladende at folk kalder dem for ponyer? Min ene er da også pony, det gør ham da ikke mindre værd.

• #252   10. jun 2013 vi han bare omdøbe den til "Islandsk ponyhest :D"

• #253   10. jun 2013 Ida

Det handler ikke om at jeg tror jeg har ret. Eller at du gør, det handler om at jeg fx synes det som ismulerne har linket til har givet meget mening, og at der står at det er en hest.

• #254   10. jun 2013 Men jeg ved da godt at inden for DRF er det da klart en pony, hvis den har ponymål. Men uden for DRF ville jeg være tilbøjelig til at kalde det en hest. Bum

• #256   10. jun 2013 En islænder er og vil altid være en pony hvis den er under stangmålet for hest.

Bare fordi i er så skide hellige, og island ikke har et ord for pony betyder det sku da ikke at det er en hest. Er den i pony mål er det en pony. BUM!

• #258   10. jun 2013 Om den bliver drf målt eller ej er ligegyldigt, den bliver ikke hverken højere eller lavere af at blive målt.. En pony er en pony, og en hest er en hest.. Drf mål eller ej..

• #259   10. jun 2013 Lise Marie : hvordan tror du det er at en hest dør som du holder af fro at hvide af en herinde den er tude grim ? det er sku ikke særligt rart, at have en islandsk hest der teoretisk set er en pony, som bliver kaldt pony er folk er jo nok noget man kan leve med smiley

• #261   10. jun 2013
    Alle 4-benede der er oprettet på hg er HESTE. Både dem på under 1m og dem på over 2 meter. Heste kan herefter kategoriseres som Kat III pony - op til 130cm. II pony op til 140 og I pony op til 148cm. Alt der er højere end 148 er hest.

At nogle så siger at en islænder ikke ligner en pony, men en hest - ej helt ærligt... Det er da de færreste racer der har så meget ponyudtryk og udstråling, som islænder...

I mit hoved vil en islænder altid være en pony medmindre de er større end 148cm.

• #262   10. jun 2013 Præcis?!
    Islænderen er jo en af de racer, der har allermest ''ponylook''.. Fatter ikke hvor ''hestelooket'' er gemt henne o.O

Og det behøver jo ikke være en fornærmelse, at de ligner ponyer. For det er det ikke, men det GØR de altså! De er total karakteristiske ponyer!

• #263   10. jun 2013 Jeg kan nu stadig ikke se det helt store ponylook i dem, når jeg sammenligner med ponyerne nede på ridecenteret, hvor jeg kommer i vinterhalvåret.
    Men det er selvfølgelig bare mit synspunkt.

• #265   10. jun 2013 Ida det må du ikke, de er jo sure fordi man kalder deres pony en pony smiley

• #266   10. jun 2013 Ida det er en farlig ting, ryttere af andre racer har det med aldrig at komme derfra igen smiley

• #267   10. jun 2013 En islænder er en hest!!!
    En almindelig hest eller pony startet almindelige stævner..
    En islænder starter Alrid og andre gangartsklasser som almindelige heste og ponyerne ikke må starte.. En islænder unden stamtavle må jo heller ikke starte stævne mod andre islændere.. smiley gider ikke diskutere det men man kan på ingen måde samlinge en islænder og en Fjordhest! Det eneste er at der er hest til sidst i navnet og det bliver da også holdt fjordhestestævnet hvor kun fjordheste må deltage.. smiley

• #269   10. jun 2013 <b> BEMÆRK lige at det heder ISLÆNDER her på Hg ikke ISLANDSK HEST smiley

• #270   10. jun 2013 hey jeg kunne finde ud af tyk skrift smiley (har lige lært det ;))

• #271   10. jun 2013 Det er jo lige som om ikke det samme de rider vel... Islænder har deres måde at ride på + de ekstra gangarter som gør den speciel og andre heste og ponyer har deres måde at ride på...

• #272   10. jun 2013 alle heste er jo spicielle på hver deres måde smiley

• #275   10. jun 2013 øøøøøhhh nu håber jeg ikke jeg bliver jordet men må spørge og håber jeg får et ordenligt svar og ingen negativitet for er kun nysgerrig og ved ikke bedre.

hvis nu man er voksen rytter og rider islænder heste må man så ikke stille til anmelige stævner ikke islænder stævner men evt. rideskole stævner, klub stævner på hygge plan? skal man være pony rytter for at starte når den er pony højde men er hest på navn? eller må en voksen godt starte mod heste ?

og et andet spørgsmål som under mig hvorfor bruger en islænder hovetøj i full når anmelige ponyer bruger pony/cob ??

håber ikke det bliver tolket negagtig jeg ved bare ikke bedre ???

• #276   10. jun 2013 Kender nu også en håndfuld som rider hesteklasser på dem,

men hovedparten rider nu islænderstævnerne, de er også sjovere.

• #277   10. jun 2013 Christina : du kan som alle andre kat. 1 ponyer klasse den op til hest smiley

• #278   10. jun 2013 Frydenfjord -
    Så er de islændere jo over 148 i stg. ellers er det ikke fair - da det står i reglerne.

Og ellers er det ''kun'' på klubplan.

• #280   10. jun 2013 Christina Æ: Ja du må gerne ride imod heste til normale spring/dressurstævner, som 16 plus.

Normalvis er der ikke størrelses betegnelse på trenser særlig lavet til islændere, sådan som jeg lige husker det.

• #281   10. jun 2013 Sofie ikke hvad jeg ved

• #282   10. jun 2013 Frydenfjord - så burde resultaterne jo kunne findes på nettet, hvis en islænder har deltaget i en alm. hesteklasse indenfor spring/dressur.

Kan du finde et? smiley

• #284   10. jun 2013 ok det mere fordi jeg er så uheldig at havde skadet min ryg så meget så jeg kun må ride islænder nu ikke fordi jeg har noget i mod islænder men ville helst ikke miste de andre glæder og hvis jeg kunne starte lidt ville det havde være sjovt hvis de kan har kun redet dem i skoven som barn og det en nogle små arbejdsom dyr men vilje men aldrig troede det skulle blive min hest. men har være ude og købe hovetøj til dem og de er full i islænder og den passer mærkelig nok også mine hovetøj til min applauser har de bare store hoveder når da kan passe str full men er kun 138 stg og kan kun passe gamacher i pony selv om man ikke rigtig bruger dem smiley

• #285   10. jun 2013 Så fik jeg et svar fra en som rider imod heste:

Hej.

En islænder er, pr. definition en HEST (ligesom andre "specialracer" som f.eks. fjordheste), indtil den er målt i DRF regi.

Jeg spurgte DRF dengang jeg faldt for aldersgrænsen, da jeg gerne ville forsætte med at starte dressurstævner på min islandske hest, og troede, at han skulle klasses op til hest (han er 142 cm, så det var ikke noget problem hvis det skulle være).

Så hvis det bare er helt almindelige klub (og distrikt) stævner i klasserne til og med LB, så kan du bare starte mod hestene.

Når du kommer op i de højere klasser, skal der stævnepas på hesten, og her skal hesten måles.

Så kan du klasse din islænder op, det kræver bare lidt papirarbejde, og du får en måler ud fra DRF, og så kan du også ride de svære klasser.

• #286   10. jun 2013 hvorfor må du kun ride islændere ? hvad skildre dem fra andre heste ?

• #288   10. jun 2013 er enig ibenip smiley

• #289   10. jun 2013 jeg har skuppet min rygsøjle 2,5 millimeter ud og er så tæt på operation, rider jeg anmelige heste får jeg stød op i rygsøjlen i ned-sid-Ning og let ridning det gør jeg ikke ved at rider islænder da den ingen rygsvingninger lid som en blød gyngende bævelse og både blødgøre min ryg og mugsler og hjælper mig med at klare rasten af dagen, er enlig rigtig glad for jeg ville kunne starte så er den ikke ude af min verden gudskelov kan jeg stadig side på en hest jeg var tude færdig da de sagde jeg ikke måtte ride mere men efter støre undersøgere giv de mig lov til islænder men kun med sikkerhed væst også en kæmpe advarsel om at jeg ikke måtte falde af for så kunne det gå sin syg galt, der døde en stor del af mig den

1000 tak for alle jeres svare er glad for jeres positiv kommentar

• #290   10. jun 2013 Tanja - Hvad racen kalde under beskrivelsen herinde, er næppe det bedste sandhedsvidne. At islænderen hedder en islandsk hest og ikke en islandsk pony er bare et faktum, og har intet som helst at gøre med din mening eller lyst. Jeg kan heller ikke bestemme, at en hund altså hedder en kat, for sådan er det ikke - hvor meget jeg så end mener det smiley

• #291   10. jun 2013 Men der er samtidig noget galt i denne diskussion, for der er jo ingen, der vil have islænderen benævnt hest, når vi snakker højde! Det eneste folk sådan set siger, er jo at racens navn er islandsk hest.

At folk kan opfatte det provokerende, når deres islænder benævnes pony, er jo affødt af at 'pony' simpelthen ikke er et begreb, man bruger indenfor islænderkulturen. De deles ikke op i I'er, II'er og III'er ponyer, og der er ingen aldersgrænse for at starte stævner på dem. Samtidig ses de utrolig sjældent i konkurrence imod andre ponyer. Derfor virker det måske på nogen lidt respektløst, at folk insisterer på at kalde dem noget ukorrekt, og dermed sætte dem i kategorien ponyverdenen, selvom dette jo intet har med vores skik og brug at gøre.

• #292   10. jun 2013 (link fjernet)

Hvis ponyen IKKE er DRF målt, er det.......en HEST smiley smiley smiley

Og så må du gerne starte hesteklasser til D og E stævner
    Jeg har startet spring- og dressurklasser på Katla der på en god dag er 127-28 stykker

Ved tilmelding kan du evt kontakte klubben og spørge hvilke klasser du kan melde til i....

------------------------------------------------------------------------

Samme sted står også det en anden har skrevet :

En islænder er, pr. definition en HEST (ligesom andre "specialracer" som f.eks. fjordheste), indtil den er målt i DRF regi.

Jeg spurgte DRF dengang jeg faldt for aldersgrænsen, da jeg gerne ville forsætte med at starte dressurstævner på Blossi, og troede, at han skulle klasses op til hest (han er 140 cm, så det var ikke noget problem hvis det skulle være).

Så hvis det bare er helt almindelige klub (og distrikt) stævner i klasserne til og med LB, så kan du bare starte mod hestene.

Når du kommer op i de højere klasser, skal der stævnepas på hesten, og her skal hesten måles.

Så kan du klasse din islænder op, det kræver bare lidt papirarbejde, og du får en måler ud fra DRF, og så kan du også ride de svære klasser.

-------------------------------------------------------------------------------------

Det lille tvist er, at islænderen IKKE er en pony på noget tidspunkt. Selve racen er defineret som værende hest, ligegyldigt hvor høj eller lav hesten er, denne definition er ikke ændret.

Ligesom den anden specialrace til voksne ryttere: Fjordhesten

Der er også andre racer, der holder ponymål, men er defineret som HESTE, men jeg kan ikke komme i tanke om dem på stående fod.. Men islændere og nordbakker er HESTE, ligegyldigt hvor høje eller lave de så end er. Dette ændrer sig først i det sekund man vælger at måle dem under DRF.

Så indtil en islænder aktivt bliver målt til at være pony ifølge DRF standarder, er den at betegne som hest, netop fordi en islænder per definition er en hest.

(Dog kender jeg ikke til nogen, der vil nægte en islænder start i ponyklasserne med en rytter under 16, selvom dette i princippet ikke er tilladt, før islænderen bliver målt under DRF.)

Islænderen kommer derfor ikke ind under de ændringer, som du refererer til, da disse gælder for ponyer.

Det er mange år siden jeg sidst har startet spring og dressur på islænder (2008). De to hopper jeg rider stævner på pt. ville ikke kunne klare sig i dressursammenhænge, og ingen af dem er fantastiske springheste.

Men jeg håber at komme lidt i gang med min gode gamle vallak igen til sommer, og så skal vi da ud og ride lidt mere, for det er nu skægt at kunne tage placeringer mod de store brune på deres hjemmebane

• #293   10. jun 2013
    Sofie og Plethesten

Den "typiske islænder" er min HEST's far smiley

• #294   10. jun 2013 Lisa :

OK, men din hest ligner en pony så smiley

• #295   10. jun 2013
    Ej, nu provokerer jeg også lidt smiley Det er min ISLÆNDER's far..

• #296   10. jun 2013 Det er fordi det ER en pony smiley Under betegnelsen "hest".

• #297   10. jun 2013 Hvis i læser bogen 'heste i Danmark' skriver de også kun hest om islænderen, og betegner islænderen som en lille hest. De kalder den selv hest helt ned til 125 cm smiley

• #298   10. jun 2013 Ja, islænderen er en hest, ligesom shetlænderen, miniaturen, newforest, haflinger og dartmooren også allesammen er heste.... I PONYSTØRRELSE, ligesom islænderen....

Så... Heste er de allesammen - nogle er bare også ponyer, inkluderet islænderen smiley

• #299   10. jun 2013 Tager hesteloven så også fejl ? Stangmålet er ikke det vi diskuterer smiley

----------------------------------------------------------------------------

Tidligere gjaldt det, at kravet om læskur eller bygning under særlige forhold kunne fraviges
    for bl.a. dyr af hesteracerne Islandsheste og Shetlandsponyer. Disse særregler er ikke
    gældende længere. Nye regler forventes i løbet af kort tid.

http://www.vfl.dk/NR/rdonlyres/4D69074D-A34B-47EB-9A63-286E2D6425FA/0/GuideLov1.pdf

---------------------------------------------------------------------

• #300   10. jun 2013 Nu er det jo ikke højden der afgør om kræet er en ponyrace eller en hesterace, det er nogen præg man går ind under. Og islænderen er altså en ponyrace, ligesom fallabellaen er en hesterace på tråds af dens lille størrelse - det er deres præg der bestemmer det - størrelsen har intet med disse præg at gøre. Og islænderen har ALLE de klassiske ponypræg, derved er det en ponyrace - uanset hvad islænderfolket kalder dem.

• #301   10. jun 2013 Team Grafik - lige mine ord! Så enig. smiley

• #303   11. jun 2013 Tror jeg næppe smiley

http://www.historie-online.dk/special/dyr/hest.htm = islandsk hest smiley

• #304   11. jun 2013 Det er kun i DRF/andre rideforbund, at pony/hest defineres vha. højde og dette er først glædende efter opmåling af deres medarbejdere. Andre steder marker betegnelsen "pony" fx en bestemt type "lille hest", men ikke alle små heste - og fx ikke islændere.

Så ja, vi kan konkludere at hvis vi taler i DRF regi og hesten er opmålt af deres opmålere = at hesten er pony i denne sammenhæng smiley

Og hvis hesten derimod (som de fleste) ikke er opmålt af DRF, og man taler hest/pony i enhver anden sammenhæng så er den korrekte betegnelse/omtale for den islandske hest = en hest. smiley

Afmelder debatten og takker for denne gang smiley

• #307   11. jun 2013 Ida - Det gør mig, undskyld, lidt irriteret at ALLE islænderryttere pludselig er meget vrede og sure over at deres hest/pony/islænder bliver kaldt for pony. At vi alle åbenbart hader når nogen kalder vores hest/pony/islænder for pony.
    Det er jo ikke ALLE der har det sådan. I får det til at lyde som om det er sjældent at folk ikke bliver sure over det.

• #309   11. jun 2013 og 3 dage senere.......... stadig pony......

• #310   11. jun 2013 Nu har jeg fulgt denne diskussion lidt og altså jeg kalder min ene islænder for pony (Han er omkring 140-142) og den anden for hest (Han er omkring 148+). I dagligdagen kan hilser jeg på dem og omtaler dem "pony" begge to. Jeg er sådan set lidt ligeglad med om det er hest eller pony for det gør ikke min kærlighed til dem mindre;) Desuden betaler vi for dem som ponyer der hvor de står opstaldet. Så jeg er halvt på "pony siden" og halvt på "heste siden".
    Men nu hedder en shetlænder jo ikke shetlandshest men shetlandspony, så det synes jeg ikke man kan sammenligne med:) Det hedder en islandsk hest:) Om det så er en hest er jeg ligeglad med som jeg skrev længere oppe.

• #311   11. jun 2013 Hmmm ja okay. Havde måske ikke lige gennemtænkt det. Det må du undskylde ^^'

• #312   11. jun 2013 Det latterlige ved diskussioner som denne er at alle heste uanset størrelse er en HEST. Pony er som andre skriver bare en betegnelse for en lille hest, hvad er der i vejen med at sige pony i stedet for hest?

Jeg kalder det bare en islænder og holder mig udenfor den latterlige debat, men vil så alligevel have lov til at sige at når folk tager det personligt at nogen kalder deres islænder for en pony synes jeg man er for latterlig.

Jo jeg synes at en welsh cob på en 148,5 er mere en hest end en islænder på 135... Altså af stangmål og størrelse, men de er jo begge heste af art og ponyer af størrelse smiley What is the difference?

• #313   11. jun 2013 Alt under 148 = En pony.

• #314   11. jun 2013 jeg blev i en periode rettet af en jeg kender, fordi jeg kaldte min islænder og de andre hest på gården, en hest.. det var ikke fordi jeg tænkte, at de var heste, det var bare noget jeg kaldte dem, ligesom jeg kalder min hund en hund. nu er jeg så begyndt at kalde min egen pony, fordi jeg syntes pony lyder utrolig nuttet, og stjarni er på alle måder en lille bølle pony. smiley jeg kalder de andre hest, men det er nok fordi de allesammen er højere end ham.. han er vidst den mindste, så jeg føler lidt at de er heste, og stjarni er en lille pony, når man sammenligner dem.. smiley

• #315   11. jun 2013 Enig med Siff&Stjarni:) Det lyder meget sødere at kalde dem for pony og hest ville slet ikke passe til Pori XD Han er en sød nuttet lille pony:) Men Magnus ligger på grænsen til hest:) Så han er bare en ismule:D

• #316   11. jun 2013 I min verden er alle heste ponyer hvis de er nuttede.. Og det er stortset alle heste xD!
    Kan ærligt talt ikke se hvad der er slemt idet, skulle jeg så også blive fornærmet over min pony blev kaldt en hest? Det er jo bare en betegnelse, get over it smiley

• #317   11. jun 2013 Jeg kalder dem det de hedder Islandske heste eller islændere. Ligesom jeg kalder min fjordhest for fjordhest.

• #318   11. jun 2013 Haha det var slet ikke sådan jeg mente det!xD Men når jeg tænker på ordet pony er det en sød lille hest;) Når jeg tænker på ordet hest er det et stort flot dyr (som også kan være utrolig nuttet) smiley Men jeg forbinder bare ordet pony med Pori og Pori er min lille "bamse" smiley

• #319   11. jun 2013 En islænder er en HEST!! smiley

• #321   12. jun 2013 En shetlænder er også en HEST, men i ponystørrelse, præcis som en islænder...

• #324   12. jun 2013 Stinne M: Den var ny... En shetlænder er en hest? Det er jo sært nok at man påstår islænderen er det.

• #325   12. jun 2013 Natalie: forstå mig ret.. En shetlænder er også af arten hest, dog er det en ponystørrelse, nøjagtig som islænderen er det..

• #328   12. jun 2013 Stinne: Okey, på den måde, det er bare lidt svært at gennemskue at det er det du mener, i en tråd der handler om en islænder er en hest eller en pony rent størrelsesmæssigt smiley

Self. er en islænder en hest, det er jo for dælen ikke en hund. Men når man er i DK og snakker om størrelser på arten hest, så er islænderen uden tvivl en pony
    - så jeg tror egentligt vi er fuldkommen enige? smiley

• #330   12. jun 2013 Absolut smiley

• #331   12. jun 2013 Hold da op hvor er det mange stride k*llinger herinde.
    Hvorfor er det så vigtigt for folk at holde på at de skal være pony'er? Kan i da ikke forstå at det sårer folks følelser? Så er det sådan set irrelevant om det er korrekt eller ej! Man sårer ikke andre folks følelser med vilje.. Og da slet ikke over noget så lige gyldigt som en betegnelse.
    Desuden er der RIGTIG mange der bruger det på en nedladende måde, og det er derfor vi er begyndt at have noget imod. Det kom ikke af ingenting.

En anden ting er at det teknisk set er ukorrekt at kalde dem ponyer. Den "regel" i alle hænger jer så meget IKKE defineret noget sted i lovgivning. Det er kun indenfor DRF. DRF er ikke andet end et rideforbund. Et selvstændigt rideforbund, som INTET har at gøre med islænderforeningen som fungere for sig selv. Der er andre forbund der deler hestene op i andre kategorier, men det holder man indenfor forbundet, hvilket man også bør.
    I sidste ende er alle heste: en shetlænder er en hest og en DV'er er en hest. Det er først ukorrekt hvis vi kalder DV'eren for en pony. En shetlænder er både en hest og en pony.
    Derfor burde det ikke være det store problem for jer at kalde en islænder en hest når den nu engang er af den art.
    Ellers kan man altid holde sine provokerende kommentarer for sig selv eller bare undgå at bruge ordet ved bare at kalde dem "islænder". BUM. Længere er den ikke.

• #332   12. jun 2013 Ååååårh Tak LadyBlackSheep, begyndte at blive ret irriteret og frustreret over at det pludselig er en dårlig ting at være islænderejer/en der har med islændere.

Jeg kalder dem ikke selv pony'er fordi det er ukorrekt, Men jeg kalder dem istedet for islændere.
    Jeg har intet imod hvis folk kalder dem pony'er bare at det ikke bliver nedladende. Synes ikke helt at alle er okay herinde.

• #334   12. jun 2013 Forstår nu ikke hvad der er galt i det, og forstår da på ingen måde at det skulle såre nogens følelser, når man kommer og roser dem.. Det sårer da lige så meget den der roser, ved at så smidt en sur kommentar med lort på, efter sig, når man egentlig bare siger noget pænt om dyret..

Og hvis betegnelsen pony er af betydningen "lille hest" hvor pokker er problemet så?
    En islænder ER OG BLIVER en lille hest = pony... Uanset om englænderne eller inderne har fundet på det, så bliver det brugt i Danmark som det ser ud idag.

• #335   12. jun 2013 Og undskyld mit ikke så pæne sprog, men jeg bliver personligt meget såret over det, for jeg føler at det er meget nedladende. Ikke mindst fordi jeg har oplevet så mange nedladende kommentarer fra storheste ryttere i forvejen.

Jeg synes ikke mine heste ligner ponyer. og det må være en holdningssag om de gør eller ej. Jeg synes de ser meget sporty ud, og det eneste pony-agtige er deres store hårpragt. Hvilket man kunne fikse hvis man klippede og rykkede manen som man gør på andre heste.

Det kan da være lige meget for jer DRF folk hvad vi vil kalde vores dyr. Der går ikke noget af jer for at lade være med at kalde dem ponyer. Men mange af os islændere ryttere derimod, vi bliver kede af det, fordi det virker nedladende.

• #336   12. jun 2013 Det også helt fint, det er sådan set første gang i denne tråd, at nogen direkte føler sig såret over det. Kan dog stadig ikke se hvorfor det er nedladende, men i den forkerte mund, kan det selvfølgelig bruges sådan.

Synes da ellers bestemt ikke at pony er nedladende på nogen måde, når man kommer og klapper og siger "sikke en fin pony du har dig"

Islændere er efterhånden begyndt at blive avlet på nogle andre mål, end de gamle typer var, så de mere ligner små heste, i den sammenhæng er det måske noget andet, men en standard gammeldags islænder, ser i mine øjne meget ud som en pony, ligesom en gammeldags oldenborger er et kæmpe brød smiley det er der jo som sådan intet negativt i, hvis man vælger at høre hvad der bliver sagt, i stedet for at tage det ene ord(pony) så pokkers personligt..

• #337   12. jun 2013 Stinne. Du behøver heller ikke forstå hvorfor det er sådan. Men når du nu VED at det er sådan, hvorfor kan du så ikke bare vise hensyn til det.
    Du behøver ikke engang kalde den hest hvis du virkelig mener at du går i stykker af det. Du kan kalde dem så meget andet. Bare ikke pony.

Det sårer ikke dig at kalde dem noget andet, men det sårer mig at du kalder dem pony. så tror du ikke at du kunne finde på noget at skrive eller måske bare holder din kommentar for dig selv, når den nu alligevel ikke er velkommen?

Man sårer ikke andre folks følelser med vilje, så er man bare et røvhul.

Jeg forstår heller ikke at man ikke må kalde folk med mørk hud for negere, men det betyder ikke at jeg bare gør det alligevel. Jeg går nemlig ikke i stykker af at holde de tanker for mig selv.
    Neger er ikke i sig selv et "ondt" ord, men det har gennem tiden været brugt i negative sammenhænge og er derfor blevet et negativt ladet ord.
    På samme måde har nogen islænder ryttere det med ordet pony. Giver det mere mening når man sætter det op på den måde?

• #338   12. jun 2013 Ikke rigtigt.
    Jeg er ikke hverken en grim person eller et røvhul, og hvis jeg har lyst, kalder jeg den for pony, uanset hvor ondt du får i røven.. Helt ærligt.. Bær over med folk der ikke er lige så fornemme som nogle islænderfolk åbenbart er..

Jeg bliver aldrig islænderrytter, udelukket på grund af de fordomme jeg har omkring islænderfolket(her ikke ment alle) og de fordomme bliver i hvert fald ikke afkræftet nu, tvært imod!

Kan man rende rundt og kalde en fin dressur trakehnerne for en fed pølse, kan man for pokker også kalde en islænder for en pony.. Det hele er ment i sjov og i god mening, og der er ingen der behøver at føle sig ramt, med mindre det virkelig er det de vil bruge deres kræfter på, og fint med mig så.

• #339   12. jun 2013 Altså jeg vil så sige at LadyBlackSheep ikke er den eneste.
    Jeg bliver såret, irriteret især fordi jeg også selv har oplevet mange nedladende kommentare vedrørende islændere.

Jeg synes ikke altid at det er okay, og jeg har endda hørt folk sige at en islænder slet ikke er en ordenlig race men bare en pony der tøffer rundt. Dér blev jeg såret og følte mig virkelig lille og ubetydelig når sådan en stor dressurrytter på en kæmpe hest sagde sådan til mig. Det synes jeg ikke er okay, og jeg synes egentlig at man burde acceptere os islænderryttere når vi siger det er en hest, og ikke en lille pony der tøffer rundt.

• #340   12. jun 2013 Vil give dig ret i at det er et brugsdyr, ligesom stort set alle racer er det, og var selv blevet godt gal, hvis jeg havde fået det af vide, islænder eller ej, sådan siger man ikke til andre, uanset hvem man er, eller hvad man rider..

Er da hammer ked af at i har fået de oplevelser med nogle hesteryttere.. Og omvendt har andre ryttere end på islænder jo sådan set fået direkte den samme attitude som i har modtaget af de strigler.. Det er trist, for hvis vi alle bare havde været åbne for alt, havde ingen jo fået sådan en spydig kommentar..

Har selv fået smidt i ansigtet at jeg var dum og intet anede om heste, da jeg første gang synes en islænder var en sød pony.. Ikke så mærkeligt at mine fordomme om "jer" er opstået..

Er selv glad, smilende og åben for alle, lige ind til folk viser mig at jeg skal være det modsatte.. Hvilket jo desværre sker..

• #341   12. jun 2013 Det har intet at gøre med at være fornem. Hvis man træder på andres følelser med vilje så er man et røvhul. Og jeg fatter ikke at man vil gå så langt for noget der kan være komplet ligegyldigt for dig.. Hvorfor går DU så meget op i det? Bare for at få ret?

Er jeg ikke et røvhul hvis jeg kalder dig en fed kælling? Det kan da godt være at jeg synes du er det, men jeg siger det da ikke til dig, for det er ikke pænt. Så er man i hvert fald dårligt opdraget hvis man gør det!
    (Og nej, jeg synes ikke at du er en fed kælling, det var et eksempel)

• #342   12. jun 2013 Stinne - Lige præcis og jeg kan love dig for at fordommene for dressurryttere pludselig væltede frem.

Hvis vi er fisefornemme, synes jeg også at dressurryttere er det. Just saying, det gør mig måske ikke bedre nej, det kan jeg godt give dig ret i.

Jeg er generelt ved at være træt af folks fordomme om en islænder, og dens rytter. Vi bliver betragtet som fornemme røvhuller der vil have sin vilje. I virkeligheden er vi måske bare nogle ryttere som er blevet trådt på af andre som mente at en islænder er en dum lille pony der tøffer rundt. Andre har jeg også hørt at have omtalt islænderen som en hest der ikke kunne noget, og ikke havde nogle ordenlige gangarter. En islænder var bare træls at ride på og en islænder var alt for stædig. En islænder var en meget klumpet hest og en islænder var generelt bare noget de ALDRIG ville nærme sig igen.

Hold kæft hvor er det hårdt at hører på de kritier mens man rider sin part(som er en enestående og dejlig islænder). Og så hører det af nogle dressurryttere på deres tårnhøje heste som både gik smukt, elegant og var lette at styre..

Jeg bliver SÅ sur, og jeg bliver SÅ såret, jeg bliver frygteligt fornærmet og jeg havde rent ud sagt lyst til at smække dem en..
    Når islænderen efterhånden har givet mig de bedste oplevelser igennem mange år, og islænderen faktisk har reddet mig flere gange fra at gå fuldstændig ned af sorg over mine forældres skilsmisse - ja, så er det sjovt nok en race jeg elsker meget højt for deres "klumpethed". Jeg synes de har en enestående personlighed og de har nogle fantastiske gangarter, og så er de bare nemme at have med at gøre, efter min mening.

DERFOR sårer det mig DYBT når nogen omtaler islænderen på én eller anden kritisk måde. Jeg acceptere det ikke længere. smiley

• #343   12. jun 2013 Forstår det udemærket! smiley
    Jeg har så heller ikke, hverken i denne tråd, eller uden for, hentyder til at det er en lille dum pony der intet kan, udelukket at det er en hest, i ponystørrelse.

Kan udemærket forstå dine fordomme for dressurverdenen, fordomme er jo alle steder, desværre!
    Selv er jeg Jagtrytter, og elsker sporten! Vi har også haft islændere med i ponyfeltet, som var flyvende, og andre der ikke var gode, men det er da lige så vel med andre dyr, de har alle gode og dårlige sider..

Islænderen har kvaliteter som mange andre racer ikke har, og det er da super lækkert for jer, absolut..

Det eneste jeg sådan set har sagt, uden at have sagt det må nogen grim, negativ eller nedladende måde, er at i mine øjne er islænderen lige så meget pony som en welsh, NF og så mange andre ponyracer..

Uden tvivl at det er en skøn race, det ville bare aldrig være en verden, jeg ville sætte mine fødder indenfor..
    Har selv været på efterskole, hvor de havde en stald med kun islændere, og da jeg kom med min "dødsyge normale pony" blev jeg set stort ned på, hvilket jo også sårede mig dengang..

• #344   12. jun 2013 Islændere og Fjordheste er - Heste - i mine øjne...... nogen har så af praktiske årsager opfundet et fast målesystem for ponyer, hvor Islændere og Fjordheste havner i en pony-kategori ........
    Men disse heste racer kan jo rent faktisk bære en voksen mand, og sådan èn er jo pænt tung !!
    Hvis man går tilbage i historien og studerer lidt om hvordan Islænderen blev "skabt" - dens levevilkår i 1000 år - nøjsomheden og lægger det sammen så får man en sej lille HEST ! med en kolossal styrke -
    Fjordhesten blev også avlet med henblik på at få en stærk og nøjsom HEST der kunne bruges til forskellige praktiske formål -
    Foe begge gælder det, at de som racer opstod længe før man fandt på at opdele dyrene i kat. I, II og III ponyer eller hest..

• #345   12. jun 2013 Stinne -
    Det må da også være træls at blive set ned på, af så mange. Ved jo ikke lige hvor mange der var, men det lyder som mange!
    Så kan vi jo godt forstå hinanden på en måde. Jeg blev så ikke talt ned til af mange, men et par stykker. Det der gjorde mig magtesløs og usikker var deres viden indenfor heste. Jeg er en meget usikker og genert pige så hvad kunne jeg sige til dem? Hvordan kunne jeg fortælle dem at jeg egentlig ikke synes det var okay det de sagde?
    De stod ovenikøbet og kritiserede ejeren som er en VOKSEN kvinde. Jeg synes det var så respektløst som det overhovedet kunne være. De bagtalte os sikker også når vi ikke var der, og de var rigtig stride.
    De kaldte islænderne for tykke (de var ikke tykke, men kraftige) og det var heller ikke okay, når det direkte var henvendt til mig.

Jeg hader selv fordomme - jeg kan ikke fordrage det, og jeg hader at jeg selv har mange fordomme for mange ting.

Egentlig vil jeg ikke stå og rose islænderen for at være en fantastisk race, for der findes så mange andre super lækre racer! Men i min verden har islænderen bare reddet så meget for mig, og har helt sikkert vundet mit hjerte.

Ja, jeg har vel ikke så meget andet at sige - jeg vil smutte i seng nu, jeg kan ikke ændre din holdning for om islænderen er en hest eller pony - jeg kan blot modargumentere hvilket jeg ikke rigtig har gjort. Jeg har bare givet LadyBlack Sheep ret i nogle ting og ført dem videre. :3

Men ja. Jeg synes somsagt ikke at det er okay, at du blev hakket ned på, på den måde. Det er nærmest "gruppepres", og det er på ingen måder iorden for nogen. Bryder mig ikke om mennesker der ikke kan klare forandring - som at få en ny hest i stalden, som ikke er af den race ens egne er. Forandring er sundt og det lærer os utroligt meget! smiley

• #346   12. jun 2013 Absolut smiley
    Er jo bestemt heller ikke herinde for at blive uvenner med nogle, blot for at debatere, og som du selv siger, forandring fryder smiley

Ingen skal rakke ned på nogle, uanset alder eller hvad man rider, det er simpelthen så respektløst, og om det så ikke var mig der fik sådan en, kunne jeg godt finde på at stille mig imellem, blot fordi jeg synes det er så svinsk som noget kan være!

smiley

• #347   13. jun 2013 Jeg bliver da som pony ejer lidt trist over at i bliver SÅ fornærmede over at folk betegner jeres heste som en pony.

Jeg kalder selv en islænder for en hest, men det jeg så også opdraget med :). Ville aldrig kalde det en pony, for det syntes jeg ikke de er. Men jeg forstår ikke helt hvorfor man bliver fornærmet over det. Hvad er der nu i vejen med ponyer? smiley

• #348   13. jun 2013 Krikken - det synes jeg da ikke du skal blive?
    En pony er jo ikke negativt, men det er den måde folk kritisere den, den er. Når folk kommer hen til mig eller jeg hører dem kritisere en islænder, kritisere de altid islænderen som en "dum pony" og derved er en pony negativt for os.

Jeg synes da mange ponyer er søde, men jeg bryder mig ikke om at folk omtaler islænderen som en pony som de gør. Det er meget negativt det de siger, og det bliver jeg såret og ked af.

Så ponyer er ikke negativt, det handler bare om at folk omtaler islænderen som en meget dum pony, vil jeg tro.
    Men det er heller ikke fedt at islænderen bliver omtalt som pony når det nu engang er en hest. smiley

• #349   13. jun 2013 Krikken - Fordi ordet pony, som jeg skrev, tilhører en helt anden kultur indenfor rideverdenen både konkurrencemæssigt, traditionsmæssigt, osv. Derfor virker det malplaceret, når folk kalder islændere for ponyer, fordi det er en helt anden del af hesteverdenen. Jeg kan da godt blive muggen over, at folk ikke kan indse, at islænderen som race har fået sin egen skik og brug, og derfor dårligt kan sidestilles med ponyer.

Det er jo ikke fordi der i sig selv er noget i vejen ponyer, men betegnelsen er forkert i denne sammenhæng. Der er heller ikke noget i vejen med hunde, men derfor skal min hest da alligevel ikke kaldes en hund - fordi det er ukorrekt.

• #350   13. jun 2013 Ej, nu må i da stoppe, nogle af de begrundelse nogen af jer islænderryttere kommer med er jo helt ude i hampen.

En tyr er jo teknisk set en ko, da det er jo den overordnede for arten, derfor er det jo ikke nedladende at kalde den en tyr, for det er hvad den er, uanset om hvor sårede nogen så må blive.
    Det er JER der ser ned på ordet pony. Ordet er jo ikke et skældsord og hvis i tænker over det, så er det jo kun islænderryttere der bliver sårede over at få kaldt deres spade for en spade - og ikke en skovl. Måske er der nogle enkelte fjordhest-ryttere som selv mener at de har en hest, fair nok, men de får jo ikke ondt i røven over det.

At nogen så har sagt en masse grimme ting om islændere, er self. trist men det kan jo ikke kobles til ordet pony - det er jer selv der laver den kobling. Jeg kan godt forstå i bliver såret over det når NOGEN taler grimt om islændere men det betyder altså ikke at i skal blive sårede over alt hvad 'sothestefolket' siger om islænderen, det er simpelthen for latterligt.

Nu kan det godt være at jeg er et stort røvhul fordi jeg udtaler mig om min mening, lev med det, for jeg hader når folk skal særbehandling blot fordi de selv har ondt i røven.

• #351   13. jun 2013 nu må det da stoppe vi(de fleste islandsheste ejere/ryttere) kalder vores heste for heste. Det er vores valg hvorfor må vi ikke det? vi forlanger jo ikke at i godtager dem som hest under drf stævne (hvis man skulle forvilde sig til sådan et)
    Jeg kalder jo heller ikke en dansk varmblod,sportsponyer og lig. for blandning/gadekryds vel.

• #353   13. jun 2013 Styr nu fordommene!

Min mening: Ja, det er en pony. Min pony går i løsdrift med 8 islændere. Jeg kalder dem ponyer, fordi det er nu engang det de er. Tjek stangmålet.

Min egen pony er 144cm, større end alle islænderne, hvis han er en pony, så er de vel også? Ydermere har han ingen stamtavle, men er en blanding af gud ved hvad, og jeg elsker ham lige så meget, som hvis han var fuldblodsaraber med kåring.

Kan det hele ikke være ligemeget? Elsk jeres ponyer/heste, og lad da være med at skamme jer over at ride pony?

• #354   13. jun 2013 Nathalie - fint nok. Din mening, vi har vores.
    Jeg ser ikke ned på ordet pony, jeg har dælme mange veninder med ponyer og de er FANTASTISK søde. Men JEG ved at de fleste ser ned på ordet pony når de snakker om islænderen. Måske har jeg bare været uheldig med en masse mennesker som alle har dårlige ting at sige om islændere men det ændre ikke på at jeg stadig har med dem at gøre.

Jeg synes din mening er fin, men jeg synes altså også at det begynder at blive noget man generalisere. Altså islænderryttere er alle egoistiske og dumme fordi de blot beder folk kalde deres hest for en hest. Bum?
    Jeg har også mange veninder der har fjordhest - de vil sgu da også have at deres hest hedder en hest og ikke en pony?

Jeg synes nogle af de ting er du skriver er ret trælse og generaliserende men det bestemmer du jo. Jeg synes bare ikke det er helt okay med nogle af tingene.

Kommentér på:
En islænder er en pony

Annonce