{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår er en islænder 5gænger?
  • #2   10. feb 2012 Den er 5 gænger når den har alle 5 gangarter smiley

• #3   10. feb 2012 hvis kun den ene af de to øvrige gangarter er set kaldes den en 4 gænger smiley

• #4   10. feb 2012 Tror det hænger sammen med at det er meget sjældent at en islænder kan gå pas, men ikke kan tølte.

Det er som regel passen den falder på.

Så de fleste 4-gængere går altså tølt men ikke pas.

Og 5-gængere går så begge dele smiley

• #5   10. feb 2012 Anna. Det er netop det jeg fik af vide af et par veninder, men en køber sagde at hun ikke var 5gænger når hun ikke kan tølte. Jeg ved ikke en skid om Islænder, så jeg kan værken sige fra eller til, kan kun sige hva jeg har fået fortalt. smiley

• #6   10. feb 2012 der skal naturligvis være alle fem gangarter ellers er hesten 4 gænger (:

• #7   10. feb 2012 det her fandt jeg ski lige på nettet. Kunne intet finde, men fandt det ski.

Gangarter og avlsmål

De islandske heste er kendt for deres specielle gangarter. Andre heste behersker skridt, trav og galop. Men de islandske heste kan derudover tölt og pas. De fleste heste kan tölt og disse heste kaldes 4-gængere, da de behersker 4 gangarter. Hestene som behersker både tölt og pas kaldes for 5-gængere, da de behersker 5 gangarter. En islandsk hest som kan gå pas kan også gå tölt, men en islandsk hest der kan gå tölt kan ikke nødvendigvis gå pas.

http://da.wikipedia.org/wiki/Islandsk_hest

Så vores er ski 5 gænger. smiley

• #8   10. feb 2012 tølt er noget alle islændere kan (inderst inde) nogle har sværere ved det end andre, men for at være 5 gænger skal en hest kunne gå i pas (og tølt), har set eksempler på heste som var 4 gænger som ikke kunne tølte (den ene var for fed, så den ikke kunne løfte sig, den anden for stresset), og igen har jeg set 5 gængere som ikke kunne tølte måske lidt men det var så passet at det næsten ikke tæller..

med konklusion:
    uden pas =4 gænger
    med pas = 5 gænger

• #9   10. feb 2012 Islænderen har som hovedregl alle 5 gear (ligger i generne), men nogler er bare stærkere i enten trav, tølt eller pas- Hvis hesten er 3 gænger (skridt, trav,gallop) kan den (måske) lære tølten og blive 4 gænger.
    Hvis hesten er 4 gænger er det ikke ensbetydende med at den kan lære passen, alt efter om den har sit anlæg for pas. Hvis hesten er 5 gænger kan den alle 5 gangarter MEN kan være meget stærk 5 gænger så tølten kan være håbløs at ride(derfor vil den stadig være 5 gænger)
    Så fordi en hest kun kan gå skridt, trav gallop og tølt kan den godt være 4½ gænger da tølten kan læne sig op mod pas siden- lære den flyv passen er den 5 gænger
    og en 4 gænger eller naturtølter kan man måske ikke få til at tage passen og derfor forbliver den 4 gænger.

skridt, trav, gallop = 3 ganger+ tølten(uden pas) 4 gænger (er mere til trav siden) +pas men ikke en stærk gangart= 4½ gænger og med en god pas selfølgelig 5 gænger.
    Se gangarterne på deres pladser og intet andet 1,2,3,4,5

Håber det er til at forstå og gir lidt mening :o)

• #11   10. feb 2012 Freja: også når den mangler tølten men har passen. Eller når den mangler galloppen :o)

Kommentér på:
hvornår er en islænder 5gænger?

Annonce