{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.536 visninger | Oprettet:

Kan en hest bære 100 kg mand? {{forumTopicSubject}}

jeg har en mand der drømmer om en ridetur. ikke sådan en vild ridetur, men en skrift tur måske lidt trav. men han vejer 100 kg (muskler).. er der overhovedet nogle heste der kan bære det på ryggen? Blir jo hurtigt 110 kg + med udstyr osv... det er bare ret meget er det ik?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en hest bære 100 kg mand?
  • #2   1. jun 2013 jeg har været oppe og veje lidt over 100 kg , og jeg red stadig dagligt på min daværende hest ( La-Z i min profil ) . red både spring og dressur , og han havde ingen problemer med ryggen eller noget som helst smiley

• #3   1. jun 2013 Kommer an på størrelsen og vægten på hesten? Men efter min meningen kan det godt lade sig gøre, evt en stor koldblod smiley

• #4   1. jun 2013 Jeg vil sige at det kan lade sig gøre alt efter hestens størrelse og muskulatur. smiley

• #5   1. jun 2013 Der er vidst en tommelfinger regel der siger at en hest kan bære max 20?% (Det lyder egengtligt at vildt meget, kan det mon passe?) af sin egenvægt..

Jeg vil i hvert fald anbefale at skulle op i en hest der er godt tung (600 kg) og solidt bygget.. Det har jo også noget at sige om man feks skal trave og er fulstændig nybegynder.. Det giver nogle flere stød i ryggen af hesten.

Min egen hyp vejer lige under de 600 kg og jeg ville nok kun lade min mand på 90kg skridte på ham..

• #6   1. jun 2013 Hvis det er en større, muskuløs hest, ville jeg gerne turde sætte en mand op i den vægtklasse, men er han ikke erfaren, ville jeg ikke lade ham trave. Han kender ikke til at finde takten og vil lynhurtigt ryge ud af balance og begynde at bumpe i ryggen, og så er en 100 kg tung man lige pludselig endnu tungere smiley

• #7   1. jun 2013 En mand vejer tit 90-100 kg, og de mænd der er i sporten gør højst sandsynligt også nogle af dem, så jeg tror saftens en hest kan bære det.

• #8   1. jun 2013 Hejsa
    du skal tage hestens vægt dividere med 100 og gange med 20
    så får du hestens absolut max vægt.

altså:

hestens vægt/100*20

• #10   1. jun 2013 Tænker noget Oldenborg/Frederiksborg type hest..

• #12   1. jun 2013 Jah en hest ville sagtens og snakker vi en skridt tur med lidt trav engang.. så det jo noget pjat med den tommelfinger regl og de fleste heste ville sagtens kunne bærer rundt på sådan en mand en enkel gang eller engang imellem..

snakker vi fast ridning er det jo en anden ting men vi snakker en skridt tur med måske trav..

• #13   1. jun 2013 En hest kan godt bære 100 kg ja. Men at den kan, betyder ikke det er sundt.
    Jeg tror dog ikke en enkelt lille skridttur skader smiley Medmindre der er tale om en lille pony selvfølgelig. Hvis det er 100 kg muskler og ikke overvægt, så kan han nok også bedre styre sin krop og være i sadlen, end en overvægtig ville kunne.

• #14   1. jun 2013 Jeg har engang haft en ven oppe og skridte på min gamle pony på 142. Fyren vejede 70/80 kg og ponyen kunne sagtens bære det. Det handler om opbygningen og musklerne. smiley

• #15   1. jun 2013 jeg vejre også iver 100 kg og ride på min luffe inu

• #16   1. jun 2013 ja, man kan godt veje 100 kg og stadig være rytter -osse uden at det er synd for hesten. Det kræver blot den rette hest. Den går self ikke på en eller anden lille, superædel pony/hest.
    Men en almindelig stor hest, kan sagtens klare en rytterpå 100kg, antaget at den er nogenlunde trænet -jeg ville ikke smide 100kg på en muskelfattig unghest, uanset hestens størrelse.

Og en mand på 100kg vil normalt ikke være større end at hans bagdel fint kan være i en sadel som en almindelig stor hest kan passe (en kvinde på 100kg vil ofte have en "godt polstret" bagdel, og her kan man så risikere at bagdelen ikke passer i en sadel der kan være på hesten, hvis denne har et lidt kort sadelleje)

-så giv du blot manden en ridetur. Og er der endda blot tale om en stille og rolig tur for lige at prøve det, ville jeg slet ikke tænke videre over det, selvom hesten evt ikke er en større en af slagsen

• #18   1. jun 2013 Sagtens, du skal bare ikke sætte dig op på en spinkel f.eks araber.
    Jeg er selv en tung rytter, og jeg sætter mig ikke op på hvad som helst.
    Min gamle pensioneret olenborger/newforest blanding på 24 år og 150 cm i stang har aldrig haft rygproblemer trods jeg er en stor rytter.

• #19   1. jun 2013 Jeg vejer ca 95 kg og rider gladelig rundt på Laura, som er 1,63 og er en solid, bred hest. Jeg rider dressur på LA-plan og skovture (og spring, når jeg tør). Hun lider absolut ingen overlast, heller ikke hvis man spørger Lauras massør eller hendes kiropraktor, som også er dyrlæge.

En mand på 100 kg er ikke noget problem for en solid hest med ordentlig muskulatur.

• #22   13. jun 2013 Det ville jeg ikke gøre for en hest :O))

Kommentér på:
Kan en hest bære 100 kg mand?

Annonce