{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.358 visninger | Oprettet:

Aldrig haft en hovbyld - er det unormalt? {{forumTopicSubject}}

Jah.. efter at støde på jævnlige emner om hovbylder eller sur stråle, hvor jeg bare tænker "godt det ikke er mine heste" er jeg kommet til at tænke på, om jeg bare er rigtig heldig på den front?

Jeg har to heste, der får smed efter behov (somregel cirka 2 gange årligt) og han har intet at sige til det. Deres hove revner og flækker naturligvis lidt når det er meget tørt i vejret, men det er vidst også bare hvad man kan forvente tænker jeg lidt.

De har ALDRIG været halt som følge af en hovbyld eller sur stråle i de snart 4 år de har gået herhjemme. Begge går som løsdriftheste året rundt i al slags vejr, og jeg tjekker da hovene engang i mellem.. Men ikke smed ofte, ikke alle mulige mærkelige plejestoffer på (de får olie på hvis hovene er MEGET tørre men ellers intet) og ikke noget med at rense dem hver dag, det er kun når de skal rides det bliver gjort.

Ingen af dem har nogensinde gået med sko, og ja, det er kun flækker i meget tørre perioder..

Er jeg den eneste med heste, der har så fine hove?
Jeg "mistænker" det for at have noget at gøre med at de lige netop de går ude 24/7 så vidt muligt, ikke får smed hele tiden og at de egentligt ikke bliver pylret om som sådan ellers. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aldrig haft en hovbyld - er det unormalt?
  • #2   17. maj 2013 Det er et godt spørgsmål - jeg tror, at jo mere naturligt, vi kan gøre livet for hestene, jo mindre kommer de til at fejle. Når det er sagt, så er der jo forskel på, hvor sarte heste er, alt efter race. Men personligt har jeg heller ikke haft bøvl med hovbylder nogensinde, hverken i mit voksne heste-liv eller hos de ponyer, vi havde, da jeg var barn. Sur stråle har de dog haft, men det klarede man med lidt blåsten dengang smiley

• #3   17. maj 2013 Nej min gamle pony fra 94 som er solgt nu har aldrig haft hverken sur stråle eller hovbyld, han stod på boks og går nu i løsdrift.
    Min nuværende hest har stået i boks og går nu i løfdrift har heller aldrig haft hverken hovbyld eller sur stråle (til trods for rigtig dålige hove, der skal ordnes hver 4-5. uge).

Tror det er meget normalt at heste går i gemmen et liv uden hovbylder, sur stråle o.l.

• #4   17. maj 2013 morkaren: Smeden har aldrig sagt noget om at de skulle have haft en hovbyld. Den ene er en rigtig pivskid, så jeg tror umiddelbart han ville halte eller være stiv hvis fussen gjorde ondt smiley

Christina: Det er nemlig også det jeg tror. Min havde meget svagere hove, da han kom fra rideskolen af, og nu er de nogenlunde lige så gode som hoppens er. Hun kunne nok også nøjes med smed engang om året hvis det var det smiley

• #5   17. maj 2013 Vi har 5 heste ( 9 år) og ingen af dem har nogensinde været, hverken halt eller haft muk, lus, hovbylder eller lign..... Vores går i en god løsdrift, og vi har en super dygtig og omsorgsfuld smed. smiley og ingen af dem har haft behov for sko.

Men om det er held, forstand eller genetisk ved jeg ikke.

• #6   17. maj 2013 Vi oplever heller ikke ret mange hovbylder. Vi har haft et par stykker, men det er uhyre sjældent. Heldigvis da (: Vores går også i løsdrift. Med undtagelse af Jamiro, men han har nu heller ikke haft nogen i løbet af de 4 år jeg har haft ham - 7-9-13 (;

• #7   17. maj 2013 Julie
    Jeg synes bare så ofte det kommer op herinde smiley

LAD-Y
    Et glasstykke er vel ikke en rigtig hovbyld som sådan, men det har nok være lige ubehageligt alligevel..

Ismulerne
    Vores har haft lus en enkelt gang, så de er ikke helt så seje som dine ^^ Mine er begge to blandingsheste .. smiley

• #8   17. maj 2013 Vi har heller aldrig haft nogen af delene hos nogen af vores heste i alle de år vi har haft hest smiley

• #11   17. maj 2013 Min Prins er den eneste af alle mine heste der har har været uheldig med hovene.
    Men han er også 26 år og blev altid forfangene som ung. Hans tidligere ejere fik ham 'dødsdømt' af dyrlægen to gange, men han overlevede. Forfangenhed har han ikke haft problemer med siden jeg fik ham. Men hans hove vokser som ukrudt:-D
    han har haft en enkelt hovbyld og har nu sur stråle på ét ben.
    Han er ikke på fold i dårligt vejr, da han nemt fryser på hans gamle dage. Det er nok også derfor han har fået sur stråle.
    Ellers er mine andre heste ude i døgndrift (med adgang til åben stald), og de har aldrig bøvl med hovene.

• #12   17. maj 2013 min har haft en hovbyld på 15 år smiley
    at lade hver med rense dem hver dag er faktisk en rigtig god ide smiley min får kun renset hove inden ridning og hvis der er sten i efter.
    i stalden har vi en konkurence hest når den er i ridning er den maks to timer på fold, når den så kommer hjem og får de der 10 timer fold har den fået hovbyld hver evigeneste gang, med halthed efterfølgende.

så det handler vel om at gøre hovene så stærke som muligt smiley

• #13   17. maj 2013 Min gamle pony på 27 år har aldrig haft hovbyld eller sur stråle. Han står i boks om natten om vinteren og på døgnfold om sommeren. Han har aldrig rigtig fejlet noget. Han bliver beskåret 4-6 gange om året smiley

Min ældre hoppe på 22 fik en hovbyld omkring julen, før det havde der aldrig været problemer med hverken sur stråle eller hovbylder.

Men min 10-årlige hoppe har været rigtig meget plaget af hovbylder. Hun har stået helt forkert på sin ene hov og bylderne er bare kommet igen og igen. Hun har nu fået sko på + sål på den hov med bylden, så vi forhåbentligt kan komme over det. Det kan måske også have været forkert smedearbejde, og derfor har vi skiftet smed smiley

• #14   17. maj 2013 sur stråle og hovbylder kommer ofte af heste der står meget i boks og især i halm, den både tisser og gøder i, når den sumper rundt i det er det der infektionerne opstår.
    min er skadet og skal have boksro og lider meget af sur stråle nu, Heste ville have allerbedst af man ligger grus (ridebanegrus) som er et hårdere materiale, som udenfor, men stadig er blødt nok til det behageligt at ligge ned.

-Dette er blot mine erfaringer og viden ud fra min smed og dyrlæge. I har måske nogle andre.

• #15   17. maj 2013 Glemte at skrive at vores får biotin tilsat fodret dagligt - får Jeres også det ?
    Det skulle være med til at opbygge og forstærke hovene.
    Når ridebanen ikke er ibrug ( 40 x 60 m.) er det også en del af hestenes legeplads smiley

• #16   17. maj 2013 En hovbyld svare jo til hvis vi fik en klemmelus under neglen smiley Det er der nogen der får af ingen ting og andre går gennem livet uden at have haft en eneste

• #17   17. maj 2013 Vi har aldrig haft en hest med en hovbyld (7-9-13) og vi har haft 7 heste..

Surstråle har vi haft lidt af på et par af dem, men det har været noget, der kunne behandles med produkter fra rideudstyrsbutikkerne, så intet slemt overhovedet.

• #18   17. maj 2013 Har haft heste i over 20 år, har aldrig haft en hest med hovbyld eller sur stråle, har altid haft bokshest og bruger ikke biotin

• #19   17. maj 2013 Jeg har haft heste i næsten 40 år, og har haft pænt mange forskellige heste gennem årene (brugsheste/avlsheste/føl og plage). Jeg har haft én eneste hest, som har haft hovbyld.
    Jeg har i øvrigt også kun haft én eneste hest, der har haft muk smiley

Det er efter min mening en kombination mellem korrekt fodring så hovene er så gode som de kan blive, og et ordentligt hygiejnisk stald-/foldmiljø.

Hvis hestene står og sopper på 20 kvadratmeter mudderfold dagen lang og/eller står i en svampet ammoniakmadras, så er det klart at der er en stor risiko for at de rager et eller andet til sig.

• #20   17. maj 2013 Vi går også op i gode tørre folde, der ikke kommer 20-30 cm mudder på om vinteren. Kan man undgå det, så er chancen for hovbylder, sur stråle og muk også betydelig mindre.

• #21   17. maj 2013 Min hest på 9 år, havde en periode som 2-års, hvor han indenfor en sommer fik 3 hovbylder, da konen, han var opstaldet ved, valgte at smide ham på en fold, der var dækket af beton, uden vi vidste det -.- men ellers har han en super fin og stærk hovkvalitet. Men fordi hans hove vokser så langsomt i forhold til hvor hurtigt han slider dem, har han fået forsko på. Ellers har han, ligesom dine, kun haft smed ca. 2 gange om året, da der ganske enkelt ikke har været grund til det oftere smiley surstråle er heller ikke noget vi har døjet med, men det kommer jo også kun, hvis der opstår fugtigt "klima" i længere tid i hoven.
    Men du skal da helt sikkert bare være glad for, at der ikke er så meget påstyr med hovene, det er dejligt nemt smiley

• #22   17. maj 2013 Min første pony havde lidt muk, da jeg købte ham i sin tid, men ellers har mine heste aldrig været plaget af hovbylder, sur stråle eller det der ligner.
    Min nuværende hoppe, får smed efter behov, hvor de lige skal rettes til (ca. 1-2 gange om året). Hun får ikke biotin, da hun selv kan klare at passe sine hove smiley

• #23   17. maj 2013 Nej, mine får ikke biotin. De får græs, hø og vitamin / mineral guffere smiley

• #24   17. maj 2013 Nu får man jo ikke udelukkende smed fordi hesten har en hovbyld eller sur stråle. Eller fordi de skal have sko på eller for den sags skyld kun fordi hovene er for lange.

De fleste heste går på den ene eller anden måde skævt (ligesom vi mennesker også gør). Derfor er det vigtigt at heste jævnligt får smed for at rette op på (eller tage hensyn til) eventuelle skævheder. Hvilket kan være småting i dagligdagen, men hvis man er rigtig uheldig så kan skævheder resultere i gigt mv. på sigt.

Min hest har aldrig haft hovbyld eller noget der ligner, men han får som minimum smed hver 6 uge.

• #25   17. maj 2013 Jeg er overbevist om, at hvis min gik i løsdrift altid, hele tiden, så ville jeg ikke have de samme problemer med sur stråle. Så det kan godt være det er derfor, du ikke får den slags problemer. smiley

Hun har dog aldrig været halt af det, hun ømmer sig ikke, og smeden kommenterer ikke på det.

Men der er jo altså også bare nogen heste, der er mere uheldige end andre, nogen der er mere tilbøjelig til det - og så kommer det jo helt an på det underlag de går på.

• #26   17. maj 2013 Jeg tror ikke det har noget med det at gøre. Det er bare om man er heldig eller uheldig.
    Min shetlænderpony (som jeg desværre ikke har mere) fik to hovbylder i løbet af kort tid. Hendes hove var så hårde at dyrlægen simpelthen ikke kunne skære dem ud, og vi måtte have smeden ud. Hun havde meget sunde hove indtil til sidst (forfangenhed). Fik smed ca. to gange årligt uden at stå med lange eller flækkede hove. I slutningen fik hun dog smed en gang hver 4. uge.
    Min anden pony får hver 16. uge, og han har også haft problemer med hovbylder. Han har ellers også meget stærke hove.

Mine to store derimod går med sko. Den ene på grund af dårlige hove og tynde såler, og den anden på grund af skævheder. De får smed hver. 6-8. uge, og har generelt ikke verdens bedste hove. Er dog blevet bedre. De har (7-9-13) aldrig haft hovbylder smiley

• #27   17. maj 2013 Nogen gange er det nok mere held end forstand hvilke heste der får hovbyld og hvilke der ikke gør. Jeg forstår slet ikke at du kan nøjes med smed to gange årligt? Min har smed hver 6 uge og går med 4 sko, at hovene flækker er jo et tydeligt tegn på de måske ikke bliver beskåret nok eller at der skal sko på?
    Og netop at rense hove dagligt er en god ide da der kan sidde en sten i hoven som kan medfører hovbyld.

• #28   17. maj 2013 Simone
    De flækker som sagt kun når det er meget tørt, og han tager ikke særlig meget smiley De går som skovtursponyer / foldbumser og plejer at slide dem rigtig fint selv. Jeg tjekker ikke hove dagligt og kunne slet ikke drømme om at rense dem dagligt heller smiley
    Jeg vælger 2 gange årligt fast og så bliver han da naturligvis ringet til hvis der opstår problemer smiley

Mine heste kommer godt nok ikke til at gå med sko hvis det på NOGEN måde kan undgåes. Det er meget små flækker der er tale om smiley

• #29   17. maj 2013 Mine heste har heller aldrig haft en hovbyld. Ingen af de 7.

Men sur stråle har min ene haft 2 gange smiley

• #30   17. maj 2013 Med hensyn til smed, så er det altså og sur røv at ringe og bestille tid til en smed, som kommer og glor på én som om man er åndssvags og så siger: "hvad er det du vil have ordnet? Den hest har da ingen anmærkninger" ... Så jo, man kan sagtens nøjes med smed et par gange om året, hvis hesten selv slider hovene. På min 9-års kan han alligevel ikke gøre andet, end at skære strålen fri og så ligge et par nye sko på, når det er tid.

• #31   17. maj 2013 Lea
    Hihi, lige netop. smiley

• #32   17. maj 2013 Heste kan sagtens slide hovene ned selv. Kommer hos en avler (islændere) og nogle af hendes heste har ikke haft smed i 9 år !!

Det lyder helt vildt, men det passer, og jeg kan garantere at de ikke lider eller har for lange hove.

• #33   17. maj 2013 Lea: Hvis det er det din smed siger... så ville jeg kraftigt overveje at finde en ny, hvis jeg var dig smiley Altså det er jeres heste, så det er selvfølgelig op til jer selv hvad I gør, men jeg ville aldrig nogensinde lade min hest gå mere end maks MAKS 7 uger. I min verden er en smed, der siger at et smedinterval på ½ år er fint, inkompetent og vedkommende ville ikke få lov til at røre min hests fusser igen smiley

• #34   17. maj 2013 Forskellige mennesker, forskellige holdninger. Jeg har to heste der trives, og jeg er sikker på at dem der vælger at smide penge efter smed engang i måneden har heste der trives - jeg synes bare det er spild af penge når hesten har det fint på min måde også smiley

• #35   17. maj 2013 Sig b: vil nu ikke kalde min smed forinkompetent smiley men kan så også regne ud, at du ikke har set tilfælde som f.eks. min hest - har da også heste, der har behov for smed en del oftere, men hvad skal han gøre med min hest, hvis der hverken er grund til at beskære, file, raspe eller noget andet? Gider ikke betale for, at han står og aer hans såler, det kan jeg selv gøre efter behov smiley men fra at have din holdning til at kalde min smed for inkompetent (eller mig, for den sags skyld), der mener jeg nu, at der er et stykke vej!

• #36   17. maj 2013 Altså nu har jeg haft hest i 26 år.. og jeg har endnu ikke mødt den hest der kunne gå uden smed. Så I må have nogle yderst usædvanlige heste smiley

• #37   17. maj 2013 De går skisme heller ikke uden smed :b

• #38   18. maj 2013 Ingen har sagt, at de går uden smed - vi har bare ikke smed de hver 6. uge, når der ikke er grund til det smiley og om vi snakker 26 år eller 56 år, så har man stadig meget at lære.

• #39   18. maj 2013 Jeg har haft 1 hest med en hovbyld, en fulldblod med svage hove for flere år siden... Ellers aldrig og sur stråle har mine kun lige haft antydningen af nogle gange, aldrig slemt og kunne kureres på nogle dage smiley

Mine går i løsdrift uden mudder andet end ved led og får ordnet fusser hver 6-8 uge...

• #40   18. maj 2013 Hver halve år er i min mening lige så slemt som uden smed og uansvarligt. Men lad nu det liiiigggee smiley Verden ville være kedelig uden uenighed.

• #41   18. maj 2013 Mange tak for svarene alle sammen smiley Jeg er glad for at høre at de fleste der har svaret har heste med sunde hove smiley

Og Sig, det er bare fair nok at du synes det. Jeg kan bare ikke forstå hvordan hvert halve år er lige så slemt som aldrig nogensinde smiley

• #42   18. maj 2013 Sig: det kan jeg nu heller ikke se. Vi tilkalder smed, når vi kan se det er tiden - det er jo heller ikke sådan, at den kun må få smed i januar og i juni. Vi gider bare ikke slavisk have smeden ud hver 6.-7.-8. uge, hvis der ikke er grund til det smiley

Kommentér på:
Aldrig haft en hovbyld - er det unormalt?

Annonce