{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.665 visninger | Oprettet:

Join up - for og imod? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg

Så prøver jeg med det sprængfarlige emne, og håber at folk formår at holde tonen ;o). Spørgsmålet er - hvad er jeres holdning til join up? Argumenter for og imod? Erfaringer? Meget gerne links til artikler, undersøgelser, mv?

Jeg har personligt både været for og imod, og har nu valgt at erklære mig neutral, da jeg endnu ikke har set noget holdbart bevismateriale for hverken det ene eller det andet.

Og ja, der er mange af disse emner, og jeg kunne have søgt i forum i stedet - men jeg synes ærlig talt det er mere inspirerende med nyligt udtalte holdninger, samt en debat som er stadigt åben for deltagelse.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Join up - for og imod?
  • #1   13. maj 2013
    Denne her undersøgelse siger en del, om join up så kaldte evner til at fremme tillid og bånd:
    (link fjernet)

• #2   13. maj 2013 Jeg er imod psykisk mishandling så imod.

Når jeg lige for lidt mere tid skriver jeg gerne ned hvorfor.

• #3   13. maj 2013 Monty Roberts Join Up - imod

Den andet - øøh - "vig for pres" evt vig ikke for pres, med mulighed for at kunne sige fra, evt med mulighed for moderation, alt efter hest og situation - for..

Altså det er ikke så simpelt og kræver nok lidt mere forklaring alligevel.. Hmmm.. har nok heller ikke fået alt med..
    Men går ikke ind for Monty Roberts Join up metode...

• #4   13. maj 2013 Jeg er hverken for eller imod..

Ligesom med så mange andre trænnings metoder er der nogle virkelig gode agomenter og trænning i det og jah mange andre ting som er knapt så gode..

Jeg tager det som jeg kan lide fra forskellige trænnings metoder og bruger dem.. sys ikke der er nogen trænnins metoder som er ih så åh så gode så tager bare det jeg kan lide og jeg sys virker...

• #5   13. maj 2013 Krikken - Interessant! Den undersøgelse er jeg ikke stødt på før, men den afkræfter da i hvert fald noget af Montys argumentation. Dog synes jeg, at den har visse mangler; for hvorfor følger hesten bilen, hvis den udelukkende er underlagt frygt, når den jo er flugtdyr og det derfor ligger i instinkterne at flygte fra fare? Her tænker jeg umiddelbart, at det ville være mere naturligt hvis hesten fjernede sig når den blev ladt i fred. Og noget andet er - i realiteten kunne vi jo ikke vide, om hesten ser bilen som en leder ligesom det påstås, at den gør med mennesket? Usandsynligt ja, men et direkte modbevis er der ikke.

Men én ting har undersøgelsen i hvert fald bevist - at Montys forklaring om join up som følge af kommunikation via korrekt kropssprog ikke er sand, når dette kan efterlignes af en bil.

• #6   13. maj 2013 Imod, ikke så meget andet at sige...........

• #7   13. maj 2013 Hvad er join up egentlig?

• #8   13. maj 2013 Jeg er meget imod Join up - altså den metode, som Monty har udviklet og bruger.

Jeg mener dog at der findes andre metoder, der på nogle punkter minder om - og det er ikke alle af dem, jeg er imod. smiley

Men den hvor man står som et rovdyr og jagter hesten rundt til den overgiver sig, den er jeg ikke tilhænger af på nogen som helst måde. Vold er aldrig vejen frem, hverken fysisk eller psykisk. smiley

• #9   13. maj 2013 Johanne - Det er præcis det der er mærkeligt i join up - for hvorfor skulle man dog jagte hesten, for at få den til at stole på den, hvordan skulle det kunne give tillid?
    Men pointen i join up er jo, at man bliver ved, indtil hesten indser, at det er overgivelse eller at løbe til den dør.
    Det er længe siden jeg har gennemlæst undersøgelsen med bilen, men så vidt jeg lige husker, så er det vel også princippet her - hesten bliver ved med at blive truet af bilen, men den kan ikke komme væk, så den får valget mellem at løbe sig selv ihjel (for den kan jo ikke komme væk, bare rundt og rundt og rundt) eller at følge efter bilen, og på den måde slippe for presset. smiley

• #10   13. maj 2013 Medmindre hesten er "uden for pædagogisk rækkevidde", alt andet er forsøgt og man er meget rutineret i teknikken, kan jeg ikke se, hvad det skulle gøre godt for at lave Join-Up. Det er en voldsom teknik, som hesten kun bør udsættes for ganske få gange i sit liv, som Monty Roberts selv har udtalt. At man så laver Join-Up i flæng med heste, som ellers er ganske velfungerende er direkte tåbeligt!

Så som nødløsning og sidste udvej kan jeg gå med til det, ellers ikke.....

• #11   13. maj 2013 Har lavet Join-Up med min westernhest smiley

Det var FULDSTÆNDIG uden dramatik og gav en fantastisk følelse smiley samt et stærkt bånd.

Det skal så siges at det var med en professionel westerntræner.

Mit råd : Lad være at gøre det hvis det ikke er noget du har forstand på !

• #12   13. maj 2013 Jeg er både for og imod smiley

Det går helt an på hesten og hvad for en metode man bruger, jeg bruger det dog ikke selv da min hest ikke er psykisk stærk til det. Men hvis hesten kan tåle det og det virker for rytter og hest synes jeg da man skal det. Man er nød til at prøve forskellige ting for at finde ud af hvad der virker bedst

• #13   13. maj 2013 Er der nogen der vil forklare, hvor tvang og jagt af hesten, kan føre til tillid?

• #14   13. maj 2013 Jeg har også lavet Join-Up med min hest, under ledelse af en Monty Roberts instruktør, og jeg må sige, jeg er stadig hverken for eller imod. Det var en god oplevelse, ja, men i bund og grund var det meget ligesom når jeg før har ladet ham løbe løs inde i ridehallen. Jeg synes heller ikke, jeg mærkede nogen forskel bagefter, men nu havde jeg også haft hesten i 4½ år på det tidspunkt. Selvfølgelig skal man aldrig gøre det uden at vide 100% hvad man laver eller have en instruktør med, som gør.

• #15   13. maj 2013 Ok - så vender vi den lige om smiley

Så er longering også tvang og jagt - (longerer max. min hest i 5 min.) Her jager du også hesten rundt på en volte ovenikøbet med reb i grimen og nogle bruger endda en pisk.

Hvis man ikke har set en ordentlig Join-Up kan det for nogen åbenbart virke som noget meget dramatisk og frygteligt .... men sådan foregår det altså ikke med tillidsfulde og veltrænede heste smiley

• #16   13. maj 2013 Fuldstændig enig med ismulerne! Min hest bukkede og sprang under Join-Up, men det gør han altså også under longering, og i lang tid turde jeg slet ikke longere ham i tov, fordi han havde trukket mig ned at ligge (og nej, han har ingen smerter). Jeg vidste på forhånd fuldstændig hvordan han ville reagere - præcis som når jeg longerede ham, og det var så også det der skete.

• #17   13. maj 2013 Join Up er nok ikke lige den bedste trænings form, men hvis man laver en "light" udgave, hvor hesten "Skubbes ud af flokken" (bare nogle få meter), når den ikke reagere, som man ønsker - det kan faktisk være meget effektivt også uden man piller selvtillid af hesten.

• #18   13. maj 2013 Ismulerne - Du har ret, der er mange ligheder mellem fx longering og join up. Men det gør jo ikke, at de to ting er ens. smiley
    I join up er det meningen, at hesten skal føle sig truet. Monty udtaler selv, at hesten ikke må være i tvivl om, at dens liv er i fare. Det er ikke meningen i longering - der er det meningen, at hesten altid er afslappet og rolig, hvilket vi jo så lige har konkluderet, ikke er tilfældet i join up.

Du jagter heller ikke hesten med voldsomme bevægelser, som man gør i join up, og man opfører sig ikke som et rovdyr, som man skal gøre i join up.

En ordentlig join up, må vel være den måde monty gør det på, ikke? Og der ser man da jævnligt stressede og angste heste, der tydeligt forsøger at flygte. Og så håber jeg da ikke, at du bruger join up på tillidsfulde og veltrænede heste, for så er der da noget du har misforstået. smiley Montys egne ord er, at det kun må bruges ganske få gange i hestens liv, og kun når det er nødvendigt - altså ikke med heste, der i forvejen er tillidsfulde og veltrænede. smiley Så er der da desuden ingen pointe i at gøre det.

• #19   13. maj 2013 US - Så er det jo ikke den klassiske Join up, men en ny udgave af det, som jo så ikke kan kaldes Join up. smiley

• #20   13. maj 2013 CTS : Jeg taler for mig selv og de oplevelser jeg personligt har haft med Join-up.
    I og med det er foregået med en yderst prof. westerntræner tror jeg altså ikke at det er MIG som har misforstået noget som helst - men derimod dig som måske har set lidt for mange tæmninger af vildheste hos MR.

Kan/vil du ikke forså at der er forskellige måder at gøre det på ?

Jeg respekterer din holdning til Join-up men forventer til gengæld også at du respekterer min. Vi behøver ikke at være enige - jeg har mine heste og du har dine smiley

• #21   13. maj 2013 Personligt har jeg aldrigt fattet hvordan folk kan tro at, det at aktivere hestens flugt instinkt kan skabe noget som helst bånd???

Hvis folk skræmte livet af mig for at opnå kontakt, så havde jeg da hurtigt sat dem i kategorien KLAPHAT smiley

Derudover er jeg altså ikke et splitsekund i tvivl om at min hest HAR luret at jeg IKKE er en hest, ergo er der vist ingen grund til at jeg forsøger at " tale" hest !!

Næ læringsteori, EVIDENSbaseret forskning, det er vejen frem! Sgu ikke en afdanket cowboy, med et pop-behov for penge og berømmelse smiley

Hov, mit objektive jeg er gået på ferie, så i må nøjes med den subjektive udgave smiley

• #22   13. maj 2013 Ismulerne - Der ER ikke mere end en måde at gøre det på, og det er Montys. smiley Det er hans metode, så det er også hans måde at gøre det på.
    Laver man det om, så det bliver mere hestevenligt, er det meget muligt at det er en rigtig god metode, men så er det IKKE join up længere. smiley

Jeg respekterer det skam også, jeg vil bare gange vide, hvordan tvang og jagt kan skabe tillid? smiley Jeg har endnu ikke fået svar på det, og vil meget gerne høre det. Og du må jo vide det, siden du benytter det og har haft succes med det. smiley

• #23   13. maj 2013 Hmm jeg har aldrig brugt det, og kommer nok heller ikke til det. Da det ligger langt væk fra min måde at træne på. Jeg tror at hårdt arbejde er vejen fram:) og hesten skal jo også være noget langt ude, for bare at overveje det. Bare min mening:)

• #24   13. maj 2013 Er ikke helt inde i det...

men det er sQ da det vi gøre med vores heste hverdag Det skal være ubehangeligt ikka og følge efter..
    stoppe det udbehagelige når den gør det rigtige ...

Når man i western vil have en hest til bidet tager vi et tag og pumper med bennene når de så går hvor vi vil have det stopper vi igen...

• #25   13. maj 2013 Ismulerne

Nej du kan ikke sammenligne en rigtig join up (den fra Monty) og så en longering der foregår på normal vis.

Før du udøver join up, skal der være nogle kriterier på plads. En af dem er at det ikke kan gøres på en harmonisk måde.
    Join up består at at du SKAL jage din hest. Din hest SKAL blive så stresset at den føler tvang til at overgive sig.
    Hvis du ikke stresser din hest under udførringen så laver du ikke join up. Monty har patent på ordet så det skal gøres på hans måde, alt andet er som CTS påpeger andre metoder.
    Sagt på en anden måde du skaffer dig en tjener med psykisk vold.

Ved longering er det ikke meningen hesten skal jages, eller stresses. Den skal gå af fri vilje. Folk der longere korrekt jager eller stresser ikke hesten

• #26   13. maj 2013 Bondetos - hvor i alverden har du lært at ride western ? Og hvem siger det skal være ubehageligt IKKE at følge med ?

• #27   13. maj 2013 Jeg kan virkelig ikke forstår hvordan, folk kan kalde det tillid mellem hest og menneske? Man tvinger jo hesten.. Mennesket viser, at hesten IKKE skal løbe om hjørner med ham/hende, for så kan der opstå konsekvenser. Jeg vil mene, at det er bedre metoder, som man kan bruge!

• #28   13. maj 2013 Bondetos - Der er stor forskel på at bruge negativ forstærkning, som det du snakker om, og så at lave join up. smiley
    Vi bruger stort set negativ (og positiv) forstærkning hele tiden, når vi træner - fx når vi vil have vores hest til at vige eller stoppe for pres. Men i join up skal man direkte JAGE hesten rundt, den må ikke være i tvivl om, at dens liv er i fare. Det er forhåbentlig ikke det du gør, hver dag i din træning. smiley

Der er altså forskel på at bruge negativ forstærkning, og så at true hesten.

• #29   13. maj 2013 TS ville gerne vide om man var for eller imod.

Jeg er for - og det er jeg fordi jeg har haft en succes-oplevelse med det.
    Såfremt du virkelig ønskede at vide hvordan en prof. laver en Join-up syntes jeg du burde kontakte en og så se / opleve hvad der foregår.

Du vil formentlig blive overrasket over det - og så er den fordom måske aflivet - måske ikke.

Hvorvidt der KUN er MR måde at gøre det på - skal jeg være den sidste om at udtale mig om..... men mon ikke en prof. ved det bedre ....

Hvordan en tamhest (som har været i hænder siden dag 1) reagerer VS en vildhest (som aldrig har haft menneskekontakt) er logik, og jeg kan garantere at min hest aldrig på noget tidspunkt var skæmt eller oplevede det som noget yderst ubehageligt som du prøver at få det til at fremstå.

• #30   13. maj 2013 Ismulerne

Jeg personligt har lært Joun Up direkte fra Monty. Hvis han ikke er prof ved jeg heller ikke da smiley Og da han som sagt har patent på ordet er det kun hans metode der er rigtig og også den jeg personligt skriver om nu.

Og som sagt skal der være stress i blandt ellers er det ikke join up, så de 'fordomme' døer forhåbentligt ikke da de er sande.

Jeg var selv stooor fan af det engang fordi jeg som sagt lærte det direkte fra opfinderen. Men med tiden har jeg indset at jeg helere vil have en hest der gør ting frivilligt frem for at den gør det af angst.

• #31   13. maj 2013 Ismulerne

Hvorfor overhovedet bruge psykisk vold på en hest der ikke har behov for det? Og her mener jeg tamheste.

• #32   13. maj 2013 Ismulerne - Jeg har skam set flere professionelle udføre det, tvivler på at der er så stor forskel på det - for så ville det jo ikke længere være den samme metode. smiley

Det er jo Montys metode, så det er også hans måde at gøre det på, der er den korrekte. Har du ikke forsøgt at true og jage, så har du altså ikke udøvet join up. smiley For det er den måde det gøres på, ifølge Monty selv.

Det lyder godt, at din hest har reageret sådan, men det skyldes jo nok, at det ikke er join up du har lavet. smiley

• #33   13. maj 2013 Ismulerne

Hov så først nu du havde tilføjet noget.

Jeg kan så fortælle dig du ikke har udført join up hvis din hest var afslappet smiley

• #34   13. maj 2013 Advarsel ironi og direkte tale kan forekomme i dette indlæg.

Ufatteligt, så gode eksperter vi har på HG.
    Vi må ha alle podiepladser, når der er DM i ævl.
    I stedet for at diskutere noget omkring Join Up, indlæring hos heste, hestens hjerne og opfattelses evne, så skal diskussionen låses fast i ævl - synd.

CTS: Hvis du ikke vil kalde det "Join Up", så kan vi kalde det "Join Me", hvis det kan stoppe din belæring.

Alle:
    Det er meget sørgeligt, at alle MR eksperter påstår, at hans teknikker ikke har udviklet sig. Sørgeligt, at han ikke løbende bliver bedre - for det er vel ikke fordi vores eksperter måske ikke ved alt - nej, det kan ikke være årsagen.
    Mange andre heste trænere har ellers en løbende udvikling af deres teknikker og jeg personligt afprøver da løbende nye ideer og hvis det virker, så tilpasser jeg da min træning, men jeg er jo heller ikke MR.

Ismulerne:
    Her på HG er det KUN en udgave af "Join Up" og al diskussion omkring nye metoder er FORBUDT!!!!! (har jeg fået at vide flere gange)

• #35   13. maj 2013 US

Der ER kun EN udgave af join up, om det passer dig eller ej.

MR har patent på ordet, det er det der gør det.
    Alt der minder om er ikke og bliver aldrig join up. Fordi manden har patent på det ord.

Tja om han har ændret teknik skal jeg ikke kunne udtale mig om, jeg tvivler dog da han jo trods alt holder ved Join Up, han tjener gode penge på det smiley

• #36   13. maj 2013 Interessant med jeres bud. Efter mange år med forskellige holdninger til sagen, samt perioder hvor jeg har udøvet join up og perioder hvor jeg har advaret imod dette, er jeg vist kommet frem til den endelige konklusion, at det i hvert fald er noget, der kun bør bruges i strengt nødvendige tilfælde, absolut ikke på trivelige tamheste. Dog er der stadig nogle ting ved metoden, som jeg mangler viden om og derfor ikke kan vurdere. Hermed en redegørelse for et argument, som jeg hyppigt støder på, og forhåbentlig en forklaring på min ambivalens.

"Hesten er underlagt konstant tvang. Det er ligesom hvis jeg står med en pistol, klar til at skyde dig, og du derfor overgiver dig."

For det første mener jeg ikke, at man kan sammenligne menneskers og hestes hjerner så ligetil og unuanceret, da der ganske enkelt er en væsentlig forskel, så sammenligningen i sig selv finder jeg temmelig ubrugelig. Dog er der jo ingen tvivl om, at hesten er underlagt både tvang og pres. Problemstillingen er for mig; hvis hesten virkelig har udviklet en reel frygt for træneren, hvorfor følger den så vedkommende rundt efter processen, når det ligger i instinkterne at flygte fra eventuelle farer, ganske enkelt af hensyn til overlevelsen? At følge efter en person, man er blevet bange for, er jo instinktivt en proces der fører direkte ind i døden. Derfor hænger det for mig umiddelbart ikke sammen, at hesten skulle være bange. Dog kan reaktionen at følge mennesket være en følge af et voldsomt pres og derfor en måde at overgive sig i groveste forstand. Der hvor jeg er i tvivl, er angående om hestens reaktion er et følge af pres og frygt ( = ubehag) eller en instinktiv reaktion og derfor naturlig frem for ubehagelig. For nogle år siden havde jeg utvivlsomt hævdet det sidste, men efter en oplevelse af, at en af mine små ponyer fulgte mig over alt også på folden, efter en join up måtte jeg alligevel tage min overvejelse op til revidering. For på fold var han jo hverken underlagt tvang eller pres, men søgte frivilligt imod mig.

Hvis nogen har viden indenfor dette, altså dokumenteret viden om hestens hjerne indenfor dette, så bland jer endelig!

• #37   13. maj 2013 Min Join-Up varede i under 5 minutter fra start til slut.
    Min hest fattede i løbet af få sekunder at jeg sendte ham væk. Så gik der 1 eller 2 minutter hvor jeg i rundellen skiftede hans tempo - ved at gå ind imod hans skulder med spredte fingre han skiftede derefter retning 3 eller 4 gange. Hovedet sank ned og han slikkede sig om munden - Jeg vendte ryggen til ham og efter 2 sekunders tøven kom han hen og stillede sig bag mig. Vi gik ud af rundellen - stadig gik han bag mig, nu inde i det store ridehus - Jeg blev under hele forløbet forklaret hvad jeg skulle gøre og præcis hvornår. Han led ABSOLUT ingen overlast - og hvad i vil kalde det vil jeg lade være fuldstændig op til Jer da jeg ikke kunne være mere ligeglad.
    Vi gik efterfølgende rundt om kegler og bomme og han var ca. 5 cm. bag mig i omkring 10 minutter i skridt og trav (med ørene fremme) og derefter nussede vi og fik en helt anden opfattelse af hinanden (ja der kan jeg jo kun tale for mig selv, men oplevede at vores bånd blev ubrydeligt)

Til Jer som aldrig har prøvet det - og er klar over at dette kan gøres på en blid og fornuftig måde vil jeg håbe i får samme mulighed og oplevelse som mig.

Til Jer som er skeptiske eller har direkte dårlige erfaringer med det - så lad vær og træn jeres heste på en måde som virker for Jer.

Mvh Jannie

PS: Selveste MR har rost min hest ved et tidl. besøg hvor han var i St. Heddinge på Harmony Ranch hvor min hest var opstaldet : "He's a damn god boy" "Pretty impressive" smiley

• #38   13. maj 2013 Ismulerne

Hvis din hest ikke stressede eller blev jaget så har du ikke udført join up. Og igen er det fordi han har patent på det ord. og vær du dog glad for du ikke har brugt hans metode, hvem gider sammenligne en evt god (dog stadig komplet unødvendig på tamheste) metode, men en metode som selveste Monty betegner som knap så heste venlig.

Monty i sig selv er jo en dejlig mand (kender ham som sagt fra før hvor min onkels kone arbejdede ved ham) og jeg var meget glad for ham, også selv om jeg altid skulle have mange ting oversat. Så at han roste din hest er jo bare dejligt, nu hvor han alligevel er så flink smiley

• #39   13. maj 2013 Ok - Hvad kalder i så det jeg har lavet sammen med ham som har lært det på MR's farm ?

• #40   13. maj 2013 Sikke noget vås at skrive at det ikke er Join-Up fordi MR har patent på ordet !

En cola er stadig en cola selvom den ikke hedder Coca Cola - altså i min verden smiley

• #41   13. maj 2013
    Nu er cola også en bred ting som smager forskelligt, men lige netop det at være en Coca Cola har de patent på sikkert - så derfor må man ikke lave en der ligner eller smager den.

Andre versioner af join up, kaldes follow up fx.

• #42   13. maj 2013 Ismulerne

Der jeg vil hen er at når der er patent på et ord /recept eller lign, så skal alt være præcis ligedan for at det er selve ordet.

Da MR har patent på join up er det kun hans join up der er join up.

Andet hedder noget andet, (ved dog ikke om der er navne for det?) er noget andet og bliver aldrig det 'rigtige' ligesom Pepsi aldrig bliver det rigtige cola smiley

• #43   13. maj 2013 Follow up er jo også MR...

Nå men der er jeg så også uenige med Jer smiley

• #44   13. maj 2013 Ja bare fordi det også er MR betyder det jo ikke det også er Join up? Han laver jo heldigvis andre ting der er mere fornuftige.

• #45   13. maj 2013 US - Hvis folk som dig gad at sætte sig ind i tingene, før de deltager, ville det jo slet ikke være nødvendigt, at diskutere den slags ligegyldigheder, så det er du sådanset selv lidt skyld i. smiley
    Altså det kan da ærligtalt ikke være særlig svært at forstå, at join up er det Monty gør, og gør man ikke det - så er det ikke join up.

• #46   13. maj 2013 Jo CTS det er meget svært, for åbentbart er det fedt at lave join up.

• #47   13. maj 2013 Både for og imod kan jeg måske godt sige smiley

Jeg kan ikke lide de videoer jeg ser af det. og bestemt ikke monty roberts metode smiley
    Jeg har måske lavet en smule om på den måde folk ser join up på smiley jeg bruger ikke metoden til at lade hestene vælge mig som leder! men det helt tredje! smiley

Det jeg gør er at lave en ring.
    Så gør jeg som når jeg normalt longere: jeg siger højt og tydeligt: SKRIDT eller TRAV eller GALOP! smiley Denne måde træner jeg join up uden tvang for hvis hestene ikke vil gå frem og prøve øvelsen så tager jeg longe på og så longere jeg dem bare! smiley det jeg bruger join op til er at lydighedstræne dem smiley
    Jeg vil gerne have at mine heste kan kunne Skridte, trave og gallopere uden et eneste tøjletag eller et eneste spark med benene smiley denne metode har gjordt min ridemåde 100 % bedre og lettere! smiley hestene nyder at jeg ikke har en normal tøjle men løse tøjler og intet benpres smiley derefter når de har gjordt de 3 ting inde i ringen begynder min træning og ligne monty roberts metoden smiley jeg står stille inde på midten og ignorer hesten (har self. rost den inden jeg ignorerer den) hesten Skal nu lystre på "KOM" og hvis du kommer og står bag ved mig roser jeg den smiley vil råde denne træning tip til alle med en hest der er sur på bidet eller ikke kan lide for meget benpres eller bare en som bedst kan lide og ride Let og enkelt! smiley

• #48   13. maj 2013 Ismulerne - Det lyder som en god oplevelse for dig og din hest, uden tvivl - men det er ikke join up, og længere er den ikke. smiley
    Hvad du så vil kalde det er mig ligegyldigt, men join up kan du altså ikke kalde det. smiley

Og nej, du kan ikke kalde en sodavand for coca cola, hvis det ikke er en coca cola, det er da ikke så svært at forstå. smiley At du vil kalde den en cola, er fint med mig, men du kan ikke kalde en pepsi for en coca cola. smiley Det samme med join up.

Du kan jo ikke bare gå og kalde sodavand for coca cola i flæng, ligesom du heller ikke kan kalde enhver træningsform der bare minder den mindste smule om join up, for join up. smiley

• #49   13. maj 2013 The Girl - Ja, det er åbenbart enormt vigtigt, at det SKAL være join up. smiley

• #51   13. maj 2013 Follow up er her jo også delen EFTER jagen og stressen, altså der hvor hesten kommer ind til en smiley

• #52   13. maj 2013 Ismulerne - Hvad vil du frem til med den video? smiley

• #53   13. maj 2013 Der er muligvis nogen herinde som aldrig har set det smiley og dermed selv kan danne sig et indtryk af hvordan det påvirker hesten.

Syntes ikke ligefrem den ligner en der frygter for sit liv - har set det der er LANGT værre på div. dressur og springbaner..... Se evt. denne video ved lejlighed : http://www.youtube.com/watch?v=PKNOZJKaf2k

• #54   13. maj 2013
    Længe leve negativ forstærkning, lig et pres, slip et pres.

• #55   13. maj 2013 Ismulerne - Der er ingen der siger, at der ikke muligvis findes ting der er værre, for det gør der da helt sikkert. smiley
    Men det betyder jo ikke, at join up er godt.

I den første video starter han da endda ud med lige at smide torvet mod hesten, og den tonser afsted, trykker sig op ad muren. Men ellers er det egentlig en af de pænere videoer af ham. smiley

• #56   13. maj 2013 En lille afstemning :

Alle der har gode erfaringer med Join-Up kan klikke her (hvis du har lyst til at deltage)

• #57   13. maj 2013 Dem der har dårlige erfaringer med Join-Up kan klikke her (hvis du har lyst til at deltage)

• #58   14. maj 2013 Hvorfor en afstemning? Hvad skal det gøre godt for?

• #59   14. maj 2013 Syntes det kunne være rart at se hvad folk mener, og om de er for eller imod Join-Up, som hele debatten jo går ud på smiley

Som vist i videoen laver han en Join-Up, stort set præcis det samme jeg gjorde = jeg har lavet en Join-Up smiley

• #60   14. maj 2013 CTS:
    Det er da dejligt, at du er tror du er så dygtig og altvidende i så ung en alder.
    Du må virkelig kunne drive det langt i hesteverdenen.

Der er bare lige en ting du glemmer - erfaring. Det vil du opdage, når du får erfaring.
    Der er sjovt nok ikke 2 heste, der er ens.
    Derfor trænes alle heste forskelligt og de kan ikke passe ind i din meget frikantede fortolkning af f.eks. "Join Up" - med mindre man ikke har nogen ide om, hvad man laver.

• #61   14. maj 2013 US - Tak for belæringen om, at alle heste er forskellige - men det viste jeg nu godt i forvejen. Men det ændrer altså ikke på, at join up er én og kun én metode, den skal kun benyttes på den ene måde, som Monty har sagt.
    Længere er den jo ikke. smiley
    Så er det derimod ikke alle heste den kan eller skal bruges på - men det ændrer altså ikke på, at man ikke bare kan gå og lave om på metoden, når nu manden har patent på ordet, og det derfor er HANS udtalelser omkring det der gælder.

Så er det da helt ligegyldigt hvor lidt/meget erfaring man har, eller hvor ung/gammel man er, og det er da desuden også helt irrelevant hvor langt man kan drive det i hesteverdenen. Join up er join up, det kan ikke ændres/laves om, og så stadig kalde det det samme.

Kan slet ikke se hvad hverken alder, dygtighed, erfaring osv. har at gøre med, om join up kan laves på mere end én måde. smiley Men hvis det er din måde at hæve dig over andre på, så værsgo. smiley For mig at se, giver det dog ikke mening.

• #62   14. maj 2013 Ismulerne - Han bruger et reb til at kaste ud mod hesten, det gjorde du ikke, efter hvad du har forklaret. At gå ud mod hesten med spredte fingre er slet ikke nær så voldsomt, som at kaste et reb mod hesten, gå voldsomt ud mod den osv.
    Og hvis din hest har reageret som den på videoen, så stemmer det heller ikke helt overens med din beskrivelse af situationen. smiley

• #63   14. maj 2013 Jeg tror debatten slutter her for mit vedkomne smiley Du er håbløst stædig og bedrevidende.... og det er jo svært at argumentere imod.
    Alt jeg ville frem med var egentlig at jeg ikke er imod Join-Up, men derimod har haft en super god oplevelse med det. Om du vil kalde det en Anders And eller hvad, er helt op til dig - men håber der er andre herinde som har forstået mit budskab og erfaring. Og jo, jeg brugte faktisk også reb de første minutter (det fik jeg ikke med foroven da det efterhånden er 5 år siden)

US : Jeg syntes du har en super forståelse for heste og træning. smiley Helt sikkert også i kraft af dine erfaringer, og ikke mindst alder - så hatten af for det smiley

Med venlig hilsnen
    Hende som har lavet Join-up med sin hest og har det godt med det !

• #64   14. maj 2013 Ismulerne - Okay, så NU passer det, nu hvor beskrivelsen lige bliver ændret. Din hests reaktion passer dog stadig ikke ind, da det ikke lyder som om den er blevet truet, og heller ikke har følt det sådan, men ja ja.

Hvad jeg så slet ikke forstår er, hvorfor man bruger join up på en velfungerende og i forvejen sikkert også veltrænet hest? Det er jo ikke meningen, at det skal bruges til den slags heste, men utæmmede heste - også Montys egen udtalelse.

Kan slet, slet ikke se, hvorfor det er så pokkers vigtigt at det SKAL være join up. Hvorfor kan man ikke acceptere, at det man har gjort er langt mere blidt, end hvad join up egentlig er? Ikke om jeg kan forstå det, men der er tydeligvis heller ingen af jer der selv ved det. Måske er det bare super sejt - ingen ved det. smiley

• #65   14. maj 2013 Af ren nysgerrighed, ismulerne hvorfor brugte du det for 5 År siden ?
    og hjalp det på dit problem ?
    Alle udvikler sig( forhåbenlig ) hele tiden. Så derfor er der jo også sket meget siden MR. udviklede det. I dag Træner vi med tryghed, frem for angst.
    Så derfor er alt jo ikke så regelvant i dag.

• #66   14. maj 2013 CTS:
    Jeg kan kun sige, at du passer rigtig godt på ordet "påståelig".
    Hvis du virkelig selv tror på, at MR træner alle heste fuldstændig ens med Join Up, så har du meget at lære. Især omkring kropssprog og om hvordan man påvirker hesten, når man "ikke" laver noget.
    Jeg skriver ikke dette for at forsvare eller angribe MR/Join Up, da jeg ikke er tilhænger af han pengemaskine, men man SKAL være objektiv og se tingene som de er og IKKE som man tror, håber, ønsker eller forventer.

Angående ordene "Join Up" som man ikke kan tage patent på, men mønsterbeskytte, så har "Lego" også beskyttet deres navn, men de udvikler sig stadig - Hvorfor må de det? Der kan jo kun være EN ting, der er Lego. ikke - CTS.

• #67   14. maj 2013 Ismulerne

Problemmet med her på HG er at de fleste folk slet ikke har forstand på hvad join up egentlig er. Enten har de fået talt det utroligt negativt, eller også har de fået talt det skønt som et 'uha du knytter bånd'.

Jeg forstår dog bare ikke når det er Monty's opfindelse og manden selv siger man ikke for en ven men en knækket hest, samt det er til at tæmme vildheste eller livsfarlige heste, ikke tamheste for hvorfor tæmme en tamhest igen? (læs hans bog selv der står det i) hvorfor man så gerne vil udføre det?

Men hver sit. Jeg har som sagt lært det direkte fra MR, jeg var dog ung, dengang var jeg heeelt vild med den metode og den skulle bare afprøves på alle. Der tog manden selv fat i mig og sagde det var ikke nødvendigt at true en tam hest for at få den tam. Og der har han jo komplet ret.

Jeg vil ikke ligge join up på hylden for jeg indrømmer gerne at for jeg nogensinde en hest i hænderne hvor det hedder enten join up eller en aflivning, så vælger jeg join up.
    Men omvendt vil jeg heller aldrig udsætte tamheste for join up, det har absolut intet formål ud over at hesten bliver truet jaget og stresset for ingen verdens nytte.

Hvad andre gør med deres heste, fair nok hvis de har behov for det, vi kan jo ikke forbyde det, men vi kan komme med fakta om hvad der virkelig sker.

Obs. Bemærk at jeg altså hele vejen taler om Monty's join up. Dvs jagen, stressen og trusler. Gør i ikke det så føl jer ikke tiltalt, så undre jeg mig bare igen hvorfor i gider kalde det join up. Kald det da Join me eller noget, lyder også mere harmonisk.

Jeg går ud af debatten nu, for som så mange andre gang om join up debatten så kommer man ikke videre smiley Fortsat god dag til jer alle.

• #68   14. maj 2013 US - Der er skam slet ingen der siger, at de ikke må ændre på det - men andre kan jo ikke komme udefra, og ændre på det, og så stadig kalde det LEGO. smiley
    Hvis Monty selv vælger at udvikle sin metode - jamen så er den jo udviklet, længere er den ikke. Men man kan jo ikke bare komme udefra og beslutte, at nu vil man ændre på andres metoder, og så kalder man det stadig det samme. smiley

Hvordan kan det være, at JEG er påståelig, men du ikke er? Hvor er forskellen? Du påstår da omtrent ligeså meget som jeg gør, så den går vel begge veje, ikke? smiley

Jeg siger skam heller ikke, at han træner alle heste fuldstændig ens. Men han gør nogle ting hver gang, og han har udtalt nogle ting omkring det - og hvis man udelader netop de ting, der karakteriserer metoden, så er det bare ikke den metode man bruger. Når han udtaler at hesten IKKE må være i tvivl om, at dens liv er i fare, så nytter det jo ikke noget, at man fx ikke gør lige netop dette, når man bruger metoden - for så har man jo ikke gjort det 'rigtigt'. Er det svært at forstå? Det burde det da ikke være. Jeg kan ikke se hvorfor det er SÅ vigtigt for folk, at det SKAL hedde Join up. Hvorfor kan man ikke acceptere, at man ikke laver join up?

Men fordi det åbenbart er helt ekstremt svært for visse personer at forstå, så stiller jeg det HELT enkelt op, igen: Monty har udtalt hvordan man laver join up og hvad det går ud på. Hvis man ikke gør de ting, som han har sagt man skal gøre, så laver man ikke join up, fordi det er HANS metode. Hvor svært kan det være at forstå?

• #69   14. maj 2013 CTS:
    Hvordan kan du vide om andre laver Join Up eller ej?

Hvis man skal skræmme livet af en hest for at du tror, det er join Up, så kan jeg gøre det bare ved en enkelt bevægelse og den tror den er døden nær. Men hvad hjælper det, når du ikke forstår det og derfor ikke kan se det??
    Hvis man skal "kloge" i andres træning, så SKAL man vide, hvad de laver samt hvilke principper de arbejder efter - ellers aner du ikke hvad der sker. Og så skal man se det HELE og ikke bare billeder eller videoklip.
    Nogle heste kan stresses fuldstændig bare med en lille smule kropssprog, så måske nogle af debatørerne her bruger det i deres Join Up. Jeg ved det ikke, da jeg ikke har set dem arbejde.

• #70   14. maj 2013 US - Jeg 'kloger' skam ikke i andres træning, så kan ikke se hvad din kommentar skal gøre godt for. smiley

Jeg fortæller bare, at HVIS man ikke gør som Monty gør, så laver man IKKE join up. Mere er der ikke i det. smiley

• #71   14. maj 2013 Det er jo rigtig svært at diskutere holdning generelt om træningsmetoder, endda med alt i vores verden.
    Både fordi der er ikke noget, som vi alle kan være enig om, og det skal der være plads til. Noget andet er, at folk snakker og giver råd! - her går det galt. For en ting er at der er noget der hedder "JOIN-UP", noget andet er hvad vi alle ved om det. Derfor kan det være svært at forholde sig til et spørgsmål, fordi jeg ved ikke hvad du har af viden om metoden/denne måde at omgås heste på.

Men men men, derfor vil jeg stadig give mit besyv! smiley Jeg har brugt utallige timer på at læse om brug af join-up og virkelig brugt tid på at forstå det.
    Vil ikke sige at jeg er afvisende overfor alt hvad join-up indebærer, men accepterer heller ikke alt.

Derfor gør jeg ikke brug af det. Jeg bliver/er blevet inspireret fra mange af de erfarne mennesker, forsøger mig frem og udvikler mine egne erfaringer og metoder, som jeg finder acceptabel og noget jeg kan stå inde for, med fornuft, vurdering og syn på enkelte hest. smiley

• #72   14. maj 2013 CTS: prøv at læse dine egne indlæg - der er nu lidt "klogeri".

Ved du om MR bruger blødere metoder til nogle heste - virkningen kan jo være den samme?

• #73   14. maj 2013 US - Vil nu ikke sige jeg kloger i andres ridning. smiley Jeg udtaler mig udelukkende om hvad de fortæller, så hvis man ikke vil have kommentarer på det, så skal man da heller ikke fortælle om det. smiley Så kan det godt være at jeg er naiv, men jeg vælger at tro på hvad folk skriver, og tro på at de ikke lyver om deres træning.

Jeg har naturligvis ikke set hver eneste af MR's træninger, men jeg går ud fra hvad han udtaler om emnet. smiley Jeg har endnu ikke set én eneste video hvor han ikke har udført join up på en truende måde. Og nu snakker du om 'blødere metoder' - jeg er slet ikke i tvivl om, at Monty har andre metoder en join up, der er langt blødere og mere hestevenlige, end join up er. Men nu er det jo ikke lige dem vi snakker om her. smiley

Derudover siger heller ikke, at join up nødvendigvis skal være lige truende hver gang, men ud fra Montys egen udtalelse, så må hesten ikke være i tvivl om, at dens liv er i fare. Dvs. man skal true den/stresse den/jage den osv. og gør man ikke noget af det, og derfor ikke gør det klart for hesten, at dens liv er i fare (det er det jo ikke, men det skal den tro), så laver man heller ikke join up. smiley Men klart at man til nogle heste skal bruge voldsommere/mere truende adfærd end man skal til andre heste - men det truende adfærd skal altså stadig være til stede, uanset hvor voldsom den så er. smiley

• #74   14. maj 2013 CTS:
    Ja, det er fejlen ved at kommenterer træninger, man ikke selv har set.
    Jeg kan nemt skrive om en træning og selv forstå alt, men det er nok højst tvivlsomt om andre også ville forstå det.
    Det er derfor jeg kalder det "påståeligt", når man danner sig en mening om noget, man groft sagt ikke ved noget om og så samtidigt diskutere med den, der har skrevet indlægget og som jo selv "bør" kunne huske, hvad der skete.
    Samtidig så har vi debatten om skræmt/jaget hest, som klart er forskelligt fra hest til hest, hvis man vil opnå det. Så igen, hvis man ikke ser det hele og kan læse hesten og handleren, så er det umuligt, at vide hvad der er sket. Der er jo heste, der er skræmt fra vid og sans, hvis de står ved deres handler og andre, der er skræmt, hvis handleren er væk.

• #75   14. maj 2013 Har faktisk tænk meget over det de sidste par dage, da jeg lige nu har kastet mig u d i en bogserie som hedder Heartland.

Det handler om en hestefarm i USA hvor de behandler traumatiserede og mishandlede heste..
    Anyways, næsten i hver bog bruger hovedpersonen Amy denne Join up metode, for at knytte bånd. Det bliver ved og ved med at lykkes, og giver enten det første eller sidste skub, i træningsmetoden..
    Efter jeg har læst om denne metode, synes jeg egentlig det er en meget fin ide?

Ps. Heartland serien er altså en super god hesteserie, og alle der er til de lidt længere bøger burde helt klart læse den! smiley

• #76   14. maj 2013 US - Når personen så gentagne gange siger, at hesten fx ikke har været skræmt osv - så kan man ret nemt konkludere, at join up altså ikke er fundet sted. smiley

Jeg siger skam heller ikke at det er et faktum, at hun ikke har lavet join up - jeg siger bare, at ud fra hvad hun har skrevet, så er det ikke join up. Jeg har udelukkende kommenteret på hvad hun selv skriver, og sagt, at hvis det er sådan det er fundet sted, så er det ikke join up. Mere er der jo ikke i det, kan ikke se hvorfor det er påståeligt, at man kommenterer på noget andre skriver. smiley

• #77   14. maj 2013 Kolind - Jeg har læst den samme serie, men jeg må altså skuffe dig. Det er en enormt romantiseret udgave af virkeligheden - der er flere andre hestefaglige ting deri, der heller ikke er helt korrekte. smiley
    Men man kan jo let beskrive det hele som positivt og smukt - men logikken siger vel, at frygt og tvang ikke skaber tillid. smiley

• #78   14. maj 2013 CTS
    Det er selvfølgelig rigtigt, og kan også godt selv tænke mig til at en hest der er dybt traumatiseret, ikke vil overvinde sin frygt ved at stole blindt på det ''bånd'' de har.
    Men synes altså den er super god alligevel, og hygger mig enormt med den.. Ærgerligt at den er så god, for så holde rden højest en måned. smiley

• #79   14. maj 2013 Ja, den er rigtig god og hyggelig - kan godt huske da jeg læste den for en del år siden. smiley Serien er jo heldigvis ret lang. smiley
    Men desværre er det bare ikke alt sammen helt rigtigt..

• #80   14. maj 2013 Har fra 1 til 16, men det bare ikke særlig længe når jeg er vild med den.. Måske 2 måneder. smiley
    En ting er jo også hvad der står i bøgerne, en anden ting er jo virkelighed. smiley

• #81   14. maj 2013 Ja, det er ret hurtige at få læst. smiley
    Og det er jeg helt enig med dig i. smiley

Kommentér på:
Join up - for og imod?

Annonce