{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
514 visninger | Oprettet:

Gider ikke med fra fold.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle, Min unghest har fået den ide at han ikke vil gå med når han skal ind fra folden. Han stopper op og vil ikke gå videre. Måden jeg har reageret på indtil videre er at jeg ligger tryk i grimen indtil at han tager et skridt. Men det virker bare ikke særlig godt. Det bliver næsten bare værre og værre for hver gang og han tager kun to skridt for så at stoppe igen. Når jeg først har fået ham ud er der ingenting og han følger mig som en anden hundehvalp. Hvad skal jeg gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gider ikke med fra fold..
  • #1   30. apr 2013 Du kan evt. prøve med omvendt psykologi. Stop ham hver gang han tager et skridt, eller bak ham hvis han ikke vil gå frem. Hesten vil i længden hellere gå frem end bakke. Hvis alternativet er at skulle bakke hele vejen ind fra fold, så kan det være den ombestemmer sig og gerne vil følge med dig smiley

• #2   30. apr 2013 Min gider ikke fanges fra fold det er også et problem

• #3   30. apr 2013 Jeg ville tage en pisk med og opdrage hest for hånd på ganske almindelig vis. Hesten skal lære at gå for hånd - uanset om det er på vej ind fra mark, til mønstring til kåring eller dyrlæge eller bare fra boks til ridehus.

Hesten skal gå villigt med, skulder ved skulder. Jeg trækker hesten på min højre side, beder den gå frem for min stemme og evt pisken mod bagparten, som jeg holder i venstre hånd og bruger "bagom". Så snart den går frem følger jeg med og roser. Jeg lærer den ligeledes at stoppe, og dreje bla ved håndstegn.

Ganske almindelig opdragelse smiley

• #4   30. apr 2013 Jeg gjorder fuldstændig det samme som k a skriver. Min hoppe gjorder det i det første år jeg havde hende, der var hun 2 år, tænker det var fordi hun ikke ville væk fra flokken.

• #6   30. apr 2013 Hva gør i så når de ikke vil fanges

• #7   30. apr 2013 Når vi havde heste der ikke ville fanges i trav stalden så gik jeg lige så stille efter dem stoppede se stoppede jeg kiggede ikke direkte på hesten til sidst stoppede derop og vendte sig ind mod mig og gumlede så gik jeg hen langt de fleste gange kunne jeg gå lige hen og fange ellers tog vi en tur til jo flere fang man gør det jo nemmere bliver det

• #8   30. apr 2013 Anja n - jeg byggede et godt tillids forhold op, gav hende en godbid når hun kom.

Min har aldrig løbet, men hun kom aldrig det første år, i dag kommer hun galoperende når jeg fløjter.

Jeg syntes du skulle lave nogle tillids øvelser med din hest, gå nogle gode ture og få bygget et bånd op, brug tid på at strigle. Lav evt en lyd din hest kan forbinde til dig smiley

• #9   30. apr 2013
    De fleste heste lære ret hurtigt og komme hvis man giver dem en godbid når man henter dem, evt. venter med dem til sidst når der lukkes ind :o)

• #10   30. apr 2013 Jeg har aldrig haft problemer med at fange mine egne heste - tvært i mod!

Men jeg har da stødt ind i problemet på andres vegne. Jeg har taget en pose med et par gulerødder, gået ud på folden til hestene, nærmet mig flokken og i det øjeblik hesten går, vender jeg ryggen til, åbner/rasler med posen og smasker højlydt på en gulerod. Andre nysgerrige heste kommer som regel, dem giver jeg en godbid. Jeg trækker det ud, så det varer så længe som muligt. Når jeg ikke har flere gulerødder, går jeg igen. Sådan blir jeg ved nogle gange. Hesten, der ikke vil fanges, får ingenting - heller ikke selvom den kommer, for jeg er nemlig slet slet ikke interesseret i den.

Jeg venter indtil hesten er interesseret i mig - og ikke omvendt. JEG bestemmer om vi skal snakke/dele gulerødder, ikke den. Når det er trænet nogle dage, så har jeg aldrig haft problemer med at fange hesten smiley

• #11   1. maj 2013 Min unge hoppe havde også en kort periode hvor hun mente hun skulle bestemme om hun ville gå frem. Jeg lagde et langt træktov bag om måsen på hende, krydsede over ryggen og samlede ved bringen. hvis hun ikke gik frem ved hjælp af stemmen kunne jeg påvirke hende bagfra ved at give et lille ryk i det lange tov. jeg brugte metode en uges tid derefter gik hun pænt frem.

• #12   1. maj 2013 Tak for svar jeg vil prøve smiley

Kommentér på:
Gider ikke med fra fold..

Annonce