{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.025 visninger | Oprettet:

når man prøver hest. {{forumTopicSubject}}

Godmorgen friske hg mennesker! smiley

Jeg har ligget hele aftenen og tænkt hvordan plejer det at foregå når man skal ud og prøve ny hest?
Hvad skal man være særlig opmærksom på?

Hvordan Ville du foretrække at det foregik når du skulle ud og prøve din måske nye bedste ven?
Og omvendt som hesteejer hvordan vil du have det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når man prøver hest.
  • #1   8. apr 2013 Hvordan hesten er ved opsadelning. I boks? Hvordan dine følser er over for den? Kan du lide type, dens måde at være på. Er prisen sat efter det du synes hesten er værd. Har den nogen fejl el mangler. Evt. Prøve den flere gange. Jeg vil altid gerne se alle tinge i stald for kunne jo være den ikke er sød i stald el når sadel måske skal på.

• #2   8. apr 2013 Da jeg som lykkelig ponyejer skulle sælge min hest, var jeg utrolig opmærksom. Jeg ville for alt i verdenen ikke sælge min bedsteven til en der sad og hev i tøjlerne, sparker hende, you name it. Men jeg var så heldig at hun blev solgt til den sødeste pige. Og nu er Ginger på landsholde i mounted games! smiley

• #3   8. apr 2013 jeg vil selv ride hesten fra starten og så se ejer ride den tilsidst hvis ikke jeg har set video af hesten. jeg ligge meget vægt på og hesten går "nomalt"

• #4   8. apr 2013 Nu har jeg selv hest til salg, og så kommer der jo kunder engang i mellem smiley Men dengang jeg købte ham, kiggede jeg efter om han virkede sund og rask, og hvordan han var på staldgangen, i boks og på fold - temperament generelt.
    Og så selvfølgelig om man føler sig tryg ved hesten og om man tror at man sammen kan udvikle/lære noget i fremtiden.

Som hesteejer, sørger jeg for at kunderne får en god oplevelse og fornemmelse af hesten. Jeg starter med at tage ham ud af boksen, hvor vi (kunden og jeg)sammen strigler og sadler op, og imens har en dialog i gang, hvor hun/han så stiller diverse spørgsmål om hesten. Derefter spørger jeg om kunden selv ønsker at ride hesten fra start, eller ønsker en lille fremvisning først.

• #5   8. apr 2013 Var ude og prøve en i fredags og jeg var vildt bange for ejerne ikke kunne lide mig men da vi kom var de bare så søde og hesten var perfekt!:)

• #6   8. apr 2013 da jeg var ude at prøve Aisha foregik det sådan:
    jeg ankom og fik lov til a strigle hende og mærke om hun var kilden eller øm nogen steder, så sadlede vi op, nogen vil have at ejeren ridder først andre vil selv ride først, så red jeg hende og gik over i stalden og sadlede af og sådan smiley
    så snakkede vi om hun var trafiksikker, vandt til hunde og de sådan vigtige ting for mig at vide smiley
    du skal være opmærksom på: er den kilden, øm, surnår du rør nogen steder, sur når du sadler op, og så skal du spørge spørge og spørge om ALT der er nødvendigt for dig at vide smiley
    held og lykke, det skal nok gå godt smiley

• #7   8. apr 2013 Jeg har lavet en komplet guide til køb af hest til da min veninde skulle ud og købe sin første hest. Den kommer omkring stort set alt hvad der er relevant tror jeg.
    Kan sende den til dig hvis du sender mig din mail adresse smiley

• #8   8. apr 2013 Ladyblacksheep, vil du ikke nok sende den til mig i PB? Skal snart ud og finde pony smiley

• #9   8. apr 2013 Da jeg solgte min hest der fik de lov til at gøre det hele selv hente hende fra folden strigle o.s.v. da jeg syntes at det var den bedste måde at de kunne få en fornæmmelse af hvordan min hyps var og jeg synes også at jeg kunne fornemme på køber at det var noget de kunne li,for så kom de helt tæt på hesten og så var det også en bedre måde at at de kunne bedømme om hun var nem at hente fra folden af,så lad en mulig køber gøre det selv,det synes jeg er et pluds:-)

• #11   8. apr 2013 De gange jeg har kigget hest, har jeg udelukkende fulgt min mavefornemmelse til punkt og prikke, og den har endnu ikke slået fejl! smiley

• #12   8. apr 2013 som køber: jeg vil gerne pille overalt, tjekke benstilling, tænder, ryg, jeg kigger på opførsel i boks, på stald, på fold, under ridning osv. er kemien der mellem hest og mig.

som sælger: jeg kigger meget på hvordan hesten er når køberen rider, virker han irriteret eller glad? hvordan reagere køber overfor hestens reaktioner?

• #13   8. apr 2013 Nu har jeg set på hest i over halv andet år, været mere end 30 steder og set på alt fra avlshingste til plage! smiley Kun meget få steder har jeg oplevet at have en god oplevelse med det smiley

Jeg har erfaret at når man kigger efter en speciel race (i mit tilfælde araber) er det bedst at tage til at stutteri der har flere heste til salg og som ved hvad de laver.

Det bedste og mest behalige synes jeg er hvis ejren eller dens normale rytter rider den først; på den måde ser man gangen og ser hvordan den normalt går med en rytter den kender. Senere (helst en anden dag) kan man selv komme og prøve den hvis man stadig er interesseret i hesten. Jeg kan også rigtig godt lide selv at strigle og sadle hesten inden jeg rider den så man ved hvor godt hesten er vandt til de helt basale ting. Det er også en fordel hvis sælger tilbyder at (løs-)longere hesten så man kan se den gang uden rytter smiley

Nu har jeg fundet min elskede araberdreng jeg fandt ham på et stutteri der tilbød os alle de ting som skrevet ovenover og det var bare en rigtig god oplevelse smiley

• #15   8. apr 2013 Nu har det oftest været ungheste, jeg har været ude at se på, og derfor har jeg ikke prøveredet så mange heste, men sådan alt i alt går jeg op i at få afprøvet hesten grundigst muligt. Er der mulighed for det, kommer jeg gerne flere gange og prøver den, og jeg kan sagtens finde på at medbringe diverse plastik m.m. for at teste hestens temperament. Dette, da det er utroligt vigtigt for mig at sikre, at hesten og jeg er det helt rette match, før jeg evt. køber. smiley

Det er også vigtigt at spørge ind til sælgers oplevelse af hesten, eventuel tidligere sygdom og skader m.m. Desuden plejer jeg at gå meget op i, hvordan hesten er vant til at blive trænet og håndteret hos sælger, hvad den er fodret med osv. Og jeg tjekker ben, hove og lægger mærke til bygning samt hvor godt hesten tager sig ud (om den er velholdt og ser sund, glad og frisk ud).

Resten er kemi mellem hesten og mig. Og den skal være der, før jeg overvejer at købe noget som helst.

• #16   8. apr 2013 Da jeg var ude og skulle prøve min tidl islænder, skulle jeg selv hjælpe med opsadlnignen, og derfor kunne komme tæt på hesten osv, og da jeg skulle ride ham, lagde jeg mærke til hvor ufølsom han var overfor benene, han ville ikke en gang gallopere rigtigt, men jeg faldt sgu for ham alligevel smiley
    Men jeg ville kigge efter, deres tempremeng og deres samarbejde og SELF vores kemi smiley

som Hesteejer, forstår jeg ikke helt hvad du mener?? altså, der kommer en og kigger på major idag, og må da indrømme at jeg er nervøs hehe smiley
    men normalt så plejer jeg at hjælpe med det de ber om, evt sadle op og det, idag skal jeg så nok sadle ham op, og strigle ham smiley
    Kald mig dum, men når folk kommer og skal se ham så står jeg altså ikke i flere timer inden og strigler ham for at han skal se smuk ud, for den hest de ser der, for de også med hjem, hvis det er, jo smiley

• #17   8. apr 2013 jeg vil lade køber bestemme hvad køber gerne vil prøve smiley

Kommentér på:
når man prøver hest.

Annonce