3.964 visninger
|
Oprettet:
Aflive hest grundet temperament - ja/nej? {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Her i den sidste tid har hele to af mine bekendte talt om at sælge aflive deres heste, da de begge er meget misforståede og vanskelige i omgang.
Her tænker jeg så - synes I det er i orden at aflive/slagte sin hest, fordi den har et temperament som man ikke kan håndtere, og man ikke selv kan få den solgt, eller har plads til den?
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
Det er næsten ALTID ejerens kropssprog/opførsel, der afspejles i hesten.
apr 2008
Følger: 86 Følgere: 86 Heste: 2 Emner: 350 Svar: 1.712
hvis man forgæves har prøvet at sælge den, og ikke kan håndtere den pga. dens temperament?
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Er hesten derimod ødelagt i hovedet og ikke kan håndteres af nogen, uden den skider helt af, pga. traume, så er det nok bedst at lade den få fred..
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 226
Personligt vil jeg mene at en hest, den lider i hver fald ikke når den er død. Og hvis hverdag er en kamp for den, med mennesker der ikke forstår den så er det måske beder, hvis de ikke kan finde nogen som vil have dem.
Min hest ville nok have haft en ligne skæbne hvis jeg ikke havde fået hende. Hun er frygtelig hidsig, og brænder sammen ofte i hovede, så skal hun bare havde plads og ro, så kommer hun vider, og vi kan arbejde vider som et team. Men gang på gang for jeg afvide af uvidende folk at, hun bare skal skældes ud og sættes på plads. Men råber jeg af hende eller slår hende, så smider hun mig bare af for fuld skrald. Men nu har jeg den mest fantastiske hest der vil gøre alt for mig.
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
Vil ikke mene at man skal sælge en ''problem hest'' videre, da jeg ofte oplever, at de bare bliver solgt videre igen, da nye ejer heller ikke er dygtig nok til hesten. Så ender den stakkels hest som kastebold, og så er den i min verden bedre tjent med at have sagt farvel. Tror ikke på at nogen heste har godt af at blive kastet rundt, og da slet ikke nogle som er misforstået i forvejen.
Omvendt synes jeg, at de fortjener en chance, hvis man kan finde en person som er dygtig nok til at klare hesten.
feb 2008
Det er bare en dårlig undskyldning, når man påstår, at man har prøvet alt og det vil være bedre for hesten at blive aflivet. Hvorfor ikke være ærlig og indrømme at ejeren ikke har de nødvendige evner/redskaber til at rette hesten - i nogle tilfælde er det jo også ejeren, der klart er årsagen til problemerne.
nov 2006
Følger: 102 Følgere: 98 Heste: 2 Emner: 185 Svar: 1.503
Tænk hvis man aflivede mennesker, fordi de ikke opførte sig ordentligt...
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
mange gange er aflivning ikke en straf, men en befrielse
nov 2010
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 180
Da jeg fik hende hjem var hun en helt anden, jeg kunne ikke kende hende, den gamle ejer ville ikke tage hende tilbage..
Så jeg solgte hende videre..
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.112
Selv har jeg en lille enøjet, som er meget knyttet til mig (det går jeg i hvert fald og bilder mig selv ind og det er også den opfattelse mange andre har). Jeg har aldrig rigtig mødt nogen der ellers har kunnet ride og være sammen med den, så den stadig er harmonisk og ikke nervøs, grundet dens handicap, når jeg ikke har været der. Jeg synes det er svært med fremtiden. Jeg skal også videre en dag og det bliver ikke bare den første og bedste der får ham.
For det første er der ikke nogen der vil købe en handicappet hest og for det andet, så tror jeg det vil blive for svært for ham. Jeg er på bar bund med hvad han skal - og aflivning har faktisk strejfet mig.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 916
Det er ikke altid den nuværende ejers skyld at hesten kan være vanskelig, men hvis hele verden nu bare valgte at sælge deres problemheste videre ville der uden tvivl opstå langt flere hesterelaterede skader da disse heste tit er MEGET billige = bliver ofte købt af de forkerte mennesker.
Jeg kan også sagtens se den fra en anden synsvinkel også, for ja der er rigtig mange heste der nok i bund og grund ikke er specielt adfærdsvanskelige, men bare er endt hos en forkert ejer der ikke forstår at håndtere hesten ordentligt, hvilket i mange tilfælde kan føre til et problem hos, ja både den nuværende, men også efterfølgende ejer hvis hesten skulle ende med at blive solgt.
Men der er også SÅ mange heste på markedet at jeg hælder mere og mere til at man vælger at aflive sine dyr hvis de er kronisk syge, ikke fungere optimalt eller har en såkaldt adfærdsvanskelighed. Så kan markedet måske blive optimeret og mange heste ville slippe for at ende som 'kastebolde'.
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
Ofte ser jeg det som en større mishandling at man vælger ikke at aflive, når hesten er så forvirret og frustreret, og der ikke rigtig er hjælp i sigte på andre måder.
dec 2004
Det tror jeg du er fuldstændig ret i - og jeg skrev det ikke for at pege fingre af folk der får aflivet deres dyr.:-)
nov 2008
dec 2004
Du kan jo læse det under, så giver det måske mening:-)
dec 2009
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Det lyder måske lidt hårdt, men den dør jo på et tidspunkt lige som alle andre.
Hvis den så ikke trives, er den måske bedre tjent død end levende?
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 87 Svar: 556
det kan godt betyde at aflive dem, hvis man ved andre vil misforstå hesten og situationen vil ende meget negativt. så er det først synd for hesten.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Vil lige understege, at der her ikke er tale om heste med små problemer, eller inkompetente ejere. Begge heste har indenfor det sidste årstid haft henholdsvis 6 og 8 ejere, og den ene har haft over 50 ejere i dens 14-årige liv. Deres fortid vides ikke så nøje, men at de er begge blevet mishandlet, misrøgtet og misforstået står vist ikke til diskussion. Den ene angriber på fold og i boks, hvilket den har gjort i mange måneder efterhånden. Den anden er komplet utilregnelig både i omgang og under rytter - ser spøgelser overalt, stikker pludseligt af når man trækker den, stejler meget voldsomt ved mindste forskrækkelse, og har flere gange angrebet i longe, samt ved opsidning.
Begge har været ved adskillige anerkendte "hestehviskere" og er tjekket af dyrlæger og kiropraktorer.
dec 2006
Jeg skriver netop at hvis hesten ikke trives, altså har psykiske skader, traumer osv, så er den måske bedre tjent død end levende.
Det jeg mener med at den alligevel skal dø på et tidspunkt, er at jeg ville hellere aflive en hest der virkelig ikke trives, for tidligt end for sent. Og det ment med at jeg ikke vil se en hest 'lide' for længe
feb 2008
Vi har i øjeblikket ca. 20 heste i stalden og ikke EN har adførds problemer.
Det er faktsik derfor vi træner andre hesteejere og deres heste, både når hesten vipper dem af eller ikke kan stå stille, gå ordentligt, ikke vil i trailer eller hvad nu en hest kan ha af "fejl".
nov 2008
Så nej jeg synes slet ikke man kan sammenligne mennesker og heste
dec 2006
MEN jeg går selvfølgelig altid ind for at, kan man hjælpe hesten, så gør man det!
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.098
Men personligt ville jeg nok helst aflive, medmindre jeg kendte en som jeg vidste virkelig havde styr på sådanne heste, for man kan ikke kræve mange penge for en hest med "problemer" og derfor henvender den sig jo tit til de forkerte som oftest leder efter en billig hest eller lige skal lege hestehvisker. Nej tak det er mit ansvar hesten kommer et godt sted hen og så hellere aflive end at se en hest som fortsat ikke har det godt og evt sælges videre igen.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Men hellere aflive end at sende den ud i det uvisse. Alt for mange heste ender ud i at blive kastet rundt fordi alle tror de kan redde den, men opgiver det hen af vejen, fordi det er for dyrt, for farligt, for tidskrævende.
Er det en hest med dybe problemer der har været i kompetente menneskehænder i en lang periode og den er dybt traumatiseret - så ville jeg til enhver tid aflive.
Sådanne heste kræver enorme ressourcer og nogle tilfælde mange penge.
Så afhængig af situationen... Ejer får jo heller ikke nogle penge af forsikringen hvis de afliver på baggrund af temperamentet - så syntes det er flot at tage valget alligevel.
feb 2008
Den er faktisk så tilpasningsdygtig, at fjerner man årsagen til en hests problem, så vil den hurtigt "glemme" og tilpasse sig de nye omgivelser/miljø.
Derfor lad være med at menneskeliggøre en hest - det har den ikke hjerne til, men den har en masse forprogrammerede ting, som den reagere ud fra og kender man de koder, så er en hest faktisk et fantastisk dyr, der ikke giver problemer.
jul 2010
Well, jeg tror ikke helt du forstår. Her er ikke tale om en ejer som bare 'ikke kan lide' hestene. Det kan der jo være så mange tilfælde af - heste og ryttere der ikke passer sammen, ryttere der køber heste de ikke magter, mm. Det er jo noget HELT andet. Her taler vi heste, der sandsynligvis har været mishandlet i længere perioder, som har vist sig decideret livsfarlige i flere situationer, og som har været tjekket i hoved og røv af kiropraktorer og dyrlæger, samt adfærdskendere - uden held.
feb 2008
En hest, der bider og sparker, når man nærmer sig, er jo ikke farlig, da den skilter med sin adfærd.
En farlig hest er en, der ikke advarer først, så igen den mangler den rette adfærdstræning.
okt 2009
Havde ikke læst din beskrivelse til sidst - men i de tifælde - ja så afliv dog de stakkels dyr, der så tydeligt siger fra.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Specielt hvis den begynder at være farlig.. Den lider jo ikke af det, og jeg synes det er langt mere humant, hvis man kan kalde det det, at lade den få sprøjten, fremfor at den ender som "kastebold" eller et andet sted, hvor den i hvert fald ikke får det godt.
Men selvfølgelig, hvis det er fordi ejeren ikke har den erfaring, som hesten kræver, så synes jeg hellere den skal gives væk eller sælges for et "symbolsk beløb" .. For man kan helt sikkert godt finde et sted, hvis man bare ikke kan magte opgaven/udfordringen i det..
nov 2008
jul 2010
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 952
Som udgangspunkt så NEJ!
De fleste heste er misforståede og muligvis nogen gange direkte livsfarlige at omgås men de fleste heste kan faktisk rettes, selv dem der er nærmest livsfarlige at håndtere.
Det er muligt - hvis ejeren ellers er kompetent nok til at løse problemet.
Jeg har set heste vende på en tallerken i de rette hænder - og jeg har desværre også set eksempler på det modsatte.
Jeg har dog et ET eksempel på en hest, hvor der ikke var andet at gøre end at aflive den, for ALLE forsøg på at træne adfærden mislykkedes.
Det var en traver vallak. Ejeren var der ikke til at se efter den, men den var lettere livsfarlig at håndtere fordi den var fuldstændig vanvittig at trække igennem et led - og jeg mener vitterlig vanvittig.
Vi lavede et led der var mange meter bredt og alligevel var den fuldstændig vanvittig at træne. Ind i boksen var den konsekvent ved at vælte UANSET hvor meget vi trænede den.
Den havde uden tvivl siddet fast, var væltet eller var kommet ret grumt til skade på et tidspunkt, men det ændrede ikke på at hesten var fuldstændig vanvittig at trække med.
Hesten blev flyttet og så fandt den gamle ejer vidst ud af hvordan hesten blev behandlet og så endte det i øvrigt med at hesten blev aflivet.
Det er den eneste gang jeg nogensinde i alle mine dage har kunne forsvare at aflive en hest på grund af temprement.. men lige den her, den var lettere vanvittig.
feb 2008
Men hvis man kikker lidt på den adfærd, så er det jo tydeligt, at den mangler tryghed hos mennesker, da den jo klart fravælger det.
Sådan en hest ville jeg lukke i round pen og så bruge lidt tid på at teste, så jeg kan finde ud af, hvad den ikke kan li og hvor jeg har mulighed for at "åbne" hesten.
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 292
Heste bliver jo ikke normalt født vanskelige...
jul 2010
Jeg vil lige understrege, at jeg ikke selv har dannet en fuldstændig holdning til dette spørgsmål, jeg synes blot det ligger i etisk forlængelse af dit indlæg.
aug 2006
Jeg er enig
Man kan ikke komme med forslag til en hest man ikke har set.
Men generelt så mener jeg ikke, at det er okay.
Det er nemlig svært at sige hvad hesten fortæller i forhold til hvad hesten oplever. Det er bare min erfaring at de to ting ofte er temmelig forskellige!
aug 2006
Nu kommer det jo også an på hvilke skavanker man eventuelt finder under en sådan adfærd.
For problemet med sådan en adfærd, der er ret voldsom er jo at den ligesom ofte har en årsag, men spørgsmålet er bare hvad årsagen er.
Jeg har i hvert fald før hørt om heste hvor de vidste meget voldsom adfærd (lidt i den stil du beskriver de heste), hvor jeg ved at den ene hest er blevet aflivet Kissing Spines i meget svær grad.
Så det afhænger meget af hvad der viser sig at være årsagen til adfærden.
Det er jo svært at sige før man har afinstalleret den.
nov 2008
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
DET SKRIVER MAN FANDME IKK I EN ANNONCE!!!!!!!!!! DET ER FANDME IKK DENS SKYLD AT DU IKKE KAN KOMME AF MED DEN ELSKEDE HEST! :@ undskyld mit temperamang ^_^!
mar 2011
aug 2007
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 192
Jeg ville ikke have\ eller for den sags skyld kunne forsvare at habe en selvskabshest stående som var agressiv over for mennesker, der kommercielle sitiuationer hvor hesten vil skulle i hænder osv. Endvidere kan nogle heste godt gå til angreb når vi mennesker går ind og henter en hest på fold, det ville jeg ikke bryde mig så vildt meget om..
Syntes også der er etiske grunde til at aflive sådanne dyr, det er bedre at de afliver hestene hvis de er så voldsomme og kan koste liv og lemmer, desuden er det forkert at sende sorteper videre.. Kunne jo være der sker noget fatalt og det må jeg sgu sige, det havde jeg ikke samvittighed til. Jeg valgte aflivning hvis det var mig der havde det problem...
Vi er jo ikke alle sammen monty Roberts..
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Det kræver et menneske med den helt rette indføling og kommunikationsevne, at genoprette tilliden mellem hest og menneske med sådant et individ og det er en lang proces - endvidere må man som køber/ejer af sådan en hest være indstillet på, at man indgår en livslang aftale om, at beholde et sådant dyr.
Videreformidling vil ødelægge alt.
Det handler ikke om træning, men ro, ro, ro og atter ro - og helt små skridt ned i mindste detalje.
Alle hestens impulser er oppe i højeste alarmberedskab - træning - krav - forventninger.....ALT skal fjernes. Ro og et menneske der har en meget fin og toptunet indføling og som forstår og aflæse/kommunikere de helt små detaljer er vejen frem.
Er dette ikke muligt, så giv fred - desværre.
mar 2011
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 5
Desværre er der mange af dem derude, og mange af dem lever med at være fuldstændig fejlbehandlet eller misforståede.
Mange mennersker nægter at give op og kæmper en daglig kamp med den stakkels hest, frem for at nå til lidt selverkendelse, og forstå at der måske er tale om en "betjeningsfejl" eller opgaven simpelt hen er for stor.
dec 2007
Følger: 158 Følgere: 153 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 553
En død hest lider ikke, og mener ikke man skal sælge problemheste. Har man ikke selv mulighed for at tackle dem og man ikke vil låne dem ud, så er det den eneste rigtige løsning.
Min egen hest bliver som jeg har det nu ALDRIG solgt videre, simpelthen fordi hun vil blive misforstået af mange og dermed blive direkte farlig. Jeg vil gerne låne hende ud hvis det kommer dertil, men her står jeg som ejer og kan træffe de vigtige beslutninger! Kan man ikke finde en låner, så vil jeg hellere aflive hende, for hun skal ikke blive kastebold pga. folk takler hende forkert..
Forstår ikke hvorfor så mange mennesker synes det er synd at aflive dyr? Det er synd at aflive Katte, hunde osv som (måske) kan redes. Ved godt man bliver glad for dyrene, men så er det vores følelser der er holder dyret i live, i teorien er dyret jo fuldstændig ligeglad med om det er død eller levende.
Det kan sagtens være der er mennesker der kan få disse heste til at "virke" men måske er både heste samt evt. ny ejer bedst tjent med aflivning.
Bedre selv at sige slut end at finde dem på et marked om 2 år hvor de stort set ikke har været i hænder siden salg! (død hest lider ikke!)
sep 2004
Følger: 47 Følgere: 51 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 189
Vil man være bekendt at sælge en farlig hest videre? Med viden om, at næste ejer kan falde af og brække ryggen, næste gang hesten flipper ud? Vil man være bekendt overfor hesten, at se den stå til salg igen og igen, på diverse salgs sider? Kan man finde en ny ejer, som reelt er dygtig nok, og som samtidig gider at købe en hest med en masse dårlig bagage?
hvor meget kan man reelt tillade sig, at tilbyde en hest, bare fordi man gerne vil ride på den, strigle den, lave tricks og alt muligt? Jeg synes man skal overveje; Hvor stor er chancen for, at hesten får et godt liv, hvis jeg sælger den videre? Og så har man vel svaret på, om den skal aflives eller sælges
sep 2012
Følger: 48 Følgere: 67 Heste: 15 Emner: 15 Svar: 260
Der skal lige nævnes, jeg intet har imod spastiske mennesker, og jeg kender et par stykke!
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Har folk en hund der kortslutter bider og er ustabil er folk ikke i tvivl. Ved godt hesten er et flugtdyr, pg derfor en aggresiv hest er ofte en hest i smerter.
At aflive sin ven er aldrig nemt. At sende vidre til hesthandler er tit nemmere for folk. Men sjældent det rigtige for hesten hvis den har et problem... Derfor vil jeg klart gå ind for aflivning. Men ingen tvivl om mange desværre aflives pga ejerens fejl. Og det er jo vildt sørgeligt.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Hvis det var mig der gjorde det, ville jeg få enormt dårlig samvittighed og ikke kunne tilgive mig selv for det. Så er det trodsalt bedre at tage 'kampen' op og prøve noget mere ELLER finde et hjem, hvor der er nogle, der forstår hesten.
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 292
feb 2008
Det er jo ikke et problem, der kommer på et splitsekund. Nej, det kommer løbende og folk tror, de har evner til at løse det. Når så problemet er blevet alt for stort, så kan man jo bare aflive hesten, som må være sindsyg eller traumatiseret.
I min verden er det en meget egocentrisk holdning og bestemt ikke en måde, jeg vil holde hest på.
okt 2009
Men hvis folk ikke magter at få hesten på fode, er det så ikke bedre at være sit ansvar voksen og f.eks aflive hesten end at sende sorteper videre i systemet. At skulle skifte hjem flere gange opfordrer ikke ligefrem til stabilitet og gode rammer.
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.974
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 732
Jeg ville nok samligne det lidt med selvmord ved mennesker. Hvis et menneske har utrolig mange problemer , og personen ikke kan finde den rette hjælp så kan personen begå selvmord, men det kan en hest ikke. Og jeg vil ikke byde min hest at ha det total dårligt i hovedet . Ja man kan altid prøve at finde den rette hjælp, men hvis man ikke syns man kan finde den rette hjælp ikke har overskuddet til det, ville jeg også aflive. Det synd at give den flere dårlige oplevelser
feb 2008
Hvis man ikke kan se det inden, man handler, så skulle man vel har lidt hjælp til at finde den rette hest.
Viictoriah:
Man ser stort se aldrig en sindsyg hest, ligesom heste ikke fødes onde. Det er miljø og omgang med mennesker, der skaber problemerne. Så stop nu alle de påstande om "dårligt i hovedet", "sindssyge" osv. og lær i stedet at læse om kommunikere med hesten og det kan man ikke gennem pisk, spore, glidetøjle, hårde bid, hingstekæde osv.
De personer, der tror, at hesten skal tilpasse sig os, de er i mine øjne ufattelig dumme og er ikke egnet til at ha hest.
nov 2010
Alle heste kan hjælpes og bruges til noget som de har kapacitet til. Det er en dårlig undskyldning at ville aflive fordi man ikke kan styre sin hest - og jeg synes ikke det kan sammenlignes med menneskers psykiske problemer, da hesten højst sandsynligt har det fint på folden med sine kammerater.
mar 2005
Ja det er omgivelserne der gør hesten opføre sig mere aggressivt eller nervøst, men hvis man som nuværende ejer ikke mener man kan finde den rette hjælp og har overskuddet til hesten, så er det skuda bedre at aflive den, end at den ender som kastebold hos nogen. I hesteverdenen er der desværre ret mange man ikke kan stole på. Og hvis jeg indså jeg ikke kunne hjælpe hesten så den fik det godt, så ville jeg heller give den fred , end at give dens liv op til skæbnen. Hvem siger det er det bedre den kommer til hvis man sælger den ?
okt 2009
Det er ikke en undskyldning nej - men det er da bedre at være sit ansvar voksen og erkende at man ikke magter opgaven og har taget munden for fuld, end at fortsætte med at nedbryde hesten ved ikke at vide hvordan man kommer videre.
Alle kan købe "katten i sækken" da der er så mange UÆRLIGE sælgere derude og mange køber hest de tror de kan redde, som de så må opgive.
dec 2009
mar 2005
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 64
okt 2009
Sådan har jeg det også - har selv en af de heste, og han skal tages så MEGET hensyn til resten af sit liv - og ja den dag han ikke kan være ved os mere, så bliver han aflivet mens han trods alt har det godt.
Jeg stoler ikke på nogen som helst, når det kommer til at han evt. skulle have nyt hjem. Og ville ønske der var nogen for mange år siden der havde gidet gøre ham den tjeneste at aflive ham. Så havde han været forskånet for meget.
Så han ender sine dage ved os.
mar 2005
Det syns jeg sku ikk er fair, for den har ikke valg , den kan ikke begå selvmord. Så jeg ville ikke byde den noget andet
jul 2010
Disse har været ved adskillige adfædseksperter, erfarne ryttere og træner, dyrlæger, kiropraktorer, clairvoyanter, osv.
Jeg er glad for at du bidrager med din holdning, men dér må jeg rette dig - da du vist ikke helt har forstået hvilken situation her er tale om. Selvfølgelig ville det være mest optimalt, hvis alle heste kunne reddes og blive velfungerende igen, men dette er prøvet og prøvet forgæves, er spørgsmålet om aflivning ville være bedst - dette er spørgsmålet. Ikke hvorvidt du synes, at man bør PRØVE at hjælpe sin hest - for det er der vist ikke nogen tvivl om.
mar 2005
mar 2011
feb 2008
De dyrlæger vi har tilknyttet har ihvertfald ikke mødt ret mange, hvor det var medfødt eller opstået pga. sygdom - selvom nogle ejere utrolig gerne vil har den diagnose, så de kan få aflivet deres tossede hest.
mar 2011
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 136
Det er ikke alle heste som skal/ kan reddes og en god hesteejer er i følge min mening en som kan sige stop og aflive sin hest istedet for at sende problemet videre. De heste har haft nok hjem i deres liv.
Jeg ved ikke om dem der mener de bare skal ud og gå og hygge sig på en fold vil overtage pasningen af dem.
Jeg ville aldrig modtage så aggressive heste og have gående på min fold. Jeg vil kunne færdes på folden uden at skulle være bange for at blive overfaldet. Og hestene skal jo også ind og ud. Hvis de går i løsdrift skal de stadig have foder mv. Og smed og dyrlæge kan jo nok ikke helt undgåes.
Vi har haft flere heste som vi har rettet op og fået gode heste ud af men vi har også haft to i stalden hvor bedste udvej var aflivning både for hestene og deres omgivelsers skyld.
aug 2006
NEJ man skal ikke aflive en hest, fordi den er adfærdsvanskelig og problemet er nok ikke opstået i går, når det er blevet så grelt som det TS beskriver.
Og jeg ville nok gøre en indsats for at hjælpe de stakkels dyr, men det lyder som, der er blevet gjort mangt og meget for at hjælpe dem til en bedre tilværelse.
Mennesker kan ligesom heste få så store traumer for resten af deres liv, at det er umuligt at genoprette skaderne. Se bare på krigsofre, udsendte soldater med mere...
Nogle gange er skaden bare uoprettelig.
Det er frygteligt... men sandt og hvis hestene i den grad er blevet udsat for en behandling, der er under al kritik, som fx direkte tæsk eller lignende, så tror jeg faktisk godt, at hestene kan blive skadet på samme måde som et menneske.
Det er ikke okay at aflive som den første løsning, men det er så sandelig heller ikke okay at sende aben videre en gang til.
Nogle heste er så skadede af menneskers misforståede holdninger til hvordan disse skrøbelige væsner skal behandles... de er bedre tjent med at blive aflivet.
Der findes også mennesker, der er så psykisk syge at for dem er døden en lettelse - de mennesker vælger selvmord.
sep 2008
Følger: 47 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 142
nov 2010
Hvor slemt er det decideret? Er det heste man ikke kan nærme sig, uden de vil slå en ihjel eller hvordan ?
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Vi havde longthunder, en hest som var mishandlet og skulle have en knytnæve hver dag på halsen for at han slappede af.. Han ventede KUN på den. Vi prøvede ALT, både hestehviskere, adfærdsmennesker, dyrlæger, hokuspokus mennesker, alle former for træning.. Han kunne bare ikke være "normal" og han var livsfarlig m.m.
Vi skulle slagte ham, men kontaktede Ute som sidste udvej. Ute Lehmann sagde ja til ham, og han blev navngivet Phønix. De to var meant to be for hinanden, for hun var den ENESTE som kunne ændre ham. Og han blev en fantastisk hest og hendes show og undervisningshest.. Hun var så glad for ham, indtil han døde.
DOG fik han stadig nogle perioder, hvor Ute slet ikke kunne finde hans knap og så blev han hans gamle jeg og han var igen livsfarlig..
Så nej - det kan ikke altid rettes op på - ikke for altid og "slette" det.. Han røg tilbage, selvom der var INTET der gjorde det.. én lille ting, en lille forkert, som ikke var forkert, kunne udløse det, og så kunne hun starte forfra igen med ham.
jul 2010
jan 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 109
Da jeg arbejdede på stutteri havde vi en unghest vi skulle hente ind, da den skulle igang med at blive tilredet. En super lækker sort islænder med den lækreste bygning og det flotteste hoved. Han var kastereret sent, så den havde et lækkert hingstelook. Men den var syg i bøtten. Jeg passede hestene på stedet og skulle altså også fodre. HVER gang jeg gik ind i boksen til den, vente den straks røven til og lagde ørene ned af mig. Jeg var virkelig bange for den. Den ville heller ikke "overgive" sig til os mennesker, når vi trænede med den. Den tonsede bare rundt var hysterisk. Til sidst blev den fandme aflivet. Det var ikke til at have med at gøre og som andre også skriver, så hvis man sælger en problemhest, så bliver den solgt videre og videre og videre og det er bare ikke et liv for en hest.
Så hvis det er så gralt et tilfælde, at kræet ikke er til at håndtere, så synes jeg ikke det er nogen dårlig ide at aflive den.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 931
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Jeg som stor modstander af join up, ville dog enda prøve dette som sidste udvej inden jeg vælger at tage livet fra dyret.
sep 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 10 Emner: 7 Svar: 58
Prøv at se hvor mange der sælger deres hest pga. .jeg troede jeg kunne men må erkende at jeg ikke magter det. .så allerede der starter det med at misforstå hesten. Og hvor er det trist. .
jun 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 250
jun 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 250
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 6 Heste: 1 Svar: 1
men der ER heste der slæber rundt på et liv hvor mistillid til mennesket er brændt fast og det kan være ekstremt svært at rette sådan en hest op igen ( har selv en pitbull hest ) det har indtil nu taget 3 år og ridning må ikke være et must men arbejde fra jorden er reglen og vejen frem
Jeg kunne skrive i timevis om emnet da jeg selv er "hestehvisker" og har rettet 19 heste op efter andres fejlhåndtering og det skærer i hjertet at se folk der fortsætter deres adfærd over for dyret efter endt genopretning og i de tilfælde kan hesten være livsfarlig og uegnet til videresalg og en aflivning er sidste mulighed
Så mange hestehviskere er der trods alt ikke at alle heste kan reddes
Jeg har feks.altid kun én adfærdsvanskelig hest ad gangen så det begrænser mulighederne
Jeg håber at i finder den rigtige løsning mvh Brian
jul 2009
Følger: 79 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 13 Svar: 164
Alle tænker for meget på penge, end hvad der er bedst for dyret ...
nov 2008
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 44
Der er for det meste en grund til at hesten opfører sig på den måde!
Hvis det var mig ville jeg give hesten lidt længere tid eller låne den ud til en der kan prøve at ride den ordenligt og måske finde ud af hvad der er i vejen.
jul 2010
Aflive hest grundet temperament - ja/nej?