{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.964 visninger | Oprettet:

Aflive hest grundet temperament - ja/nej? {{forumTopicSubject}}

Hej hg

Her i den sidste tid har hele to af mine bekendte talt om at sælge aflive deres heste, da de begge er meget misforståede og vanskelige i omgang.

Her tænker jeg så - synes I det er i orden at aflive/slagte sin hest, fordi den har et temperament som man ikke kan håndtere, og man ikke selv kan få den solgt, eller har plads til den?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflive hest grundet temperament - ja/nej?
  • #1   19. mar 2013 Det skulle være ejeren, der skal aflives.

Det er næsten ALTID ejerens kropssprog/opførsel, der afspejles i hesten.

• #3   19. mar 2013 altså hvad skal man ellers gøre med den? smiley
    hvis man forgæves har prøvet at sælge den, og ikke kan håndtere den pga. dens temperament?

• #4   19. mar 2013 Det kommer vel an på så meget.. Hvis den bare har det forkerte menneske til at håndtere den, så synes jeg det er noget fis.

Er hesten derimod ødelagt i hovedet og ikke kan håndteres af nogen, uden den skider helt af, pga. traume, så er det nok bedst at lade den få fred..

• #7   19. mar 2013 Hvad skal man ellers gøre med den?
    Personligt vil jeg mene at en hest, den lider i hver fald ikke når den er død. Og hvis hverdag er en kamp for den, med mennesker der ikke forstår den så er det måske beder, hvis de ikke kan finde nogen som vil have dem.

Min hest ville nok have haft en ligne skæbne hvis jeg ikke havde fået hende. Hun er frygtelig hidsig, og brænder sammen ofte i hovede, så skal hun bare havde plads og ro, så kommer hun vider, og vi kan arbejde vider som et team. Men gang på gang for jeg afvide af uvidende folk at, hun bare skal skældes ud og sættes på plads. Men råber jeg af hende eller slår hende, så smider hun mig bare af for fuld skrald. Men nu har jeg den mest fantastiske hest der vil gøre alt for mig.

• #8   19. mar 2013 Hmm.. Både og.

Vil ikke mene at man skal sælge en ''problem hest'' videre, da jeg ofte oplever, at de bare bliver solgt videre igen, da nye ejer heller ikke er dygtig nok til hesten. Så ender den stakkels hest som kastebold, og så er den i min verden bedre tjent med at have sagt farvel. Tror ikke på at nogen heste har godt af at blive kastet rundt, og da slet ikke nogle som er misforstået i forvejen.

Omvendt synes jeg, at de fortjener en chance, hvis man kan finde en person som er dygtig nok til at klare hesten. smiley

• #9   19. mar 2013 Uanset hvad grunden er, så kan man altid rette det, så hesten igen får tillid og respekt for mennesker.
    Det er bare en dårlig undskyldning, når man påstår, at man har prøvet alt og det vil være bedre for hesten at blive aflivet. Hvorfor ikke være ærlig og indrømme at ejeren ikke har de nødvendige evner/redskaber til at rette hesten - i nogle tilfælde er det jo også ejeren, der klart er årsagen til problemerne.

• #10   19. mar 2013 Jeg har altid været imod at raske heste bliver aflivet. Der er altid en kilde til problemet, og jeg siger på ingen måde, at det er ejerens skyld - men ofte er det heller ikke hestens.
    Tænk hvis man aflivede mennesker, fordi de ikke opførte sig ordentligt...

• #11   19. mar 2013 aflivning ... det er bedre end at der ikke ved hvad de gør tager den ind, og hesten bliver farlig. man hører tit om solstråle historierne hvor folk tager en hest til sig og 'kurere' den. Desværre er det oftere tilfældet at de ikke kan håndtere hesten, og hesten bliver aflivet inden den gør skade på nogen ... nu har hesten så bare fået lidt ekstra trauma med på vejen smiley
    mange gange er aflivning ikke en straf, men en befrielse

• #13   19. mar 2013 Min første pony var sådan! Jeg kunne ikke håndtere hende, der var noget ved hende, men jeg ved ikke hvad. Jeg skulle ikke have solgt hende videre som jeg gjorde. Det var min fejl. Vi havde en masse til at kigge på hende, selv professionelle har kigget på hende. Jeg havde hende i lidt over 1 år, jeg blev bange for hende. Jer som der ikke har prøvet forstår det ikke..
    Da jeg fik hende hjem var hun en helt anden, jeg kunne ikke kende hende, den gamle ejer ville ikke tage hende tilbage..
    Så jeg solgte hende videre.. smiley

• #14   19. mar 2013 Hmm. Jeg synes man skal passe på med det at gøre sig selv til herre over liv og død - samtidig skal man heller ikke sætte sig selv i højsæde og pege fingre af folk der får aflivet deres raske heste.

Selv har jeg en lille enøjet, som er meget knyttet til mig (det går jeg i hvert fald og bilder mig selv ind og det er også den opfattelse mange andre har). Jeg har aldrig rigtig mødt nogen der ellers har kunnet ride og være sammen med den, så den stadig er harmonisk og ikke nervøs, grundet dens handicap, når jeg ikke har været der. Jeg synes det er svært med fremtiden. Jeg skal også videre en dag og det bliver ikke bare den første og bedste der får ham.
    For det første er der ikke nogen der vil købe en handicappet hest og for det andet, så tror jeg det vil blive for svært for ham. Jeg er på bar bund med hvad han skal - og aflivning har faktisk strejfet mig.

• #15   19. mar 2013 Min personlige mening er også at en død hest ikke lider, har faktisk selv aflivet en hest pga. vanskelig adfærd.
    Det er ikke altid den nuværende ejers skyld at hesten kan være vanskelig, men hvis hele verden nu bare valgte at sælge deres problemheste videre ville der uden tvivl opstå langt flere hesterelaterede skader da disse heste tit er MEGET billige = bliver ofte købt af de forkerte mennesker.
    Jeg kan også sagtens se den fra en anden synsvinkel også, for ja der er rigtig mange heste der nok i bund og grund ikke er specielt adfærdsvanskelige, men bare er endt hos en forkert ejer der ikke forstår at håndtere hesten ordentligt, hvilket i mange tilfælde kan føre til et problem hos, ja både den nuværende, men også efterfølgende ejer hvis hesten skulle ende med at blive solgt.
    Men der er også SÅ mange heste på markedet at jeg hælder mere og mere til at man vælger at aflive sine dyr hvis de er kronisk syge, ikke fungere optimalt eller har en såkaldt adfærdsvanskelighed. Så kan markedet måske blive optimeret og mange heste ville slippe for at ende som 'kastebolde'.

• #17   19. mar 2013 nu tror jeg ikke at der er tale om heste der bare 'ikke opfører sig ordentligt', jeg tror der er tale om heste der kortslutter i hovedet og bliver farlige i et hvis omfang. Og ja, alle heste kan 'rettes' ind igen og blive nogenlunde fungerende, men det er kun få mennesker der har de evner, så den mulighed er der ikke altid ... skal hesten så passe sig selv indtil monty roberts kommer til danmark og omkoder den, så kan man få en dejlig robot i stedet?
    Ofte ser jeg det som en større mishandling at man vælger ikke at aflive, når hesten er så forvirret og frustreret, og der ikke rigtig er hjælp i sigte på andre måder.

• #19   19. mar 2013 Bettemus smiley

Det tror jeg du er fuldstændig ret i - og jeg skrev det ikke for at pege fingre af folk der får aflivet deres dyr.:-)

• #22   19. mar 2013 Kailie: Nu er heste og mennesker jo ikke det samme..

• #23   19. mar 2013 Bettemus smiley

Du kan jo læse det under, så giver det måske mening:-)

• #24   19. mar 2013 Kailie - Det er jo ikke det der menes.. Hvis hesten har det rigtig skidt i sindet, fordi den har været udsat for traume, så kan det være for hestens bedste at få fred. Det er ikke fordi dens ejer ikke kan lide hesten, men fordi hesten ikke har det godt i hovedet.

• #25   19. mar 2013 Der sker jo ikke noget ved at aflive hesten?
    Det lyder måske lidt hårdt, men den dør jo på et tidspunkt lige som alle andre.

Hvis den så ikke trives, er den måske bedre tjent død end levende?

• #29   19. mar 2013 Hvis man ikke længere har mulighed for at have sit dyr har man også ansvaret for dem.

det kan godt betyde at aflive dem, hvis man ved andre vil misforstå hesten og situationen vil ende meget negativt. så er det først synd for hesten.

• #31   19. mar 2013 Jeg går ikke ind for det. Synes ikke det er rimeligt at tage et levende væsens liv, blot fordi mennesker ikke har haft kompetencerne til at forstå det ordentligt. Men det er jo egentlig bare rent symbolsk, for står man først i situationen, er der ikke meget at gøre. Her synes jeg så dog, at man bør forsøge at forære hesten væk som fold/selskabshest, så vidt muligt - hellere det!

Vil lige understege, at der her ikke er tale om heste med små problemer, eller inkompetente ejere. Begge heste har indenfor det sidste årstid haft henholdsvis 6 og 8 ejere, og den ene har haft over 50 ejere i dens 14-årige liv. Deres fortid vides ikke så nøje, men at de er begge blevet mishandlet, misrøgtet og misforstået står vist ikke til diskussion. Den ene angriber på fold og i boks, hvilket den har gjort i mange måneder efterhånden. Den anden er komplet utilregnelig både i omgang og under rytter - ser spøgelser overalt, stikker pludseligt af når man trækker den, stejler meget voldsomt ved mindste forskrækkelse, og har flere gange angrebet i longe, samt ved opsidning.

Begge har været ved adskillige anerkendte "hestehviskere" og er tjekket af dyrlæger og kiropraktorer.

• #32   19. mar 2013 Bettemus

Jeg skriver netop at hvis hesten ikke trives, altså har psykiske skader, traumer osv, så er den måske bedre tjent død end levende.

Det jeg mener med at den alligevel skal dø på et tidspunkt, er at jeg ville hellere aflive en hest der virkelig ikke trives, for tidligt end for sent. Og det ment med at jeg ikke vil se en hest 'lide' for længe smiley

• #33   19. mar 2013 Bettemus: Det er sjovt med sådan en påstand fra dig.
    Vi har i øjeblikket ca. 20 heste i stalden og ikke EN har adførds problemer.
    Det er faktsik derfor vi træner andre hesteejere og deres heste, både når hesten vipper dem af eller ikke kan stå stille, gå ordentligt, ikke vil i trailer eller hvad nu en hest kan ha af "fejl".

• #35   19. mar 2013 Jeg synes slet ikke det hænger sammen, Den eneste grund til at mennesker holder heste er for at ride, lave tricks eller på anden måde have et samvær med hestene. Har man en hest der har været udsat for et traume, været mishandlet eller generelt blevet behandlet forkert så er det sjældent at de forbinder mennesker med noget positivt hvilket ofte resultere i at de ikke gider 'være sammen' med mennesker eller udviser aggressiv adfærd fordi de simpelthen ikke har andet valg hvis de gang på gang bliver presset ud i at være tæt på mennesker, eller ikke ved hvordan de skal reagere i nærheden af mennesker.
    Så nej jeg synes slet ikke man kan sammenligne mennesker og heste

• #36   19. mar 2013 Tilføjelse:
    MEN jeg går selvfølgelig altid ind for at, kan man hjælpe hesten, så gør man det!

• #37   19. mar 2013 Det kommer an på hesten ville jeg sige. Jeg har altid været dygtig til at arbejde med hestene og håndtere de efter dems egen personlighed og har haft heste (fulparter) der har været tidligere mishandlet Jeg har ALTID kunne arbejde/ride de heste jeg har haft i hænder igennem årene selv om kemien ikke altid har siddet i skabet. Vi har stadigvæk fundet ud af det med hinanden. Men så møder jeg en hoppe på min vej der opfører sig pænt imod mig hvor de andre siger at hun ikke er til at stole på osv. jeg føler hun har blevet misforstået da hun har nogle smerter i ryggen og vi kommer fint ud af det med hinanden. Plutselig en dag prøver hun helt umotiveret at sparke mig ned i boksen når vi kom ind da jeg løsnet karabinhagen, hun vændte sig rundt og sparket og sparket havde hun ikke haft ondt havde jeg været pindevæv i dag men hun kom heldigvis ikke rigtig op med benerne. Hende burde i mine øjne aflives da jeg ikke tror hun bliver bedre hvis hun bliver smertefri....Havde jeg lavet noget forkert med hende e.l. kunne jeg have troen på hende men det ved jeg at jeg ikke gjorde så vores forhold/Tillid findes ikke mere....

• #38   19. mar 2013 Uha den er svær.
    Men personligt ville jeg nok helst aflive, medmindre jeg kendte en som jeg vidste virkelig havde styr på sådanne heste, for man kan ikke kræve mange penge for en hest med "problemer" og derfor henvender den sig jo tit til de forkerte som oftest leder efter en billig hest eller lige skal lege hestehvisker. Nej tak det er mit ansvar hesten kommer et godt sted hen og så hellere aflive end at se en hest som fortsat ikke har det godt og evt sælges videre igen.

• #40   19. mar 2013 Det afhænger af hesten, hvem ejer er, hvor meget er forsøgt, hvor længe har det stået på, hvad ligger til grund for problemerne, hvad er problemerne, er det livsfarligt at omgås hesten, er den udredt osv.

Men hellere aflive end at sende den ud i det uvisse. Alt for mange heste ender ud i at blive kastet rundt fordi alle tror de kan redde den, men opgiver det hen af vejen, fordi det er for dyrt, for farligt, for tidskrævende.
    Er det en hest med dybe problemer der har været i kompetente menneskehænder i en lang periode og den er dybt traumatiseret - så ville jeg til enhver tid aflive.
    Sådanne heste kræver enorme ressourcer og nogle tilfælde mange penge.

Så afhængig af situationen... Ejer får jo heller ikke nogle penge af forsikringen hvis de afliver på baggrund af temperamentet - så syntes det er flot at tage valget alligevel.

• #41   19. mar 2013 I skriver en masse om psykiske problemer hos heste. Måske skulle I også undersøge lidt omkring hestens adfærd.
    Den er faktisk så tilpasningsdygtig, at fjerner man årsagen til en hests problem, så vil den hurtigt "glemme" og tilpasse sig de nye omgivelser/miljø.
    Derfor lad være med at menneskeliggøre en hest - det har den ikke hjerne til, men den har en masse forprogrammerede ting, som den reagere ud fra og kender man de koder, så er en hest faktisk et fantastisk dyr, der ikke giver problemer.

• #42   19. mar 2013 Kailie

Well, jeg tror ikke helt du forstår. Her er ikke tale om en ejer som bare 'ikke kan lide' hestene. Det kan der jo være så mange tilfælde af - heste og ryttere der ikke passer sammen, ryttere der køber heste de ikke magter, mm. Det er jo noget HELT andet. Her taler vi heste, der sandsynligvis har været mishandlet i længere perioder, som har vist sig decideret livsfarlige i flere situationer, og som har været tjekket i hoved og røv af kiropraktorer og dyrlæger, samt adfærdskendere - uden held.

• #45   19. mar 2013 Bettemus: Du er vist i gang med noget gætteri - hvor har du din påstand omkring heste og hvor mange, der har problemer fra?

En hest, der bider og sparker, når man nærmer sig, er jo ikke farlig, da den skilter med sin adfærd.
    En farlig hest er en, der ikke advarer først, så igen den mangler den rette adfærdstræning.

• #48   19. mar 2013 Johanne R

Havde ikke læst din beskrivelse til sidst - men i de tifælde - ja så afliv dog de stakkels dyr, der så tydeligt siger fra.

• #49   19. mar 2013 Synes det er okay. Hvis hesten er så psykisk skadet, at den er bedre tjent med aflivning, så kunne jeg også selv finde på det.

Specielt hvis den begynder at være farlig.. Den lider jo ikke af det, og jeg synes det er langt mere humant, hvis man kan kalde det det, at lade den få sprøjten, fremfor at den ender som "kastebold" eller et andet sted, hvor den i hvert fald ikke får det godt.
    Men selvfølgelig, hvis det er fordi ejeren ikke har den erfaring, som hesten kræver, så synes jeg hellere den skal gives væk eller sælges for et "symbolsk beløb" .. For man kan helt sikkert godt finde et sted, hvis man bare ikke kan magte opgaven/udfordringen i det..

• #51   19. mar 2013 Bella, da er da velkommen til at komme og aflive mig - jeg er en god hesteejer, der betaler i dyre domme for at min hest kan gå på fold hele dagen, har wrap altid, har det bedste foder, er passet med udstyr, kiropraktor osv. Men jeg har stadig set mig nødsaget til at aflive min dejlige pony på grund af 'vanskelig' adfærd

• #52   19. mar 2013 US Mustang - Situationen er jo den, at pågældende heste netop HAR været på langtidsbesøg ved samtlige adfærdseksperter. De har begge krævet rigtig meget arbejde, og den ene har disse professionelle trænere simpelthen måttet give op på, og selv rådet aflivet - da den er meget svær at læse, og har vist yderst farlige og uhensigtsmæssige tendenser ift. mennesker i form af voldsomme bid og spark, ja - angreb simpelthen. Og nu siger du jo, at heste er tilpasningsdygtige nok til at rette sig ind igen når problemets årsag fjernes, hvilket er helt korrekt - men problemet er jo netop at der i nogen tilfælde (blandt andet dette her) simpelthen ikke kan opspores et mønster i problemadfærden.

• #53   19. mar 2013 Det afhænger temmelig meget af situationen..
    Som udgangspunkt så NEJ!

De fleste heste er misforståede og muligvis nogen gange direkte livsfarlige at omgås men de fleste heste kan faktisk rettes, selv dem der er nærmest livsfarlige at håndtere.
    Det er muligt - hvis ejeren ellers er kompetent nok til at løse problemet.

Jeg har set heste vende på en tallerken i de rette hænder - og jeg har desværre også set eksempler på det modsatte.

Jeg har dog et ET eksempel på en hest, hvor der ikke var andet at gøre end at aflive den, for ALLE forsøg på at træne adfærden mislykkedes.

Det var en traver vallak. Ejeren var der ikke til at se efter den, men den var lettere livsfarlig at håndtere fordi den var fuldstændig vanvittig at trække igennem et led - og jeg mener vitterlig vanvittig.
    Vi lavede et led der var mange meter bredt og alligevel var den fuldstændig vanvittig at træne. Ind i boksen var den konsekvent ved at vælte UANSET hvor meget vi trænede den.

Den havde uden tvivl siddet fast, var væltet eller var kommet ret grumt til skade på et tidspunkt, men det ændrede ikke på at hesten var fuldstændig vanvittig at trække med.
    Hesten blev flyttet og så fandt den gamle ejer vidst ud af hvordan hesten blev behandlet og så endte det i øvrigt med at hesten blev aflivet.

Det er den eneste gang jeg nogensinde i alle mine dage har kunne forsvare at aflive en hest på grund af temprement.. men lige den her, den var lettere vanvittig.

• #54   19. mar 2013 Bettemus: Jeg kan ikke komme med trænings forslag på en hest, jeg ikke har arbejdet med.
    Men hvis man kikker lidt på den adfærd, så er det jo tydeligt, at den mangler tryghed hos mennesker, da den jo klart fravælger det.
    Sådan en hest ville jeg lukke i round pen og så bruge lidt tid på at teste, så jeg kan finde ud af, hvad den ikke kan li og hvor jeg har mulighed for at "åbne" hesten.

• #55   19. mar 2013 Jeg synes det er så forkert! Bare fordi mennesker har lært dem at være som de er så skal de aflives. Synes det er dybt gonat at aflive en hest pga. en menneske fejl! Bare min mening... Har alt for mange erfaringer med det. Mener godt at man kan hjælpe hesten i nogen tilfælde hvor man tror det er umuligt. Dog er der nogen heste der har det så svært at de kun kan aflives.
    Heste bliver jo ikke normalt født vanskelige...

• #57   19. mar 2013 Kia - Spørgsmålet er om hesten egentlig er bedst tjent med et langt træningsforløb, med en del risici og ubehag, som måske og kun måske har effekt, eller i sidste ende ville have bedre af at få fred?

Jeg vil lige understrege, at jeg ikke selv har dannet en fuldstændig holdning til dette spørgsmål, jeg synes blot det ligger i etisk forlængelse af dit indlæg.

• #58   19. mar 2013 US-Mustang:

Jeg er enig
    Man kan ikke komme med forslag til en hest man ikke har set.
    Men generelt så mener jeg ikke, at det er okay.

Det er nemlig svært at sige hvad hesten fortæller i forhold til hvad hesten oplever. Det er bare min erfaring at de to ting ofte er temmelig forskellige!

• #60   19. mar 2013 Altså..

Nu kommer det jo også an på hvilke skavanker man eventuelt finder under en sådan adfærd.
    For problemet med sådan en adfærd, der er ret voldsom er jo at den ligesom ofte har en årsag, men spørgsmålet er bare hvad årsagen er.

Jeg har i hvert fald før hørt om heste hvor de vidste meget voldsom adfærd (lidt i den stil du beskriver de heste), hvor jeg ved at den ene hest er blevet aflivet Kissing Spines i meget svær grad.

Så det afhænger meget af hvad der viser sig at være årsagen til adfærden.
    Det er jo svært at sige før man har afinstalleret den.

• #61   19. mar 2013 Der synes jeg du har fat i noget Johanne. Præcis det du skriver med om det er det værd at sende hesten ud i et længere træningsforløb med risiko for skader (både på mennesker og dyr), stress og ubehag, eller at give hesten fred (en død hest lider ikke) er det jeg ser som det essentielle i sådan et valg - så er det bare her vi mennesker er forskellige, nogen vil gå til det jeg kalder ekstremer og andre er 'ligeglade' med at forsøge og afliver med det samme... Det er jo et meget individuelt spørgsmål man skal tage op med sig selv.

• #63   19. mar 2013 jeg synes virkelig det er syndt! da den kan få et godt liv ved en anden ejer smiley det er det samme som når folk skriver i salgsannoncer: hvis den ikke bliver solgt snart så bliver hun slagtet...
    DET SKRIVER MAN FANDME IKK I EN ANNONCE!!!!!!!!!! DET ER FANDME IKK DENS SKYLD AT DU IKKE KAN KOMME AF MED DEN ELSKEDE HEST! :@ undskyld mit temperamang ^_^!

• #64   19. mar 2013 Isbjørnen - Desværre ser man i avlen i dag at nogle heste der har et ustabilt temperement stadigvæk indgår i avlen....Så desværre er der nogle heste der er født ustabile...

• #65   19. mar 2013 Jeg forstår ikke rigtig hvor trådstarter vil hen med dette indlæg ? Hvis hestene er livsfarlige og har været i forsk. Professionelle hænder uden held og stadig udviser voldsom agressiv adfærd.. Hvor er det forkerte i aflivning så henne ?
    Jeg ville ikke have\ eller for den sags skyld kunne forsvare at habe en selvskabshest stående som var agressiv over for mennesker, der kommercielle sitiuationer hvor hesten vil skulle i hænder osv. Endvidere kan nogle heste godt gå til angreb når vi mennesker går ind og henter en hest på fold, det ville jeg ikke bryde mig så vildt meget om..
    Syntes også der er etiske grunde til at aflive sådanne dyr, det er bedre at de afliver hestene hvis de er så voldsomme og kan koste liv og lemmer, desuden er det forkert at sende sorteper videre.. Kunne jo være der sker noget fatalt og det må jeg sgu sige, det havde jeg ikke samvittighed til. Jeg valgte aflivning hvis det var mig der havde det problem...
    Vi er jo ikke alle sammen monty Roberts.. smiley

• #67   19. mar 2013 Ærgerligt når det når så vidt, at hestenes eneste forsvar mod misforståelser/smerter/angst er kamp - men det er og forbliver mennesket der må bære skylden.

Det kræver et menneske med den helt rette indføling og kommunikationsevne, at genoprette tilliden mellem hest og menneske med sådant et individ og det er en lang proces - endvidere må man som køber/ejer af sådan en hest være indstillet på, at man indgår en livslang aftale om, at beholde et sådant dyr.
    Videreformidling vil ødelægge alt.

Det handler ikke om træning, men ro, ro, ro og atter ro - og helt små skridt ned i mindste detalje.
    Alle hestens impulser er oppe i højeste alarmberedskab - træning - krav - forventninger.....ALT skal fjernes. Ro og et menneske der har en meget fin og toptunet indføling og som forstår og aflæse/kommunikere de helt små detaljer er vejen frem.
    Er dette ikke muligt, så giv fred - desværre.

• #68   19. mar 2013 Enig med Lissette og Horsemind - Anskaffer man sig en hest med problemer skal der MEGET MEGET STOR tålmodighed og ro til. Alt skal tages i de mindste skridt og det tager LAAAANNNG tid (for de flæste) at skabe tillid til mennesket igen. Som menneske skal man også huske at der ikke skal meget til før tilliden er brudt igen så man skal være et skridt foran hele tiden. Og man forpligter sig til at give den hest et stabilt liv uden skift og store omveltninger....Og hvis hesten føler du er et menneske der holder af den og er til at stole på så har du en ven for livet der vil gøre alt for dig.....

• #69   19. mar 2013 Det er da langt bedre at tage ansvar for "problem hesten", få den aflivet, i stedet for at risikere at den ryger rundt som kasteboldt.
    Desværre er der mange af dem derude, og mange af dem lever med at være fuldstændig fejlbehandlet eller misforståede.
    Mange mennersker nægter at give op og kæmper en daglig kamp med den stakkels hest, frem for at nå til lidt selverkendelse, og forstå at der måske er tale om en "betjeningsfejl" eller opgaven simpelt hen er for stor.

• #70   19. mar 2013 Efter min mening er det HELT OK!

En død hest lider ikke, og mener ikke man skal sælge problemheste. Har man ikke selv mulighed for at tackle dem og man ikke vil låne dem ud, så er det den eneste rigtige løsning.

Min egen hest bliver som jeg har det nu ALDRIG solgt videre, simpelthen fordi hun vil blive misforstået af mange og dermed blive direkte farlig. Jeg vil gerne låne hende ud hvis det kommer dertil, men her står jeg som ejer og kan træffe de vigtige beslutninger! Kan man ikke finde en låner, så vil jeg hellere aflive hende, for hun skal ikke blive kastebold pga. folk takler hende forkert..

Forstår ikke hvorfor så mange mennesker synes det er synd at aflive dyr? Det er synd at aflive Katte, hunde osv som (måske) kan redes. Ved godt man bliver glad for dyrene, men så er det vores følelser der er holder dyret i live, i teorien er dyret jo fuldstændig ligeglad med om det er død eller levende.

Det kan sagtens være der er mennesker der kan få disse heste til at "virke" men måske er både heste samt evt. ny ejer bedst tjent med aflivning.
    Bedre selv at sige slut end at finde dem på et marked om 2 år hvor de stort set ikke har været i hænder siden salg! (død hest lider ikke!)

• #71   19. mar 2013 Jeg synes ikke, at der er noget galt med at aflive meget vanskelige heste. Nogle skriver, at man kan give den væk som selskabshest osv, men har i hørt om, hvor mange der har gjort det, for derefter at finde ud af at denne her person så har solgt hesten til en rideskole, en hestehandler eller noget andet. Når først man har formidlet hesten videre, så er intet sikkert. Man kan skrive en kontrakt, men mange vælger alligevel at bryde disse, og orker man flere år i retten, og en masse penge, for at kæmpe sin sag?

Vil man være bekendt at sælge en farlig hest videre? Med viden om, at næste ejer kan falde af og brække ryggen, næste gang hesten flipper ud? Vil man være bekendt overfor hesten, at se den stå til salg igen og igen, på diverse salgs sider? Kan man finde en ny ejer, som reelt er dygtig nok, og som samtidig gider at købe en hest med en masse dårlig bagage?

hvor meget kan man reelt tillade sig, at tilbyde en hest, bare fordi man gerne vil ride på den, strigle den, lave tricks og alt muligt? Jeg synes man skal overveje; Hvor stor er chancen for, at hesten får et godt liv, hvis jeg sælger den videre? Og så har man vel svaret på, om den skal aflives eller sælges smiley

• #72   19. mar 2013 en jeg kender slagtede sin hest, fordi den ikke kunne rides. Det ville være det samme som at et spastisk menneske blev skudt.. Det gør man jo ikke!
    Der skal lige nævnes, jeg intet har imod spastiske mennesker, og jeg kender et par stykke!

• #73   19. mar 2013 Min grund holdning er, har man et dyr som man ikke kan have mere, må man enten finde nyt sted eller give det fred. Tænker her folk tit, ej problem heste kan rettes og ja mange kan men desværre er der få personer der kan gøre det.
    Har folk en hund der kortslutter bider og er ustabil er folk ikke i tvivl. Ved godt hesten er et flugtdyr, pg derfor en aggresiv hest er ofte en hest i smerter.

At aflive sin ven er aldrig nemt. At sende vidre til hesthandler er tit nemmere for folk. Men sjældent det rigtige for hesten hvis den har et problem... Derfor vil jeg klart gå ind for aflivning. Men ingen tvivl om mange desværre aflives pga ejerens fejl. Og det er jo vildt sørgeligt.

• #74   19. mar 2013 Nej, jeg synes ikke det er iorden.
    Hvis det var mig der gjorde det, ville jeg få enormt dårlig samvittighed og ikke kunne tilgive mig selv for det. Så er det trodsalt bedre at tage 'kampen' op og prøve noget mere ELLER finde et hjem, hvor der er nogle, der forstår hesten.

• #75   19. mar 2013 Det kan godt være og så er det måske heller ikke helt smart at avle en hest for at aflive den;) Men jeg mener stadig at hvis den har en god opvækst blandt mennesker er der større chance for at den ikke får et vanskeligt sind:)

• #76   19. mar 2013 Det er bestemt ikke i orden.

Det er jo ikke et problem, der kommer på et splitsekund. Nej, det kommer løbende og folk tror, de har evner til at løse det. Når så problemet er blevet alt for stort, så kan man jo bare aflive hesten, som må være sindsyg eller traumatiseret.
    I min verden er det en meget egocentrisk holdning og bestemt ikke en måde, jeg vil holde hest på.

• #77   20. mar 2013 Man kan jo også have købt sig til "sorteper" og ikke selv være skyld i de tilgrundlæggende problemer... Ikke alle der har disse specielle heste, er dem der har ødelagt dem.

Men hvis folk ikke magter at få hesten på fode, er det så ikke bedre at være sit ansvar voksen og f.eks aflive hesten end at sende sorteper videre i systemet. At skulle skifte hjem flere gange opfordrer ikke ligefrem til stabilitet og gode rammer.

• #78   20. mar 2013 Ja en død hest lider ikke...

• #79   20. mar 2013 Jeg syns man skal prøve at tage problemet op først. Hvis man indser man ikke kan hjælpe den , så ja så ville jeg aflive den. Jeg ville ikke ha på samvittigheden at min hest endte som kastebold. Og som andre skriver, en død hest lider ikke.
    Jeg ville nok samligne det lidt med selvmord ved mennesker. Hvis et menneske har utrolig mange problemer , og personen ikke kan finde den rette hjælp så kan personen begå selvmord, men det kan en hest ikke. Og jeg vil ikke byde min hest at ha det total dårligt i hovedet . Ja man kan altid prøve at finde den rette hjælp, men hvis man ikke syns man kan finde den rette hjælp ikke har overskuddet til det, ville jeg også aflive. Det synd at give den flere dårlige oplevelser smiley

• #80   20. mar 2013 Det er vel ikke en undskyldning, at man har købt en hest med problemer.

Hvis man ikke kan se det inden, man handler, så skulle man vel har lidt hjælp til at finde den rette hest.

Viictoriah:
    Man ser stort se aldrig en sindsyg hest, ligesom heste ikke fødes onde. Det er miljø og omgang med mennesker, der skaber problemerne. Så stop nu alle de påstande om "dårligt i hovedet", "sindssyge" osv. og lær i stedet at læse om kommunikere med hesten og det kan man ikke gennem pisk, spore, glidetøjle, hårde bid, hingstekæde osv.
    De personer, der tror, at hesten skal tilpasse sig os, de er i mine øjne ufattelig dumme og er ikke egnet til at ha hest.

• #81   20. mar 2013 Man myrder jo heller ikke mennesker der er psykisk syge - vel?

Alle heste kan hjælpes og bruges til noget som de har kapacitet til. Det er en dårlig undskyldning at ville aflive fordi man ikke kan styre sin hest - og jeg synes ikke det kan sammenlignes med menneskers psykiske problemer, da hesten højst sandsynligt har det fint på folden med sine kammerater.

• #83   20. mar 2013 Us: Hvis nu du læser hvad der rent faktisk står så kunne det være du forstod budskabet. Der står intet om at hesten ER dårlig i hovedet men at den HAR DET dårligt i hovedet, og der står intet steder om at den er født ond !!!!!
    Ja det er omgivelserne der gør hesten opføre sig mere aggressivt eller nervøst, men hvis man som nuværende ejer ikke mener man kan finde den rette hjælp og har overskuddet til hesten, så er det skuda bedre at aflive den, end at den ender som kastebold hos nogen. I hesteverdenen er der desværre ret mange man ikke kan stole på. Og hvis jeg indså jeg ikke kunne hjælpe hesten så den fik det godt, så ville jeg heller give den fred , end at give dens liv op til skæbnen. Hvem siger det er det bedre den kommer til hvis man sælger den ?

• #84   20. mar 2013 US-Mustang

Det er ikke en undskyldning nej - men det er da bedre at være sit ansvar voksen og erkende at man ikke magter opgaven og har taget munden for fuld, end at fortsætte med at nedbryde hesten ved ikke at vide hvordan man kommer videre.

Alle kan købe "katten i sækken" da der er så mange UÆRLIGE sælgere derude og mange køber hest de tror de kan redde, som de så må opgive.

• #85   20. mar 2013 Nej, man myrder ikke mennesker der er psykisk syge. Men dem der ikke kan hjælpes bliver til gengæld spærret inde og holdt væk fra omverdenen..

• #86   20. mar 2013 Team hjordkær - Helt enig, og syns det er direkte synd at holde en hest levende og være skyld i at hesten får det dårligere og dårligere , fordi man ikke kan se sit ansvar i øjnene. Så hellere aflive den.

• #87   20. mar 2013 Det er virkelig ikke værdigt for hesten, der har været solgt 50 gange i sit liv, tjekket overalt, at så bare sælge den videre igen. De her mennesker må have vidst hvad de har gået ind til da de købte den, og så må de også tage det ansvar det er, at få den aflivet.

• #88   20. mar 2013 . ~ Viictoriah ~ .

Sådan har jeg det også - har selv en af de heste, og han skal tages så MEGET hensyn til resten af sit liv - og ja den dag han ikke kan være ved os mere, så bliver han aflivet mens han trods alt har det godt.
    Jeg stoler ikke på nogen som helst, når det kommer til at han evt. skulle have nyt hjem. Og ville ønske der var nogen for mange år siden der havde gidet gøre ham den tjeneste at aflive ham. Så havde han været forskånet for meget.

Så han ender sine dage ved os.

• #89   20. mar 2013 Syns det er smukt tænkt. For min holdning er, at man anskaffer sig altid et dyrt for sin egen skyld , og bruger den til eget forbrug, så hvorfor så takke den med at den skal ende med at få det vildt dårligt, eller få det værre end den har i forvejen ??
    Det syns jeg sku ikk er fair, for den har ikke valg , den kan ikke begå selvmord. Så jeg ville ikke byde den noget andet smiley

• #90   20. mar 2013 Sofie - Igen, her er ikke tale om, at hesten blot er lidt for svær til ejer, men sagtens ville kunne hjælpes af en mere erfaren, og bruges indenfor sin kapicitet. Her er tale om to heste, der netop IKKE kan bruges til noget som helst - og ikke engang kan være i hænder uden at være potentielt farlige for deres omgivelser.
    Disse har været ved adskillige adfædseksperter, erfarne ryttere og træner, dyrlæger, kiropraktorer, clairvoyanter, osv.

Jeg er glad for at du bidrager med din holdning, men dér må jeg rette dig - da du vist ikke helt har forstået hvilken situation her er tale om. Selvfølgelig ville det være mest optimalt, hvis alle heste kunne reddes og blive velfungerende igen, men dette er prøvet og prøvet forgæves, er spørgsmålet om aflivning ville være bedst - dette er spørgsmålet. Ikke hvorvidt du synes, at man bør PRØVE at hjælpe sin hest - for det er der vist ikke nogen tvivl om.

• #91   20. mar 2013 TS - Hvis alt er prøvet og intet virker, så ville jeg helt klart aflive, syns ikke det er fair overfor hesten at slæbe den igennem en masse ting mere . Der er også grænser for meget en hest kan klare psykisk smiley

• #93   20. mar 2013 US - Mustang - Ligesom mennesker kan have en fejl på hjernen kamn også heste have det. De kan også få en svulst der ligger og trykker der gør hesten bims i hovedet. Så jo heste fødes også med fejl....

• #94   20. mar 2013 Team Tindur. Ja, det kan ske, men det dækker vel ikke alle de problemheste, som mennesker ikke kan håndtere.
    De dyrlæger vi har tilknyttet har ihvertfald ikke mødt ret mange, hvor det var medfødt eller opstået pga. sygdom - selvom nogle ejere utrolig gerne vil har den diagnose, så de kan få aflivet deres tossede hest.

• #95   20. mar 2013 Selvfølgelig dækker det ikke alle problemhestene. Faktisk de færreste. Men du skrev i forrige indlæg at det med heste der fødes "skøre i bolten" bare var noget pjat (ikke ordret) så derfor måtte jeg bare pointere at der faktisk er nogen der gør:-)

• #96   20. mar 2013 Det lyder til at de har prøvet meget. Jeg ville aldrig sende dem videre men ville istedet aflive dem. Jeg kan ikke se at det er mere synd at slagte/aflive en hest end en ko eller en gris.

Det er ikke alle heste som skal/ kan reddes og en god hesteejer er i følge min mening en som kan sige stop og aflive sin hest istedet for at sende problemet videre. De heste har haft nok hjem i deres liv.

Jeg ved ikke om dem der mener de bare skal ud og gå og hygge sig på en fold vil overtage pasningen af dem.
    Jeg ville aldrig modtage så aggressive heste og have gående på min fold. Jeg vil kunne færdes på folden uden at skulle være bange for at blive overfaldet. Og hestene skal jo også ind og ud. Hvis de går i løsdrift skal de stadig have foder mv. Og smed og dyrlæge kan jo nok ikke helt undgåes.

Vi har haft flere heste som vi har rettet op og fået gode heste ud af men vi har også haft to i stalden hvor bedste udvej var aflivning både for hestene og deres omgivelsers skyld.

• #97   21. mar 2013 Hvis alternativet er at hestene går en uvis skæbne i møde hos nogle mennesker, der ikke kan håndtere dem, så synes jeg egentligt at aflivning er et bedre alternativ...

NEJ man skal ikke aflive en hest, fordi den er adfærdsvanskelig og problemet er nok ikke opstået i går, når det er blevet så grelt som det TS beskriver.
    Og jeg ville nok gøre en indsats for at hjælpe de stakkels dyr, men det lyder som, der er blevet gjort mangt og meget for at hjælpe dem til en bedre tilværelse.

Mennesker kan ligesom heste få så store traumer for resten af deres liv, at det er umuligt at genoprette skaderne. Se bare på krigsofre, udsendte soldater med mere...

Nogle gange er skaden bare uoprettelig.
    Det er frygteligt... men sandt og hvis hestene i den grad er blevet udsat for en behandling, der er under al kritik, som fx direkte tæsk eller lignende, så tror jeg faktisk godt, at hestene kan blive skadet på samme måde som et menneske.

Det er ikke okay at aflive som den første løsning, men det er så sandelig heller ikke okay at sende aben videre en gang til.

Nogle heste er så skadede af menneskers misforståede holdninger til hvordan disse skrøbelige væsner skal behandles... de er bedre tjent med at blive aflivet.
    Der findes også mennesker, der er så psykisk syge at for dem er døden en lettelse - de mennesker vælger selvmord.

• #98   21. mar 2013 Nu har jeg ikke læst alle indlæg, men jeg vil stille mig selv det spørgsmål " hvornår er nok nok" jeg kan jo forstå ejer har prøve så at sige alt og også fået andre mening om dem som har arbejdet med disse heste.. Jeg synes det er 100 % iorden at ejer vælger at give dem fred, også kan ejer gi sig selv et skulderklap for at ha prøvet at hjælp nogen meget misforstået heste.. Der vil altid være nogen som mener de sagtens kan får en hest ud af det.. Men jeg havde valgt at gi dem fred..

• #99   21. mar 2013 Jeg skal lige høre -
    Hvor slemt er det decideret? Er det heste man ikke kan nærme sig, uden de vil slå en ihjel eller hvordan ?

• #100   22. mar 2013 Jeg tror at med de RETTE mennesker - "sjælevennen" at så kan alt lade sig gøre.

Vi havde longthunder, en hest som var mishandlet og skulle have en knytnæve hver dag på halsen for at han slappede af.. Han ventede KUN på den. Vi prøvede ALT, både hestehviskere, adfærdsmennesker, dyrlæger, hokuspokus mennesker, alle former for træning.. Han kunne bare ikke være "normal" og han var livsfarlig m.m.

Vi skulle slagte ham, men kontaktede Ute som sidste udvej. Ute Lehmann sagde ja til ham, og han blev navngivet Phønix. De to var meant to be for hinanden, for hun var den ENESTE som kunne ændre ham. Og han blev en fantastisk hest og hendes show og undervisningshest.. Hun var så glad for ham, indtil han døde.

DOG fik han stadig nogle perioder, hvor Ute slet ikke kunne finde hans knap og så blev han hans gamle jeg og han var igen livsfarlig..

Så nej - det kan ikke altid rettes op på - ikke for altid og "slette" det.. Han røg tilbage, selvom der var INTET der gjorde det.. én lille ting, en lille forkert, som ikke var forkert, kunne udløse det, og så kunne hun starte forfra igen med ham.

• #101   22. mar 2013 Jasmin og Camilla - Det kan jeg sådan set godt følge til en vis grad. Kemien er super vigtig, hvis man skal komme nogen vegne. MEN når man så er nået til et punkt, hvor selv ikke de dygtigste og mest erfarne hestemennesker kan håndtere denne hest - så er det jo svært ikke at blive modløs. Men ville du fx. mene (og nu spørger jeg blot af interesse) at man skulle forære pågældende hest videre for 51. gang, i håbet om at den ville møde sjælevennen?

• #102   22. mar 2013 Altså jeg er enig med mange af de andre. En død hest lider ikke.

Da jeg arbejdede på stutteri havde vi en unghest vi skulle hente ind, da den skulle igang med at blive tilredet. En super lækker sort islænder med den lækreste bygning og det flotteste hoved. Han var kastereret sent, så den havde et lækkert hingstelook. Men den var syg i bøtten. Jeg passede hestene på stedet og skulle altså også fodre. HVER gang jeg gik ind i boksen til den, vente den straks røven til og lagde ørene ned af mig. Jeg var virkelig bange for den. Den ville heller ikke "overgive" sig til os mennesker, når vi trænede med den. Den tonsede bare rundt var hysterisk. Til sidst blev den fandme aflivet. Det var ikke til at have med at gøre og som andre også skriver, så hvis man sælger en problemhest, så bliver den solgt videre og videre og videre og det er bare ikke et liv for en hest.

Så hvis det er så gralt et tilfælde, at kræet ikke er til at håndtere, så synes jeg ikke det er nogen dårlig ide at aflive den.

• #103   22. mar 2013 Nej det vil jeg ikke. Ingen heste skal være kastebolde, og han havde også "kun" haft en 3-4 ejere igennem livet. Og det er jo super sjældent at de møder den de er ment to be med, så derfor synes jeg det er OK at aflive en hest pga. temperament, hvis man har haft flere eksperter i at forsøge på at hjælpe.. Ikke flere hestehviskere, men forskellige, clavoryanter, dyrlæger, hestehviskere m.m. Hvis det endnu ikke kan lade sig gøre at komme ét skridt tættere på. Ja, så tror jeg ikke der er håb smiley

• #104   23. mar 2013 lad være med at sælge den videre, få den aflivet, hvis meget er prøvet og intet hjælper så giv den fred, fred for sig selv og for mennesker.

• #105   23. mar 2013 Hm. hvis hesten direkte er livsfarlig og alt er prøvet, så ser jeg intet galt i det.
    Jeg som stor modstander af join up, ville dog enda prøve dette som sidste udvej inden jeg vælger at tage livet fra dyret.

• #106   24. mar 2013 Jeg er selv en der prøve at reparere de pony'er der er kørt i grøften og det viser tydeligt at der er fordi at folk her en drøm om at forme deres egen, men de er på ingen måder klar over hvor meget tid om træning det kræver at købe en 3 års og de bliver så solgt efter 1 år og igen og for hver gang bliver det stakkels dyr præget på forskellige måder og kan ikke finde hoved og hale i noget og til sidst går det i hovedet på den og så er chancen minimalt for at redde den. Så hvis den begynder at angribe og slå med forbenene og vende røven til en for bevidst at skade en så er der desværre ingen vej tilbage.
    Prøv at se hvor mange der sælger deres hest pga. .jeg troede jeg kunne men må erkende at jeg ikke magter det. .så allerede der starter det med at misforstå hesten. Og hvor er det trist. .

• #107   24. mar 2013 Nu har jeg ikke læst alle indlæg... Men spændende emne! Nu hvor der er kommet så mange alternativ behandlinge til dyr med diverse skader. Er min holdning at, det også gælder psykisk. Hms er ikke vejen frem til at forstå hesten og man må gøre flere forsøg.... Og en psykisk skade vil tage mindst 1 år før man efter min erfaring overhoved kan tillade sig at tænke på aflivning! Og man skal huske på at en psykisk skade eller andet i den dur... Skal holdes i skak og det gælder resten af hestens liv! At sælge sådan en hest er intet problem da prisen er lav!

• #108   24. mar 2013 Og man skal virkelig overveje et salg og have en god kontrakt underskrevet i håb om de særlig forhold overholdes...

• #109   24. mar 2013 Det et stort dilemma da det som udgangspunkt er hos ejeren problemet er
    men der ER heste der slæber rundt på et liv hvor mistillid til mennesket er brændt fast og det kan være ekstremt svært at rette sådan en hest op igen ( har selv en pitbull hest ) det har indtil nu taget 3 år og ridning må ikke være et must men arbejde fra jorden er reglen og vejen frem
    Jeg kunne skrive i timevis om emnet da jeg selv er "hestehvisker" og har rettet 19 heste op efter andres fejlhåndtering og det skærer i hjertet at se folk der fortsætter deres adfærd over for dyret efter endt genopretning og i de tilfælde kan hesten være livsfarlig og uegnet til videresalg og en aflivning er sidste mulighed
    Så mange hestehviskere er der trods alt ikke at alle heste kan reddes
    Jeg har feks.altid kun én adfærdsvanskelig hest ad gangen så det begrænser mulighederne
    Jeg håber at i finder den rigtige løsning mvh Brian

• #111   25. mar 2013 Jeg kan ikke se noget problem i det, sætter man den tilsalg pga. Man ikke kan sammen med hesten, men ingen vil købe - og man har ikke plads til den? Så ville jeg også få den aflivet. Kan ikke forstå Danmark mere ... Har man en kar eller hund og man ikke kan have den mere, for man den lige aflivet, og det er helt ok, men er det en hest? Nejnejnej, så går jorden under hvis den bliver aflivet ... Træk lige vejret og se jeg omkring .. Hvad er bedst for et dyr der er helt forvirret og har en mærkelig opførsels ( i dette tilfælde at den er meget vild ) - er det bedst at de kommer videre til nogen mennesker man ikke kender, så dyret bliver endnu mere forvirret, eller at den for fred?
    Alle tænker for meget på penge, end hvad der er bedst for dyret ...

• #112   25. mar 2013 Charlotte G: synes du selv din hest har et værdigt liv når den som du skriver er psykisk ødelagt, har traumer og er så bange for mennesker at den er blevet aggressiv?? - ja var det min hest var den blevet aflivet.

• #114   30. mar 2013 Det lyder som en dårlig ide at aflive/slagte hesten!
    Der er for det meste en grund til at hesten opfører sig på den måde!
    Hvis det var mig ville jeg give hesten lidt længere tid eller låne den ud til en der kan prøve at ride den ordenligt og måske finde ud af hvad der er i vejen.

• #115   30. mar 2013 Alberte L - Jeg tror ikke, du har læst foregående indlæg. Ejerne har prøvet og prøvet og prøvet, men de kan ikke finde ud af hvad der er i vejen. Hestene har været ved dyrlæger, kiropraktorer, adfærdskendere, anerkendte trænere, osteopater, massører, sadelmagere, clairvoyanter, osv. osv. osv. smiley

Kommentér på:
Aflive hest grundet temperament - ja/nej?

Annonce