{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.747 visninger | Oprettet:

springe uden springvest - Jamen hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Nu har der lige været diskussion omkring det at ride uden hjelm og hvorfor folk gør det og så slog det mig
- Hvorfor springe uden springvest?

En anden nævnte at de dygtige og voksne ryttere skulle være et eksempel, men hvad synes i om at springvesten er frivillig når man når alderen 18 - Dvs at de store, dygtige ryttere rider uden springvest, de som skal være forbilleder for mindre ryttere?:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  springe uden springvest - Jamen hvorfor?
  • #1   19. mar 2013 Det burde være lov ligesom at ride med hjelm

• #2   19. mar 2013 Jeg sprang i går, og havde overvejet ikke at tage vesten på, men gjorde det heldigvis! Jeg røg af.. Godt nok havde vesten klemt min mave så den er øm, men er glad for jeg havde den på

• #3   19. mar 2013 Jeg springer "ofte" uden vest på, grundet at jeg føler at den sidder og hæmmer mine bevægelser! smiley Dog er mine "spring" også kun fra en bom til 30 cm, og der går ½ år imellem vi springer! smiley
    Men når jeg skal til at springe mere, og højere, jamen så skal jeg have fat i en ny vest, som kan sidde noget bedre på mig smiley

• #4   19. mar 2013 Altså jeg rider ikke med springvest når jeg springer (gør det nogle gange) fordi jeg ikke kan holde det ud, så enkelt er det, den strammer de forkerte steder, og har prøver 10000 forskellige og det er det samme på alle sammen, dog rider jeg med den hvis jeg springer højt, til stævner eller rider uden for ridebanen (fx i skoven, på marken osv osv)
    Men en lov nej.. Man rider med ridehjelm for at beskytte hovedet da dét er en af de få ting man ikke bare lapper sammen..
    Hjernen er det mest skrøpeligeste organ vi har, derfor passer man ekstra på det smiley

• #5   19. mar 2013 Er det lovpligtigt at ride med ridehjelm? smiley Hahaha så kender jeg mange der burde sidde i brumen smiley

Men til stævner der skal alle jo have ridehjelm på ikke? Vesten er jo ens eget ansvar om man ønsker at skåne sin ryg eller ej... Og når folk er myndige regner man vel med at de godt kan passe på dem selv? smiley

Det er den eneste forklaring jeg kan komme i tanke om..

• #6   19. mar 2013 Det er for mit vedkommende op til folk selv hvad de gør.
    Jeg synes måske man burde lave en anden regel end alder.
    Men bude dele det ind på niveauer.
    Altså alle under 18, lov - og derefter efter niveauer.

Men man ser flere og flere dygtige ryttere hoppe i den oppustelige vest.
    Det er nærmest blevet en dille for mange ryttere på højt plan.

• #7   19. mar 2013 Ulla, på privat grund skal alle under 18 ride med hjelm.
    Rider du på offentligvej uden hjelm når du er over 18, så er der bøde.

• #8   19. mar 2013 jeg rider ikke med spring vest er den simple grund at jeg ingen kan passe jeg forholdsvis slank med har meget store bryster så kan ikke lukke dem

• #9   19. mar 2013 Jeg springer aldrig uden, jeg faldt af i torsdags med spring vest, og jeg slog mig så jeg må ikke ride i 2 uger.:-(

• #10   19. mar 2013 Helt sikkert dumt ikke at gøre det - men en lov, nej. Det må folk simpelthen selv styre.

• #11   19. mar 2013 Springer altid med både hjelm og vest.. Føler mig ikke klemt af vesten, men føler faktisk at den støtter min holding smiley Men nøj den er varm om sommeren, så forstår godt folk lader vær med at tage den på nogle gange smiley

• #12   19. mar 2013 Jeg springer uden, og jeg er sku træt af at man skal lege forbillede for mindre børn, så må deres forældre tage fat i dem. smiley

• #13   19. mar 2013 Den dag jeg kan finde en rar springvest at have på, så skal jeg nok hoppe i den frivilligt smiley
    Jeg skal ud og prøve en af de oppustelige, for at se om jeg kan holde ud at have den på i en time smiley

• #14   19. mar 2013 Jeg kan ærligt sige at jeg ikke springer med vest. Jeg er ikke springrytter og har kun sprunget for sjov.
    Den 10 januar valgte jeg at springe på min krikke, omkring 50 cm. Intet vildt.
    Desværre var det sådan at min hest blev bange efter springet og gik i panik. Jeg måtte ned og smage bunden, og jeg lider stadig under min fald. Jeg fortryder meget at jeg ikke havde vest på.
    Jeg har ødelagt brusken mellem bækkenet og mit højre ben, slået min ryg forfærdeligt meget, og så har jeg måske fået et brud på nakken, men dette kan jeg ikke få svar på før om en måned.
    Jeg kan kun anbefale alle at bruge vesten, selvom den er ubehagelig osv. Det kan ende med skader man skal leve med resten af livet.

• #15   19. mar 2013 Der skal absolut ikke være en lov om springvest for voksne. Det er altså helt ens egen sag. Jeg personligt hader at have vest på, og springer derfor ALDRIG med det. Har så heller ikke ejet en, siden jeg var 12 år. Men fint nok da, dem der gerne vil springe med dem. Det er da bare fornuftigt. Personligt kommer jeg bare aldrig til at gøre det.

• #16   19. mar 2013 Line Lauth: Hvorfor springer du så uden?:)

• #17   19. mar 2013 De som mener det ikke bør være lovpligtigt ved fx stævner - hvad så med hjelm? Hvor er forskellen i spring - Falder du af uden hjelm = av, men du kan skade dig selv voldsomt uden vest også?

• #18   19. mar 2013 Pernille Kirstine
    Vil du godt lige finde link til hvor det nøjagtigt står at ridehjelm er lovpligtigt på offentlig vej.

Jeg bruger kun vest under tvang. Jeg kan ikke bevæge mig frit når jeg har det l**t på.

• #19   19. mar 2013 Det er op til folk selv at vurdere hvilke risikoer der giver mening at tage for dem og det syntes jeg man skal respektere. Det påvirker ikke rigtig dig at en fremmed på internettet springer uden sikkerhedsvest. Jo, det koster penge at behandle folk som er faldet af deres hest og kommet til skade, men det er der så mange andre "dumme" ting som også gør og vi lever heldigvis i et samfund hvor man kan få hjælp når man er kommet til skade, dum som klog.

Og det her kommer fra et menneske som altid rider med ridehjelm, ikke springer men kraftigt overvejer at købe en sikkerhedsvest alligevel.

• #20   19. mar 2013 Synes det er helt OK at de siger til stævner at folk skal have vest på dér, MEN synes at privat skal det være et valg, man selv vælger, DOG kun for folk over 18! smiley

• #21   19. mar 2013 Det gør jeg fordi jeg føler mig fastklemt og synes det er meget ubehagelig at have på. smiley Jeg har ikke den fulde bevægelighed!

• #22   19. mar 2013 Tjae, altså ens hovede er jo noget mere skrøbeligt end resten af en. Man får let kranie brud og hjerne rystelser hvis man falder af, men hvad sker der med resten af kroppen? Blå mærker og sjældent andet end det.
    Men jo man kunne sagtens lave en regel om at man skulle have vest på til springstævnerne.

Jeg synes dog absolut at hjelmen bør være obligatorisk. Uanset diciplin og niveau.

• #23   19. mar 2013 bruger hverken vest eller hjelm.. og jo jeg har været nede og smage ridehusbunden mange gange..
    er så gammel at vesten ikke var opfundet da jeg startede, og kan vitterligt ikke se pointen i den for mig..

Det ender snart med vi skal pakkes ind i boble plast for at ride.. sikkerhed er vigtigt men må ikke blive hysteri..

• #24   19. mar 2013 Jeg vil hellere have den vest på i en time og så se lidt dum ud end sidde som en grønsag i en kørestol rest of my live smiley

• #25   19. mar 2013 Jeg rider altid med spring vest.. når jeg springer:D
    Føler mig sikker og pakket godt ind til hver en situation.
    Selv min mor som er over de 35 år, vil invenstere i en springvest, kender også flere ældre rytter der vælger at gå over til springveste...
    Måske er det mest de unge i 20'erne som vil spille lidt smarte, og vise de har deres egne rettigheder:)

Men kender ikke nogen der syntes det er en dum ting at ride med springvest, eller ikke gør det.... jo måske et par stykker;)

Men er selv for:) at ride med springvest;)

Stephanie & Champer

• #26   19. mar 2013 Et eller andet sted synes jeg det burde være lov, men jeg tror dog ikke at en sikkerhedsvest kan redde ligeså meget som en ridehjelm, og jeg har endnu ikke set eller hørt eksempler på at en sikkerhedsvest har reddet en rytters liv, som en hjelm ofte gør.

• #27   19. mar 2013 Jeg springer aldrig med vest, fordi jeg kan ikke lide at have den på.
    Jeg har den bare på når jeg er til militarytræninger og springstævner.

• #28   19. mar 2013 Jeg har aldrig ejet en sikkerheds vest så derfor har jeg aldrig en på uanset hvad jeg laver med hesten. Til gengæld rider jeg altid med hjelm. Hvad andre gør rager mig, det er folks eget valg.

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 282
    #29   19. mar 2013 Hjelm og vest er ikke samme diskusion. Som der er en der nævner ovenfor er vores hovedet langt mere skrøbeligt og modtagelig for skræmmer end alt andet på kroppen. Vores hoved kan vi ikke undvære.
    At ride med eller uden vest er et frit valg for os over 20 - hvilket jeg synes er det rigtige. Vi har alle meget forskellige kroppe, og en vest er meget mere hæmmende end en hjelm er. Vores førlighed og bevægelse bliver nedsat ved vest - ikke ved hjelm.
    Jeg rider uden vest, af grundene at min barm ikke kan være i den, og at jeg pt. Springer i en dressursadel, hvor bagsiden af vesten rammer i sadlen, så jeg ikke kan sidde ordenligt.

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 282
    #30   19. mar 2013 - over 18 mente jeg selvfølgelig.

• #31   19. mar 2013 Angående ridehjelm så er det vedtaget ved DRF at alle ryttere skal have hjelm, også dem over 18 år, hvor en rideklub udbyder stævner. Det var jeg egentlig glad for i sommers, hvor det var blevet gældende for vores rideskole, for jeg har i nogen år redet uden hjelm, men efter reglen måtte jeg jo bøje mig og ride med hjelm på rideskolens grund. I sommers falder jeg så af lige på hovedet, min hjelm flækkede af faldet, men hvis den ikke havde været på og dækkede så langt nede i nakken, sagde ambulanceredderne, at der kunne være tale om kraniebrud i stedet for "kun" en lille hjernerystelse.
    Men angående springvesten er jeg lidt både for og imod.

• #32   19. mar 2013 Jeg har forresten også en stor barm, men jeg har alligevel fundet en vest med lameller, som sidder nogenlunde behageligt i den tid det nu tager at springe.

• #35   19. mar 2013 Synes da helt klart det er klogest at ride med vest - uden tvivl. Men en lov? Det synes jeg ikke, det skal være. Det er op til den enkelte rytter selv at vurdere.

Jeg rider selv med vest, når jeg springer og rider i skoven. Rider ikke med den, når jeg rider dressur, da jeg simpelthen bliver for låst med den på. Selvfølgelig er der også risiko for at falde af og slå sig, når man bare rider dressur men i min verden er sandsynligheden meget større når man springer/er på tur, da der kan ske mange flere uventede ting, som hverken rytter eller hest er forberedte på smiley

• #36   19. mar 2013 Jeg springer for det meste med vest, syntes bare det er smartest.. Og rider også i skoven med vest, ihvertfald her om vinteren når min hest er lidt gladere smiley

• #37   19. mar 2013 Sprang engang uden vest, vi skulle bare lige hurtig tage et spring, og jeg faldt af og min lunge klappede sammen, og lider stadig under det - Så der var faktisk 1 år hvor jeg hvergang skulle ride skulle have vesten på. Fordi når den har klappet sammen en gang, så skal der ikke meget til før den gør det igen.
    Men har smidt den i dressur nu og springer med den når vi så endelig tager et spring smiley Så er jeg ligeglad med hvor latterlig den sidder, den beskytter - Det handler ikke om at se smart ud smiley

Men synes ikke det skal være en lov, det er folks ejet ansvar, men den dag de kommer til skade, ville de nok ønske de havde den på smiley

• #38   19. mar 2013 Jeg har redet i mange år, og jeg har ALDRIG nogensinde redet med vest. Jeg har tilredet mange heste, sprunget 1.20+, startet jagter og redet i skoven ogv, og jeg har aldrig benyttet mig af en vest. Jeg er aldrig faldet af og slået mig så slemt, at en vest har kunne redde det.
    Jeg mener det er rytterens egen valg, så en lov, det synes jeg ikke det skal være smiley

• #39   19. mar 2013 Det er altid en god idé at springe med vest. Ikke kun pga. at den yder rigtig god beskyttelse af de indre organer - men også fordi det bare kan gøre MEGA nas at blive svunget ind i en metalstøtte eller ned i fyld med skarpe kanter...

• #40   19. mar 2013 Jeg springer ALTID med vest på. Jeg føler mig helt bar hvis jeg ikke har den på når jeg springer. Tror det er fordi jeg er opvokset med den. Har jo haft den på siden jeg var et lille pjok, så at skulle tage den af ville være underligt.

Jeg føler mig også mere sikker med den på og tror da også jeg vil fortsætte med at have den på når jeg fylder 18 smiley

Jeg synes selv min vest er god osv, det er sådan en skilpadde vest, men ingen tvivl om at det ville være lettere uden, da den altså gør en lidt mere stiv. Men når man har vænnet sig til den synes jeg den er udmærket smiley

Jeg synes faktisk også det burde være lov når man er over 18. Jeg bliver da ret nervøs når jeg ser min mor springer uden vest, for tænk hvis der skete noget osv.
    Men min mor siger at grunden til at hun ikke springer med vest er fordi at dengang hun begyndte at ride osv var der ingen der red med dem, ved ikke engang om de var lavet? Så det er først kommet da hun blev ældre, og ja det er jo svært at lære en 'gammel' hund nye tricks smiley

Men selv synes jeg det er en dårlig undskyldning, og trods min mor ikke springer med vest gør jeg det selv. Så selv om jeg har set op til hende osv ændre det jo ikke på min indstilling til sikkerhed.

• #41   19. mar 2013 Jeg rider kun med vest når jeg springer. Og det skyldes at jeg ikke har lyst til at skade min ryg yderligere . Efter jeg fik taget mig et "pænt" styrt uden at have en vest på, hvilket resulterede at jeg havde så ondt i ryggen i over 5 uger at jeg ikke kunne gå og stå smiley Og jeg har stadigvæk en gang imellem rigtig ondt efter det styrt og det er trods alt snart 3 år siden at jeg røg af..

Og så syntes også bare generalt at det er en god ting at kunne være forbillede for andre med at bruge hjelm og vest smiley - Men jeg syntes, at det må være op til den enkle, at bedømme om de syntes deres ryg er nok værd til at blive ordentlig beskyttet når man springer på så kraftfuldt et dyr smiley

• #42   19. mar 2013 Jeg rider uden springvest. Jeg er i 20'erne og føler mig bestemt ikke smart fordi jeg ikke rider med vest.
    Jeg smed vesten da jeg blev 16 og gik over til hest. Dengang var de fleste veste ubehagelige, stive og varme. Og jeg følte mig ikke usikker over ikke at ride med vest.
    Jeg rider uden vest fordi jeg kan, og 7-9-13 har jeg ikke haft brug for den... Og føler heller ikke jeg har brug for den. Den er irriterende at have på for mit vedkommende. Derfor rider jeg ikke med vest.

• #43   19. mar 2013 Jeg springer også uden vest medmindre jeg er til stævne og det er bare fordi jeg virkelig hader af have den på jeg sprang med den til jeg blev 9 også gad jeg bare ikke mer.

• #44   19. mar 2013 Spændende at læse alle de forskellige holdninger smiley

Selv springer jeg altid med vest, og anvender den ved tilridning af ungheste for beskyttelsens skyld. Jeg synes så til forskel fra mange andre at min er dejlig at have på, den sidder ikke og generer og ofte glemmer jeg faktisk at tage den af efter et stævne, eller efter træning før jeg er helt hjemme. Men måske har jeg bare være heldig og finde en der ikke er stiv, træls, hæmmer osv smiley

• #45   19. mar 2013 Kailie J
    Det er altså ike altid muligt at finde en vest der passer optimalt og derved ikke generer, når man ikke er standardmål.
    Så jeg fortsætter med at ride uden uanset hvad og hvor jeg rider. Eneste undtagelse er marathonkørsel, fordi jeg der kan risikere at blive slynget ud af vognen hvis jeg rammer en forhindring uheldigt.

• #46   19. mar 2013 Har altid vest på når jeg springer med min pony. Og når jeg rider opstaldningstedets hest, har jeg også vest på, da han er meget livlig og energisk.

• #48   20. mar 2013 var også en gang altid gal på min vest..
    men efter at have redet væddeløbsheste, har jeg den faktisk altid på.
    Når du træner på de offentlige store baner, så SKAL du have vest på. og derfor er det bare blevet en vane. Har dog også tre at vælge imellem, som alle lever op til forskellige sikkerhedskrav og derfor er de også vidt forskellige at have på. Jeg føler mig efterhånden helt forkert når jeg rider uden vest, men ja det sker da....
    Der burde være strammere regler for det...

• #49   20. mar 2013 Der findes regler og love nok. Ingen over 18 skal tvinges til at ride med vest.

• #50   20. mar 2013 Havde jeg ikke haft springvest på for et par år siden, så havde jeg siddet i kørestol nu. Er blevet bange for at springe siden, og når jeg en sjældengang i mellem hopper cavaletties er det også med springvest.

Mange af jer siger, at hjelmen skal være der fordi hovedet er vigtigt, og man kan blive meget skade. Hvad med ryggen, tænker jeg lidt? Hvor fedt er det at skulle bruge resten af sit liv i en skide kørestol, fordi man ryger af og ikke lige gad have en vest på? ...

• #51   20. mar 2013 Stald bakkely
    Hvorfor? Dem over 18 slår sig da mindst lige så meget hvis de falder af?

• #52   20. mar 2013 Lisa-Maria fordi vi i forvejen lever i et forbudssamfund, og man bliver hele tiden påduttet det ene og det andet. Det må sgu være op til folk selv! Andre skal ikke blande sig i ALT, hvad man gør eller ikke gør.

• #53   20. mar 2013 Rent sikkerheds mæssigt synes jeg godt at folk kan tillade sig at blande sig. For ikke alle ved hvad der er bedst for dem selv. Men ja, det er nok fint nok at det er op til den enkelte smiley

• #54   21. mar 2013 ida : Reglen med de 18 år er forhldsvis ny. Da jeg blev 16 og overgik til hest smed jeg også vesten. Reglen kom først det år jeg blev 18, så havde et år, hvor jeg atter blev nød til at tage vesten på til stævner.

• #56   24. mar 2013 springer ALTID med min HIT- AIR vest ! smiley

• #57   24. mar 2013 Jeg bevæger mig aldrig op på en hest uden hjelm. Det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til.
    Mit aller første fald fra hest, flækkede på hjelmen og min sikkerheds vest - derfor passer jeg på.

Det gamle sted jeg red, havde min veninde lige redet. Hun kommer på gårdspladsen, hen til striglebommen og smider vesten. Bliver siddende lidt og nusser hesten. Pludselig lå hun på jorden, men brækket ryg - hun må aldrig komme på heste ryg igen for sin læge smiley

• #58   25. mar 2013 Har ikke læst alle kommentarer, så det her kan være skrevet før.

Men langt de fleste ryttere til C,B og A stævner rider faktisk med springvest. Rigtigt, rigtigt mange af dem rider med air vesten, så den kan jo ikke så let ses når de rider rundt. smiley Men det er efterhånden et fåtal der rider uden vest.

• #59   25. mar 2013 Har aldrig redet med vest, og hvis jeg kommer et sted det tvunget, så smutter jeg igen

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #62   28. apr 2013 Jeg rider stort set altid med vest. Også bare på skridtture. Det skulle man, da jeg gik til ridning, så har altid haft én.

Føler, jeg har lidt lettere ved at holde mig på hesten uden vest pga. bevægelsesfriheden, men har været glad for den de gange, jeg er faldet af.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #63   28. apr 2013 Synes, det er op til folk selv at bestemme over deres liv, så længe det ikke strider imod lovgivningen.

Man kan også æde eller drikke sig ihjel eksempelvis.

• #64   3. maj 2013 Egentlig er mit princip at ride med vest, når jeg springer, rider i skoven og rider ungheste. Men jeg har præsteret at ride i skoven på en unghest, uden vest på. Og så en dårlig undskyldning. Min vest lå på efterskolen, og jeg var hjemme. 8 timers rejse fra skolen af. Så det var liiidt for langt at rejse for en vest ^^'

Kommentér på:
springe uden springvest - Jamen hvorfor?

Annonce