1.090 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Han slagter vallakkerne! Han slagter vallakkerne!

Hej HG

Hermed endnu et spørgsmål henvendt til jer med hingste.

Det er sådan, at vi pt. har tre hingsteføl, 8½ mdr. gamle, og alle tre født indenfor de samme 14 dage, så lige gamle.
Indtil for en måned siden gik de på fold sammen med både hopper og vallakker, men da den ene af dem pludselig gjorde forsøg på at springe på en hoppe, har vi nu adskilt hingste og hopper.

Vi ønsker dog at hingstene fortsat skal kunne gå med vallakkerne, da det jo er alment kendt, at hingste sagtens kan det såfremt de tilvænnes fra de unge år. Det går også helt problemfrit med de to af dem, men den sidste (som også var ham, der forsøgte parring med hoppen) er simpelthen så hidsig på vallakkerne. De har gået sådan i en ugestid nu, og det er ikke rigtig blevet bedre. Han vil slås konstant med dem, og det forekommer mig temmelig voldsomt, og meget mere end hvad man normalt ser vallakker og hopper imellem.

Jeg har forhørt mig hos andre hingsteejere i min opstaldning, og alle siger de, at det er helt normalt, og blot en tilvænningsperiode. Jeg vil dog alligevel lige høre - hvad tænker I om det? Er det normalt, og ville I gøre?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Han slagter vallakkerne!
  • #1   14. mar 2013 Troede du mente at der var en der slagtede sine vallakker..

Tror også at det bare er en tilvænningsperiode.

• #2   14. mar 2013 Er begge sten faldet ned ? For hvis de er klap eller ur hingste kan de være ekstremt aggressive..
    Er der en grund til ikke at kastrere ? For ellers (hvis den er "alm" hingst) ville jeg nok overveje en tidlig kastration..

• #4   14. mar 2013 Hvordan reagerer vallakkerne på hans lyst til og slås? Hvor gamle er de vallakker?

Hingsten er jo meget ung, så han burde i hvertfald kunne sættes på plads af en ældre vallak.

• #5   14. mar 2013 Signe - Begge sten er faldet ned på de to af dem, men ikke den sidste.

Hingstene skal bruges til at avle på, og vi har haft brugt rigtig mange penge på at få deres mødre bedækket ved rigtig gode hingste, med henblik på avl og kåringer. Det er hvad de skal anvendes til på sigt, så kastrerer vi dem nu, har vi ikke rigtig noget at bruge dem til, da vi under alle omstændigheder skal have et par hingste, og derved så skal ud og have fat i nogle nye, og så er problemet jo det samme. Vi har så heller ikke råd tid at have dem gående som rideheste, da vi har 22 rideheste pt. smiley

Tak for jeres svar.

• #6   14. mar 2013 Horsemind - Vallakkerne finder sig ikke i det, de afviser ham i første omgang, og bliver han ved forsøger de at sætte ham på plads. De vallaker han pt. går med, er imellem 9-14 år smiley

• #7   14. mar 2013 For hvis de er klap eller ur hingste kan de være ekstremt aggressive????
    Må ærligt inrømme at lige den var ny for mig!!
    Nu træner jeg mange heste både hingste/klap hingste, hopper og vallarker! men lige den der For hvis de er klap eller ur hingste kan de være ekstremt aggressive er godt nok efter min mening noget fis..

Det er helt norrmalt hingste "slås", hvis mine hingste slås leger jeg med dem på folden hvor de alle er med , også hopperne hvis der er problemer i flokken. Det gør at denne fase hurtigere overstået..

• #8   14. mar 2013 Kan hingstene se hopperne fra folden? for kan de det så er der noget og slås om...

• #9   14. mar 2013 Så længe de ikke står front mod front, skraber i jorden og begynder og flyve direkte på hinanden derefter og bliver ved på denne måde - så er det ikke dødsens alvorligt.

Dog skal du være obs på om en af dem bliver virkelig ked af og være på folden - altså angst for og være der...for så er det på tide og få skilt vandene ad...

Ellers vil jeg sige - lad dem sætte ham på plads med tiden. Vil tro han falder til ro igen.

• #10   14. mar 2013 Den med at urhingste/klaphingste KAN være aggressive er altså god nok:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1011/sprog=1/grp=7/menu=4/

• #11   14. mar 2013 Tusind tak for jeres hjælp, nu er jeg da lidt mere rolig :o)

Rosenlund: De kan lige akkurat se dem, men der er meget langt imellem foldene, og de to andre er jo som sagt helt cool omkring det, så jeg tænker ikke umiddelbart, at problemet ligger der.. Men vil da lige tage det til eftertanke.

Horsemind - Okay, tak for hjælpen. Nej, sådan foregår det ikke når de slås, det er mere det normale bid og småstejl, og så lige en tand til. Det jeg er mest bange for, er sådan set at de gør det så tit. Men at dømme fra jeres svar, må konklusionen må være prøveperiode, og hvis min lille hingst ikke lærer at opføre sig ordentligt overfor vallakkerne indenfor et vist tidsrum, må jeg tage den derfra. smiley

• #12   14. mar 2013 Det er nok at de bare kan se dem.... ja tænk over det, når der ikke er noget og slås om falder alle hingste som regel til ro.

• #13   14. mar 2013 Johanne: Er det på den "vilde" de ikke er faldet ned ? Kan jo selvfølgelig sagtens ske endnu..

Hmsogwestern: Bare fordi det er nyt for dig gør det ikke til pjat.. Du ved godt hvad en klap hingst og ur hingst er ? Bare siden du skriver hingste/klaphingste som om der ingen forskel var..
    Ponymor linker til en side der forklare hvorfor de netop kan være mere aggressive..

• #14   14. mar 2013 Signe - Ja, det er ham. Tror du, at der er anledning til bekymring ift. det?

• #15   14. mar 2013 Johanne: Det er svært at sige, for normalt er de jo nede inden 6 måneders alderen, men der kan gå op til 2 år selv om det er sjældent.. Jeg ville nok vænne den med doktor dyr, hvis de er på vej kan dyrelægen tit mærke dem..

• #16   14. mar 2013 Ville nok vende den med dyrlægen... Netop pga risikoen for klap/ur hingst, det kan fucke deres hormoner helt op og det er ikke set ret tit at så ungt et hingsteføl både vil bedække og går imod meget ældre vallakker...

• #17   14. mar 2013 hvis plagen får spist og drukket imens han er på fold, så er det nok kun leg
    det kan så også se voldsomt ud og det kan give nogle skrammer men det opvejer hva de får sindsmessig og bygningsmessing.
    dog ville jeg overveje nøje om den kan betale sig at beholde en hingst som allerede nu viser at den måske ikke har det bedste temp?

• #19   15. mar 2013 at den muskler er bedre udviklet, og jeg skal ikke gøre mig klog på hva andre mener men mine hingste har altid fået lov til at gå til de var omkring 3 til de blev skåret, men har der været nogle imellem som havde et dårlig temperamang så er de blevet skåret før og så har vi kunne se forskel på hals og byggelse altså at dem på 3 havde en mere kraftig byggelse.

• #20   15. mar 2013 Helena - Han har et super temperament, udover lige dét. Helt utrolig blid og nem i omgang, står eksemplarisk ved smed og dyrlæge, kan trækkes, håndteres, løftes hove på, osv. uden antydning af problemer - og helt fantastisk velopdragen overfor mennesker. Desuden er han vores kommende avlshingst, så der skal alligevel mere til før vi sætter ind med kastration. Men tak for dit bud. Han har konstant adgang til vand og wrap på folden, så du har måske ret i, at de bare er leg.

• #21   15. mar 2013 Vi havde dyrlægen ude og tjekke alle tre idag, og han siger stenene snart falder ned på den sidste af dem. Dog vil han mene, at det er sikrest at flytte ham alene indtil dette er sket, blot for en sikkerheds skyld. Når stenene er faldet, vil han mene at der kommer lidt mere ro på.

• #22   15. mar 2013 Super at dyrelægen kiggede på det og mente det nok skulle ordne sig smiley

• #23   15. mar 2013 Ja, jeg er også meget lettet smiley

• #25   15. mar 2013 non: Ved leg styrkes muskler, balance og sener ved de unge..... Derfor det er så vigtigt de får leget mens de vokser...

• #26   15. mar 2013 Jeanette der var du lige hurtigere end jeg smiley

men det er nemlig rigtig vigtig men også det sociale i at gå sammen med flere smiley

Kommentér på:
Han slagter vallakkerne!

Annonce