13. nov 2010 Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 991
Nervøs for at ride ud. {{forumTopicSubject}}
Her på det seneste har det gået virkelig galt med ture når min hest og jeg rider ud. Han får bare lige pludselig et flip, hvor han vender om, og er ikke til at vende om mod den rigtige vej igen. Han bliver helt hård i halsen, og tager hovedet oppe i luften. Jeg vælger altid at hoppe af ham, fordi jeg ved at hvis jeg bare bliver siddende, løber han hjem i galop, hvor han skal over en vej, hvor der køre busser og biler tit. Ligemeget om jeg rider ud, med andre eller alene er det det samme. Han er helt kold overfor andre heste, og når vi møder andre, tænker han ingen gang på at vende om og ride efter dem. Det samme hvis vi rider ud med nogen vi kender, han er fuldkommen ligeglad, og vender stadig om. Jeg havde fået et råd, med at lave noget med ham hele tiden. Altså i stedet for at ride ligeud, så ride lidt i en slags slange gang på stien. Det virkede rigtig godt i starten, indtil han blev utrolig nervøs over at han så en anden hest? Jeg ved virkelig ikke hvad der gik galt, men han vendte ihvertfald om, og galoperede bare hjemad. Han fandt en sti som fører hjemad, og drejede så skarbt, at jeg røg ud over hovedet på ham, og ned foran ham. Heldigvis stopper han altid når jeg ryger af ham, og jeg slog mig ikke, men det kunne bare ha' gået så meget mere galt. Jeg er efter den tur, blevet rigtig nervøs for at ride ud, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Hvad mener i at jeg kan gøre?
Glemte lige at skrive, at jeg også har redet ud, hvor der var en person der gik ved siden af. Det hjalp heller ikke, han vadede bare lige ind i hende, og vendte om konstant.
okt 2010
Følger: 165 Følgere: 77 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 414
dec 2008
Følger: 52 Følgere: 71 Heste: 12 Emner: 43 Svar: 95
nov 2010
Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 991
Men sidst havde jeg også en pisk med mig, desværre var jeg så klodset at smide den fra mig, og kunne ikke finde den bagefter, da den røg ind i et busk.. Super flot gjort af mig Men jeg må få købt mig en ny.. Tak for svar!
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
En anden ting er, at han jo nu har lært, at han blot kan vende om og fise hjem, for så hopper du af. Det skal han helst ikke erfare. Jeg anbefaler en underviser, hvis ikke I allerede har det.
nov 2010
Vi for ikke undervise nej, men jeg har heller ikke råd til at få det. Jeg prøver at klare mig selv, og det her er det første problem vi er stødt på..
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 4 Svar: 177
Da vi så skulle krydse den anden vej, kom der en lastbil med ca. 70 km. i timen imod os. Jeg blev vildt skræmt, og tænkte kun på at overleve, *så jeg rykkede ponyen i munden alt hvad jeg kunne, men han ville stadig væk ikke stoppe, kun lige sådan at lastbilen nåede forbi. Også galoperede han hjem.
Siden den dag har jeg altid været utryk ved at ride alene i på en vej:(
*Nogle syntes nok at det var mishandling at jeg rev ham i munden, men jeg tror at det er ren refleks for alle. Ellers var vi måske blevet kørt ned...?
Lidt sjovt er det, at det skete på vej til Ryttermærkeprøve og dommeren så det:/
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 154 Svar: 255
Min fjordhest gjorde det også. Det skal lige siges, at hun er den mest idiotsikre hest der findes, så hun var ikke bange for at ride tur. Hun ville hellere bare hjem..
Så en dag fik jeg flip, tog begge hænder om den ene tøjle, trak alt hvad jeg kunne og vendte hende. Da hun var rettet den vej hun skulle fik hun et lås bagi så hun gik frem. Også var det ellers slut med det. Roste hende selvfølgelig da hun gik frem!
Der fik hun sig noget af et chok, da jeg normalt ellers bare har prøvet at dreje hende sådan ligeså stille. Og stoppet og drejet eller anden forsigtigt min-hest-er-lavet-af-glas agtig måde
Nu kan vi ride rundt over alt, og hvis hun prøver at dreje, trækker jeg bare lidt, så ved hun godt hvad hun skal
Det lyder hårdt, og det er det nok også. Men jeg vil hellere rykke en ekstra gang, end at nogen kommer til skade, for hun løber bare ind i alle på sin vej
Dette var hvad jeg gjorde! Du må selvfølgelig finde din helt egen metode :o)
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Nu er der jo nok en årsag til at hesten vælger at gøre som den gør
UANSET hvor ubehageligt det er for dig som rytter, for det synes jeg faktisk det her er, så er der en grund til at hesten gør det.
En helt anden ting er, at hesten nok ikke gør det ''ud af det blå''
Får du ikke nogle ''advarselstegn'' inden, så du kan nå at få en god tur, han synes ''nok er nok'' og vil hjem?
Jeg har en hest, der ikke er særlig glad for at blive redet ud på alene i perioder og han kan virkelig være en udfordring hvis man ikke ved, hvordan man takler ham. Jeg får dog altid nogle advarselstegn, så jeg har mulighed for at bryde adfærden inden.
Og man må huske på, at heste ikke kan tænke særlig langt. De er ikke frække, dumme eller andet, som vi mennesker kalder dem. Heste er ikke særligt udviklede i deres frontallap og det er det center i hjernen, der gør at mennesker er i stand til at resonere.
Heste er intelligente dyr, og man skal aldrig undervurdere en hest, men den gør ikke noget for bevidst at være ond mod en.
Det du beskriver tyder på at der er noget galt...
Men han må gøre noget inden, der må være et eller andet - bitte små tegn?
mar 2008
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 444
aug 2006
Jeg har altså flere gange stået i nogle situationer, hvor det var pinedød nødvendigt at hoppe af hesten, fordi den blev panisk angst.
Jeg har en hest, der tidligere har lidt af meget svær seperationsangst - og har været lettere livsfarlig at ride ud på i perioder og det er han sådan set stadigvæk ind i mellem...
Hvis ud kan bryde mønstret ved at oppe af hesten, så anbefaler jeg faktisk dette.
Fordi så øver hesten sig ikke i mere uønsket adfærd end nødvendigt er.
Det har den vidst gjort så rigeligt.
nov 2010
Desuden, rider vi bidløst, så det kan ikke være noget med tænder, og hvis det er, for han 'tandlæge' mandag d. 18 Og han har lige haft kiropraktor ude, og dyrelæge antallige gange, da der har været problemer med ryggen, så det kan altså ikke være noget med det.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
min pony vender aldrig om, men hun kan godt finde på at stoppe op hvis hun ser noget "farligt" længere fremme, og hvis jeg ikke kan få hende beroliget fra ryggen af, så hopper jeg af, trækker hende derhen (ja så følger hun gladelig med den lille lort :P) og så hopper jeg op igen
sep 2007
det kommer helt sikkert af utryghed og det skal ikke bekæmpes med vold
du skal styrke din hests selvtillid
prøv evt derhjemme at lave en agillity bane med pressening, tønder og andre farlige ting i kan ride over, forbi og igennem bare husk at gå langsomt frem, den skal ikke tvinges igennem, for så får du den modsatte virkning
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Red selv på en hest der på tur smed skulderen ud også skred han hjem. Også selvom der var andre heste. Så for at undgå at han, jeg og andre blev splattet ud, så fik han et stærkere bid på. Han kunne let styres i almindeligt bid både hjemme og på tur tur, i alle gangarter og var endda lidt doven. Men så når man galoperede så gik han fra at være helt styrbar til at have en hals og mund som beton.
Jeg prøvede en gang med det at dreje halsen om til skulderen, det tog noget tid og han væltede fordi han kom ud af balance grundet halsen.
Så i ekstreme tilfælde når hesten ikke lader til at være separations angst og er til fare for andre, så er jeg for et stærkere bid så adfærden kan stoppes.
nov 2010
Nadia, har arbejdet en masse med poser og diverse ting, og på et tidspunkt da vi red ud, kom der en pose flyvende forbi på jorden, og der sagde han ingen ting til det. Han stoppede bare op, kiggede på den, og da den var væk, gik han videre uden et eneste problem Han er helt tryg ved forskellige ting, og jeg kan sagtens pakke ham ind i en pressening
Men tak for svar, og hjælp
aug 2006
Han er seperationsangst... det vil sige bange for at være alene.
Derfor skal du vende om INDEN han kommer til det punkt, hvor han føler, at han har løbe hjem. Det er vigtigt. Du skal bryde mønstret.
Han skal finde ud af at han rent faktisk kommer hjem igen og det kan man kun gøre ved at vende om før det sker.
Det er ikke sjovt at skulle ride små ture, men det er måden at løse problemet på. De fleste heste er seperationsangste. Det er helt naturligt. Det er deres flokinstinkt og det der skidt at blive adskilt fra flokken.
sep 2007
hvad gør han?
hvad gør du?
hvad tænker du?
er det nogle bestemte steder han gør det?
aug 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 459
nov 2010
nov 2010
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvis det som sagt ikke er seperationsangst, vil jeg anbefale noget stærkere. Hellere at du kommer til at tage for hårdt fat en gang, end at du, hesten og en billist ligger splattet ud på vejen.
sep 2007
hver gang han vender om og du ikke kan vende ham hopper du af og trækker ham den vej i skulle, så hopper du op igen og fortsætter
eller også skal du ride små ture, altså vende om og ride hjem inden han begynder på sine idéer, og så forlænger du turen lidt af gangen
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
nov 2010
nov 2010
Nervøs for at ride ud.