{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.645 visninger | Oprettet:

Læs dog reglementet! {{forumTopicSubject}}

Hvor er jeg dog træt af de evindelige spørgsmål ang. regler.
Må man ride med bandager i LD2?
Hvad er sværhedsgrad 2?
Hvor høj en en LC for ponier?
etc
etc
etc

Når man spørger hvorfor, de ikke selv gider sætte sig ind i reglerne er svaret, at det er for besværligt, da de jo kun skal vide denne ene ting.

Men kære ryttere, gør mig den mega tjeneste at læse blot en ting i reglementet - nemlig den første sætning i §20!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Læs dog reglementet!
  • #1   7. mar 2013 Hov glemte lige - det skal jo slet ikke være til besvær, så her er linket til reglementet: http://www.rideforbund.dk/da/Ridesport/Reglementer.aspx

• #2   7. mar 2013 Har du nogen idé om hvor svært det er at finde rundt på DRF's hjemmeside, for slet ikke at tale om at finde reglementerne hvis man ikke er inde i det. Og hvad pokker skal man også kigge efter det hvis man ikke ved det?
    Jeg hjælper da med glæde - om ikke andet med et link.

Lad være med at vær så negativ hele tiden - tænk på det positive, og så spring de små emner over man ikke gider beskæftige sig med! smiley

• #3   7. mar 2013 Hvorfor må man nu ikke bruge hg mere til at få hjælp?

• #4   7. mar 2013 Roolig...

Det er ikke nemt at finde informationer i reglementet, og det er jo heller ikke altid formuleret lige godt. Så det er nemmere at spørge..

Hvis de generer dig, så lad værre med at gå ind på dem smiley

• #5   7. mar 2013 Det er et krav, at man har læst reglementet, når man starter stævner. Kan folk ikke bare forstå det?

• #6   7. mar 2013 Vil give dig ret i meget af det, men der er altså også nogen der ikke forstår reglementet og så er det jo derfor at hestegalleri blandt andet er oprettet, så vi kan hjælpe hinanden og stille spørgsmål, men kan jo næsten læse sig frem til alting på nettet, hvis man vil..

• #7   7. mar 2013 ENIG!!

• #9   7. mar 2013 Syntes ikke du har nogen grund til at være frustreret. Det handler meget om hvor meget man går op i sin ridning. Nogle bruger måsk bare mere tid i praksis, og har lidt svært ved at finde rundt på Dansk Ride Forbunds hjemmeside, eller tolke alle reglerne. Hvor at andre bare syntes det er meget nemt smiley

• #10   7. mar 2013 Haha, har lyst til at sige, at de her "hvor er I andre dumme" mere irriterende end alle de andre emner ...
    Og så synes jeg, vi skal bære over med en 12-årig pige, der stiller et dumpet spørgsmål, som faktisk ikke altid er til at finde ud af! Ja, man skal have læst reglementet, men jeg vil vædde på, at INGEN herinde, kender alle paragraffer og kan huske alt.
    En dressurdommer har stoppet mig for et par år siden i en Lc3 og sagt, at jeg blev disket, hvis jeg ikke smed pisken?
    Så tag en kop te og fald ned, og så undlad de emner, der generer jer så meget - det er faktisk ret nemt smiley

• #11   7. mar 2013 Ballonfisken -> Der er et link direkte til reglementerne direkte fra DRF's forside, så det er altså ikke svært. Og reglementet ligger som en pdf-fil, så man nemt kan søge efter nøgleord.

Line Nielsen, Lena A og Julie -> Hvis man spørger på HG, får man ofte svar som "jeg tror", "jeg har hørt" eller "jeg har set en toprytter gøre sådan" og det er bare ikke godt nok. I reglementet får man det helt rigtige svar.

• #13   7. mar 2013 Forstår heller ikke hvorfor folk ikke læser reglementet først, hvis man så stadig i tvivl kan man spørge her

• #14   7. mar 2013 Ej come on. Deres hjemmeside kan sku ikke blive mere tosse-venlig... Sorry to say it.

Er helt enig med dig. Man kan godt få lidt kriller af det. Men har bare lært at ignorere det, der skal mere til for at jeg bliver irriteret. smiley

• #15   7. mar 2013 Ja, men tror du selv på at 12 årige piger forstår reglementet?

• #16   7. mar 2013 "Det er bare ikke godt nok?"
    Det er vel ikke alle der gider bruge timer på at læse nogle og 40 sider om straf og diskvalifikation smiley

• #17   7. mar 2013 Om det er et krav at have læst reglementerne inden man starter stævner, ved jeg nu ikke - det har jeg aldrig hørt eller læst.

Men jeg har læst både dressur og springreglementet.
    DE ER LETTE AT FORSTÅ og finde smiley

Jeg mener det er i orden at spørge til råds hvis man har læst, men ikke forstår det smiley

• #18   7. mar 2013 Så er der heldigvis en indholdfortegnelse der er let at forstå. Kom ind i kampen smiley

• #21   7. mar 2013 Nu er det jo ikke værre end du kan gå forbi..
    Håber da ikke det ødelægger hele din dag at en ung pige spørger ind til noget med stævner, for så vil jeg nødig være dig smiley

Posiitiv energi!! smiley

• #22   7. mar 2013 Astrid Nicoline -> Man skal måske bruge 1 time til at skimme hele reglementet igennem, og så kan man gå tilbage og nærlæse de vigtigste punkter.
    Hvis du ikke har læst reglerne om diskvalifikation, så ved du jo heller ikke hvad du kan blive diskvalificeret for.

• #23   7. mar 2013 **Julie&Alle de andre rødder** -> Vil du ikke godt læse første linje i §20?
    http://www.rideforbund.dk/Ridesport/Reglementer/~/media/rideforbund/Ridesport/Reglementer/Faelles/2013/Flles%20Bestemmelser%202013%2009012012.ashx

• #24   7. mar 2013 Inden jeg sidst skulle til stævne sad jeg og læste HELE reglementet for spring og dressur. Fx. jeg har fået af vide, man selv må bestemme farven på underlag osv, i en spring konkurence, det kunne jeg ikke finde noget om i reglementet... Det var virkelig forvirrende! Jeg fandt overhovedet ikke noget at det jeg søgte! Jeg var til gengæld så heldig min veninde vidste de ting jeg søgte.

• #25   7. mar 2013 Ikke lige nu smiley
    Hvad skal jeg da se?

• #26   7. mar 2013 Nu vil jeg lige sige til jer der skriver 12 årrige at jeg har læst det og jeg kan sagtens forstå det og jeg er 12! Men der er helt klart mange spørgsmål om det..

• #27   7. mar 2013 Så læste jeg alligevel, neden under står der så også:

"Er rytteren under 18 år, er det forældre/værge, der er ansvarlige for at overholde de gældende bestemmelser."

• #28   7. mar 2013 Er egentlig helt enig. Og seriøst, den hjemmeside er da netop ikke svær at finde rundt på, og slet ikke at finde reglementerne. Og Hvis man bruger 2 sec på at sætte sig ind i reglementerne, er de da også ret lette at slå op i. I bund og grund handler det jo om folk ikke selv gider bruge tiden, på at slå op. Og ja hvis folk er "dumme" nok til at bruge tiden det tager, på at gøre det for dem, jamen hvorfor skulle man så selv gøre det?

Og ja den kommer jo jævntligt den der med "jeg gider ikke selv slå op".

Jeg har intet mod at hjælpe, men jeg har hjælper ikke unden folk selv har prøvet. Hvis folk satte et citat ind fra reglementet, og gerne vil vide hvad der menes, jamen fair nok, så vil jeg da gerne prøve at uddybe. Men hvis folk end ikke gider prøve at slå op, ja så gider jeg heller ikke prøve at hjælpe.

Og ja det står jo netop at man som rytter (hvis man er under 18, så ens forældre/værge) skal sætte sig ind i reglementet, således at man overholder dette. Så er den jo ikke sværre, hvis man vil starte stævne, ja så må man da som minimum sætte sig ind i reglementet på en måde at man kan slå evt. tvivlsspørgsmål op, man måtte have.

• #29   7. mar 2013 Der står: Enhver, der deltager i ridestævner, er ansvarlig for at have kendskab til
    Dansk Ride Forbunds Sportsreglement, og at disse overholdes.

Ja selvfølgelig skal alle da have kendskab til den, men for små piger er det altså svært at læse hele reglementet og huske hvordan og hvorledes, så er det nemmere herinde, hvor man ofte kan få det forklaret på en lidt nemmere måde smiley

• #30   7. mar 2013 Det kan virke ret uoverskueligt, så skal man have tid til at læse hele reglemnetet, hvordan skal en 10 årig pige vide, hvad ETIK OG VÆRDIER indebærer??
    Det ved jeg jo knap nok..
    Så er det ikke nemt at slå op på det man gerne vil se, hvis ikke man forstå indholdsfortegnelsen smiley

• #31   7. mar 2013 Anne van der Molen -> PDF-filer har en god søgefunktion

• #32   7. mar 2013 Hvor finder man den henne?

• #33   7. mar 2013 Nu har jeg brugt rimeligt lang tid på at læse hele Dressur Reglementet og Fældes Bestemmelser igennem. Og jeg syntes personligt ikke at det var alt der var lige let og forstå, og kan stadig godt have lidt svært ved at finde de forskellige ting smiley

Jeg syntes altså ikke det er et krav at alle skal læse de to reglemter igennem, og syntes da også det gør det hyggeligt herinde, at folk kan skrive når de har brug for hjælp, selv om det er en simpel ting. Man skal vel give sin viden videre? smiley

• #34   7. mar 2013 Så vil jeg gerne vide hvor man finder den søgefunktion på sin computer? For kan simpelhen ikke finde den smiley

• #35   7. mar 2013 Jeg har også kun læst begge igennem da jeg deltager i både dressur- og springstævner.

• #37   7. mar 2013 Astrid Nicoline og Anne van der Molen -> Når I åbner et af delreglementerne er der i menuen lige over dokumentet et blankt felt, hvor der står "Find". Her kan I skrive, hvad I vil søge efter, fx "pisk" og trykker enter. Til højre for tekstfeltet kommer nu to ikoner med et stykke papir og en pil mod henh. venstre og højre. Hvis I trykker på det første ikon hoppes der tilbage i dokumentet og på det andet ikon frem i dokumentet, mellem de steder hvor søgeordet findes.

• #38   7. mar 2013 Når, okay smiley

Dejligt at vide, men så er man vel blevet så meget klogere når man har læst det hele smiley

• #40   7. mar 2013 Der er også forskel på 12-årige piger, der har startet stævner siden de var 8, og 12-årige piger, som netop skal starte deres første stævne. Det er ikke alle, der har med heste at gøre, som ved, at der findes det her reglement, de "bare" kan slå op i. HG er vel ligeså meget til hjælp for dem, som andre, der ikke ved hvordan de får deres hests pandelok til at gro hurtigere? ...

• #41   7. mar 2013 Åh, for guds skyld da. En 12 årig pige, der spørger om man må ride med bandager i LD2 - er det hvad der skal til, for at gøre dig frustreret?

Jeg synes bare det er dejligt, at folk kan hjælpe hinanden herinde. Og bliver du virkelig så utrolig fortvivlet over spørgsmål som disse, er det sådan set bare at gå emnerne udenom - og glæde sig over, at der er andre herinde, der gerne ofrer de 2 minutter på at hjælpe en mindre erfaren rytter. En ting er, at du ikke gider svare i emnerne - men det er der nogen, der gerne vil, og så er det jo bare fint.

Nogen gange skal man også passe på, at det hele ikke bare bliver brok. smiley

• #42   7. mar 2013 Sådan, Johanne! smiley

• #43   7. mar 2013 Lea, det har du i princippet ret i. Og dem jeg finder irriterende er også dem der ikke gider prøve.

Jeg er så lidt af den mening, at det burde være ridelærens opgave, at være medvirkende til at opdrage børnene/forældrene i at bruge reglementet, alså herunder, og mest af alt, at fortælle dem det findes, og hvor.

Selvfølgeli skal vi hjælpe, men jeg syntes det er lidt af en bjørnetjeneste bare at gøre det for folk, alt andet lige, så lærer de aldrig at bruge og kende reglementet, hvis andre gør det for dem. Så jeg syntes måske i bund og grund man skal være bedre til at hjælpe nye med at finde, og bruge reglementerne, end blot at give dem facit. Jeg mener egentlig ikke nødvendigvis at folk skal kunne reglementet uden ad, eller havde læst det hele, men jeg syntes det er vigtigt at folk lærer at bruge reglementet, netop så de kan finde svar hvis de har spørgsmål.

• #44   7. mar 2013 Til alle jer, der mener, at jeg brokker mig -> Jeg beklager, hvis dette fremstår som et rent brokkeindlæg. Det var ikke hensigten, men jeg var blevet temmelig irriteret.
    Jeg ser bare disse spørgmål som et stort problem, fordi der i 95% af tilfældene bliver svaret forkert, hverefter den 12-årige tager ud til stævne, men noget hun reelt kan blive nægtet start med. Er det så ikke bedre at have sat sig ordentligt ind i reglerne fra starten.
    Og selvfølgelig skal / kan 12-årige ikke huske reglementet fra ende til anden, men så må forældrene træde til og vise lidt engement i den sport barnet har valgt.

Og hvad der i øvrigt foregår i mit liv, må I gerne blande jer udenom

• #46   7. mar 2013 Stald Novem

Så er sagen jo drejet ind på et ganske andet spor. Det, du finder frustrerende, er folk der vejleder andre i forummer, uden selv at have forstand på emnet? I så fald er jeg helt enig med dig. Synes ikke kun, at dette gør sig gældende indenfor stævnedebat, men også alt det andet såsom træningsmetoder, udstyr, osv. osv.
    Dette er jo et langt større problem, da det kan gå rigtig galt, hvis folk begynder at gå ud og prøve kræfter med noget forkert, de har læst på nettet.

Men her er problemet jo ikke trådstartere, men alle de inkompetente folk, der råder andre uden selv at have basisviden på plads.

• #49   7. mar 2013 Jeg giver dig helt ret. Når det står i reglementet at man skal sætte sig ind i alt hvad der står i reglementet, så kan det sgu ikke være så svært at forstå. smiley

Hvis små børn ikke kan finde ud af det - hvilket er fair nok - så er det vel forældrenes ansvar at have styr på diverse regler.

Jeg kan ikke se hvorfor folk ikke bare kan slå op i reglementet. Kan man ikke finde ud af de regler man hører under og skal bruge, så er det tvivlsomt at man er klar til at starte stævner. Man må da lige sætte sig ind i reglerne.

Hvis man så EFTER at have læst reglementet stadig ikke forstår det, eller måske ikke kan finde det, SÅ kan man spørge. Men det er da for latterligt, at man simpelthen ikke GIDER slå op i reglementet.

• #50   8. mar 2013 Jeg synes DRF's hjemmeside er for svær at finde rundt på. Jeg startede med at ride stævner på egen pony (og skulle dermed bruge reglementet) for 8 år siden - det er først sidste år jeg har fået nogenlunde styr på hjemmesiden. Jeg er tit til kurser hvor kursusholderen siger "det kan findes på hjemmesiden", og der bliver HVER gang påpeget, at det er for svært at finde rundt. Den er uoverskuelig hvis man ikke har lidt styr på IT...

• #51   8. mar 2013 Ballonfisken - Reglementet er trods alt MEGET let at finde på hjemmesiden. smiley
    Jeg har ikke været inde på hjemmesiden siden den blev lavet om - jeg brugte under 1 minut på at finde reglementet.

Ude i højre side er der boksen "ofte besøgte side". Der er Reglementet som nr. 2.
    Helt ærligt, hvor svært kan det da lige være? Det kan da ikke blive meget nemmere. smiley

• #52   9. mar 2013 Hvorfor skulle man ellers have et heste-forum, hvis man ikke måtte stille spørgsmål? Du kan jo bare lade være med, at gå ind på forummet hvis det ikke interesserer dig smiley

• #53   10. mar 2013 Hvorfor kan du ikke bare se uden om de emner? Hvis det er det eneste der skal til for at irritere en, så er man vist lidt smålig..

Jeg spørger hellere 100 gange her inde, efter at have læst reglementet, for at være sikker på jeg fatter det. For nej jeg fatter ikke et ord af DRF's forklaringer. Bum.

• #54   10. mar 2013
    Reglementet er for mig og se ret let og læse og slå op i ;o).
    Og ja, folk kunne virkelig godt bruge at læse det - nogle af de ting der bliver spurgt om står sort på hvidt i reglementet. Det er bare at bruge tid på at slå op.

Hvis man ikke må oprette emner om hvad der irritere en, så er en del af de her i tråden vist ret dobbelt moralske trods et indlæg om hvordan så lidt kan irritere folk, når de selv opretter emner om noget der kan defineres som " så lidt " afhængigt af hvordan man ser på det ;o)

For mig og se er et hesteforum ikke ment som at spørge til et reglement der har fastsatte regler men til at diskutere ting der er mindre faste, men hvor folk har forskellige meninger; fx. træning, foder, fold, dækkener osv.

Reglementet er regler, de kan ikke laves om og løsning på ens spørgsmål er at slå op, ikke trække på andres erfaringer som fx. med dækken.

• #55   10. mar 2013 Folkens, det her handler jo for hulen ikke om, at man ikke må stille spørgsmål. Lad nu være med at overfortolke på det. Det handler om at folk skal læse reglementet inden de starter stævner, de skal sgu ikke lade være, blot fordi de er for dovne til at gå ind på siden. Det er noget af det nemmeste at finde det reglement, det tager under 1 minut at komme derind.

Når man så har læst det igennem - hvilket rent faktisk er et KRAV for at man overhovedet må stille op - og der fx er noget deri man ikke forstår, fordi det står meget kringlet, SÅ kan man jo stille spørgsmål. Men man skal da i det mindste gøre forsøget, i stedet for bare at være for doven til at finde reglementet. smiley

Desuden ved man aldrig om folk rent faktisk har ret i det de siger om reglementet, og så er det da surt hvis man vælger at tro dem, og man så fx ender med at blive disket. Det kunne jo så være undgået, hvis man ikke var så doven, at man ikke engang gider slå op i reglementet. Ofte tager det da nok endda længere tid (nok ihvertfald flere klik med musen) at skrive og oprette et emne, og vente på brugbart svar, end at bruge 3 klik på at finde reglementet og slå op i det - og så er man da sikker på at få det rigtige svar, det er man ikke ellers.

• #56   10. mar 2013 Belinda F, Krikken og CTS -> Tak for opbakningen smiley

• #57   10. mar 2013 Kunne i ikke bare tage en tudekiks, og finde et andet sted at være end hg, når i ikke kan klare at der bliver stillet det samme spørgsmål mere end en gang.

• #58   10. mar 2013 Mich & Fønne -> Det handler jo ikke om, at man ikke må stille forståelsesspørgsmål. Det handler om, at det er et krav at have læst reglementet når man starter stævner.
    Jeg kan slet ikke forstå, at man vil deltage i konkurrencer uden at sætte sig ind i reglerne.

• #59   10. mar 2013 Mich - Det er jo ikke det der er problemet. smiley
    Kan du ikke selv tage en tudekiks og gå udenom emnet, hvis du ikke kan klare at man beder folk sætte sig ind i de regler de hører ind under? smiley
    Morale er godt, dobbeltmorale er dobbelt så godt, hva' ? smiley

Men ja, det er da nok også for meget forlangt, at folk skal lade være med at være så dovne og ugidelige. smiley

• #60   10. mar 2013 Det var faktisk mit forum det med "må man ride med bandager i en LD2?" Hehe smiley men jeg spurgte skam ikke for og genere nogle, jeg spurgte fordi JEG syntes at DRFs hjemmeside er forvirrende. Og at reglementet kan være svært at forstå. Så tænkte at jeg lige så godt kunne spørge HG, for der var jo helt sikkert nogle som ville hjælpe mig.. smiley Så undskyld til dem der syntes, at det var irriterende jeg spurgte!! smiley

• #61   10. mar 2013 Det kan godt være at hjemmesiden er forvirrende, men jeg tror ikke på at det kan være svært eller forvirrende at finde reglementet. smiley

• #62   10. mar 2013 Ida - Og mht. dit spørgsmål, synes jeg da også det står ret tydeligt forklaret, hvad man må og ikke må, i forhold til bandager. smiley

"219.4.Udstyr placeret på hestens/ponyens ben
    Benbeskyttelse; gamacher, bandager, klokker: Tilladt til og med
    sværhedsgrad 1."

Det kan da ikke være svært at forstå. smiley Hvis man så ikke ved hvilken sværhedsgrad LD2 er, så går man ind i de fælles bestemmelser og finder sværhedsgrader, hvor der står et meget udførligt skema, over hvad de forskellige sværhedsgrader er. smiley Hvis man tager det minut det tager at slå op i reglementet, søge på 'sværhedsgrad' og kigge på skemaet, vil man hurtigt se, at LD2 er sværhedsgrad 0. Hvis man så husker hvad der stod i dressurreglementet, så kan man se, at bandager er tilladt indtil sværhedsgrad 0 = det er tilladt i LD2. smiley Sværere er det VIRKELIG ikke, hvis man bare lige vil sætte sig ind i det. smiley

• #63   10. mar 2013 CTS- jeg var faktisk inde på reglementet før jeg spurgte på HG! smiley Men syntes (selv om du ikke tror på det) at det var svært at finde rundt i reglementet! Ja jeg læste godt nok det med "219.4.Udstyr placeret på hestens/ponyens ben
    Benbeskyttelse; gamacher, bandager, klokker: Tilladt til og med
    sværhedsgrad 1."
    Men da jeg læste det med sværhedsgrad 1, og jeg ikke viste hvad det var, valgte jeg bare at spørge på HG. Men jeg kan godt se at hvis jeg bare havde søgt "sværhedsgrader" havde der ikke været sådan en stor diskusion.. smiley så jeg undskylder meget og skal nok kigge i reglementet en anden gang! smiley

• #64   10. mar 2013 Det er jo trods alt din pligt at læse reglementet og sætte dig ind i alt hvad der står i det. smiley Hvis man gider, kan man ihvertfald let smiley

• #65   10. mar 2013 Tak og du er den første der har sagt det til mig. smiley Så viste det ikke før... Men nu ved jeg det, og skal nok læse reglementet smiley

• #66   10. mar 2013 Det lyder dejligt. smiley

Kommentér på:
Læs dog reglementet!

Annonce