{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

" Jeg forstår dig ikke! " {{forumTopicSubject}}

Jeg tror de fleste hestemennesker kender til det med at stå som et kæmpe spørgsmålstegn, ikke ane hvorfor hesten gør som den gør. Især ikke hvis den ikke gjorde det i går, sagtens kunne gøre tingen man beder om i går.

Hvis der er noget der kan få mit temperament i kog omkring heste så er det når de ændre mening omkring ting. Fx har jeg redet samme tur på Gudrun 3 gange, ingen problemer han er gået hjemme fra uden at kalde, uden at stoppe, uden at spænde osv.

Men i dag kommer vi 50 meter væk fra stalden, så vil han ikke over skinnerne. Jeg hopper af og trækker fordi at han bare begynder på at bakke og bakke hvis man presser til ham og det får man ikke meget ud af.
Har så lært mig selv at istedet for at blive alt for sur så siger jeg ret højt til ham at jeg ikke forstår hvorfor han gør som han gør, han gjorde det uden problemer den anden dag, at jeg gerne vil forstå hvorfor han reagere sådan osv. for at få det ud på en eller anden måde.

Op igen efter en 100 meter, han skridter videre men modsat de andre dage trygger han sig, kigger lidt nervøst rundt, er ret langsom fordi han trygger sig sådan og er usikker. Han stopper igen efter en 200 meter også efter at presse lidt kommer vi videre.
Efter en 1km stopper han igen, skal absolut ikke gå længere. Også presser jeg til ham og han begynder at bakke, gå lidt frem, gå til siden, bakke, sparke op under mave, lave mini bukspring på stedet ( hans reaktion på at blive presset ).
Har efterhånden fundet ud af hvornår det kan betale sig at presse til ham og hvornår jeg bare skal stoppe og hoppe af, så det gik frem 10 meter, stop, bak, frem 5 meter, stop, bak osv.

Endelig var han ovre den periode men kaldte stadig noget så langt og ynkeligt på de andre hjemme.
Heldigvis, så som altid så glemte han alt om de andre når han kommer langt nok væk og traver fint der ud af. Bonus idag var at han galoperede en 100 meter, satte selv i galop så ingen bukspring - skønt, det er det jeg leder efter smiley

Det må være andre end mig derude der gerne vil kunne læse hestens tanker ;o).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  " Jeg forstår dig ikke! "
  • #1   2. mar 2013 Jeg kunne virkelig også godt tænke mig at kunne læse min hests tanker. Heldigvis er jeg efterhånden kommet så langt, at jeg kan læse hende udfra hendes reaktioner. Min har nemlig seperationsangst, der med årene er blevet MEGET bedre. Men jeg har fundet ud af, at der er bestemte ting der sætter det igang, og jeg ved derfor også hvornår jeg bare skal lade være med at tage længere væk end ridebanen.
    Fx når det blæser eller er dårligt vejr - fx regn eller bare overskyet. De dage dur hun slet ikke til at være alene. Blæsten forstår jeg godt - der er så mange ting der bevæger sig, og fremmede lyde osv. Men det andet forstår jeg ikke lige, men har bare accepteret at det ikke går så godt de dage. Så er der dage hvor det hele er gået lidt hurtigt, fx hvis staldejer har haft lidt travlt, så bliver hypper lidt mere obs på det hele, fordi hun tror der skal se noget specielt, og så nytter det heller ikke at presse hende for langt væk hjemmefra.

Ja, sådan er der bare nogle ting med hende, hun er lidt sær på de punkter.

• #2   2. mar 2013 Jasmin har efter hun har stået stille blevet lidt bims i låget fordi hun ikke får brugt hjernen på samme måde.

Hun gør som din - bakker og bakker når hun presses, til at gå forbi porten, som hun har gået forbi 100 gange før. Hun kan også finde på at gøre det fra jorden af, så jeg har efterhånden bare valgt at hun får et stort klap på låret og bliver bare bedt om at gå frem. Så går hun også frem.

Jeg kunne også tænke mig at vide hvad heste lige har gang i og hvorfor dog....

Måske skulle man faktisk prøve det der med juleaften kl. 12.... :-)))

• #3   2. mar 2013
    Giver man ham her en i bagdelen med en pisk så bakker han bare endnu mere og man få et minibuk eller spark op under maven, det kunne ellers være rart hvis man kunne markere også var det slut.

Men nix, når han ikke vil længere, vil han ikke længere. Fordi i dag er det lørdag, det blæser og solen står i øst og græsset smager af hindbær eller noget...

Kender ikke lige den med juleaften ;o)

• #4   2. mar 2013 Ingen kritik herfra, sådan skal det ikke forståes,MEN hesten kan da også have mindre gode dage, lige som os mennesker. Tænk hvis den har en off dag? hvis den er lidt øm et sted fra gårsdagens træning, som den ikke kan fortælle dig? hvis den har tandpine? eller simpelthen bare ikke har lyst til at ride på tur dén dag? de kan slet ikke tænke på samme måde som vi andre. De lever og reagerer kun på deres instinkter. De står ikke og "planlægger" at i dag skal vi mennesker bare drilles, fordi det lige er sagen dén dag. Selvf kan de vænne sig til rutiner og snage udenom, samt være meget snu i forhold til og kunne vige udenom ting, eller lære at undgå at gøre nogle ting, men så er det åbenbart ikke sjovt for dem, og så er det fordi vi mennesker ikke har fundet den rigtige måde at vide hesten, hvirdan dén ting skal håndteres? Åh ja der kan være så mange mange ting der kan skyldes deres opførsel, selv et lille agnstrå der sidder i underlaget kan drille/stikke dem, eller at vinden blæser fra den forkerte retning i forhold til hvordan de selv vender, kan skabe en forfærdelig masse ballade, men det aller VIGTIGSTE er at vi mennesker SKAL prøve at huske på at de er dyr, og er afhængige af os mennesker, som passer dem.

Er enig med dig CTS. Man skal mærke efter og kigge på sin hest hvordan den har det den pågældende dag og tage træningen/oplevelserne dérfra smiley

Håber det har sat en smule tanker i gang hos dig, så du ikke tror hesten gør noget træls over for dig med vilje.Og nej jeg er ikke en helgen selv, for jeg går igennem nøjagtigt selv samme ting som i andre med mine heste. Man må bare prøve sig frem, og have en positiv holdning til det, samt en tålmodighed uden lige smiley Håber i finder ud af hinanden lidt bedre så i kommer til at få en masse dejlige ture sammen uden for mange misforståelser smiley

• #5   2. mar 2013 hun får ikke med pisk - bare med hånden. smiley Gør man det med pisk og man bare lige lægger en lillebitte klapper bliver hun også møgsur - men gør man det med hånden så er det som om hun kan mærke min energi og jeg derigennem siger "NU går du frem".

Men ja... Nogle gange er krikker skøre, og det er træls man så ikke altid kan forstå dem... Især når det gælder ting de kender godt til... ;-))))))))

• #6   2. mar 2013
    natalia g - Selvfølgelig kan den det :o)

Og jeg tror så men heller ikke han er træls med vilje, jeg ved godt at heste ikke kan ræssonere ;o). Så det er blot et indlæg med frustration over at man ikke forstår, hvorfor hesten gør som man gør, at der ikke er noget mønster i det så man kan finde ud af at løse det :o)

Jeg tager også dagene en dag af gangen, men når jeg ved at han efter at være kommet ok hjemme fra, ikke stopper længere så ryger pointen for mig i at lade være med at ride tur og vende om når han begynder at bakke. Hvis jeg vender hjem når han begynder at bakke er jeg også bange for at han fanger, at han på den måde kan undgå at komme hjemme fra ;o).

Så jeg er skam helt klar over at han ikke ligger på folden og ligger vilde planer for at ødelægge min dag ;o).
    Men derfor bliver jeg alligevel frusteret fordi jeg ikke ved hvorfor han den ene dag skridter glad frem uden problemer samt de næste 3 gange og den anden dag skal stoppe 117 gange og bakke.
    Fordi jeg jo gerne vil vide grunden, så det kan løses mere gnidningsfrit.

• #7   2. mar 2013 Undrer mig bare hvorfor hesten skal have lov at bestemme hvad der skal laves bare fordi den skaber sig lidt ekstra...

• #8   2. mar 2013
    Tror ikke der menes at hesten skal have lov at bestemme, men at humøret er forskelligt for heste også ;o).
    Maja havde nogle dage hvor hun var pænt uenergisk, mere end hun i forvejen var så der skridtede vi bare en kort tur. Var hun frisk og livlig så var det en længere tur med alle gangarter. Ligesom at man ved at nogle dage skal man bare lade være med at ride dressur, det kommer der intet godt ud af for nogen af parterne.

Det er for mig og se ikke at lade hesten bestemme men at vide, at det er møg dumt at bevæge sig ud i dressur hvis hesten har stået inde hele dagen, det blæser e.l fordi der ikke kommer noget godt ud af det :o)

• #9   2. mar 2013 kunne ikke være mere enig! det kunne bare være sådan en stor hjælp sommetider smiley man kunne jo tage et kursus i telepati, så man selv kan telepatere med ens hest og få svar på hvorfor den gør det ene eller det andet - hvis man altså tror på det findes, vel og mærke smiley men ja, min har været en smule halt fra sidste uge til igår (sådan on/off) og igår virkede hun fuldstændig rentgående (hun haltede ikke voldsomt eller noget, men nok til at man kunne se hun ikke trådte helt igennem) så jeg fik at vide jeg kunne trave hende en lille bitte smule.. så jeg smed sadel på, også afsted med os! smiley der var ingenting i skridten, og da jeg havde skridtet varm i 15 minutter tænkte jeg at vi nok hellere liiige måtte prøve - men nej, stadig en smule urentgående smiley Vi fandt så forklaringen på hvorfor hun havde gået sådan - heldigvis smiley men altså, hvor kunne det bare have været rart at hesten lige kunne give et hint smiley

• #10   2. mar 2013 Tindur - Hvem siger da også at den skal det? smiley

Kommentér på:
" Jeg forstår dig ikke! "

Annonce