{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.432 visninger | Oprettet:

Tilridning - Hvornår er hesten 3 år? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lidt og tænker - For nogen er hesten 3 år pr. 1/1, og så kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan folk ser det med tilridning?
Er hesten født om sommeren, er det så ok at starte tilridningen tidligt forår, "da den er 3 år"?

Hvad mener I?
Hvornår fylder jeres heste år? På dens fødselsdato eller d. 1/1?

Og så lige et spørgsmål - Er d. 1/1 via DRF eller?
(Er ikke medlem af DRF selv, så er ikke inde i deres system)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning - Hvornår er hesten 3 år?
  • #1   16. feb 2013 Min blev tilredet den dag hun havde fødselsdag for det er jo der hun er 3 år, selvom folk siger 1/1 men det syntes jeg bare ikke giver mening (:

• #2   16. feb 2013
    Det kommer vel an på hvad man ser som tilridning også :o). Jeg har ikke noget imod at gøre en 2½ års ryttervant, sidde på den i skridt ind imellem og lære den stop og start i skridt.
    Men decideret og tilride i alle 3 gangarter, gøre styrbar i alle, ville jeg vente med at begynde på det efter hesten reelt var fyldt 3.

For mig er det fødselsdagen der tæller men det med 1/1, det er DRF. :o)

• #3   16. feb 2013 min hest fylder år på hendes fødselsdag.

Generelt har alderen ingen betydning for hvornår jeg vil tilråde at man tilrider. Hestens psyke og fysisk skal være iorden, så er jeg faktisk ligeglad med om hesten er 5-6 år når det er.

• #4   16. feb 2013 Min blev tilredet 1 måned efter den var fyldt 3. Men synes ikke det har noget med alder at gøre... Jeg synes man skal kigge på hestens fysik og psyke før man går i gang. Hesten kan jo sagtens være f.eks 4 år, men på ingen måde i stand til at bære en rytter. Samt kan den være 2,5 år og have en ekstrem god overlinje og være god i stand. =)

• #5   16. feb 2013 Kan starte med at sige, at for mig personligt fylder hesten år på sin fødselsdato.

Aner sådan set ikke hvor d. 1/1 stammer fra, andet end jeg går ud fra at det er en måde at holde overfladigt styr på de parpirløse hestes alder, ved dem der er for dovne/ligeglade til at holde styr på den egentlige fødselsdato.

D. 1/4 havde passet bedre i mine øjne, da langt de fleste heste bliver født i foråret (ihf. her i DK)

• #6   16. feb 2013 Jeg går efter hestens reelle fødselsdag, den dag den er født, ikke 1/1.... Så jeg ville vente med en tilridning, at gøre den ryttervant som Krikken skriver som 2½ års kan man dog sagtens, alt med måde...

• #7   16. feb 2013 Missya som jeg passer kun 2 lige nu men fylder 3 om ikke så lang tid, kan ikke lige huske hvornår men det er i hvertfald i år smiley har haft rytter på 3 gange mener jeg nok det var smiley men dette er dog kun i aller maks to minutter eller sådan noget smiley

• #8   16. feb 2013 Men jeg er enig med ditte smiley

• #9   16. feb 2013 Da jeg arbejde i England tilred vi 3 års heste om foråret - i maj/april, nogenlunde samme måned de blev født i.
    Der blev de sadel, trense og ryttervant i alle 3 gangarter og fik så lov til at gå på døgnfold sammen til de var 4, hvor efter de så blev tilredet.

Personligt synes jeg at den måde vi gjorde det på i England er bedre, end den måde det ofte sker på, altså når de bliver tilredet som 3 års, og får de få uger/måneders vokse og tænke pause. Fra 1-5 års alderen sker der rigtig meget i hestens mund, så synes det en sjov idé at hesten skal have bid i munden, når den er 3.

Der bliver holdt fødselsdag for mine heste, den dato, hvor de blev født smiley

• #10   16. feb 2013 Ditte, det har du helt ret i. Jeg går dog personligt ikke ind for at man rider en hest under 3 år, men det er en smagssag.

• #13   17. feb 2013 Det kommer ikke mest an på alder tror jeg, som de andre siger. Men jeg vil mene at heste skal tilrides først når de er 3-4år eller over det kommer an på mange ting jo. Men de fleste heste er klar til at blive tilredet når de er 4 år (tror jeg) smiley Min part er 4 år nu og han skal tilrides her til forår/sommer smiley Og jeg vil mene at han er klar til det nu smiley Det er ikke alle der siger det der med den 1/1, måske kan folk bare ikke finde den rigtige fødselsdato selvom de prøver og gerne vil have det smiley Så synes jeg faktisk også at man hellere skal sige at den er født i år bla bla og at man ikke kender den rigtige dato , i stedet for at sige at det var 1/1 den blev født ...

• #14   17. feb 2013 Jeg går altid efter datoen i papirene, altså ikke d. 1/1, tilridningen er helt efter hesten, men tidligst 3 år.

• #15   17. feb 2013 1/1 er DRF det er for at have retningslinier i forhold til stævner, da det er svært at holde styr på hver enkelt fødselsdag..
    Ang tilridning så mener jeg også man skal se på hesten fysisk og psykisk, og mener ikke der er noget galt i let ryttertilvænning i foråret hvor den ikke helt er 3 år, bare man ved hvad man gør..

Monty, Donna og Karina: Ingen heste er færdig udviklet som 3 års, de er ikke færdige før 7 års alderen..

• #16   17. feb 2013 Vores ene fylder 3 år i juni i år. Regner med at lægge sadel på hende et par gange til efteråret og ellers ikke gøre andet i år.

Til næste sommer bliver hun så gjort ryttervant og vil blive redet stille og roligt 3-4 gange om ugen hen over efteråret. Her efter vil hun nok få en god lang vinterferie og så være klar til at bestille noget mere i foråret hvor hun fylder 5 i juni.

• #17   17. feb 2013 min fyldte 3år den. 25-03-2009 startede først den reele tilridning i april 10' men longserede hende det år og skrittede på hende.

hvis man ikke har en disideret fød. dag er det fint med mig at folk køre efter 1/1 - det må være ejeres valg personligt syntes jeg ikke min hest var moden nok som 3års og ville ikke stesse hende. så det er vel som man ser det smiley

• #18   17. feb 2013 Jeg ser ikk så meget på alderen men om hesten er klar. De fleste af mine er begyndt tilridning den sommer de fylder 3. Men lige nu har jeg en 5 års til at gå der stadig ikke er tilredet. Det er først nu han virker rigtig klar. Jeg plejer at følge det med at hesten fylder år den 1/1 fordi det er nemt. Jeg har dog et føl som er født sidst i november så hun kommer nok ikke lige til at følge den regel.

• #20   17. feb 2013 Det med den 1/1 startet fordi alle fuldblodshestene skulle have fødselsdag på samme dag så der ikke skulle være så meget at holde styr på når de skulle starte op på veddeløbsbanen som 2 årige. Og så har resten af konkurrence verdenen fulgt efter:-) Dog heldigvis ikke som 2 årig. Personlig synes jeg tre år er for tidlig...Og min er født sent på efteråret så han har også fødselsdag på sin rigtige dag:-)

• #21   17. feb 2013 jeg går ikke efter noget, jeg fejre ikke dagen, og hun er redet til, så hendes alder er ikke pt så relevant for mig, anden end at jeg nok vil have et føl på hende før hun bliver for gammel.

jeg mener så også at man skal tidride efter udviklingen ikke alderen

• #22   17. feb 2013 Jeg vil sige det kommer an på hvornår på året hesten er født. Har du en der som de fleste andre er født marts april, så sker der nok ikke noget ved at starte i februar. Men har du en der er fra sent på året f.eks september oktober, ville jeg trække det til sommermånederne...

• #23   17. feb 2013 Min fylder år på hans fødselsdag!

Det med den 1/1 kommer fra, at hvis heste kommer uden pas eller andet, og igen ved hvornår hesten er født, kan være pga manglende opsyn, eller manglende dyrlæge, for at give den pas! Hvis man for/har sådan en hest, kører man tit efter at det er ved den 1/1, simpelhen fordi ingen ved den præsise dato!(:

Men som de andre siger, så betyder alderen ikke så meget når det gælder tilridningen, det kommer helt an på hesten, hvordan den udvikler sig mm(: vil dog aldrig tilride en hest der er under 3, da den er langt fra ordenlig udviklet, dens muskler er ikke med, selv om det måske ligner på nogle(:

• #24   17. feb 2013 Hold da op hvad er det mange meninger om den 1/1;-)

• #25   17. feb 2013 I min verden sidder man ikke på hesten, før den fylder 3 år - tidligst på dens fødselsdag, alt andet er hul i hovedet. Nu får jeg slag, men jeg er dælme meget i mod at man har så sk*de travlt med at sidde på hesten.
    Men jeg kan jo også sagtens snakke, min er 5 og ikke tilredet endnu - det er der dog andre grunde til.

• #26   17. feb 2013 mariA - Er helt enig smiley Hvorfor skulle du få slag?:-)

• #27   17. feb 2013 Fordi jeg så flere der ikke kunne se noget problem i at sidde/ride på hesten fra den er 2 1/2.

• #28   17. feb 2013 Min hest fylder år i juni md.
    Hvis jeg skulle ha startet pr 1-1 ville hun være 2½ år gammel og det synes jeg ikke er i orden rent udviklingsmæssigt!!
    Mange heste vokser til de er ca 5 så jo længere man kan strække den jo bedre for hesten.

• #29   17. feb 2013 TS - Her er der noget stof der fortæller dig om hestenes fødselsdage:-)
    http://horsezone.com.au/static/Happy_Birthday_Thoroughbred_Horses_2011.pdf

• #30   17. feb 2013 det kommer meget and på hvordan hesten er bygget om den er kraftig elle ej smiley

• #31   17. feb 2013 Jeg syntes det er noget pjat det med, hvordan hesten er bygget. Da min var 3, lignede hun også en der var klar, mere eller mindre - men efter at have ventet, så ser hun faktisk endnu bedre ud!

• #33   17. feb 2013 Jeg vil først begynde at tilride/ryttervænne når hesten er fyldt 3.

• #34   17. feb 2013 Da min hest ikke er travhest, går jeg efter fødsels-dato!!

Da min er født sent på året, siger jeg absolut ikke, at min er 4 år nu! Nej, hun er 3½.

Synes helt ærligt, det er helt åndssvagt at alle heste fylder år 1/1. Især for os, der har heste, som er født sent på året..

• #35   17. feb 2013 Nu skulle mit indlæg ikke forstås som at man skulle ride hesten når den er 3, men som (i min verden) tidligst når den er tre.

Man kan nu sagtens have en hest til den er 20, fordi man rider den tidligere, men jeg går stadig ikke ind for det.
    Mange showheste indenfor fx TWHen bliver startet som 2 års og nogen endda som 18 mdrs., og de bliver gerne 20-28 år.

Men jeg mener ikke at hesten er fysisk klar til at bære en rytter i så ung en alder, uanset om den så er mentalt klar. Det skal passe sammen det hele.

• #36   17. feb 2013 Mulle - Hvad har det med travhest at gøre? Blev lidt nysjerrig fordi du nævnte det med travhest...

• #37   17. feb 2013 Indenfor trav - og galopsporten, så handler det jo om penge. Synes det er forfærdeligt de begynder så tidligt.

• #38   17. feb 2013 Maria: Hvorfor skulle du få slag ? Det er jo op til en selv.. Jeg bliver kun irriteret hvis man vil påtvinge andre at gøre som en.. Men jeg kan ikke se at en dato gør at nu er hesten klar, så forstår ikke så mange hænger sig i datoen frem for at se på hesten..

Ju v: Ingen heste er færdig med at vokse før 7 års alderen, men lige som os har de kun godt af at lave noget mens de vokser, tilpasset til alder og udvikling selvfølgelig...

Charlotte: Har du nogle beviser for dine påstande om at heste der rides som 3 års kun bliver 10 år mens dem der står til 4-5 års bliver dobbelt så gamle ? For jeg læste en del omkring det da jeg stod med unghest selv og de fleste eksperter mener netop modsat at tidlig træning styrker hesten, men det skal gøres korrekt, det der skader er forkert og for hård træning ikke at hesten skridtes som 2,5 års.. Har heller ikke oplevet i min daglige omgang med heste at tidligt startet heste er mere skadet eller slides tidligt op, men derimod forkert trænede heste..
    Men hvis du har noget der viser det modsatte vil jeg da mægtig gerne se det smiley

• #39   17. feb 2013 Jeg ville ikke selv sætte mig op på en der ''kun'' er 3.
    Venter gerne længere

• #40   17. feb 2013 nogle heste vokser helt optil 7 års alderen.. langt de fleste til og med 5 års alderen.!

har jeg sagt de ikk har godt af at lave noge,t el hvor kommer din kommentar fra Signe?

• #41   17. feb 2013 Ju v: Alle hestes vækstzoner lukker ens (inden for 6 måneder) så det er ikke nogle heste, men alle heste.. Og du skriver jo længere man venter jo bedre for hesten, men det er der intet belæg for..

Maria: Det er jo også helt fint smiley det er jo dit valg..

• #42   17. feb 2013 Skrevet i sammenhæng med at jeg ikke synes heste på 2½ skal tilrides.... du udleder lidt din egen fortolkning af tingene, i stedet for at spørge!

kan intet finde om det fact at alle heste vokser til 7 år, så link gerne?

• #43   17. feb 2013 Ju v: Jeg mener så bestemt heller ikke 2,5 års skal tilrides, men der er stor forskel på let rytter tilvænning og tilridning..
    Værsgo smiley håber det virker er ikke så god til det med at linke på i-phone, handler om hesten skeletære udvikling og at galop heste ofte går i stykker fordi de bruges for hårdt for tidligt
    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

• #44   17. feb 2013 Ju v: Det hedder så ca 6 år +- et halvt år, så skal man være helt sikker skal den være 7 år..

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #45   17. feb 2013 Jeg synes til gengæld, det er hysterisk, at man ikke må sidde på hesten, før dagen hvor den fylder 3. 1 dag fra eller til gør ikke den store forskel i min verden. smiley

• #46   17. feb 2013 CSF - hvis en dag fra eller til, hvad bliver det næste så? kan du ikke se det.
    Man skubber grænsen hele tiden.
    Og kald mig bare hysterisk, det rager mig virkelig - det er et princip i min verden!

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#47   17. feb 2013 Sådan kan man jo altid sige. Alt er relativt.

• #48   17. feb 2013 Csf: Helt enig, især da der intet er der taler for at præcis 3 år er specielt

• #49   17. feb 2013 Det er specielt (i mit hovede) fordi d. er den dag hesten fylder 3 år - og for nogle (som har travlt) så er det der tilridningen går i gang.
    Det er bare et princip.
    I må sgu selv ligge og rode med hvad i gør, men der er skam ingen der rider nogle heste jeg er i besiddelse af før de er over 3, helst tæt på 4!

• #50   17. feb 2013 Maria: Det er som sagt også fint, dine heste, dit valg.. Jeg undre mig bare over at folk ofte er så fastlåst på 3 år, da det netop bare er et princip, en vane, der er intet andet der taler for lige 3 år..
    Og man behøver ikke have travlt fordi man begynder "tidligt", nogle mener faktisk bare det er bedst for hesten..

• #51   17. feb 2013 Det kan godt være de mener det, men i mine øjne er en 3 årig også bare stadigvæk en stor plag.

• #52   17. feb 2013 Forskellen ligger i at rytter tilvænne og at tilride, det er 2 vidt forskellige begreber...

Selvfølgelig skal man ikke tilride sin 2½ års hest... Men at gøre den ryttervant med at man sidder der en enkelt eller 2 gange om ugen, i 5 minutter, skader den ikke.. Tværtimod styrker det jo, også som studier viser, hvis man gør det korrekt.. Lidt efter lidt øges belastningen og gøres dette korrekt, har man en meget stærk og sund ridehest når den er fuldstændig færdig som 7-8 års...

Jeg har ikke selv siddet på min plag, han bliver 3 den 23 Marts og den dag skal jeg op og sidde... Alene for at prøve det og derfra kører rumlen med ryttertilvænning det næste halve års tid, derfra skal han så tilrides, men dette vil også tage et par år, netop fordi jeg skynder mig langsomt... Men skulle hans psyke vise tegn på andet, vil planen blive lagt om, for jeg følger min hest, ikke en plan...

Regner ikke med nogen af mine heste vil være i fuld ridning 6 gange ugentligt før de er 6-7 år....

Der er sjovt nok studier der viser at heste der ikke udsættes for belastning før de er 5-6 år, er mere sarte og det samme er gældende for mennesker, vi skal ud og røre os, bære på nogle skoletasker osv... Alt med måde og med hensyntagen til den enkelte hest psyke og fysik....

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#53   17. feb 2013 Ja, der er nok også stor forskel på, hvad folk mener, når de bruger ordet tilridning. smiley

• #54   17. feb 2013 CSF: Yup og det er også ofte der misforståelsen opstår, da der er bred uenighed om hvad det vil sige at ryttertilvænne og tilride.... smiley

• #55   18. feb 2013 Jeg så en der skrev ''ride i skoven''' - hvad indebærer det?

• #56   18. feb 2013 omg Signe.. kunne du linke til noget der var lidt længere el mere nørdet;/
    nå men der står jo så faktisk lige præcis det jeg sagde, til og med 5 år (under "horses running legs") og nogle heste tar længere tid at "modne", så kan ikke forstå du har så travlt med at ska debatere den detalje.

• #57   18. feb 2013 Ju v: Der står nu ordret at ingen hest er færdig før den er 6 år og der står også ordret at der ikke findes hurtigt eller langsomt udviklede racer.. Hvor får du 5 år fra når der ordret står 6 år ? Mon der har stået om et eller andet der vokser sammen når hesten er 5 år ?
    Og synes ikke det er en detalje, når du skriver nogle heste vokser til de er 5 (hvilket jo betyder resten er færdige tidligere) når fakta er at alle heste vokser til de er 6-6,5 år.. Mange heste skades netop fordi ejeren fejlagtig tror at når den er 4 år og ser færdig ud så er den det og så kan den holde til "alt"

• #58   18. feb 2013 Ju v: Står øverst side 6 det med alder og alle racer

• #59   18. feb 2013 Signe det står i det link du har sendt.. kan desværre ikke kopiere fra det.

Har skrevet til de CA!! er 5, så har dermed heller ikke sagt resten er færdige før... igen, det er noget du selv udleder.

• #60   18. feb 2013 Vækst
    Føllet fødes med en hel del brusk i knoglerne. Denne brusk skal efterhånden omdannes til stabilt og hårdt knoglevæv i takt med væksten. Brusken kaldes tilvækstbrusk og findes dels i hver ende af knoglen som bruskskiver, de såkaldte vækstzoner eller vækstlinier, og dels lige under ledfladen i hver ende af knoglen.
    Vækstzonerne er næsten alle helt forbenede når hesten er 3 ½ til 4 år gammel, og da er den udvokset. Men langt den største del af længdevæksten foregår indenfor det første leveår.

• #61   18. feb 2013 Ju v: Hvor står det ? (side og ca sted) og igen læs side 6 øverst der står ordret alle ingen heste er færdige før de er 6 år

• #62   18. feb 2013 Jeg ved ikke hvor du har det sidste du ligger ind fra, men det er ikke korrekt ifølge de førende eksperter, som bla er hende hvis afhandling jeg linker til..

Kommentér på:
Tilridning - Hvornår er hesten 3 år?

Annonce