{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

Han kan ikke være alene {{forumTopicSubject}}

Hej alle. smiley

Min søde hest har seperationsangst, hvad gør man præcist ved det? han kan slet ikke tåle at være alene, han vrinsker/hidser sig op, står og skraber med forbenet eller leger dansemus..

men så snart der er bare en hest i nærheden, så er der ikke de store problemer, men det er bare så mega træls at han ikke kan stå alene.. (når man strigler, sadler op mv)

What to do?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han kan ikke være alene
  • #1   13. feb 2013 Har også en der gør det der, bortset fra at den anden hest bare skal stå på staldgangen, og han i boksen, og han hidser sig op..

• #2   13. feb 2013 Jeg kopirer lige et indlæg jeg har skrevet for et par uger, siden, der omhandlede det samme, så behøver jeg ikke skrive det hele en gang til smiley :

Jeg har selv en hest med seperationsangst, hvilket dog er blevet meget bedre efter jeg virkelig har trænet det med ham.
    At skælde en hest ud, der har seperationsangst, er ingen succes. Der er en grund til dens opførsel, nemlig, at den er bange.
    Hvis Chagall bliver skældt ud, når han er bange eller frustreret, så giver det modsatte effekt end hvad meningen var - nemlig at han siger helt fra og bliver endnu mere frustreret.
    Man skal vejlede og guide en hest med seperationsangst, ikke skælde den ud.

Træn små skridt af gange, stop altid imens legen er god.
    Det kan være, at dine krav simpelthen er for høje, selvom du ikke føler, de er for høje.

Jeg kan prøve at beskrive det sådan her:
    Det handler om at starte i helt små bidder. Giv den nogle gode oplevelser med at være i stalden. Hav en masse æbler/gulerødder, hvad nu den godt kan lide med ud til den, og snak så beroligende til den, og giv den en god oplevelse med det.
    Så snart den bare slapper en lille smule af, trækker du den ud til de andre igen. Det er meget vigtigt, at du gør dét, da den så finder ud af, det er ok at slappe af, og man kommer tilbage til de andre.
    Gå også op og ned med den på staldgangen. Evt. rundt om stalden, hvis du kan det. Stil enkle opgaver som, 'stå', 'bak' og 'gå'. Forlæng dog ikke den skal stå længere end 1-2 sekunder, da en stresset hest er motiveret for at gå fremfor at stå stille.
    På den måde, lærer den at holde koncentrationen på dig - men husk, enkle opgaver, som ikke kræver det store. Hav også en masse godbidder med her, så den får en god oplevelse med det.

Lige så stille kan du udvide jeres gåtur, så du kan gå op på banen/ridehuset og træne det, i skoven... hvor nu du vil være. Men små skridt af gangen.

Man siger, at en hest er indbygget med tre 'zoner'.
    Den hvide, hvor den er tryg, afslappet og rolig.
    Den grå, hvor den er opmærksom, måske lidt usikker, men den lytter stadig.
    Den sorte, hvor den er panisk, angst, stikker måske af.

Du skal lære, at læse din hest, så du ALDRIG går længere end den 'grå' zone. Man må ikke gå ind i den sorte, da en hest ikke kan lære, når den er så stresset.

• #4   13. feb 2013 jeg skælder ikke Fiki ud.. jeg taler beroligende til ham.. skælder ham kun ud, når han møver mig ind i væggene.. såen 800kg er sku lidt halv tungt, det er bare ikke acceptabelt!!!

Jeg belønner ham med gulerødder, når han er rolig, og når han så hidser sig op igen, så går han som regel frem, og så beder jeg ham om at bakke tilbage. taler beroligende til ham igen.. og starter forfra.. smiley

Der er ikke noget når vi rider, det er KUN hvis de andre er ude, og han står inde.. igår var første gang vi red tur selv.. og han skulle absolut tjekke at alle hestene var på foldene.. og det gav jeg ham lov til, hvor han så var rolig og vi kunne ride tur..

• #8   13. feb 2013 det sker.. ja.. grafik er 177.. så han er en stor dreng.. smiley

må prøve din metode.. for min virker helt sikkert ikke.. smiley

• #10   13. feb 2013 Det kan jo ikke bare ignoreres, hvis det er når man rider på tur, tager hesten væk fra de andre og skal kunne håndtere den osv.

I boks og på fold er det jo den ''nemme'' løsning, men det hjælper ikke under træning.

Og jeg mente bestemt ikke, at du skælder din hest ud, bare lige en konstatering til, at selvom man kan blive frustreret, skal man huske det ikke skal gå ud over hesten.

• #11   13. feb 2013 Sofie

Der er ingen problemer, når vi rider.. smiley (han kan godt vrinske lidt, men så skal han bare sættes til at lave noget, så glemmer han det igen. :)) det er kun hvis de andre er på fold.. eller han blir taget ind først og er alene i stalden..

Kommentér på:
Han kan ikke være alene

Annonce