{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.251 visninger | Oprettet:

Derfor skal ingen heste startes før de er klar... {{forumTopicSubject}}

<b>ADVARSEL: STÆRKE BILLEDER I VIDEOEN!</b>

Ja, jeg så denne video på youtube for noget tid siden, og det har sat sig dybt i mig.

http://www.youtube.com/watch?v=bOOiixz2zFE

Man skal bare ikke starte ud før dyrene er klar til det. Hund såvel som hest for lige at nævne et eksempel mere! (Hunde skal holdes langt væk fra trapper til de er 1 år helst, så bær dem op, hvis de skal op af trapper, da deres hofter kan tage skade. Spring ikke spring med dem der er højere end deres egen højde, og ved store hunde (f.eks. labrador, schæfer osv.), få dem nu ikke til at springe 110 cm, fordi det er sejt, for det er det ikke! Hunde skal ej heller udøve noget agility inden de er mindst 1½ år. Dette for igen at skåne dem)

Ligesåvel med hestene... lad nu være med at trække lille Mathilda rundt på Mille, der er 2½, bare lige fordi der kun er ½ år til Mille er tre, og fordi Mathilda gerne vil.

En af hestene i videoen er kun en åring! Det er den der "mister" bagparten, og styrter.

Self. kan det ikke helt sammenlignes med det der foregår i videoen, men budskabet er det samme: Lad nu være med at starte jeres heste/andre dyr, inden de er klar til det.
I vil alligevel have mere glæde af dem hvis I venter smiley

Lige et lille indlæg fra mig, da jeg efterhånden synes jeg ser flere og flere begynde med deres heste tidligere end hvad godt er.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Derfor skal ingen heste startes før de er klar...
  • #1   10. feb 2013 Hvor er det forfærdeligt men desværre ingen nyhed og ikke noget der vil komme til at ændre sig så længe penge er involveret

• #2   10. feb 2013 Du MÅ huske at advare om stærke billeder i overskriften!

• #3   10. feb 2013 Årh, troede da jeg havde skrevet det...

• #4   10. feb 2013 Ikke i overskriften smiley Du har dog advaret nedenunder, men mange springer det bare over når der er videoer smiley

• #5   10. feb 2013 Jamen så ser jeg da lige, om jeg så ikke kan gøre det mere synligt.

• #6   10. feb 2013 det er desværre noget der sker, og det er svært for "os" i lille dk at kunne ænder på noget i usa. desvære... -.-

• #8   10. feb 2013 Ej hvor er det dog skrækkeligt med den hest der brækker begge fornem og bare løber videre fordi den er så stresset og og helt oppe at køre pga rytterens vilde måde at få den til at løbe så vildt på....stakkels stakkels heste... Blev virkelige forskrækket da jeg så den brækkede begge forben og benene fra knæet og ned bare hang og blev kastet rundt til alle sider i hestens bevægelse, som bare løber videre og stadig støtter på det.... Sådan nogle idioter der har heste sådan!!!!

• #9   10. feb 2013 Nu tror jeg da, det er synligt nok smiley Man ved bare aldrig hvem der kigger med.

Nu hvor jeg ser Pips kommentar er jeg glad for jeg ikke havde lyd på...

• #10   10. feb 2013 Forfærdeligt der hvor hestens ben knækker og den løber vidre på et ben som er knækket altså den gør det på stumpen.. Føøøøj..

Men det er jo ingen nyhed.. også derfor jeg bliver så forarget nåfolk tilrider deres hste i en alde af 2 år.. (ogs kommer folk og siger eeeej de er klar) bla bla ingen 2 års er klar til det..

og de som rpigner på deres 3 års øv øv..

Jeg gør mine heste ryttervant som 3 år og begynder først rigtig og ride nå de 4 års. og løspringer heller ikk før de er 2 og det kun i højder der passer til den.. altså en max 1 pony springer max 80 cm.. og det ik noget de normalt for lov til holder mig til de 50-60 normalt.

Jeg er glade for mine ponyer og vil godt have de holder hele livet

• #11   10. feb 2013 Stakkels heste... Enig med Nikoline aka. Nutteline. Godt jeg ikke havde lyd på...

• #12   10. feb 2013 Det er meget forfærdeligt med galop heste, og på igen måder ok at presse dem i den aldre.
    Og det er jo også derfor bliver de ikke så gammel. Men en Galop hest er ikke det samme som en Dressur eller Spring hest.
    En Galop hest har så meget kræft og fordi den ikke er bygget helt færdig når de træner dem op til løb, kan den brække sit egen forparti ved at sætte af i start boksen, fordi den ikke kan styre de kræfter den har. Og man ser mange grimme Eks. på dette smiley f.eks. nogle af dem der var i den video.
    Derfor støtter jeg på igen måder galop sporten, da det er dybt dybt mishandling at fra røve hesten et godt og langt liv bare Pga penge, for det er hvad galop sporten er, kun penge smiley

• #13   10. feb 2013 Puha, shit hvor grimt! Stakkels hest smiley

• #14   10. feb 2013 Louise..

Det er ikk det at de træner dem op til løbet men at de under dette løb som vi ser presser hestene til en syg hastighed (som ikk engang ses i et løb) og nå hesten kun er 1-2 år så det jo klart at dette vilde press få knoglerne til og knække.. det forfærdeligt..

Men det er da også sygt at man så har dette "løb" hvor de viser de unge heste frem på denne måde.. de burde virkelig afskaffe det..

• #15   10. feb 2013 For mig der har haft min gang på væddeløbsbanen (og fortsat regner med at have det) røre det mig at se sådan noget. Jeg bliver så ked af det på hestenes vegne, på samme tid med at jeg bliver glad for at jeg ved at de heste jeg omgås derude, ikke presses sådan.

Væddeløbssporten er en fantastisk verden, men for biiiip hvor er den også farlig og uhensigtsmæssig smiley

• #17   10. feb 2013 Alt skal trænes for at opnås, også fart.
    De bliver lige hurtig trænet, så de kan komme til den Auk. Og vise hvor hurtig de kan løbe, så ejerne kan få en god sum penge.

Da jeg var i Irland blev jeg slæbt med til et ''ungheste'' løb for at se Min Chefs Galophest han havde købt ''For pengens skyld'' for den kunne give ham lidt på kontoen.

Jeg så en hest sætte i sådan en fart da boksen åbne, af den.. Jah den lignede næsten at den bare knækket sammen. Det viste sig den havde brækket et eller andet i sit forparti, pga den kraft den kom ud med...
    Min Chef grinede bare og sagde at det var fint nok at en skod hest som ikke engang kunne komme ud af boksen skulle lade livet for lidt spænding i løbet..

Sagde så op dagen efter og fik et andet arbejde i Irland som tænke lidt mere på hestene, for ham den gannel chef her havde havde dressur heste, og han kunne finde på at sadle en hest op og spænde den ind med indspæninger i 5 timer.. Og vi snakker om helt Rå 3 års der aldrig har mødt et menneske smiley

• #18   10. feb 2013 louise

Det rigtig det skal trænes MEN den far hesten yder her i videoen er ikk normalt noget man træner til hverdag.. Normalt træner man slet ikk hestene i denne fart.. da man netop gerne vil passe på sine gode heste så de kan indbringe penge..

Men jah.. Nogle mennesker er desværre ligeglad med dyrene desværre..

• #19   10. feb 2013 Frygteligt:(

• #20   10. feb 2013 Ja ved godt dette ikke er en normal fart inde for det.
    Men de samme skader ses også tit ved alm. Løb også ved noget af de bedste heste i sporten, Især den med forbenene brækker smiley
    Der er lige en for ikke så lang tid siden en Hoppe kan ikke huske navnet men der startede med R, det var en upcoming star, den brækkede benet under et stort løb, og ben aflives med det samme. kan ske for alle smiley

• #21   10. feb 2013
    Denne her video er iøvrigt også spændende. Et ben på en fuldblodshest diesikres, så man kan se hvad et ben indeholder og hvor stærkt det virkelig er.
    http://www.youtube.com/watch?v=Pzu4Y1Nd-NQ

• #22   10. feb 2013 Hm... skulle nok have advaret om lyd også, men glemte self. lige at min lyd på computeren ikke virker længere... så tænkte ikke lige over det med lyd. Sorry.

Men ja, det er forfærdeligt, og vi kan i det mindste åbne folks øjne for det, ved at få det frem.

• #23   10. feb 2013 Det er forfærdeligt og nej ingen heste er klar til den belastning som galop løb er når de er 1-2 år smiley men men synes så også der overdrives, for det er jo ikke at sammenligne med at trække et barn eller let rytter rundt på en 2,5 års, det knækker hesten altså ikke sammen af..
    Det svare til at ride høje dressur klasser eller springe kæmpe spring på en 1-2 års og så måske ikke engang helt for galop løb er nok noget af det mest krævende..
    Så mener ikke at en video af unge (stakkels) galop heste der knækker sammen viser at det skader at skridte på en 2,5 års da de 2 ting slet ikke kan sammenlignes

• #24   11. feb 2013 Det er så klamt sådan noget.. Lige til at brække sig over smiley
    Stakkels heste og jockeyer..

Men ofte og "heldigvis" når hesten brækker benet kan de faktisk ikke mærke det pga. så meget adrenalin der køre i blodet... Dette er så for det meste kun under løb smiley Så håber man da bare at hesten får en kugle for panden inden den mærker smerten!( Ps. dette er kun noget jeg har hørt smiley )

• #25   11. feb 2013 Føj...
    Har det helt dårligt.

Signe
    Tror nu sagtens du kan sidestille det med at springe på en for ung hest... Der er et kæmpe tryk på hestens forben når de lander efter et spring.

• #26   11. feb 2013 Jeg har aldrig brudt mig om væddeløbs industrien, hverken trav eller galop, dette fremmer ikke just forståelsen, men det bekræfter derimod mine værste fordomme, som ikke er fordomme længere desværre.

Det skal dog lige siges, at industrien inden for dressur bestemt ikke er bedre. 3 års heste bliver redet rundt som havde de fjedre under fødderne, og kommer til deres første stævner langt før de er klar, hvilket ofte resultere i gaffelbånds skader inden de er fyldt 14 år. Sørgeligt men sandt, ingen opdager det, for lige så snart den forrige stjerne er røget med en skade, er der en hel hær af nye, som kan træde i dens sted. I mine øjne starter tilridningen af en hest først når den er fyldt 4 med undtagelse af skridtture og rytter tilvæninng. Det synspunkt er der ikke mange som deler, det indhenter desværre bare hesten på et senere tidspunkt.

• #27   11. feb 2013 Væddeløbsverdenen er som alle de andre.
    Der er mennesker der er gode ved hestene, og der er mennesker der er mindre gode ved hestene.

• #28   11. feb 2013 Fy for fanden! Stakkels hest med det ben som bare hænger! Det er sku en slem disciplin inde for ridesporten. Føj, er hvor er det bare slemt!

• #29   11. feb 2013 Nu skal vi heller ikke være for hårde ved væddeløbsverdenen. Det der er jo eksempler i USA (eller udlandet i hvert fald) i danmark er der godt nok også mange væddeløbstrænere der er gode ved hestene!

• #30   11. feb 2013 Tick tack: Til dels men galop løb er det mest krævende og man ser jo (forhåbentlig) heller ingen springe på 1-2 års, at hoppe små spring på en 3 års mener jeg ikke er det samme som en 1,5 års der går galop løb..
    Men det jeg oponere imod er dem der sammenligner galopløb med 2 års med at skridte/trække et barn på en 2,5 års, de to ting er jo slet ikke sammenlignelige

• #31   11. feb 2013 Jeg håber da heller ikke fol kunne finde på at lade deres 1 eller 2 års springe.
    Ville dermed også bare sige at det pres der udøves ved spring ikke må undervurderedes. smiley

Nej, selvfølgelig skal man da ikke samligne det med en trækketoget af et barn på 2 år på en 2 1/2 års.
    Tror måske også bare at TS på denne måde ville tydeliggøre hvor meget vi belaster hestene ved at bruge dem for intensiv inden de er reel færdig inderes udvikling. smiley

• #32   11. feb 2013 Enig enig.. Desværre virker det lidt ironisk at du laver dette indlæg, og selv rider og springer på en lille shetter på 1 meter.. smiley

• #33   11. feb 2013 Tick tack: Jeg er helt enig i at unge heste ofte belastes meget, dog handler det for mig ikke om den skridter lidt med rytter som 2,5 års, men mere om at folk har enormt travlt med at den skal gå alle gangarter efter 14 dage, skal have hoved hevet/tvunget ned, og generelt nå en masse meget hurtigt fordi de skal følge med stævne mæssigt, det tror jeg er den store skades faktor og så lange pauser uden anden grund end at hesten er ung hvor man så starter for hårdt og hurtigt op

• #34   11. feb 2013 Signe
    Vi er helt enige. smiley

• #36   11. feb 2013 Jeg blev da helt forfærdet, især da den ene stadig løber videre efter at have maltrakteret sit ene forben fuldstændig, hvor det dingler med.. smiley

• #37   11. feb 2013 Eva Marie J: Jeg skriver jo også, at det ikke kan sammenlignes, det var jo for at give et eksempel på noget der sker efterhånden flere og flere gange, og efterhånden har jeg set, at desværre forbliver det ikke kun en trækketur i kort tid..

Camilla V: Ja, det er forfærdeligt.

• #38   12. feb 2013 TS: Men der er intet der viser at heste (som er klar) tager skade af let ridning tidligt, nogle eksperter taler endda for det, så selv om vi snakker lidt mere end små trækketure kan det stadig slet ikke sammenlignes med videoen ..

• #39   12. feb 2013 Jeg kender en der rider hendes ungheste til som 2 årige. Og det er altså på den hårde måde. Og det skal lige siges at det hverken er trav eller gallop heste smiley Det er fandeme synd med vedkommende vil ikke høre på hvad andre siger smiley

• #40   12. feb 2013 Vibeke: Selvfølgelig er der også "alm" ryttere der gør ting forkert, for hårdt og for tidligt.. 2 år synes jeg er lige tidligt nok (i forhold til vækstzoner) og især hvis der rides hårdt..

• #41   13. feb 2013 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L: Jeg giver dig helt ret og det er desværre dette der ødelægger mange heste. Og når hun så ikke, efter min mening, kan finde ud af og gøre det ordentligt så er det virkeligt skidt smiley Hun starter ud med og lægge et pelhambid på dem og hvis de ikke makker ret så får de indspændingstøjler på og så hiver man da også lige lidt hårdere i bidet. Har oplevet et par gange at hun red med kandar på en 3 års smiley og hun brugte virkelig rollkur på hesten. Jeg fik simpelthen så meget kvalme at jeg måtte gå. Stakkels hest smiley

• #42   13. feb 2013 Vibeke: Øv føj, lyder ikke som hensigtsmæssigt uanset hestens alder smiley og da slet ikke på så unge heste.. Jeg ser intet problem i at skridte lidt på en 2,5 års hest hvis den er med bygningmæssigt og klar i hoved, men vi snakker kun helt rolig tilvænning til rytter og løse tøjler..

• #44   14. feb 2013 Non***: hvis du læser hva jeg skriver i det første svar så skriver jeg at uanset hvad vi siger og gør så vil hun ikke høre. Så efterhånden ved keg sku ikke hvad jeg skal sige til hende mere. Og det ved de andre heller ikke.

Signe: nej det mener jeg jo så heller ikke det gør. Men hendes mening er at når trav og gallopheste kan så kan hendes også. jeg har selv valgt og stoppe alt kontakt med vedkommende fordi jeg mener vedkommende er uden for mentalt rækkevidde. Desværre.

• #46   14. feb 2013 Non*** hun er blevet anmeldt. Men ja. Jeg syntes også det er ekstremt. Derfor jeg blev nød til og gøre noget. Nogle mennesker her i verden er bare ikke egnet til og have dyr. Men det mente hun heller ikke jeg var fordi min første unghest fik lov til og gå til den var 4 inden den blev tilredet.

• #47   27. feb 2013 det er da mega respektløs af dem at de spurter rundt på åringe, eller bare galophestene!!

jeg har aldrig været vild med galopløb og det vil jeg aldrig blive, fordi at det er så syndt og usundt for hestene!!

• #48   6. mar 2013 Har selv redet galopheste engang (kun træning) og der begyndte de allerede at tilride som 1+1/2-2 års... Det er helt vildt. Man burde vente til de er HELT færdigudviklede...
    Efter jeg er stoppet med at ride der, begyndte jeg også at "hade" væddeløbs-sporten. Jeg synes det er urimeligt og synd for hestene.. Men den slags kan man ikke afskaffe, selvom jeg nogle gange ville ønske det...

• #49   6. mar 2013 Freja, Melanie og Naomi: Mener du seriøst at heste ikke må rides før de er 6-7 år ? For før er de ikke helt færdig udviklet.. Ud over det styrker det altså hesten at arbejde mens den stadig vokser, så ville ikke være sundere for dem at vente til de er færdigt udvokset..
    Dog helt enig i at der ikke skal rides på 1 eller 1,5 års plage..

• #51   9. mar 2013 Jeg er helt i chok..
    Har lyst til, at give mig til, at vræle.

Tænk at dyr bliver behandlet sådan nogen steder.

• #52   10. mar 2013 De forben... Det klip bliver bare ved med at gentage sig i mit hoved smiley
    Rædsom behandling af er levende individ...

• #53   10. mar 2013 Klamt klamt klamt! Så grusomt!!
    Tænk at nogen kan være så ondskabsfulde og dumme.. altså. Helt ærligt!

• #54   24. mar 2013 de her klip fra videoen er fra USA, og i USA må de godt give deres heste steroider, så måske hvordan vores hest ser ud i muskelturen, ser deres 2 årig ud. ja det er synd, men det er kun i USA at de må gøre sådan noget, og i mange lande bliver der taget dopingprøver på hestene, hvis de ser en mistanke.

• #55   24. mar 2013 Ej...det er sg* synd!:(
    Jeg var (uden overdrivelse) lige ved at kaste op, da hesten knækkede benet!

Har ikke lyst til at skrive mere...

• #56   25. mar 2013 Hvor jeg skammer mig over mennesker nogle gange...

• #57   10. apr 2013 Jeg syntes det er mega syndt,!!...... De skulle have samme tur:-(
    Men heldigvis er det ikke alle der er sådan med deres hest:

• #58   10. apr 2013 Er ved at kaste op!!!!!!!!

• #60   6. aug 2013 Når den falder er der nærmest ingen ting i benet.. FØJ!

Kommentér på:
Derfor skal ingen heste startes før de er klar...

Annonce