{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.469 visninger | Oprettet:

Hackamore - Dobbel morale? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle!

Nu rider jeg ikke selv med Hackamore men jeg må sige jeg af og til fatter hat af HG og deres meninger.

Jeg har set ryttere der er stærkt i mod at man rider dressur i hackamore og har let tøjlekontakt (som man har til bid i dressur) og det er bare forfærdeligt.

Så ser man samme ryttere have videoer inde hvor de bruger hackamore i spring.

Hvorfor er det kun tabu at bruge hackamore i dressur? I spring har man da langt mere fat omkring tøjlen og "hakker" tilbage i hesten for at den sænker farten? Jeg vil da LANGT hellere se en dressur rytter ride i hackamore med let tøjle kontakt og en god afslappet hest, end en springrytter med fart på som virkeligt tager fat og har stramme tøjler for at stoppe den og holde den tilbage / bedømme afstand?

Nogen der kan forklare hvorfor det lige præcist er sådan?
Spring/i Naturen med stramme tøjer pga hidsi hest = helt okay!
Alm. tøjle kontakt i dressur med afslappet hest = SO WRONG!

Hvad filan?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hackamore - Dobbel morale?
  • #2   5. feb 2013 SOF: der er jeg ikke enig, for hvis du har en hackamore spændt HELT stramt på hesten så kan stængerne være vandrette trods tung tøjlekontakt, og hvis hackamoren er meget løs, så vil stængerne være vandrette selv med hængende tøjle.

• #4   5. feb 2013 hov jeg skrev forkert mente: "så kan stængerne være LODRETTE trods tung tøjlekontakt"

Hvis hackamoren er stram nok kan stængerne næsten ikke bevæge sig bagud. Da jeg prøvede at ride med hackamore på min var den lidt stor og bare jeg tog alm løst fat i tøjlen var stangen helt vandret fordi at den var så løs.

• #5   5. feb 2013 Jeg er enig med dig TS. Jeg vil også langt hellere se en rytter der bruger hackamoren pænt og forsigtigt i dressur end voldsomt og hårdt i spring.
    MEN den er altså ikke designet til moderne dressur. Den kan godt bruges, men det er ikke det er ikke et godt valg, da man ikke skal ride med "kontakt" når man bruger den. Det er simpelthen ikke godt for hesten.
    Til gengæld er den ganske glimrende hvis man rider mere akademisk inspireret med minimal vægt i tøjlen og hesten bærer hovedet 100 % selv.

En forkert brugt hackamore er desuden hverken bedre eller værre end et forkert brugt stangbid. Man skal ride pænt uanset hvilket udstyr man bruger.

• #6   5. feb 2013 hvis man skal sige og "hakke" i sin hest í springning så mangler der noget grundridning... I springning skal man kunne ride sin hest tilbage på samme måde som i dressur.
    Efter jeg selv har fået redet noget mere og bedre dressur i min hest så er hun blevet meget bedre og nemmere at springe på det betyder virkelig meget...
    Jeg er millitary rytter så for mig er spring og dressur lide vigtigt...!!

• #7   5. feb 2013 DD - Skulle lige til at blive sur, til jeg nærlæste det du skrev :p.

Ts - Ved ikke, hvorfor det er sådan. Bruger selv hackamore når min pony er lidt frisk på tur, men jeg har ikke særlig meget fat uanset hvad. Rider også mest i grime, så der "lærer" jeg at have mindre fat i tøjlen n_n.

• #8   5. feb 2013 Man må gerne have tøjle kontakt i dressur, men i hackamore skal man bare passe på grundet stangen. Jeg har endnu ikke set nogen ride dressur uden en vandret stang og meget pres på næseryggen. Ville gerne, men har intet kønt set endnu. Ligesom jeg ikke bryder mig om det i spring.

• #9   5. feb 2013 Engelsk dressur duer hackamoren ikke til, da man i engelsk dressur rider med tøjlekontakt - og hvis man rider rundt i hackamore med tøjlekontakt er det = konstant stopsignal.
    Jeg har intet imod man bruger hackamore i dressur, HVIS man rider med det, som man (burde) ride med et stangbid - med løse tøjler (jeg snakker dvaske-løse), dreje og styre for indirekte tøjle, osv. De eneste, jeg har set, som rider ordentligt med hackamore i dressur har været akademiske/klassiske ryttere.

Ligeså må man gerne springe i hackamore hvis man rider for løse tøjler og styrer med indirekte tøjle, men det er jo de færreste der gør det :o)

Tur er hackamore perfekt til, hvis man har en hest der kan rides for løse tøjler, derfor er jeg så glad for den.

Du må gerne kigge igennem mine albummer og hesteprofiler, jeg har ikke noget billeder hvor jeg springer på en hest i hackamore, så det var da en mærkelig generalisering.

• #10   5. feb 2013 DD - Præcis, det var lige det jeg så xD.

• #11   5. feb 2013 Love it DD !

Fatter ikke mange hms freaks ( sorry til dem der er det) elsker den så gevaldigt, da det er kategoriseret som et bid, og bestemt har krafter til potentielt at gøre hestene generet eller skadet ved længere varende brug med en hård kontakt. det er vitterligt dobbelmoralsk ja.

• #12   5. feb 2013 Dressur eller spring, en hackamore skal ikke rides med konstant tøjle kontant. Stangen skal ikke være vandret som man så ofte ser når folk der ikke har forstand på en hackamore rider med den. Syntes enlig det er lidt trist at hackamoren er blevet så moderne for den er faktisk ret voldsom og fungere gennem vægtstangeffekten ligesom en kandar gør.

Og når man ser billedere af en vandret kandar så er det mishandling - men en vandret hackamore-stang det er helt okay, for det er jo bidløst!

• #13   5. feb 2013 Bidløs kan være fantastisk. Hackmore kan være fantastisk. Med den rette brug samt rytter. Gælder også.dressur og spring:-)

• #16   5. feb 2013 Jeg rider Dressur i hackamore, fordi hun netop bliver langt mere afslappet :), det skal så også lige siges, at min hest er selvgående og arbejder sig selv ned, uden tøjle hjælp.. kan ikke se hvorfor det skulle være meget mere mishandling end at ride Dressur med konstant pres i hesten mund med skabt bid.
    Rider dog selv med 3-delt bid nogengange, men har bare ingen grundlag for hvorfor, hverken hackamore og/eller bid skulle være mishandling..
    - syntes klart at du har en god pointe i det du skriver:-)
    Kan i hvert fald ikke se meningen i hvorfor det er så forkert i Dressur og ikke spring.

• #17   5. feb 2013 Jeg ved godt der er delte meninger om hvad man skal ride med og hvornår man må bruge det. Jeg mener bare at det kommer helt an på hvordan man bruger det, et bid kan være lige så skarpt som en hackermore kan og grunden til folk mener man ikke kan ride dressur i den er fordi der er nogen kloge hoveder der har bestemt at det er ukorrekt på alle andre måder end med bid og det lytter folk til , du kan i realiteten ride meget høj og fin dressur med alt slags udstyr hvis du ved hvordan du skal gøre det. Det er kun fordi det altid har været sån, at man stadig gør det, lidt lige som at man altid stiger op i venstre side af hesten og altid håndtere hensten fra venstre, det stammer fra gardehusarerne og i de flestes øjne er det kun korrekt at gøre det sån. Der er helt sikkert mange der er uenige med mig, men tænk lige over det.

• #18   5. feb 2013 Man skal ikke ride dressur med hackamore fordi det er stang. Ligesom det odds konstant kontakt til tre rings, kandar og andre stang ting ikke duer. Jeg har som sagt endnu ikke ret nogen ride uden en vandret stang med ovenstående i dressur og er der vandret stang så er der konstant pres, konstant stop signal og mere eller mindre pres afhængig af hvor meget kæden er spændt.

• #19   5. feb 2013 Jeanette: Det er heller ikke forkert at ride med hackamore, men når stangen er vendt helt tilbage fordi man tror man skal ride med tøjle kontant - så er det forkert at ride med hackamore uanset disciplin.

• #20   5. feb 2013 Den lukker for hestens luftveje! Det er synd uanset om man ridder dressur eller spring. Bid er langt bedre, da der findes såå mange bløde bid. Ved ikke rigtigt hvorfor "bidløse" ryttere synes det er helt okay at ride med hackamore, for det er da langt mere tortur end bid er! Så er helt sikkert enig i det med spring, men ikke så meget i det du skrev om dressur smiley

• #21   5. feb 2013 Michelle: Ej det gør den altså ikke, kun hvis man sætter den for lavt (hvilket mange også gør) men når den er placereret korrekt så kan den ikke lukke for luftvejene

• #22   5. feb 2013 Michelle og Sally smiley :
    den lukker ikke for hestens luftveje, jeg ved ikke hvorfor folk tror det, for det er en skrøne. Den kan kun lukke luftvejende hvis du sætter den helt nede hvor der ikke er noget næseben og der kan den ikke side uden den kan glide ned på mulen og der ved opdager folk at den ikke sidder korrekt. jeg har selv redet både med og uden bid og jeg har intet i mod noget af det så længe folk bruger det ordenligt, desværre er der alt for mange folk det ikke gør det. et blødt bid vil aldrig være blødt i en hård hånd!

• #24   5. feb 2013 Jeg er til gengæld træt af folk der mener, at hackamoren er et bid og at en hackamore-rytter derfor ikke rider bidløst.
    Bidløst hovedtøj = der er ikke noget bid på trensen, færdig slut. Og der ER altså ikke nogen vandret, lodret, sølvfarvet eller guldfarvet, tyndt eller tykt bid lavet af metal, plastik, silikone eller pap.. Der er ikke noget som helst inde i hestens mund, ergo er det et bidløst hovedtøj.

• #25   5. feb 2013
    Hvor er hackamore kategoriseret/nævnt som bid? Just at question.

• #26   6. feb 2013 Ja, vil også gerne vide hvor/hvem der har kategoriseret hackamoren som et bid. Jeg ved i hvert fald at DRF ikke har smiley

• #27   6. feb 2013 En hackamore var vist på et tidspunkt kategoriseret som et bid.

• #29   7. feb 2013 Så giver det da ingen mening, at der i dressurstævne reglementer står, at bidløs optømning til stævner ikke er tilladt - herindunder også hackamoren :o)

En hackamore kommer aldrig til at være et bid for mig. Det giver ingen mening synes jeg :o)

• #30   7. feb 2013 Nu skal du ikke blive dobbelmoralsk Fleur og mene du åbenbart syntes Hackamore er forfærdeligt, for er det her ikke dig?

http://i257.photobucket.com/albums/hh201/Petermylove/peter%20my%20horse/DSC_0002.jpg

• #31   7. feb 2013 The girl - Hvis du lægger mærke til det, så har Fleur heller ikke fat i hackamoren, som mange andre har :).

Kommentér på:
Hackamore - Dobbel morale?

Annonce