{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.251 visninger | Oprettet:

Små piger med alt for stort ansvar {{forumTopicSubject}}

Hva synes i om at små piger skal stå helt alene med deres ponyer uden voksnes hjælp ?
her f.eks. i dag:

Kom en lille pige hen til mig og min veninde (ida) og spurgte om vi ville hjælpe hende med at vaske hendes pony (lad os kalde pigen 'Mai' og ponyen 'per') 'Mai' er kun ni år gammel og er bare blevet sat af på rideskolen , og skal selv hente 'per' ind fra fold og ride, alene.

Selvfølgelig vil vi hjælpe hende med at vaske 'Per' , men han havde vist løbet meget rundt ude på folden og var meget opkogt, han havde bare mudder OVERALT.

Vi hjælper med at få 'Per' ind i vandspiltovet og får ham bundet , med noget besvær, da han åbenbart ikke ville.
Han havde prøvet det mange gange før, så det skulle ikke være noget problem.
Men mens 'Mia' står med vandslangen op skylder hans ben, tager fanden bare ved ham og han spasser fuldstændig ud, 'Mai' er vist lige ved at græde , for tror hun blev ret bange. Han spasser så meget ud at mig og Ida binder ham fri fra vandspiltovet . Vi har begge to fat i grimen på ham , men Ida bliver nød til at slippe ham for ikke at blive mast op af væggen. Jeg får så bundet et træktov i grimen af ham og han spurgter bare afsted.
Vi får ham stoppet op og prøver så at få ham ind i solariet, hvilket han også har prøvet før.
Men han stjerner bare helt ud igen, 'Mai' bliver vist ret bange, vil jeg tro, hun så ihvertfald meget skræmt ud. meen ind i solariet igen og får ham bundet. han danser bare rundt i kæderne så det er umugeligt at komme til ham . Vi begynder at prøve på at få ham beroliget lidt. han bliver også meget roligere og står til sidst helt stille.

Jeg synes virkelig at det er et meget stort ansvar for en lille niårig pige at skulle stå med sin helt egen pony uden voksen hjælp.
Hvad synes i om det , at en niårig skal stå med ansvaret for en pony ? For den vil jo til hver en tid være meget stærkere end hende. Hvis vi ikke havde været der , eller bare nogle andre til at hjælpe hende, havde hun virkelig været helt lost.

håber i kan læse det for alle minie stavefejl,

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Små piger med alt for stort ansvar
  • #1   19. nov 2006 Jeg synes det er forkert bare at sætte hende af på rideskolen I DET TILFÆLDE men havde hun haft en rolig lille shetlændet der fandt sig i ALT havde sagen måske været en anden?

• #2   19. nov 2006 fatter overhovedet ikke hvordan forældrene kan lade en ni årig være alene med hesten.. havde ALDRIG selv gjordt det.. barnet skal mindst være 14 år

• #3   19. nov 2006 Syns det er fuldstændig tåbeligt! Sådanne små piger må ikke stå alene med ansvaret for en hest. Det kan knække dem fuldstændig og de kan blive skræmt eller frystrerede over at de ikke kan magte det og til sidst miste lysten til at ride.

Men man skal jo også kende grænsen for hvornår pigen kan stå alene med det og ikk kan.

• #4   19. nov 2006 synes slet ikke man kan byde sådan en lille pige sådan noget. Hendes forældre burde være der til at hjælpe hende og hvis de ikke kan det må de få nogle andre til det.. jeg synes det er uansvarligt at lade hende være sammen med den pony alene !!

• #5   19. nov 2006 det er da synd !
    altså med mindre det er en rolig hest..
    på min rideskole er der også mange 9 årige men forælrene er omkring og vhis de har brug for hjælp er der nogle ældre (.

• #7   19. nov 2006 kan sku heller ikke holde Carat hvis han bliver bange og jeg vil sige at det er nok de færreste der kan holde en hest der går i panik for de er sku stærkere end os !!!!!!!

• #8   19. nov 2006 Det er jo helt vildt.... En rideskole og børnehave er ikke det samme! De har måske købt en pony til hende fordi de ikke rigtig har tid til hende, men har masser af pænge eller noget også vil de bruge ponyen til barnevakt... Er der ingen på rideskolen der snakker til forældrene?
    Tiril R

• #9   19. nov 2006 Jeg sys det er Farligt , især når det en lille pige på 9 å:O altså det sys ejg er uansvarligt.!

• #10   19. nov 2006 Det er en sød pony ellers , men synes bare det er meget uansvartligt at en så lille pige skal ha' en pony , for uanset hvor sød den er , så kan den jo blive bange og vil løbe væk , så har hun altså ingen chance for at holde den.

• #11   19. nov 2006 Er enig med Enø...

sys også det er ret uansvarligt af forældrene....
    Selvom jeg er 16 er jeg da MEGA glad for at min far støtter mig så meget som han gør, selvom han er på grænsen til at være bange for heste...

• #12   19. nov 2006 Synes slet ikke det er fair at give en så ung pige et så stort ansvar helt alene... Og en pige på 9 (og yngre) "ved" dårligt nok hvad et ansvar er.... (Nogen! ikke alle)

Altså forstå mig ret smiley

Det er ikke nedværdigt ment eller noget....

Desuden skal man også altid være minimum to når man rider,- efter min mening.. For tingene Kan gå galt.. og hvis man er alene er det måske bare SLUT...!

• #13   19. nov 2006 Ja... jeg har desværre også tit mødt små piger der går og passer deres egne ponyer.. jeg syntes også det er dybt uforsvarligt... det kan gå så hurtigt galt.. og en pige på 9 år vil aldrig være i stand til at kunne tænke så langt til hvad man skal gøre hvis først en hest går i panik feks.. der skal man faktisk være de år ældre for at kunne magte de problemer der kan opstå.. ja.. der er jo flere ting der kan gå galt...

det er noget andet når man er ældre.. for så kan man bedre tænke hvad man lige gør hvis en hest spasser ud..

rideskoler er ikke = med børnehave... det er levende dyr.. derfor bør forældrene også være der for deres børn.. eller også skal der være nogle voksne tilstede.. feks ridelære.. hvor de lære at omgåes hestene.. ellers vil det aldrig gå...

Mine forældre har ikke en dyt forstand på heste... min mor bytter altid rundt på dækner og underlag hehe.. og ved faktisk kun hvor hovede og hale sidder på en hest.. men jeg har da altid fået god opbakning fra deres side selvom de ikke har den samme interesse for dem.. det er jo store dyr.. smiley men alligevel.. bare sætte små børn af.. det er ikke helt rigtigt i mine øjne..

• #14   19. nov 2006 i såfald er det hvertfald vigtigt for dem de for hjælp.. så derfor er det også vigtigt.. at man også lige kigger lidt efter de yngre.. det har jeg altid gjort... hvis jeg kan se det er ved at gå galt.. man kan heller ikke bare lukke øjne..:)

jeg var 11 år da jeg fik halvpart... dengang fik jeg faktisk undervisning på ponyen stort set hverdag af min gammel underviser... og vi lærte omgangen med hestene.. lærte lidt om sygdomme, om at pudse sadel.. og det at ride det grundlæggende i dressuren.. det var virkelig noget der var godt.. og skønt at have en ridelære der gik op i at hjælpe os i den rigtige retning...

Da jeg så fik min vallak.. ja der hjalp min underviser mig stadig væk nogle gange i ugen.. det var så også mere fordi det var en af deres heste jeg havde købt.. men der er jeg også virkelig taknemlig for alt den hjælp og opbakning jeg fik af min underviser.. smiley

så hvis det er at man har en god underviser der giver sig tid til at lære sine elever mange af de nyttige ting og omgang af hestene.. så lære børne også hurtigere... smiley

• #15   19. nov 2006 Stine Heide . jeg er bare helt enig med dig.
    jeg synes klart også en pige på en 9-10 år skal starte med at have part og lære omgang med heste den vej, for det kan virkelig godt gå galt. <b>:S

• #16   19. nov 2006 Enig med dig Stine...

• #17   19. nov 2006 Jeg kender også en hvis forældre nærmest aldrig er derude . kun til stævner nogengange .
    da hun skulle ride den for første gang efter hun f´havde fået den, så tog de hjem efter de havde set hende ride lidt . og de er der aldrig nærmest .

• #18   20. nov 2006 på den "rideskole" jeg lige er stoppet på, er der kun én ridelærer.
    ingen staldhjælpere...
    børn helt ned til 5 års alderen regner hun med at kan sadle op, og så være klar til timen..

det er for meget!

• #19   21. apr 2013 Jeg fik pony som 12 årig, hvpr jeg selvfølgelig har stået alene med krikken.
    Jeg tror at jeg har stået alene med hestene siden jeg var omkring 9-10 år. Jeg har aldrig skænket det en tanke, men det er måske at jeg har fået stukket store heste i hånden siden 10 års alderen.
    Om det er voldsomt, det ved jeg nu ikke. Det handler vel om erfaring eller temperament. Jeg har altid været utrolig selvstændog og levet efter 'kan selv, vil selv', og det her afspejler det vel egentlig udemærket.
    I den alder har jeg aldrig følt at 'det var for stor en mundfuld'. Det har bare altid været sådan det var, og så har jeg taget de kampe med den skide pony, som aldrig ville ind i vandspiltorvet.
    Jeg mener det handler meget om erfaring. Er pigen, du omtaler helt nybegynder, så skal hun selvfølgelig have hjælp og overvågning fra den ansvarlige, men har hun redet i længere tid, kender ponyen, så ville jeg egentlig synes det var okay. For at være helt ærlig var jeg nok blever temmelig træt af, i den alder, at blive pustet i nakken af en eller anden, der ikke ville lade mig være i fred.

• #20   21. apr 2013 Jeg har vitterligt aldrig tænkt over, at der var noget galt i at jeg stod alene med min 3'er part fra jeg var 9. Hmm, stof til eftertanke.

• #21   21. apr 2013 Nu var jeg 12år da jeg fik en 3 års utilredet alene da jeg ingen forældre opbakning har med heste..
    Det har jeg jo aldrig set som et problem da jeg var i det...
    Og det har da heller aldrig været noget problem, man lære jo at tackle tingene selv..

Men jeg ville aldrig overlade en anden i samme situation..

• #23   13. okt 2013 Det er TOTALT!!! uansvarligt.

• #24   13. okt 2013 Tråden er stadig 7 år gammel, lad nu være med at bringe så gamle tråde op igen.

• #25   13. okt 2013 Hold da op smiley . Tænk sig at noget jeg oprettede for 7 år siden er til diskussion smiley

• #26   17. okt 2013 Jeg må være enormt uansvarlig.... smiley

Min datter er 10 år og tager selv sin cykel ud på rideskolen flere gange om ugen og er sammen med sin pony..... Rider ham dog aldrig uden opsyn af en eller anden, men omgås ham, strigler, laver foder, muger boks, rider de andre ponyer på sommerfold osv osv....

Hun er nærmest ugens gæst herhjemme, er størstedelen af sin fritid på rideskolen, står op hver lørdag kl. 08 mens resten af huset sover fordi hun skal på "arbejde".... Hun hjælper nemlig derude hver weekend, med at klare mini og micro holdene...

Jeg synes det er en individuel vurdering hvornår det er ansvarligt eller ej....

I den situation med "Maj og Per", burde hun ikke have det ansvar alene.....

• #27   17. okt 2013 Kris A - Enig. Kommer an på barnet og hvordan hesten er. Var selv som 8årig i stalden og "arbejdet". Håndteret og red en 4 årig traver hingst alene på tur da jeg var 11 år, han var blevet vanrøgtet og var ikke ordentlig tilredet.... Jeg kunne administrere det og vokset med opgaven smiley Det handler ikke om alder men om modenhed og hvor dygtig man er til at læse og håndtere hesten smiley

• #28   18. okt 2013 Jeg er med min datter på otte år i stalden hver dag i mindst to timer. Hun har en kat to pony som er lige så sød som dagen er lang men det er stadig et levende dyr som kan blive skræmt. Og børn i den alder reagere heller ikke altid lige hensigts mæssigt så jeg syntes at det er uansvarligt at lade dem være alene, både på børnenes vegne og på hestenes. Man kan heller ikke bare regne med at andre skal holde opsyn med vores andres børn, igen unfair overfor de andre børn/ voksne

• #29   18. okt 2013 ann T - Min datter løber heller ikke alene i stalden hvor hun får undervisning, men to timer hver dag...Nope..Det kommer hun ikke til at være medmindre det er vores egen stald. Desuden så har ikke børn godt af at overvåges. Og sker der noget så sker det om du er der eller ej. Men har man mulighed og tid til at være sammen med sit barn så gør man selvfølgelig det...Det skal bare ikke have mor løbende i røven hele tiden...:-)

Kommentér på:
Små piger med alt for stort ansvar

Annonce