{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.652 visninger | Oprettet:

Slow feeder net hø/wrap spørgsmål ;) {{forumTopicSubject}}

Ahem øhhh og så videre....
Jeg har læst mig frem til at en slow feeder (hønet med mindre huller som wrappen kommer ud af) skulle være helt fantastisk både til dem der skal tage på og til dem der skal tabe sig....men der er altså noget jeg ikke forstår....så til jer der bruger det....vil I ikke være søde og svare mig smiley

Jeg har 4 ponyer (2 små welsh 130 cm, en shetter plag og en haflinger). Jeg bruger en big balle wrap på 3 uger....men jeg synes nu hvor de går ude i sneen at de er voldsomt sultne når de kommer ind...altså de skraber i jorden, spiser juletræet og ikke mindst hækken....og de får altså wrap i 4 bunker på sneen om morgenen...altså mængden er ikke afgørende for mig...hvis de skal have mere skal de selvfølgelig bare have det....

Men men men....min haflinger får en kæmpe bunke wrap til natten når hun kommer ind fra fold...men det er spist i løbet af en time og så roder hun jo rundt i boksen resten af natten og leder efter mad fordi hun keder sig...og selvfølgelig er hun så mega sulten næste morgen for så er det jo mange timer siden hun fik sidst....

Den ene welsh er lidt kuldskær og skal også have temlig meget wrap for at holde huld så hun får også en stor bunke wrap i sin boks om aftenen...

Men vil en slow feeder gøre underværker ved dem begge...altså haflingeren bliver vel så beskæftiget resten af natten med at spise...og hvad med welsh ponyen...?

Skal de så bare have den fyldt op hver gang den er tom og så får de i princippet den rigtige mængde uanset hvem og hvad de er for en race (sådan lyder det når man læser på de forskellige slow feeder sider nemlig)....

Er en bigballe wrap på 3 uger normalt eller vildt eller alt for lidt til den slags ponyer vi har ?????
(De fodres selvfølgelig også med almindelig foder og vitaminer men det er ikke det de skal leve af blot suppleres med)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slow feeder net hø/wrap spørgsmål ;)
  • #1   18. jan 2013 Altså vi bruger ca 3 - 4 baller wrap om mdr (350kg i hver) og vi har 2 heste, et føl på 5mdr og en 1½års pony.. Så syntes ikke dit lyder af ret meget?? Måske det bare er mig...

Men nu ved jeg jo heller ikk hvor mange kg der er i dine baller..

Ang de hønet, så skal jeg selv købe dem, de er bare i rest ordre, Hooks har nemlig lavet en billigere model af den, men den er konstant udsolgt, men den regner jeg med at købe nu her i starten af Feb, når de kommer igen smiley

• #2   18. jan 2013 Altså hjemme ved mig der får de så meget hø at en mini big balle eller hvad det nu hedder, holder sig i 8 - 10 dage ca.
    Jeg tror de får fint med wrap.. og de slow feeder net de er geniale synes jeg! Så er hesten beskæftiget i et par timer. og den får jo det den skal have.
    Jeg synes det ville være en ide at begynde at bruge de net.

• #3   18. jan 2013 Til 2 heste bruger jeg normalt 2 minibig om md. (Mindst)
    Begge får deres hø/wrap i hønet, både i boks og på fold. Dermed har de begge steder længere noget at give sig til.
    Virker mere end perfekt her. smiley

En slowfeeder gør jo det at den øger tiden hesten skal bruge på at spise sit hø/wrap. Dermed undgår man de står unden stråfoder i mange timer, de spiser i en mere naturlig hastighed, har beskæftigelse og der er mindre spild.

• #4   18. jan 2013 Vælg endelig sådan en her pose, istedet for en net! Der er flere historier om at hesten vikler sig selv ind i nettet og skader sig selv. Jeg vil i hvert fald ikke løbe chancen, så høpose her smiley

(link fjernet)

• #5   18. jan 2013 Frederikke L - De kan ikk vikle sig ind i de net, maskerne er for små, med mindre man lader sin hest stå med grime på i boksen, så kan grimen hænge fast, men grimer kan hænge fast i alt..

Det er dette net jeg snakker om: http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=710105&deptid=1167&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Helt genialt syntes jeg...

• #6   18. jan 2013 Undskyld - nu spørger jeg måske lidt dumt, men synes det lyder fantastisk smiley
    Er disse "slow feeder" noget man har i boksen, eller kan man også have dem på folden?
    Hvor meget fylder de? smiley

• #7   18. jan 2013 Jeg har lige købt slowfeeders, 40" og er rigtigt glad for dem smiley
    til den vanvittige pris af 60 kr i sykket!!!!

Høspildet er meget mindre, og så får de sådan en hver, morgen og aften og lidt løst hø om eftermiddagen. smiley

• #8   18. jan 2013 Tick Tack...du skriver heste....men hvis det er hest du har så er der jo også stor forskel på mængden de skal have at spise i forhold til mine ;O)
    Altså jeg mener...en shette plag...den vejer maks 200 kg. så skal vel maks have 3 kg. om dagen og de andre welsh måske maks 5 kg. (det er ikke vådt wrap så derfor går jeg ud fra 1,5 kg. pr 100 kg) og haflingeren som jo er en nøjsom race og bestemt ikke så slank som hun var tidligere vel maks 7 kg. (20 kg. om dagen i alt). Det er selvfølgelig mere end 1 balle wrap pr. 3 uge kan jeg godt se men de er jo alle rigtig godt i stand med den mængde de får nu så tror bestemt ikke de skal have mere men blot en bedre fordeling ;O)

Tror jeg vil få bestilt nettene og så huske at tage grimerne af....de går i øvrigt ikke med sko for disse kan også hænge fast....
    Høpose herhjemme hjælper ikke en dyt...min haflinger kan tømme wrappen fra en høpose ud på gulvet i traileren på den tid det tager mig at lukke bagsmækken og gå om og lukke døren smiley så den ville ingen virkning have overhovedet...tro mig det er prøvet smiley

• #9   18. jan 2013 team nullerdut har du mulighed for at linke til den ?

• #10   18. jan 2013 Jeg ønsker også et link, nullerdut smiley

• #11   18. jan 2013 Vi er 4 heste i den stald jeg står i (to heste og to 1'er ponyer), og vi kan snildt bruge 3-4 baller om måneden. Så synes dit lyder af meget lidt..

• #12   18. jan 2013 Jeg glad for min slowfeeder, men man ved ikke rigtig, hvor meget de spiser hver for sig, når nettene altid er fyldte...

Men det gode ved en slowfeeder er jo at den får hestene til at spise langsomt. Så du kan jo også bare putte de normale wrapportioner i nogle net - det behøver ikke være ad lib. smiley

• #13   18. jan 2013 Tror bare jeg køber dem og så fylder dem hver gang de er tomme ;O) så får de jo hvad de gider spise og så må jeg håbe de ikke bliver for fede....men altså selv hende der kan være svær at holde huld på....hun skal nu have ny gjord (som i sommers elleres var i inderste hul) den er simpelthen flyttet sig 4 huller ud i hver side og hun var altså ikke for tynd før smiley

profilbillede
  • #14   18. jan 2013 Han er jo heller ikke ligefrem for tynd ;O)

profilbillede
  • #15   18. jan 2013 Vi har bygget to af disse til vores løsdrift. De fungere perfekt! smiley Da de hænger frit, bruger hestene ekstra lang tid på at spise.

Vi sørger for at nettene så vist muligt, aldrig er tomme. Efter hestene fandt ud af at der altid var stråfoder, spiser de i intervaller og går til og fra som det passer. Dvs de selv regulere og får den mængde der passer dem smiley

Afhængigt af hvilken hest du har, skal du nok overveje at købe et net i bedre kvalitet... Vores ødelagde det billige på under en uge, hvorimod dem vi har nu (købt ved SimpleBalance) har holdt i ca et år indtil videre smiley

profilbillede
  • #16   18. jan 2013 Amalie det er sgi smart det der...er det nemt nok at tage ned og fylde og hvor længe holder en fyldning og hvor mange heste spiser der ?

• #17   18. jan 2013 I midten er det sat fast med to karabinhager. Vi dvs man kan knibse hele nettet af. Vi fylder dog trillebør og køre ind, knibser den ene side af og så fylder i.

Om vinteren fylder vi to gange om dagen til 4 heste. (vi har to folde med fire heste på hver, med en slowfeeder på hver)

Der kan være rigtig mange kilo i smiley

• #18   18. jan 2013 Har også set mange i udlandet som sætter en telefonpæl i jorden og så montere dem derpå. Men så kan de ikke flyttes rundt, så vi valgte denne konstruktion efter MEGEN research smiley

• #19   18. jan 2013 Det var nu ikke fordi jeg mener dine heste mangler noget. smiley

Har man dem alle på samme fold er der jo svært at vurdere hvem der spiser hvad der, så det er det de får i boksen man kan tilpasse. smiley
    Og der er et finmasket hønet smart for at undgå hesten spiser sit hø/wrap så hurtigt at den derefter har mange timer uden. smiley

• #20   18. jan 2013 Kan se hø nettet koster 150 kr i hooks - fåes de billigere nogen steder?

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #21   18. jan 2013 Istedet for at gå op i mængder så giv hesten hvad den kan tåle at spise og selvfølgelig i et småmaskede net smiley

Min shetter vallak og hans kammerat 1,5 års shetter hingst har altid wrap i net og de kan sagtens selv styre det og de er ikke for tykke tværtom så får de kraftfoder ved siden af for at holde huld her i kulden men de leger også mange timer hver dag så de motionere rigtig flittigt, og det må være kodeordet.

Husk nu at de nyeste MINDSTE anbefalinger er 1,5 kg tørt hø eller 2 kg wrap men det er hvad de SKAL have de må meget gerne få meget mere hvis de kan tåle de og har man nogen der ikke kan så gælder det om at få deres ration til at holde længst muligt, nye studier viser at det er antallet af tyggebevægelser der fortæller hesten hvornår den er mæt ikke mængden af mad der kommer ind så derfor vil den føle sig ligeså mæt med mange små mundfulde som hvis den sluger ex antal kilo på meget kort tid.

• #22   18. jan 2013 Jeg har kun gode erfaringer med hø/wrap ad libitum i slowfeeder smiley

Hverken hos os eller nogle jeg kender har hestene spist mere end de kan tåle. Det er forskelligt hvor lang tid det tager før de opdager at der ALTID er noget. Nogen et par dage, andre flere uger. Men heste vil tilpasse deres indtag når de opdager at der altid er adgang til det.

Så mit bedste råd er: lav en slowfeeder (om det er med net, kasser eller noget trejde er underordnet) og så sørg for at der altid er noget i, så skal hestene nok spise hvad de har brug for og efter tilvænning, ikke mere end de har behov for smiley

• #23   18. jan 2013 Mit problem har nemlig præcist været at jeg har givet for meget i boksen og så har det lagt væltet rundt i træpillerne dagen efter og der skulle bruges enorm lang tid på rengøring af boks fordi wrap ødelægger træpillerne ,så jeg har skullet eksperimentere med mængderne for at finde netop den mængde de kunne spise smiley
    Vores wrap er så tørt at det er mængden for hø vi skal sammenligne med smiley
    Men ja det vi smider udenfor har vi ikke kunnet regne med så det er heller ikke talt med i kilomængden for vi ved jo ikke hvem der spiser hvad...eller det vil sige ...jo jo min haflinger skal nok sørge for at få mindst hendes del og ligeledes for vores shetterplag som får lov af de andre til at stå midt i stakkene og æde uden risiko for spark og bid...han er lusket er han smiley men de net lyder da aldeles smarte...så tusind talfor tilbagemeldinger allesammen...

• #24   18. jan 2013 Tror du bliver meget glad for hønet. Dermed undgår du de roder det rundt i boksen eller træder i det på folden, så wrap/hø havner i hestens mave og ikke som strøelse. smiley

Ved ikke hvor grov jeres wrap er, men ellers kan man få forskellige størrelser (masker) ved hööks til små penge og indtil nu er jeg ret tilfred med holdbarheden. smiley

Kommentér på:
Slow feeder net hø/wrap spørgsmål ;)

Annonce